Jeg bruker GoogleMaps til planlegging. Har en TomTom Rider II montert på sykkelen, og har funnet to programmer som funker knall sammen med denne:
1)
Tyre. Tyre bruker interface fra Google Maps til å lage en TomTom .itn (itinerary)-fil, slik at en automatisk blir ledet inn på alle de kule småveiene en har funnet frem til. Alternativt kan Tyre bruke Google Earth, men det synes jeg bare blir treigt og vanskelig.
2)
Tripmaster. Genial, gratis add-in som gjør Tomtomen om til en rally-gps med stort kompass og fartsangivelse, samt distanse-og fartsstatistikk i displayet. Men viktigst er at den kan settes opp til å logge turen, enten ved gitte distanser eller hver gang kursen endrer seg med et gitt antall grader. Loggformatet er alt fra enkle tekstfiler til GPX og ITN. Jeg bruker GPX da jeg slik får høyde over havet, posisjon og hastighet i et XMl-format som kan plottes i Google earth eller andre kartprogrammer.
Du kan velge om du vil kjøre med Tripmaster-displayet eller med det vanlige Tomtom-grensesnittet. Da vil Tripmaster bare ligge som bakgrunnsprogram og logge turen uten å være i veien på noen måte.
Hvis du liker Tripmaster, send utvikleren noen euro via PayPal. Det har han ærlig fortjent, og du får personlig takkebrev i retur