Selv kjører jeg en Yamaha TDM 900 og for de som evt. er ukjent med denne MC'en så kan jeg opplyse at det sitter en momentsterk vertikal twin motor i den, dvs. en rekke to'er.
Inntil for få år siden var vel TDM'en den største av denne typen. Men så dukket MZ 1000 opp...
Den har en motor på 1000 kubikk og en god porsjon hestekrefter og ikke minst dreiemoment.
Utseende er litt spesielt, men jeg må si jeg liker den. Og etter å ha lest en del tester begynner jeg å bli meget interessert i denne MZ'en!
Spørsmålet er: er det noen her på forumet som har erfaring med 1000 kubikkeren?
De som har opplevelser med de gamle MZ'ene behøver kanskje ikke komme med de erfaringene. De kan fort være svært blandede og tilhører strengt tatt en noe mørk fortid (Øst-Tyskland, og alt det der...).
MZ 1000, anyone?
- AJ
- Administrator
- Innlegg: 39732
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Jeg skulle gjerne se at noen (MC-Avisa, f.eks.) kjøre en sammenligningstest mellom BMW 800 S, MZ 1000 SF og Yamaha TDM 900.
Alle tre har såpass mange likhetstrekk som ville gjøre en slik test både relevant og interessant.
En "veteran" (TDM'en...) mot to nykommere hvor "veteranen" rent størrelsesmessig plasserer seg mellom nykommerne - en 800 kubikker og en 1000 kubikker, også de tilnærmet nakne og med rekketwin...
Alle tre har såpass mange likhetstrekk som ville gjøre en slik test både relevant og interessant.
En "veteran" (TDM'en...) mot to nykommere hvor "veteranen" rent størrelsesmessig plasserer seg mellom nykommerne - en 800 kubikker og en 1000 kubikker, også de tilnærmet nakne og med rekketwin...
- AJ
- Administrator
- Innlegg: 39732
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Ble vel aldri noen slik sammenligningstest og nå er vel løpet kjørt siden det ble lit vel mye 'motvind' hos tyske MZ de siste årene på en slik måte at virksomheten ser ut til å måtte innstilleAJ skrev:Jeg skulle gjerne se at noen (MC-Avisa, f.eks.) kjøre en sammenligningstest mellom BMW 800 S, MZ 1000 SF og Yamaha TDM 900.
Alle tre har såpass mange likhetstrekk som ville gjøre en slik test både relevant og interessant.
En "veteran" (TDM'en...) mot to nykommere hvor "veteranen" rent størrelsesmessig plasserer seg mellom nykommerne - en 800 kubikker og en 1000 kubikker, også de tilnærmet nakne og med rekketwin...

Synd siden linjertoer 1000 kubikkeren deres virket svært lovende... Her noen filmsnutter...
[img]http://www.mz1000s.de/mz1000sf/daten/pi ... ie_pic.jpg[/img]
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.


De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.