Hjelmer ??

... om deler, tilbehør, utstyr, renhold, MC-forsikring, kjøreklær osv. til MC, fører og passasjer.
Brukeravatar
Dortmunder
Innlegg: 336
Registrert: 11 apr 2006, 09:15
Motorsykkelen din: Yamaha Dragstar 650A
Sted: Kristiansand

Re: Hjelmer ??

Legg inn av Dortmunder »

Onsløv skrev:Det som vekker oppsikt hos meg, er syk(e)lister.

Peiser gjerne på nedover i bakker med en fart på 50-60 km i timen (noen sikkert mer), i hjelm, SHORTS og TSKJORTE.
De har to hjul de og, men de er gjerne ikke mer enn 1-2 cm breie. KAN de ikke falle og slå seg de da?

Nei, holde seg til fullt utstyr og MC.
Jo de kan ... og det gjør jævla vond :sorry

Dortmunder
Wenn du Gott siehst mußt du bremsen !!

Brukeravatar
MrErling
Innlegg: 195
Registrert: 23 feb 2011, 14:55
Motorsykkelen din: Retro & muscel Bikes
Sted: Drammen

Re: Hjelmer ??

Legg inn av MrErling »

Dortmunder skrev:
Crinos skrev:Jeg kjørte med halvhjelm tidligere, intill jeg krashet med en fjellvegg... Nå kjører jeg med helhjelm...

Kjører som sagt med en Bandit Fighter, for den gir følelsen av halvhjelm...
Nå må jeg bare spør... hva er erfaringene fra den crasjen ihht halvhjelm kontra helhjelm??

Sist en sykkelist omkom her i Kristiansand (trist nok dette) spurte alle om han hadde hjelm. Såvidt jeg har forstått hadde han halshugt seg på en fender... ikke akkurat en hjelm kunne hjelpe med. Jeg gikk ifjor høst på trynet med sykkel (tråsykkel) så det smalt. I bakken med 40 km/h. For å si det sånt, armen og beinet hadde nok ikke hatt mindre skader med hjelm..

Nå må jeg ikke misforståes, helhjelm er det sikkerste alternativet (og sykkelhjelm), men av og til har jeg følelsen at dette overdrives ... aller "i tilfelle du crasjer på den eller den måte"... men gjør man det i 80 eller 90 % av tilfellene??? Som noen skrev her før, det aller sikkerste er å ha masse airbager rund seg ... eller ikke å kjøre i det hele tatt.

Ved å sette seg på en MC tar man allerede en kalkulert risiko å bli drept eller utfør. Hva er egentlig kalkulasjonen halvhjelm kontra helhjelm ?? :dontknow

Jeg frykter dette spørsmålet må alle svare for seg selv, hvilken risiko er du villig til å ta ?

Ting bør av og til settes i perspektiv...

Dortmunder
Flere gode poeng her... :mk
Etter at jeg på slutten av nittitallet fikk kledd på meg ryggskinne med nyrebelte og helhjelm, følte jeg meg utrolig nok; usårlig .
"Det er better dø' en rustning" tenkte jeg og kjørte deretter(dvs. uvørent). :doh

Kjører du med en 1/2 hjelm, har du mere kontakt med elemetene og blir dermed mer bevisst hvordan du handler motorsykkelen korrekt.
Ikke enig?
Vel, det er kun min enkle mening da så..... :jada:

Brukeravatar
Crinos
Innlegg: 2293
Registrert: 19 feb 2011, 01:24
Motorsykkelen din: HD Softail Custom 1984/94
Sted: Vennesla - Vest Agder
Kontakt:

Re: Hjelmer ??

Legg inn av Crinos »

Dortmunder skrev:
Crinos skrev:Jeg kjørte med halvhjelm tidligere, intill jeg krashet med en fjellvegg... Nå kjører jeg med helhjelm...

