For lett styring....? Svinger
For lett styring....? Svinger
Jeg har vært ute å kjørt idag og syns jg merker at det er for lett å styre sykkelen....
Akkurat som om jg ikke bruker kontratyring engang... Når jg kjører rett frem motorvei er styret og veldig lett å vingle på... Litt skummelt.... Har sjekket slark og demper... Noen ideer? Når jeg svinger trengs det fler justeringer til noenganger... Defo noe annerledes.... Hjelp!?
Akkurat som om jg ikke bruker kontratyring engang... Når jg kjører rett frem motorvei er styret og veldig lett å vingle på... Litt skummelt.... Har sjekket slark og demper... Noen ideer? Når jeg svinger trengs det fler justeringer til noenganger... Defo noe annerledes.... Hjelp!?
- Snikkeren
- Innlegg: 4964
- Registrert: 02 jul 2010, 14:03
- Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure 2015
- Bosted: Ørsta
Re: For lett styring....? Svinger
Det er ikke bare vinterrusten som sitter i litt enda da? Vet ikke hvor mye du har fått kjørt i år, men ofte blir det litt flere korrigeringer gjennom svingen helt i begynnelsen av sesongen.
Det skal jo ikke så mye til for å svinge når man bruker kontrastyring. Man klarer jo fint å styre bare ved å presse litt med et par fingre.
Det skal jo ikke så mye til for å svinge når man bruker kontrastyring. Man klarer jo fint å styre bare ved å presse litt med et par fingre.
http://www.snikkeren-mc.no" onclick="window.open(this.href);return false;
KTM 1290 Super Adventure 2015
Yamaha TDM 900 2011 (2008 overligger)
Suzuki GSX 650F 2008
Yamaha XT 600 1985
KTM 1290 Super Adventure 2015
Yamaha TDM 900 2011 (2008 overligger)
Suzuki GSX 650F 2008
Yamaha XT 600 1985
Re: For lett styring....? Svinger
Ja jeg har tenkt på at det er meg og...jeg har jo vært dårlig å fikke kun et par turer MEGET tidlig i sesongen...så fullt mulig at jeg fremdeles er rusten....ser den som et alternativ og...bare overasket over hvor "ugjenkjennelig" det var...stålkontrollen var liksom ikke der....lufttrykket sjekket ved sesongstart....alt ser bra ut...sikkert bare rusten...men verdt og høre seg om her..... takk for input :)
Re: For lett styring....? Svinger
har tross alt vært sengeliggende i 6 uker....men ble overaska at jeg trengte så mange korrigeringer...så lurte på om det kunne være noe annet enn meg....heller meg enn at det er sykkeln.... :)
- Snikkeren
- Innlegg: 4964
- Registrert: 02 jul 2010, 14:03
- Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure 2015
- Bosted: Ørsta
Re: For lett styring....? Svinger
Rust var det første som slo meg etter tråden din om sykdom og mc-kjøring. Få deg noen mil i salen før du går drastisk til verks. Forhåpentligvis er det deg, og ikke sykkelen.
Hvordan var den forrige gang du kjørte? Eventuelt hvordan var den da du satte den vekk for vinteren?

Hvordan var den forrige gang du kjørte? Eventuelt hvordan var den da du satte den vekk for vinteren?
http://www.snikkeren-mc.no" onclick="window.open(this.href);return false;
KTM 1290 Super Adventure 2015
Yamaha TDM 900 2011 (2008 overligger)
Suzuki GSX 650F 2008
Yamaha XT 600 1985
KTM 1290 Super Adventure 2015
Yamaha TDM 900 2011 (2008 overligger)
Suzuki GSX 650F 2008
Yamaha XT 600 1985
- Jompa
- Innlegg: 7211
- Registrert: 08 jan 2011, 14:52
- Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
- Bosted: Alta
Re: For lett styring....? Svinger
Hvis du må korrigere ofte , kan det komme av at du ser for mye ned på veien og ikke sikter langt nok frem.
Det er forresten veldig lett, og nødvendig, å ha ett øye på veien hele tida, hvis ikke blir man overrasket av "jordskjelv" til stadighet.
