Video av RFID tenning
- Crinos
- Innlegg: 2293
- Registrert: 19 feb 2011, 01:24
- Motorsykkelen din: HD Softail Custom 1984/94
- Bosted: Vennesla - Vest Agder
- Kontakt:
Video av RFID tenning
[video]http://www.youtube.com/watch?v=mV3MCAYd2Gw[/video]
En liten video av RFID tenninga på sykkelen min.
Midtkonsollen er midlertidig da jeg skal lage til en ny en i glassfiber/lexan som også huser GPS speedometeret.
Per i dag ser man ikke om tenningen er av eller på, om man ikke setter på kjørelysene, så det jeg gjør her for å vise at tenninga er på.
En liten video av RFID tenninga på sykkelen min.
Midtkonsollen er midlertidig da jeg skal lage til en ny en i glassfiber/lexan som også huser GPS speedometeret.
Per i dag ser man ikke om tenningen er av eller på, om man ikke setter på kjørelysene, så det jeg gjør her for å vise at tenninga er på.
“We adore chaos because we love to produce order”.
1996 - 2000 - 1956 med '68 Early Shovel motor - Custom
2006 - 2010 - 1950 med '03 2 liters Delcron Pan-head motor - Custom
2010 - >>>> - 1984 med '94 EVO motor - Custom
1996 - 2000 - 1956 med '68 Early Shovel motor - Custom
2006 - 2010 - 1950 med '03 2 liters Delcron Pan-head motor - Custom
2010 - >>>> - 1984 med '94 EVO motor - Custom
- Twister
- Innlegg: 354
- Registrert: 26 aug 2010, 08:59
- Motorsykkelen din: for få....
- Bosted: sandefjord
Re: Video av RFID tenning


Stor er den som vet, men større er den som vet hvor en kan spørre
Twisted V; CX500-82
Tripster; XS750-77
Lillegutt; CB350-69
El-Toro; VFR750F-87
Twisted V; CX500-82
Tripster; XS750-77
Lillegutt; CB350-69
El-Toro; VFR750F-87
- Crinos
- Innlegg: 2293
- Registrert: 19 feb 2011, 01:24
- Motorsykkelen din: HD Softail Custom 1984/94
- Bosted: Vennesla - Vest Agder
- Kontakt:
Re: Video av RFID tenning
De jeg har vist det til frem til nå har gått helt bananas av skaftet...
Har fungert helt feilfritt for meg også, så dette liker jeg STORT!
Har fungert helt feilfritt for meg også, så dette liker jeg STORT!
“We adore chaos because we love to produce order”.
1996 - 2000 - 1956 med '68 Early Shovel motor - Custom
2006 - 2010 - 1950 med '03 2 liters Delcron Pan-head motor - Custom
2010 - >>>> - 1984 med '94 EVO motor - Custom
1996 - 2000 - 1956 med '68 Early Shovel motor - Custom
2006 - 2010 - 1950 med '03 2 liters Delcron Pan-head motor - Custom
2010 - >>>> - 1984 med '94 EVO motor - Custom
- XRing
- Innlegg: 279
- Registrert: 13 feb 2011, 19:57
- Motorsykkelen din: Yamaha XJ 600 S 1995
- Bosted: Bergen
Re: Video av RFID tenning
Elektronikk, nerdete løsninger og MC...
Dette trykker på samtlige av knappene mine. Har du linker til komponentene du har brukt? Og er det mulig å kode mottageren for flere RFID-er?

Bikes get you through times of no money better than money gets you
through times of no bikes
through times of no bikes
- Crinos
- Innlegg: 2293
- Registrert: 19 feb 2011, 01:24
- Motorsykkelen din: HD Softail Custom 1984/94
- Bosted: Vennesla - Vest Agder
- Kontakt:
Re: Video av RFID tenning
Jeg prøver å få agentur på produktet for Norge så akkurat nå avventer jeg litt med å fortelle hva som ligger under. :)
Man kan ha opp til 3 nøkler, og mister du en, er det lett å kode inn ny nøkkel.
Kan kanskje friste deg med at jeg holder på å prototype en GPS speedometer til sykkelen :) Nerd jeg??? Oh Yes!
Man kan ha opp til 3 nøkler, og mister du en, er det lett å kode inn ny nøkkel.
Kan kanskje friste deg med at jeg holder på å prototype en GPS speedometer til sykkelen :) Nerd jeg??? Oh Yes!

“We adore chaos because we love to produce order”.
