Motorsykkelbladet Bike.

... prat om alt og ingenting, trenger ikke handle om MC.
Svar
esstrom
Innlegg: 39
Registrert: 26 des 2009, 12:43
Motorsykkelen din: Honda Magna 94 VF750

Motorsykkelbladet Bike.

Legg inn av esstrom »

På min togtur hjem fra Påske"ferien" dro jeg innom narvesen for å skaffe meg litt lesestoff. Fant ut at et MC-blad ville være midt i blinken for en lang togtur. Valget falt på Bike, og det var mye bra lesestoff.
Men, de profilerer seg som Norges største mc-blad og ser at journalistene har vært i den bransjen i en årrekke. Da skjønner ikke jeg hvordan det er mulig å ha så grusomt mange skrivefeil i et blad som er forholdsvis dyrt og som skal være profesjonelt. Jeg er på ingen måte flink til å skrive selv og legger sjeldent merke til skrivefeil, men det var så utrolig mye, samt veldig unødvendige slurvfeil, som første ord i artikkel osv, som burde vært lett å observere.
Dette samt at det manglet et stift i permen på bladet(var ikke hull etter noe stift heller) som gjorde at bladet rydde ifra hverandre.
Er det bare jeg som legger merke til dette?

Brukeravatar
gsx750_80
Innlegg: 2212
Registrert: 24 apr 2010, 19:34
Motorsykkelen din: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
Sted: Trøndelag
Kontakt:

Re: Motorsykkelbladet Bike.

Legg inn av gsx750_80 »

esstrom skrev:På min togtur hjem fra Påske"ferien" dro jeg innom narvesen for å skaffe meg litt lesestoff. Fant ut at et MC-blad ville være midt i blinken for en lang togtur. Valget falt på Bike, og det var mye bra lesestoff.
Men, de profilerer seg som Norges største mc-blad og ser at journalistene har vært i den bransjen i en årrekke. Da skjønner ikke jeg hvordan det er mulig å ha så grusomt mange skrivefeil i et blad som er forholdsvis dyrt og som skal være profesjonelt. Jeg er på ingen måte flink til å skrive selv og legger sjeldent merke til skrivefeil, men det var så utrolig mye, samt veldig unødvendige slurvfeil, som første ord i artikkel osv, som burde vært lett å observere.
Dette samt at det manglet et stift i permen på bladet(var ikke hull etter noe stift heller) som gjorde at bladet rydde ifra hverandre.
Er det bare jeg som legger merke til dette?
Har lagt merke til noe resirkulering av gamle omtaler av sykler i Bike, og halvdårlige oversettelser fra svensk.
Greit innimellom, men til tider litt "tynt", synes jeg.
Jeg leser sjelden Bike, men har innimellom abonnert på MC-Avisa, og kjøper et eksemplar hos Narvesen nå og da.
En ting jeg legger merke til med MC-Avisa er dialektordene som benyttes i stedet for bokmål, som jeg antar prates blandt innfødte på sørvestlandet. Noen eksempler er "kinne", "svive" og "løye". Alt i alt har jeg et godt inntrykk
av MC-Avisa, og synes det er et godt alternativ til en del utenlanske bladfyker. For tida abonnerer jeg på
"Classic Bike", selv om det er relativt engelsk-orientert både mhp syklenes opphav og annen tematikk.
mvh

-gsx750_80

Brukeravatar
Blackbird
Innlegg: 121
Registrert: 07 mar 2011, 10:51
Motorsykkelen din: Honda cbr 1100 2007m.

Re: Motorsykkelbladet Bike.

Legg inn av Blackbird »

Har abonert på Bike et drøyt år,greit blad MEN gikk lei fokuset på RR-sykler som er,selvfølgelig for deres testpiloter artigst å kjøre,men for d store flertall mer eller mindre uinterisant.Da di markedsfører seg som Norges beste mc-blad bør di forstå at gjennomsnittelig alder på oss som kjører er+45 å IKKE kjører RR.Derimot finner jeg mer behag i mc-avisa som jeg har lest i flere år.Tror di mer kan kalle seg Norges beste,men di er smart nok til IKKE å markedsføre seg som det.

Brukeravatar
Micke
Innlegg: 74
Registrert: 11 feb 2011, 15:07
Motorsykkelen din: Suzuki SV650S -00

Re: Motorsykkelbladet Bike.

Legg inn av Micke »

Ett annat tips om man gillar MC-avisa är svenska tidningen Allt Om MC som finns på de Narvesen som har stort tidningsutbud.

