Start trøbbel med Cagiva Mito

Prat, råd og tips for dere med lett-MC, crossere o.l.
Svar
cagivasx
Innlegg: 1
Registrert: 10 mai 2011, 22:26
Motorsykkelen din: Cagiva Mito

Start trøbbel med Cagiva Mito

Legg inn av cagivasx »

hei!

Jeg har en Cagiva Mito 2001 mod.
Jeg startet den her om dagen for å kjøre en tur, men kom meg aldri så langt.
Startet sykkelen, satt på choken og fikk den til å gå fint. Jeg slapp choken og begynte å gasse litt med håndtaket, men etter to - tre sekunder, døde motoren rolig ut.
Fikk ikke start på den igjen, og batteriet virket gåent. Jeg ladet da batteriet over natta, og prøvde å starte igjen, men da klikket det bare i start releet under sete.
Jeg Målte om det kom 12v ut av releet når jeg trykket på startknappen, og det var ok. Prøvde å trille den i gang, men den bare småputtret litt, smalt i potta og virka sur. (luktet rart)
Sjekket også 15A sikringen. Den var ok. Etter trillstarten, prøvde jeg å starte med el start, da prøvde starteren seg 1/2 sekund før den døde.
Vanligvis klikker det bare i start releet når jeg prøver el start.

Har feilsøkt en del på el anlegget. Har funnet ut at den får strøm til starteren. Den får ikke strøm til coilen. Så den får ikke gnist, så det er kanskje to problem her. Coilen får ikke strøm, og starteren vil ikke svive rundt.
Det ser ut til at kablene som skal til coilen går innom en boks(Transformator/transistor??) av et eller annet slag før den går bort til coilen.

Jeg begynner å bli litt rådvill og forvirra her, så trenger noen som kan tenke nytt....,

Hva kan ha skjedd her? noen som har et lite tips videre på veien mot en løsning?
gi gjerne et pip ifra dere

Kwak
Innlegg: 179
Registrert: 14 mar 2011, 15:20
Motorsykkelen din: Diverse
Sted: Ski

Re: Start trøbbel med Cagiva Mito

Legg inn av Kwak »

Dette virker som defekt batteri. Levetid på batterier er 5-6 år.
Prøv å gi den strøm fra et annet batteri.
Grunnen til at du tilsynelatende ikke får strøm på coilen er trolig at startmotoren trekker all strømmen
Mine sykler i dag
2016 Triumph Bonneville 1200
1938 DKW SB350
1980 Kawasaki Z1000 ST
1970 Triumph Tiger 650
1980 Honda CBX
1975 Norton Commando 850 MkIII
2010 BMW S1000 RR (bane)
2013 KTM SFX350 MX
2017 Yamaha WR450F enduro
1984 Yamaha RD500LC

Svar