1996 - 2000 - 1956 med '68 Early Shovel motor - Custom
2006 - 2010 - 1950 med '03 2 liters Delcron Pan-head motor - Custom
2010 - >>>> - 1984 med '94 EVO motor - Custom
1996 - 2000 - 1956 med '68 Early Shovel motor - Custom
2006 - 2010 - 1950 med '03 2 liters Delcron Pan-head motor - Custom
2010 - >>>> - 1984 med '94 EVO motor - Custom
- XRing
- Innlegg: 279
- Registrert: 13 feb 2011, 19:57
- Motorsykkelen din: Yamaha XJ 600 S 1995
- Bosted: Bergen
Re: Video av RFID tenning
Da er vi to.Crinos skrev:Kan kanskje friste deg med at jeg holder på å prototype en GPS speedometer til sykkelen :) Nerd jeg??? Oh Yes!
Nå har jeg montert GPS på sykkelen, så dermed er behovet for GPS-speedometer noe redusert. Men ja, jeg har også tenkt på diverse kombinasjoner av GPS-mottakere (on-chip), en eller annen mikrokontroller og LCD-utgang. Og hva med å slenge inn en temperaturføler med det samme? Da har du utetemperatur, hastighet, kompassretning og høyde over havet tilgjengelig som utdata.
Bikes get you through times of no money better than money gets you
through times of no bikes
through times of no bikes
- Crinos
- Innlegg: 2293
- Registrert: 19 feb 2011, 01:24
- Motorsykkelen din: HD Softail Custom 1984/94
- Bosted: Vennesla - Vest Agder
- Kontakt:
Re: Video av RFID tenning
Det krever litt kyndighet med svakstrøm, og det er en fordel om man har brukt en loddebolt før.. Dog, ikke et must.Elolz skrev:Du vil sikkert ikke røpe for mye, men:
Vanskelig å montere?
Sånn ca pris på herligheten?
Jeg har betalt ca 2.000,- for delene jeg har nå. (Til sammenligning koster en ny HD nøkkel tenning fra ca 300 til 1.500).
“We adore chaos because we love to produce order”.
1996 - 2000 - 1956 med '68 Early Shovel motor - Custom
2006 - 2010 - 1950 med '03 2 liters Delcron Pan-head motor - Custom
2010 - >>>> - 1984 med '94 EVO motor - Custom
1996 - 2000 - 1956 med '68 Early Shovel motor - Custom
2006 - 2010 - 1950 med '03 2 liters Delcron Pan-head motor - Custom
2010 - >>>> - 1984 med '94 EVO motor - Custom
- Crinos
- Innlegg: 2293
- Registrert: 19 feb 2011, 01:24
- Motorsykkelen din: HD Softail Custom 1984/94
- Bosted: Vennesla - Vest Agder
- Kontakt:
Re: Video av RFID tenning
Ja.. Ser den..XRing skrev:Da er vi to.Crinos skrev:Kan kanskje friste deg med at jeg holder på å prototype en GPS speedometer til sykkelen :) Nerd jeg??? Oh Yes!
Nå har jeg montert GPS på sykkelen, så dermed er behovet for GPS-speedometer noe redusert. Men ja, jeg har også tenkt på diverse kombinasjoner av GPS-mottakere (on-chip), en eller annen mikrokontroller og LCD-utgang. Og hva med å slenge inn en temperaturføler med det samme? Da har du utetemperatur, hastighet, kompassretning og høyde over havet tilgjengelig som utdata.
Jeg har funnet meg en on-chip GPS som er veldig bra... og planer om å bruke en eller annen form for AT MEGA microkontroller, og seriell LCD. (eventuelt paralell LCD med en seriell piggy-back).
On-chip GPS'n jeg har planer om å bruke støtter 66 kanaler og oppdaterer seg 10 ganger i sekundet.

http://www.sparkfun.com/products/8975" onclick="window.open(this.href);return false;
“We adore chaos because we love to produce order”.
1996 - 2000 - 1956 med '68 Early Shovel motor - Custom
2006 - 2010 - 1950 med '03 2 liters Delcron Pan-head motor - Custom
2010 - >>>> - 1984 med '94 EVO motor - Custom
1996 - 2000 - 1956 med '68 Early Shovel motor - Custom
2006 - 2010 - 1950 med '03 2 liters Delcron Pan-head motor - Custom
2010 - >>>> - 1984 med '94 EVO motor - Custom
- XRing
- Innlegg: 279
- Registrert: 13 feb 2011, 19:57
- Motorsykkelen din: Yamaha XJ 600 S 1995
- Bosted: Bergen
Re: Video av RFID tenning
Kult. Det burde være real-time nok for de fleste. Men vil ikke 10Hz tolking av NMEA-strenger trekke unødvendig mye prosessorkraft og dermed strøm? Jeg antar nå at speedometeret er en batteridrevet tilleggsdings man har klipset fast et sted, all den tid det aldri vil bli lovlig å kjøre med GPS-speedometer sinden det ikke funker i tuneller.Crinos skrev:On-chip GPS'n jeg har planer om å bruke støtter 66 kanaler og oppdaterer seg 10 ganger i sekundet.
