Sommer ferie

... om sesongstart, tips og råd til turer, treff, og om steder aktive MC-folk møtes.
Svar
amatør
Innlegg: 2
Registrert: 06 mai 2011, 05:57
Motorsykkelen din: Din MC her

Sommer ferie

Legg inn av amatør »

Hei Alle Sammen:

Jeg har en 5 år gammel 125 cc. Jeg sitter og planlegger en tur til Ukraina. Vil kjøre gjennom Sverige, Polen og inn til Ukraina (L'viv --> Odessa ---> Krim-halvøya i sør). Jeg er litt nervøs. For det første, har jeg aldri vært i øst Europa. For det andre, jeg vet ikke om det er lurt å kjøre en liten mc i flere hundre mil. Mitt spørsmål er da: Kan man ta en slik lang tur med en liten mc (max hastighet 115 km/h). Kommer den å tåle et langt strekk?
Jeg har lust å kjøpe en tung, men da rekker ikke penger til en ferie også! Altså enten...eller...sak
Men lusten å kjøre til Ukraina er mye større.
Er det noen som har erfaring med å kjøre en liten mc så langt .
Takk for alle nyttige info.

Gammelgutt

Re: Sommer ferie

Legg inn av Gammelgutt »

Du bør snakke med Ed Larsen i østfold. Han har reist i det meste av østeuropa på Minsk 125 ccm. Kanskje du får følge med ham på neste tur?. :thumleft

Ed Larsen, tlf 45 24 16 59

ps. Ed er ikke på nett.

Svein2
Innlegg: 1923
Registrert: 02 aug 2010, 13:05
Motorsykkelen din: MC
Sted: Elverum

Re: Sommer ferie

Legg inn av Svein2 »

Hei amatør og velkommen hit. :vs
Jeg syns det høres ut som en spennende utfordring. En 125ccm er ikke dårligere teknisk enn de litt
større syklene så den går helt sikkert bra. Sjekk forsikring eller NAF slik at du er garantert hjemreise
og at du får med deg sykkelen hvis noe skulle skje.
Helt sikkert ett godt tips som Gammelgutt er inne på, å prate med andre med erfaring.

Uansett god tur og reisereportasjer og bilder når du kommer hjem setter vi stor pris på. :prf

Brukeravatar
Haa
Innlegg: 11
Registrert: 01 sep 2010, 13:38
Motorsykkelen din: BMW R1100GS 1997
Sted: Lillehammer

Re: Sommer ferie

Legg inn av Haa »

Tror det er en super tur :)
http://www.mc24.no/article.php?articleI ... goryID=126" onclick="window.open(this.href);return false;

Brukeravatar
frodef
Innlegg: 285
Registrert: 11 nov 2010, 11:32
Motorsykkelen din: BMW K75

Re: Sommer ferie

Legg inn av frodef »

Hun her er vel obligatorisk inspirasjon: http://www.thepostman.org.uk/the-bike/" onclick="window.open(this.href);return false;

Brukeravatar
Intruder
Innlegg: 8271
Registrert: 08 des 2008, 10:44
Motorsykkelen din: 1992 Intruder 750
Sted: Brumunddal

Re: Sommer ferie

Legg inn av Intruder »

Har du lyst,har du lov. :thumleft
Farten på sykker`n er sikkert høy nok,og ordner du forholdet til NMCU og
forsikring går det bra... :skriver
Og ordner du med skriftlige beretninger til oss,gjerne med bilder,blir turen topp !! :-) :D :b_c:
Og husk,skål på bosnisk er zivio... :mc2 :mc3
Evig eies kun det tapte !

Nil satis nisi optimum !

http://www.rykogreis.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

Brukeravatar
Svolp
Innlegg: 1703
Registrert: 30 okt 2009, 16:53
Motorsykkelen din: kawasaki Versys 650 2008 modell
Sted: Stavanger

Re: Sommer ferie

Legg inn av Svolp »

Sier meg enig i resten, har du lyst har du lov og det er ingen problem.
Jeg hadde som ungdom en 125ccm yamaha virago og kjørte tur i norge med onkel.. Lengste turen me hadde var nesten 4000km opp i fjell og ned i dype daler. Gikk litt tregt til tider og jeg opplevde at den brukte noe olje på de værste fjell klatringene. Utover det, zero problem. Tut og kjør!
NÅ: Suzuki mauruder VZ 800 1998 Modell
X : Kawasaki Versys 650 2008 modell
X : Kawasaki ZZR1400 2015 Modell
X : Kawasaki ZZR1400 2009 Modell
X : Suzuki GSF650S 2005 Modell
X : Yamaha Virago 125 2002 Modell

amatør
Innlegg: 2
Registrert: 06 mai 2011, 05:57
Motorsykkelen din: Din MC her

Re: Sommer ferie

Legg inn av amatør »

Tusen Takk for all info jeg fikk. Jeg ble ekstra oppmuntret ved å lese den artikelen om Ed Larsen...

Har noen spørsmål:
- Hvor langt kan man kjøre før man tar en pause uten å slite sykkelen?
- Jeg har ganske nye dekk (august 2010 -> 200 mil), bør jeg ta med meg ekstra nye eller...?
- Skal bytte kjede og drev for reisen, bør jeg ta med meg en ekstra kjede...?
- Har lest et sted om at det finnes bensin fra 78-98 i Ukraina. bør jeg bruke noe annet enn det jeg bruker her hjemme? og hva med olje ??? det er et varmt land (sør: 30-35 grader), bør jeg bruke en annen type olje....


Tusen Takk for all hjelp/info på forhånd

Gammelgutt

Re: Sommer ferie

Legg inn av Gammelgutt »

Du blir nok sliten før sykkelen. Om du kjøper et kvalitetskjede (f.eks D.I.D X-ringkjede) og nye drev før turen trenger du nok ikke bytte på turen.

Min første sesong (2008) og de to første månedene i 2009 kjørte jeg en Daelim Roadwin 125 ccm, 36000 km. Så størrelsen på redskapen er ikke så viktig, det som betyr noe er jo om man trives med det man har. :bananas

Brukeravatar
ZZR-Tom
Innlegg: 1298
Registrert: 14 feb 2011, 17:41
Motorsykkelen din: ZZR1400 06

Re: Sommer ferie

Legg inn av ZZR-Tom »

Er kansje en mulighet å ta servicen,dekkbytte og drev/kjede pakken i utlandet? Mykje penger å spare.
Finne ett eller anna stort merkeverksted nødvendigvis ikkje det samme som du har.
Har ikkje kjørt 125cc, kun 50cc og så vidt 600 og 800 resten har vore fra 955cc og opp :scratch , men ligger du i "marsjfart" så skal no en kunne kjøre langt og lenge.
Men er det kun luftkjøling på den så ver obs på at den blir fort varm ved kø-kjøring og muligens best å stanse motoren.
Sjekk at bremser er bra og skift bremseveske vist det er lenge siden sist.
Ser ingen problem med en slik tur og du får en kjempe tur, kjør i dit tempo og ta pauser når du føler for det.
God tur og lykke til :thumleft

Svar