Har bitt meg i merke at sykkelen min ikke helt ser ut til å være i fri, når nøytral-giret er koblet inn eller når jeg clutcher. En kombinasjon ser ut til å virke, men hver for seg, så er det noe motstand i motoren. Jeg hører også en tendens til rattling når den står i fri og på tomgang.
Nå er jeg passe grønn når det kommer til motorer og funksjonalitet i girkassene, men dette er vel ikke sånn det skal være?
Det er en Aprilia Classic 125 ccm 2001 modell det er snakk om. Vil gjerne at absolutt alt skal være i stand på den. :)
Sykkel ikke helt i fri, i fri-gir eller ved clutching
- Crinos
- Innlegg: 2293
- Registrert: 19 feb 2011, 01:24
- Motorsykkelen din: HD Softail Custom 1984/94
- Bosted: Vennesla - Vest Agder
- Kontakt:
Re: Sykkel ikke helt i fri, i fri-gir eller ved clutching
Om den trekker litt når sykkelen står i gir og du har clutchen helt inne, så er det sluring i clutchen. Enten fordi den er feiljustert, slitt seg ut litt slik at den må strammes, eller rett og slett det at clutch lamellene må byttes. (utslitte).
Jeg kjenner dessverre alt for dårlig til Aprilia maskineriet, men når sykkelen står i fri, så skal det over hodet ikke være trekk/fremdrift på noen som helst måte.
Det eneste som i så fall kan forklare en svak fremdrift er om du har hydraulisk (eller vakum) overføring fra motor til gearkasse. Tenk litt som scootere har. De står alltid i gir, og du må gi på litt før den tar tak og setter deg avgårde.
Bare for å nevne det i samme "fri og gir" tråd, så har jeg på min sykkel problemer med å sette sykkelen i fri så lenge motoren sviver.
Det hender at jeg kan gå fra 4 til fri på et "klikk" ufrivillig, men aldri fra fks 2 eller 1 villig. Dvs når jeg selv ønsker det... Utrolig plagsomt i bykjøring og røde lys.
For meg er det nok en justering inne i selve girboksen som må til... Ser for meg å måtte shimse hele kassa...
Noe jeg ikke gidder å gjøre denne sesongen!
Jeg kjenner dessverre alt for dårlig til Aprilia maskineriet, men når sykkelen står i fri, så skal det over hodet ikke være trekk/fremdrift på noen som helst måte.
Det eneste som i så fall kan forklare en svak fremdrift er om du har hydraulisk (eller vakum) overføring fra motor til gearkasse. Tenk litt som scootere har. De står alltid i gir, og du må gi på litt før den tar tak og setter deg avgårde.
Bare for å nevne det i samme "fri og gir" tråd, så har jeg på min sykkel problemer med å sette sykkelen i fri så lenge motoren sviver.
Det hender at jeg kan gå fra 4 til fri på et "klikk" ufrivillig, men aldri fra fks 2 eller 1 villig. Dvs når jeg selv ønsker det... Utrolig plagsomt i bykjøring og røde lys.
For meg er det nok en justering inne i selve girboksen som må til... Ser for meg å måtte shimse hele kassa...

“We adore chaos because we love to produce order”.
1996 - 2000 - 1956 med '68 Early Shovel motor - Custom
2006 - 2010 - 1950 med '03 2 liters Delcron Pan-head motor - Custom
2010 - >>>> - 1984 med '94 EVO motor - Custom
1996 - 2000 - 1956 med '68 Early Shovel motor - Custom
2006 - 2010 - 1950 med '03 2 liters Delcron Pan-head motor - Custom
2010 - >>>> - 1984 med '94 EVO motor - Custom
- Jompa
- Innlegg: 7211
- Registrert: 08 jan 2011, 14:52
- Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
- Bosted: Alta
Re: Sykkel ikke helt i fri, i fri-gir eller ved clutching
Ikke helt enig med deg der.Crinos skrev:Om den trekker litt når sykkelen står i gir og du har clutchen helt inne, så er det sluring i clutchen. Enten fordi den er feiljustert, slitt seg ut litt slik at den må strammes, eller rett og slett det at clutch lamellene må byttes. (utslitte).
En clutch med lammeller i oljebad vil alltid "trekke" litt pga at oljen imellom lammellene drar med seg clutchen selv om klipa er inne,
men det kan godt være at den vil trekke mindre når den er rett justert.
det skal være litt dødgang på klipa og i overføringa ned på motoren. Du kan helt sikkert også smøre wiren, det skader ihvertfall ikke
Ta løs wiren fra klipa, hold enden rett opp og smør med 5.56 eller annet høvelig middel rett på wiren og la smøringa renne ned i strømpen.
Hold på så lenge du har tålmodighet til, hvis det kommer smøreolje ut i nedre ende av wirestrømpen, har du gjort en kjempejobb.


De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.
- Dexter
- Innlegg: 3348
- Registrert: 22 des 2009, 18:29
- Motorsykkelen din: Honda NC750X DCT
- Bosted: Kongsberg
Re: Sykkel ikke helt i fri, i fri-gir eller ved clutching
Jeg hadde dette på min forrige maskin. Stramma clutch-vaieren litt så var problemet løst. Enkelt og greit.
Det er det samme for skylda hvem som har den...
- Siggen
- Innlegg: 124
- Registrert: 04 jan 2010, 19:20
- Motorsykkelen din: Harley Davidson Road King 2003
Re: Sykkel ikke helt i fri, i fri-gir eller ved clutching
Min clutch "henger" også, men det er når motoren er kald. Lar den gå litt for og varme opp oljen før jeg kjører. Null problem ved varm motor.
Re: Sykkel ikke helt i fri, i fri-gir eller ved clutching
Takker for svar, jeg får nok bare pusle litt på sykkelen, hehe. :)