Hva er forresten kontrastyring, jeg lærte det engang, men det var for å rygge lastebil med henger. Det har vel ingenting med motorsykkelkjøring å gjøre ?
Hvis det betyr at man må bryte styret motsatt vei av det man svinger, er man nervøs og stiv, kjører man på rett måte svinger sykkelen
" av seg sjølv" i samme retning som blikket.
Det er forresten veldig lett, og nødvendig, å ha ett øye på veien hele tida, hvis ikke blir man overrasket av "jordskjelv" til stadighet.
Hva er forresten kontrastyring, jeg lærte det engang, men det var for å rygge lastebil med henger. Det har vel ingenting med motorsykkelkjøring å gjøre ?
Hvis det betyr at man må bryte styret motsatt vei av det man svinger, er man nervøs og stiv, kjører man på rett måte svinger sykkelen
" av seg sjølv" i samme retning som blikket.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.
- Snikkeren
- Innlegg: 4964
- Registrert: 02 jul 2010, 14:03
- Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure 2015
- Bosted: Ørsta
Re: For lett styring....? Svinger
Kontrastyring vil si at man legger press på den holken som er på den siden man skal svinge til. Dette brukes aktivt, og sykkelen legger seg fint ned selv. Det har ingenting med å være nervøs og stiv å gjøre.
Vil anbefale alle som ikke vet helt hva kontrastyring er, eller som ikke bruker det aktivt, til å enten lese Keith Code - A Twist of The Wrist vol. 2, eller se filmen med samme navn. Eller begge deler.
Vil anbefale alle som ikke vet helt hva kontrastyring er, eller som ikke bruker det aktivt, til å enten lese Keith Code - A Twist of The Wrist vol. 2, eller se filmen med samme navn. Eller begge deler.
http://www.snikkeren-mc.no" onclick="window.open(this.href);return false;
KTM 1290 Super Adventure 2015
Yamaha TDM 900 2011 (2008 overligger)
Suzuki GSX 650F 2008
Yamaha XT 600 1985
KTM 1290 Super Adventure 2015
Yamaha TDM 900 2011 (2008 overligger)
Suzuki GSX 650F 2008
Yamaha XT 600 1985
Re: For lett styring....? Svinger
Jompa skrev:Hva er forresten kontrastyring, jeg lærte det engang, men det var for å rygge lastebil med henger. Det har vel ingenting med motorsykkelkjøring å gjøre ?
Hvis det betyr at man må bryte styret motsatt vei av det man svinger, er man nervøs og stiv, kjører man på rett måte svinger sykkelen
" av seg sjølv" i samme retning som blikket.

Se side 14 og 15 om hvordan man starter en sving og hva kontrastyring er. Hvis dette virker uklart etter at du leser det anbefaler jeg en tur til kjøreskole for å ta en oppfriskning.
NMCU har også en bok om kjørestrategier som heter Godt tenkt. http://nmcu.org/files/godt_tenkt_web.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
Disse bøkene er rent gull for bevisste motorsyklister.
- Jompa
- Innlegg: 7211
- Registrert: 08 jan 2011, 14:52
- Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
- Bosted: Alta
Re: For lett styring....? Svinger
Har lest gjennom kapittelet og etpar av de andre. Det så nesten ut som det var skrevet for folk som begynner på mc-kurs uten å ha lært seg å sykle først. Mener fremdeles at hvis sykkelen må tvinges til å svinge, er føreren stiv og ukomfortabel med sykkelen.brap skrev:Jompa skrev:Hva er forresten kontrastyring, jeg lærte det engang, men det var for å rygge lastebil med henger. Det har vel ingenting med motorsykkelkjøring å gjøre ?
Hvis det betyr at man må bryte styret motsatt vei av det man svinger, er man nervøs og stiv, kjører man på rett måte svinger sykkelen
" av seg sjølv" i samme retning som blikket.Uffda. For din egen del bør du fordype deg i Full kontroll, http://nmcu.org/files/full_kontroll_web.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
Se side 14 og 15 om hvordan man starter en sving og hva kontrastyring er. Hvis dette virker uklart etter at du leser det anbefaler jeg en tur til kjøreskole for å ta en oppfriskning.