Kjører som sagt med en Bandit Fighter, for den gir følelsen av halvhjelm...
Nå må jeg bare spør... hva er erfaringene fra den crasjen ihht halvhjelm kontra helhjelm??
Jeg fikk men en real god trøkk rett i tanngarden og nesa! En vertikal face-plant... :lol


Men ja.. folk er litt for hysteriske på helhjelmer... Men etter min egen erfaring, føler jeg at jeg ikke har lyst til det en gang til...
We adore chaos because we love to produce order”.
1996 - 2000 - 1956 med '68 Early Shovel motor - Custom
2006 - 2010 - 1950 med '03 2 liters Delcron Pan-head motor - Custom
2010 - >>>> - 1984 med '94 EVO motor - Custom

Brukeravatar
KawaSuki
Innlegg: 83
Registrert: 06 mai 2011, 22:27
Motorsykkelen din: Suzuki Bandit 1200 SA 2006 mod. -
Sted: Halden/Tistedal

Re: Hjelmer ??

Legg inn av KawaSuki »

Det er selvfølgelig ikke noe som er viktigere enn å sikre seg best mulig , men det kommer etter min mening
flere momenter inn i denne vurderingen .
For meg betyr det en del at jeg føler meg noenlunde komfortabel i den " Rustningen " , jeg ifører meg .
Dette blir en individuell overveining , det som er best for noen , er ikke nødvendigvis best for andre .
Dersom man føler seg ubekvem og har div. irritasjonsmomenter , kan man ikke være en god traffikant .
Det blir nevnt T-skjorte og shorts ovenfor ! . Dersom man kjører i 40-50-varmegrader har man vel i grunnen
ikke noe alternativ , hvis man da ikke skal kjøre i bevissløs tilstand , med de konsekvenser det måtte føre til .
En god hjelm " MÅ " man ha , Resten dreier seg stort sett om det man plasserer inni hjelmen . :-k

Kun noen enkle tanker en sen nattetime ! :doh


KawaSuki

Brukeravatar
Crinos
Innlegg: 2293
Registrert: 19 feb 2011, 01:24
Motorsykkelen din: HD Softail Custom 1984/94
Sted: Vennesla - Vest Agder
Kontakt:

Re: Hjelmer ??

Legg inn av Crinos »

Mye enig med deg...
Og ja, det er litt for mange som skriker høyt om at man er evneveik og idiot om man ikke kjøper den dyreste og beste hjelmen hvert år... Når de hiver seg på r-sykkelen og drar avgårde i 200 km/t iført joggesko, dongeri og t-skjorte...

Når det er varmt ute finnes det en del triks man kan gjøre for å holde seg nogen lunde temperert.. Svettebånd rundt håndleddene som er dynket i kaldt vann hjelper godt på å senke kropstemperaturen, og effekten varer forbløffende lenge.

Men som du sier, om man ikke er komfortabel med "rustningen", så tror jeg at man indirekte blir dårligere bak rattet.
We adore chaos because we love to produce order”.
1996 - 2000 - 1956 med '68 Early Shovel motor - Custom
2006 - 2010 - 1950 med '03 2 liters Delcron Pan-head motor - Custom
2010 - >>>> - 1984 med '94 EVO motor - Custom

Brukeravatar
KawaSuki
Innlegg: 83
Registrert: 06 mai 2011, 22:27
Motorsykkelen din: Suzuki Bandit 1200 SA 2006 mod. -
Sted: Halden/Tistedal

Re: Hjelmer ??

Legg inn av KawaSuki »

Leste en lengre artikkel om sikkerhet og fargevalg av fargevalg på bekledning og hjelmer i MC-Avisa .
Skribenten hadde bedre ærfaring med Hvit hjelm , en med Gul-signalfarge . ;e
Han mente at dersom man hadde Hvit hjelm , sort jakke , samt stor sykkel , oppfattet bilistene ham som " Politi " .
Jeg har faktisk merka at mange Bilister viker til høyre ved sentgående køkjøring , uten å ha tenkt videre over det .
Hadde faktisk vurdert å kjøpe meg Gul hjelm , da jeg synes den har mere fargeeffekt , men nå lar jeg det være .
Andre med liknende erfaring ? . :scratch


KawaSuki

Hokky
Innlegg: 7
Registrert: 10 jun 2011, 21:33
Motorsykkelen din: 2005 Suzuki DL650 V-strom

Re: Hjelmer ??

