Har gravd frem min fars gamle Honda fra garasjen, den har stått i 2 år uten å bli brukt. Har Byttet olje, oljefilter, plugger, kjøleveske,luftfilter og renset bensintank. Jeg ble advart av fatter at sykkelen var tungstartet og "hang/fusket" når man ga mye gass. Dette er også fortsatt problemet. Den er fryktelig tungstartet, noen ganger føles det ikke ut som den har tenkt å starte i det hele tatt.
Når den først starter går den greit nok, men sliter litt på tomgang rett etter den har blitt rusa litt.
Når man skal akselerere stopper den på en måte og tar en liten pause, før den med et par hopp kommer seg og går fint mot høyere turtall.
Jeg har så og si null peiling på hvordan man skal begynne å lete etter slike feil, og håper kanskje det sitter noen her med løsninger før startern tar kvelden :).
Honda vt 750 84' Startproblemer mm.
- Crinos
- Motorsykkelen din: HD Softail Custom 1984/94
- Kontakt:
Re: Honda vt 750 84' Startproblemer mm.
Alltid gøy når man kan overta fra generasjonen over.. Er litt ekstra stas...blindkorn skrev:Har gravd frem min fars gamle Honda fra garasjen, den har stått i 2 år uten å bli brukt. Har Byttet olje, oljefilter, plugger, kjøleveske,luftfilter og renset bensintank. Jeg ble advart av fatter at sykkelen var tungstartet og "hang/fusket" når man ga mye gass. Dette er også fortsatt problemet. Den er fryktelig tungstartet, noen ganger føles det ikke ut som den har tenkt å starte i det hele tatt.
Høres ut som at forgasseren(e) trenger en rens og justering.blindkorn skrev:Når den først starter går den greit nok, men sliter litt på tomgang rett etter den har blitt rusa litt.
Igjen, dette høres ut som et forgasser problem.blindkorn skrev:Når man skal akselerere stopper den på en måte og tar en liten pause, før den med et par hopp kommer seg og går fint mot høyere turtall.
Om den "stopper opp" når man vrir på (når motoren er god og varm) er det mye som tyder på at du har en for tykk blanding.
Det er godt mulig at du bare trenger en liten justering så har du fikset begge disse problemene i samme smekk :-)
Jeg ville ha googlet frem instruksjoner for hvordan du skal justere forgasseren(e) og utføre dette.
“We adore chaos because we love to produce order”.
1996 - 2000 - 1956 med '68 Early Shovel motor - Custom
2006 - 2010 - 1950 med '03 2 liters Delcron Pan-head motor - Custom
2010 - >>>> - 1984 med '94 EVO motor - Custom
Har en slik feit rep manual så da står det muligens der.. Håper da inderlig det kan være så "enkelt". Takk!
- Crinos
- Kontakt:
Håper jeg også for din del
Veldig ofte på eldre kjøretøy er det bare småting som skal til for å få dem til å gå smooooth igjen.
Forgasser være seg et hyppig problem. Folk glemmer å justere dem fra tid til annen. Tror mange tenker at "den er jo perfekt justert". Men faktumet er at forgassere må justeres fra tid til annen.
Motoren endrer seg ved bruk, ventiler blir slitt, stempelringer blir noe slakkere, osv osv... Så mye små ting kan gjøre utslag på instillingen til forgasseren.

Veldig ofte på eldre kjøretøy er det bare småting som skal til for å få dem til å gå smooooth igjen.
Forgasser være seg et hyppig problem. Folk glemmer å justere dem fra tid til annen. Tror mange tenker at "den er jo perfekt justert". Men faktumet er at forgassere må justeres fra tid til annen.
Motoren endrer seg ved bruk, ventiler blir slitt, stempelringer blir noe slakkere, osv osv... Så mye små ting kan gjøre utslag på instillingen til forgasseren.
Det er heller et tegn på for mager blanding, den får ikke nok bensin når gassen åpnes, og det tar litt tid før den drar opp bensin nok til at den går fint igjen.Crinos skrev:Om den "stopper opp" når man vrir på (når motoren er god og varm) er det mye som tyder på at du har en for tykk blanding.
Jeg kjenner ikke disse gasserne men å løfte nålene et hakk bør kunne hjelpe litt.
Demontere gasserne og blåse rene alle kanaler og dyser er vel egentlig det første man bør gjøre. Jeg vet ikke hvor mange ganger jeg har gjort dette om våren, det virker like bra hver gang.
- Crinos
- Kontakt:
Hum... Skal ikke si noe påståelig, for jeg ble litt i tvil nå..
Men et bra sted å begynne kan være å sjekke pluggene...
Og da kan denne siden som jeg just googlet frem til :-) være til hjelp.
http://kvinnherad-mc.com/Bilder/tennplugg/tennplugg.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
Men et bra sted å begynne kan være å sjekke pluggene...
Og da kan denne siden som jeg just googlet frem til :-) være til hjelp.
http://kvinnherad-mc.com/Bilder/tennplugg/tennplugg.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
- Kjellrf
- Motorsykkelen din: Kawa, Honda og Guzzi
Jeg har hatt positiv erfaring med STP injektorrens i bensina, på gamle forgassere (men i dette tilfellet må det nok mer til).
Medlem av Tønsberg mc klubb
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6, VFR800X Crossrunner
Har kjørt og eid mc siden 1980.
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6, VFR800X Crossrunner
Har kjørt og eid mc siden 1980.
Glemte jo å nevne ettertenning og små eksplosjoner i motor, ser på denne tennplugg lenken at tynn luft/drivstoff også kan være en av grunnene. Er litt engstelig for å demontere to forgassere, har litt men langt i fra god mekkekunnskap, er dette noe jeg burde greie selv? Takk for flotte svar!
- Crinos
- Kontakt:
Kan selvsagt være at tenninga trenger en justering også, men jeg ville sjekket plugger/forgasser først.
Om forgasser er vanskelig å sysle med... Det kommer selvsagt helt ann på deg og dine kunskaper.
Om du finner en veldig detaljert informasjon om hvordan du skal åpne og bytte deler, så kan du jo godt det... Men en justering trenger ingen åpning av forgasserene... (om du da ikke skal bytte dyser, det krever alt i fra minimal åpning til full åpning av forgasseren. Alt etter som merke og type).
Om forgasser er vanskelig å sysle med... Det kommer selvsagt helt ann på deg og dine kunskaper.
Om du finner en veldig detaljert informasjon om hvordan du skal åpne og bytte deler, så kan du jo godt det... Men en justering trenger ingen åpning av forgasserene... (om du da ikke skal bytte dyser, det krever alt i fra minimal åpning til full åpning av forgasseren. Alt etter som merke og type).