NMCU har også en bok om kjørestrategier som heter Godt tenkt. http://nmcu.org/files/godt_tenkt_web.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
Disse bøkene er rent gull for bevisste motorsyklister.
Men, for å få til en rask kursendring, f eks ved unnamanøver er det greit å ha trent på kontrastyring. Samme med nødbremsing både rett frem og i sving. Man får vel aldri trent nok.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.
- Snikkeren
- Innlegg: 4964
- Registrert: 02 jul 2010, 14:03
- Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure 2015
- Bosted: Ørsta
Re: For lett styring....? Svinger
Det du ikke tenker på er at du mest sannsynlig bruker kontrastyring hver gang du er ute og kjører. I det du lener deg inn i svingen vil du automatisk legge press på holken som er innerst i svingen, og på den måten kontrastyre ubevisst. Ved å faktisk bruke kontrastyring bevisst vil du merke at sykkelen legger seg mye finere inn i svingen. Og så er det ikke bare vinkelen på sykkelen som tilsier hvor raskt man kan kjøre igjennom en sving. Ved å gi en kort men kontant input i styret vil sykkelen legge seg raskere ned, og man får en krappere sving enn man hadde fått ved samme nedleggsvinkel ved å bare lene seg inn i svingen.
http://www.snikkeren-mc.no" onclick="window.open(this.href);return false;
KTM 1290 Super Adventure 2015
Yamaha TDM 900 2011 (2008 overligger)
Suzuki GSX 650F 2008
Yamaha XT 600 1985
KTM 1290 Super Adventure 2015
Yamaha TDM 900 2011 (2008 overligger)
Suzuki GSX 650F 2008
Yamaha XT 600 1985
- Jompa
- Innlegg: 7211
- Registrert: 08 jan 2011, 14:52
- Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
- Bosted: Alta
Re: For lett styring....? Svinger
Egentlig var jeg ute etter å kverulere litt.'Snikkeren skrev:Det du ikke tenker på er at du mest sannsynlig bruker kontrastyring hver gang du er ute og kjører. I det du lener deg inn i svingen vil du automatisk legge press på holken som er innerst i svingen, og på den måten kontrastyre ubevisst. Ved å faktisk bruke kontrastyring bevisst vil du merke at sykkelen legger seg mye finere inn i svingen. Og så er det ikke bare vinkelen på sykkelen som tilsier hvor raskt man kan kjøre igjennom en sving. Ved å gi en kort men kontant input i styret vil sykkelen legge seg raskere ned, og man får en krappere sving enn man hadde fått ved samme nedleggsvinkel ved å bare lene seg inn i svingen.

Har akkurat skummet igjennom "Full kontroll" og det står mye nyttig der. Alle bruker sansynligvis kontrastyring enten man er klar over det eller ikke. Hvis man møter en bil midt i en sving, er det nesten umulig å ta en unnamanøver innover i svingen uten nettop, kontrastyring
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.
Re: For lett styring....? Svinger
Krysser fingerne for rust imellomtiden.... så får vi se om det detter på plass om noen dager....føltes bare merkelig uvant tilbake i salen igjen...når man bruker kontrastyring bevisst styrer man definitivt best...følte bare idag til tider at det ble mye svinging og ikke kontrastyiring....likte ikke det....fingers crossed....
- ejs
- Innlegg: 1635
- Registrert: 25 jun 2004, 23:52
- Motorsykkelen din: Moto Guzzi California EV 1999 modell
- Bosted: 4645 Nodeland
Re: For lett styring....? Svinger





Jeg klarer det ikke,blir de banan svingene
If it ain't broke, I'll break it.
Re: For lett styring....? Svinger
Elolz... :) Forresten, Royal purple Max Chain, hvor bestilte du den fra? Jeg har hvite felger.......
Re: For lett styring....? Svinger
torshov bilrekvisita har de? det har jg aldri sett....må sjekkes...bestilte akkurat samme øreplugger som dg.... grisebillig.... :)