
Selvfølgelig må man kjøre med hodet. Det er mange variabler som spiller inn. Men stort sett bruker jeg nevnte sporvalg. Dersom veien er dårlig og full av hull og grus er det bare å sette ned farta. Med lavere fart er du ikke avhengig av å følge det optimale sporvalget.jhn skrev:Det e ikke alltid at teori og praksis stemme helt overens. Grunnen til at æ kjørte høyre hjulspor var dårlig asfalt i venstre.Det e jo bare en av mange variabler som spiller inn.
Det heter seg i vegvesenets statutter at det skal være lik radius gjennom hele svingen, men det e det ofte ikke, det e en annen variabel som kan gjøre det vanskelig å følge teorien.
Men det e så klart veldig nyttig å vite hvordan det burde gjøres, og ha det som veiledende.
I dag e æ glad for ikke å ha fulgt veiledende i akkurat den svingen.
Forøvrig synes æ du forklarte det veldig bra
Det er dessuten viktig å beherske unnamanøver. Dette får du stadig bruk for når du kjører på hullete underlag, eller en bil skulle kutte svingen. Men det aller tryggeste er i disse tilfellene å sette ned farta.
Men igjen: Bli med på kurs og tren på alle disse tingene under kyndig veiledning!

På kurset får du også øvd deg på fartstilpasning inn i sving, en megaviktig øvelse. Og et helt pass kjøres på Vålerbanen der man ikke skal bruke bremsene i det hele tatt. Denne øvelsen gir mange en aha-opplevelse når det gjelder å tilpasse farten inn i svinger.
Har du øvd deg på alle disse tingene kan det i en gitt situasjon faktisk redde livet ditt!