Legg inn av Hokky »

KawaSuki skrev:Leste en lengre artikkel om sikkerhet og fargevalg av fargevalg på bekledning og hjelmer i MC-Avisa .
Skribenten hadde bedre ærfaring med Hvit hjelm , en med Gul-signalfarge . ;e
Han mente at dersom man hadde Hvit hjelm , sort jakke , samt stor sykkel , oppfattet bilistene ham som " Politi " .
Jeg har faktisk merka at mange Bilister viker til høyre ved sentgående køkjøring , uten å ha tenkt videre over det .
Hadde faktisk vurdert å kjøpe meg Gul hjelm , da jeg synes den har mere fargeeffekt , men nå lar jeg det være .
Andre med liknende erfaring ? . :scratch


KawaSuki
Må vel ærlig innrømme at jeg kvepper litt når jeg ser folk med hvit hjelm.. Så for min del syns jeg at politiet kan få ha sine hvite hjelpmer i fred så er men ikke i tvil når men ser en ;)

Hokky
Innlegg: 7
Registrert: 10 jun 2011, 21:33
Motorsykkelen din: 2005 Suzuki DL650 V-strom

Re: Hjelmer ??

Legg inn av Hokky »

Hva anbefaler dere av åpningshjelmer? De jeg har prøvd tidligere er så tunge syns jeg, men etter å ha kjøpt tursykkel kunne det vært deilig å kunne åpne hjelmen iblandt på tur. Noen jeg bør prøve? noen jeg bør styre unna?
De bør ikke koste skjorten heller ;e

Brukeravatar
KawaSuki
Innlegg: 83
Registrert: 06 mai 2011, 22:27
Motorsykkelen din: Suzuki Bandit 1200 SA 2006 mod. -
Sted: Halden/Tistedal

Re: Hjelmer ??

Legg inn av KawaSuki »

Da får du bare " kveppe " Hokky , her gjelder det om å bli observert , og hvite hjelmer selges over disk ,
og er " ikke " forbeholdt Politiet . :notworthy:

Å få bilister og andre traffikanter til å reagere , og å overleve , er tross alt det viktigste ! . ](*,)

KawaSuki

Brukeravatar
Dexter
Innlegg: 3348
Registrert: 22 des 2009, 18:29
Motorsykkelen din: Honda NC750X DCT
Sted: Kongsberg

Re: Hjelmer ??

Legg inn av Dexter »

Hokky skrev:Hva anbefaler dere av åpningshjelmer? De jeg har prøvd tidligere er så tunge syns jeg, men etter å ha kjøpt tursykkel kunne det vært deilig å kunne åpne hjelmen iblandt på tur. Noen jeg bør prøve? noen jeg bør styre unna?
De bør ikke koste skjorten heller ;e
Jeg anbefaler Schuberth C3. Den er dyr, men den er en av de virkelig gode skal man tro både den ene og andre. Jeg er ihvertfall fornøyd og skal ikke ha noe annet med det første. Den er lettere enn den forrige helhjelmen jeg hadde. Den er like tett/tight og så virker det som om den er ørlite granne mindre så vinden tar mindre tak. Den har innebygget nedfellbar solskjerm som IKKE tar i brillene mine! Enkel å betjene. Jeg er storfornøyd og anbefaler den mer enn gjerne videre til andre.

Godtvoksen har også tatt i bruk C3 nylig, kanskje han også kan si noe om hvordan han opplever den.
Det er det samme for skylda hvem som har den...

Godtvoksen

Re: Hjelmer ??

Legg inn av Godtvoksen »

Dexter skrev:
Hokky skrev:Hva anbefaler dere av åpningshjelmer? De jeg har prøvd tidligere er så tunge syns jeg, men etter å ha kjøpt tursykkel kunne det vært deilig å kunne åpne hjelmen iblandt på tur. Noen jeg bør prøve? noen jeg bør styre unna?
De bør ikke koste skjorten heller ;e
Jeg anbefaler Schuberth C3. Den er dyr, men den er en av de virkelig gode skal man tro både den ene og andre. Jeg er ihvertfall fornøyd og skal ikke ha noe annet med det første. Den er lettere enn den forrige helhjelmen jeg hadde. Den er like tett/tight og så virker det som om den er ørlite granne mindre så vinden tar mindre tak. Den har innebygget nedfellbar solskjerm som IKKE tar i brillene mine! Enkel å betjene. Jeg er storfornøyd og anbefaler den mer enn gjerne videre til andre.

