Den 13. juni la man ut på en ensom reise fra "Norje" til Norje, rettere sagt Sweden Rock Festival.
Ca. 650 km. hver vei inkl. omkjøringer - 7,5 time hver vei inkl. shopping og pit-stops. Kan med trygghet si at det har satt preg på meg som motorsykkelfører, ikke minst under lange turer.
På vei inn til Göteborg-tunnellen holdt jeg på å bli skvisa ut til høyre midtdeler av en svenske som ikke forstod at en motorsykkel og bobil ikke kan dele fil når sistnevnte kommer bakfra. Det hjalp å stå på hornet og sparke til plasthuset...
Ellers gikk turen ned rimelig greit, med bare unntaksvise talentløse førere på svenske veier.
Turen tilbake var noe mer spennende. Tre dager med regn hadde satt sitt preg på beistet, og hun hørtes litt tørr ut på veien hjemover. Tenkte det var olja, som jeg uansett skal bytte i løpet av juli, så jeg brukte ikke mer energi på den saken.
RV24 og 21 fra Norje til Skåneporten etter Hässleholm er merkelig nok fritatt bensinstasjoner. Ca. 10 kilometer unna nærmeste Statoil på Skåneporten fikk jeg advarsel om lavt bensinnivå.
Besparende tiltak ble gjort - høyest mulig gir og lavest mulig turtall samtidig som at jeg skrudde av motoren i de få nedoverbakkene som fantes. Klarte akkurat å åle meg frem til Statoil da sykkelen drakk sine siste dråper
Deretter var det bare å peise på videre. Turen videre til Göteborg gikk smertefritt. Møtte noen venner fra festivalen på veien, spiste på en rasteplass i Göteborg og kjørte videre.
Helt til oljelampa begynte å blinke. Tydeligvis hadde sykkelen drukket olje i løpet av de siste 1100 kilometrene... Tipper det er grunnet forbrenning (og svetting) av olje ved høy fart - korrigér meg om jeg tar feil.
Kjapt inn på nærmeste stasjon igjen, og vi kjørte videre med en liter mer olje i motoren. Siden har jeg merket at giret er mye hardere...
Lovte meg at kona måtte erstattes med en sprekere og nyere sykkel til neste år, men det kan tenkes hun presterer bedre etter den plalagte totaloverhalingen til vinteren...