Om jeg hadde hatt garasje slik at den hadde sluppet å stå ute i ti år,
og om jeg hadde hatt litt mer tid til vanlig vedlikehold, så hadde den sikkert vart
i mange år enda.
Vi er jo nettopp tilbake fra en 6.000 km ferie til Portugal (med tre nødstopp underveis).
Den brukte 700 ml olje på hele distansen.
Det er riktignok 700 ml mer enn en moderne vannkjølt (japansk) motor ville ha brukt, men målestokken
er andre luftkjølte motorer.
Og vi snakker 510 kg med 4.000 km transportetapper i tildels svært høye hastigheter.
Det første Bamsefar mister er sideveskene, toppboksen, det spesialtilpassede setet, senkede fothvilere, bremselysene i
blinklysene, motorvernbøylene, kjørelysene og de to tusen-metrene fra Hella.
Derefter, efter at jeg er tilbake fra en svipptur til Oslo (!) mister han nok sine Wilbers dempere, samtaleanlegget,
opplegget til to varmevester, den store vindskjermen, et cetera, et cetera.
Nå behøver jeg ikke lenger være redd for at ABS-pumpen skal streike (2.000 euro!). Jeg har en ekstra.
Eller hele motoren for den saks skyld.
Problemet er: Hva skal jeg kalle en sykkel som til og med har samme farve som Bamsefar?
Den nye er riktignok fastere i fisken, men ikke mindre sterk (enn Bamsefar var).
Intet mindre enn en tvilling.
Hva heter Bamsefars tvilling?
Tryggve?
Om alt går som det skal kommer Tryggve til å befinne seg i Oslo i mai og juni.
[TaSK]