Godtvoksen har også tatt i bruk C3 nylig, kanskje han også kan si noe om hvordan han opplever den.
Det kan både jeg og kona si noe om. Den er dyr, men er verdt hver eneste krone..:-) Nå hadde jeg den aller billigste Biltema-hjelmen fra før, så jeg var ikke godt vant. Jeg ville ha gul C3 hjelm, og den var ikke på markedet i fjor.

Brukeravatar
JohnnyTh
Innlegg: 3461
Registrert: 24 aug 2010, 13:20
Motorsykkelen din: BMW R1250GSA
Sted: Lista

Re: Hjelmer ??

Legg inn av JohnnyTh »

KawaSuki skrev:Leste en lengre artikkel om sikkerhet og fargevalg av fargevalg på bekledning og hjelmer i MC-Avisa .
Skribenten hadde bedre ærfaring med Hvit hjelm , en med Gul-signalfarge . ;e
Han mente at dersom man hadde Hvit hjelm , sort jakke , samt stor sykkel , oppfattet bilistene ham som " Politi " .
Jeg har faktisk merka at mange Bilister viker til høyre ved sentgående køkjøring , uten å ha tenkt videre over det .
Hadde faktisk vurdert å kjøpe meg Gul hjelm , da jeg synes den har mere fargeeffekt , men nå lar jeg det være .
Andre med liknende erfaring ? . :scratch


KawaSuki
Nå har politiet kvittet seg med sine sorte skinndresser så vil du se ut som politi så er det gult og sort som gjelder nå.
Jeg merket at etter at jeg kjøpte meg gul/sort jakke så slakket mange bilister på farten når jeg hadde stoppet i veikanten. Ikke før senere jeg tenkte over at jakken lignet på dise nye uniformene. Og jeg har til og med sort hjelm
http://www.sintef.no/Presserom/Forsknin ... new-look-/" onclick="window.open(this.href);return false;
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.

Godtvoksen

Re: Hjelmer ??

Legg inn av Godtvoksen »

JohnnyTh skrev: Nå har politiet kvittet seg med sine sorte skinndresser så vil du se ut som politi så er det gult og sort som gjelder nå.
Jeg merket at etter at jeg kjøpte meg gul/sort jakke så slakket mange bilister på farten når jeg hadde stoppet i veikanten. Ikke før senere jeg tenkte over at jakken lignet på dise nye uniformene. Og jeg har til og med sort hjelm
http://www.sintef.no/Presserom/Forsknin ... new-look-/" onclick="window.open(this.href);return false;
Hmmmm...den artikkelen du viser til er 6 år gammel...den ble publisert 14. april 2005

Brukeravatar
KawaSuki
Innlegg: 83
Registrert: 06 mai 2011, 22:27
Motorsykkelen din: Suzuki Bandit 1200 SA 2006 mod. -
Sted: Halden/Tistedal

Re: Hjelmer ??

Legg inn av KawaSuki »

Jeg er så " gammal " , og lite motebevisst " Jhonny Th " , at jeg har ikke behov for å se ut som noen som helst ! . :sorry



Det viktigste for meg , er å se , å bli sett , så får andre gjøre som de vil ! . :vs

KawaSuki

Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 38173
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Hjelmer ??

Legg inn av AJ »

Har ikke lest alle postene i denne tråden, men tror denne passer her uansett... :P :p

Her er min nye hjelm, brakt hjem fra Italia av JanK :thumleft
Holder meg til helhjelmer og gjerne de med solvisir. Og da Premier bedgynte å lage slike var valget lett. Har hatt Premier tidliger og var meget godt fornøyd med den, enda Monza'en, som jeg hadde er en langt rimeligere enn den nye carbonhjelmen.

Hjelmen passer perfekt. Gjenstår å se om den er like bra og helst bedre enn den gamle Premier-hjelmen i full fart på sykker'n 8) .
Det får jeg først føling med i morra, premiereturen for min nye Premier Angel :jada: :prop:

Bilde
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Svar