Mysil
Innlegg: 81
Registrert: 27 feb 2010, 18:04
Motorsykkelen din: Ducati Scrambler Icon 2016

Re: Motorsykkelbladet Bike.

Legg inn av Mysil »

Eg har ikkje lest Bike særlig masse, men eg har forstått det slik at det bladet er en samproduksjon mellom Norge, Sverige, Danmark og Finland (tror eg).

Eg tror dermed at mange av skrivefeilene kommer av manglende/dårlig oversettelse på de artiklene som ikkje er skrevet av nordmenn.

Brukeravatar
XRing
Innlegg: 279
Registrert: 13 feb 2011, 19:57
Motorsykkelen din: Yamaha XJ 600 S 1995
Sted: Bergen

Re: Motorsykkelbladet Bike.

Legg inn av XRing »

Jeg abonnerer på Bike, og har sett mye ymse rent språklig sett. Det meste kommer nok av underbemanning; det kan se ut som om redaksjonen selv oversetter sakene fra de andre redaksjonene. Vanligvis er det ganske enkelt å se hvilket land saken opprinnelig er skrevet i, siden en god del av de originale ordene henger igjen i teksten. "Søk og erstatt" later til å være flittig brukt :notlistening

Når det er sagt er Bike innholdsmessig slett ikke verst, til å være laget av en håndfull mennesker spredd rundt i Skandinavia. Det har vært en del diskusjoner på Bike.no rundt kvaliteten på bladet, der det ofte blir sammenlignet med tyske Motorrad og andre. Dette synes jeg blir feil, all den tid Motorrad befinner seg i en helt annen galakse økonomisk sett.

På den måten kommer personlige preferanser blandt testførerne klarere frem, og det går tydeligvis mye i RR, rampete streetfightere og cross/endurosykler. Men de har også gjort ærlige forsøk på f.eks. rene touring-spesialer, med helt akseptabelt resultat.

Gitt det minimale lesermarkedet i Skandinavia vil de aldri klare å nå opp på Motorrads nivå uansett, og jeg synes de skal ha kred for et ærlig forsøk.
Bikes get you through times of no money better than money gets you
through times of no bikes

Brukeravatar
ejs
Innlegg: 1635
Registrert: 25 jun 2004, 23:52
Motorsykkelen din: Moto Guzzi California EV 1999 modell
Sted: 4645 Nodeland

Re: Motorsykkelbladet Bike.

Legg inn av ejs »

:thumleft

Abonnerer på Bike & Mc-avisa,har gjort det i mange år.
Er fornøyd med begge.
If it ain't broke, I'll break it.

Brukeravatar
Snikkeren
Innlegg: 4964
Registrert: 02 jul 2010, 14:03
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure 2015
Sted: Ørsta

Re: Motorsykkelbladet Bike.

Legg inn av Snikkeren »

Siste utgaven må jo Tigergutta være fornøyd med. Er jo test av 1050'en. Og neste nr blir det test av 800 xc'en. :thumleft
Har ikke fått lest artikkelen enno, så det kan jo være de ikke er helt fornøyd. :knegg
http://www.snikkeren-mc.no" onclick="window.open(this.href);return false;

KTM 1290 Super Adventure 2015
Yamaha TDM 900 2011 (2008 overligger)
Suzuki GSX 650F 2008
Yamaha XT 600 1985

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 38031
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Motorsykkelbladet Bike.

Legg inn av AJ »

Snikkeren skrev:Siste utgaven må jo Tigergutta være fornøyd med. Er jo test av 1050'en. Og neste nr blir det test av 800 xc'en. :thumleft
Har ikke fått lest artikkelen enno, så det kan jo være de ikke er helt fornøyd. :knegg
Har ikke lest siste nummer, men kanskje jeg bør kjøpe det siden Tiger er representert...? Må kjøpe siden jeg ikke lenger er abonnent...
Men tror neppe det framkommer noe nytt... Bike har ikke akkurat latt seg blende av Tigers fortreffelighet tidligere... :P :p
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
XRing
Innlegg: 279
Registrert: 13 feb 2011, 19:57
Motorsykkelen din: Yamaha XJ 600 S 1995
Sted: Bergen

Re: Motorsykkelbladet Bike.

Legg inn av XRing »

Siste nummer er faktisk riktig så bra; har lest ca. halve så langt. God balanse mellom sykkeltyper og til og med oversettelsene er gode :D
Bikes get you through times of no money better than money gets you
through times of no bikes

Svar