http://www.sparkfun.com/products/8975" onclick="window.open(this.href);return false;
Bikes get you through times of no money better than money gets you
through times of no bikes
through times of no bikes
- Crinos
- Innlegg: 2293
- Registrert: 19 feb 2011, 01:24
- Motorsykkelen din: HD Softail Custom 1984/94
- Bosted: Vennesla - Vest Agder
- Kontakt:
Re: Video av RFID tenning
Sliter litt med å få godkjent GPS speedometer vil jeg tror ja, nettopp pga tunell og lignende.XRing skrev:Kult. Det burde være real-time nok for de fleste. Men vil ikke 10Hz tolking av NMEA-strenger trekke unødvendig mye prosessorkraft og dermed strøm? Jeg antar nå at speedometeret er en batteridrevet tilleggsdings man har klipset fast et sted, all den tid det aldri vil bli lovlig å kjøre med GPS-speedometer sinden det ikke funker i tuneller.Crinos skrev:On-chip GPS'n jeg har planer om å bruke støtter 66 kanaler og oppdaterer seg 10 ganger i sekundet.
http://www.sparkfun.com/products/8975" onclick="window.open(this.href);return false;
Men en svenske jeg har sammarbeidet litt med for CarPC har laget en GPS unit med "deadreckogning" som føler seg frem til hva du gjør mens du er utenfor dekning via gyro. Det fungerer helt utrolig bra, selv i Stocholms lengste tuneller vises possisjonen hans med en nøyaktighet på ca 5-10 meter...
GPS uniten kan konfigureres ned til både 5Hz og 2Hz om ønskelig, og med tanke på at de aller fleste GPS enheter benytter 5Hz bør det være overkommelig, men liker tanken på 10Hz pga nøyaktigheten man får.
Den stjeler litt fra microkontrolleren, så jeg har vurdert om jeg må se på ARM microkontrollere, men det kan bli litt over mitt kunnskapsnivå... For tiden i alle fall. Blir en fin og bratt lærekurve om jeg hopper på ARM løpet :)
Men, om den kun skal hente NMEA og sende seriell data til en LCD så bør en AT MEGA holde.
Strømforbruket er ikke så galt... Den skal kun hente så lenge tenninga er aktiv og da har man som regel lading :)
Ser noen Arduino prosjekter der de har bygget GPS speedos, som også sender GPS lokalisering via GSM om man ønsker det. Men tror ikke det er noe jeg gidder forløpig. Er jo rimelig enkelt å choppe en sykkel, så en slik funksjon er mer blink enn nytteverdig. Mener, om jeg skulle ha stjålet en sykkel, ville noe GPS lignende greider være det første jeg hadde hevet vekk. :)
“We adore chaos because we love to produce order”.
1996 - 2000 - 1956 med '68 Early Shovel motor - Custom
2006 - 2010 - 1950 med '03 2 liters Delcron Pan-head motor - Custom
2010 - >>>> - 1984 med '94 EVO motor - Custom
1996 - 2000 - 1956 med '68 Early Shovel motor - Custom
2006 - 2010 - 1950 med '03 2 liters Delcron Pan-head motor - Custom
2010 - >>>> - 1984 med '94 EVO motor - Custom
Re: Video av RFID tenning
Mye artig teknikk som luftes her, men hva er egentlig poenget med GPS-speedometer i forhold til vanlige speedometer?
- Crinos
- Innlegg: 2293
- Registrert: 19 feb 2011, 01:24
- Motorsykkelen din: HD Softail Custom 1984/94
- Bosted: Vennesla - Vest Agder
- Kontakt:
Re: Video av RFID tenning
I mitt tilfelle er "behovet" for GPS speedo den at gearkassa ikke har speedo utgang, så jeg må ha en rotasjons føler på fremhjulet som da blir enda en slange opp derfra som ser stygt ut.frodef skrev:Mye artig teknikk som luftes her, men hva er egentlig poenget med GPS-speedometer i forhold til vanlige speedometer?
GPS trenger ingen av delene annet en en liten antenne som fint skjulet om enn bruker type on-chip som jeg linket til tidligere.
“We adore chaos because we love to produce order”.
1996 - 2000 - 1956 med '68 Early Shovel motor - Custom
2006 - 2010 - 1950 med '03 2 liters Delcron Pan-head motor - Custom
2010 - >>>> - 1984 med '94 EVO motor - Custom
1996 - 2000 - 1956 med '68 Early Shovel motor - Custom
2006 - 2010 - 1950 med '03 2 liters Delcron Pan-head motor - Custom
2010 - >>>> - 1984 med '94 EVO motor - Custom
Re: Video av RFID tenning
Snedig! :)
Har sett litt slike ombygninger i england blant annet. Veldig stilig og clean :)
Har sett litt slike ombygninger i england blant annet. Veldig stilig og clean :)