forgasser med akseleratorpumpe

... om verktøy, service, tekniske og mekaniske problemer, reparasjoner og modifiseringer
Svar
bergsprekken
Innlegg: 14
Registrert: 28 des 2009, 13:24
Motorsykkelen din: XT 600 E '2001

forgasser med akseleratorpumpe

Legg inn av bergsprekken »

Har skifta forgasser på min xt600e til en mikuni tm34-b65 flatslide forgasser med acc.pumpe.
Ble en god del sprekere for å si det mildt men lurer på om det er vanlig at man må passe på hvor mye gass man gir på sånne forgassere? Hvis jeg gir mye gass på en gang, f.eks fra 10% vriding til 70% så kommer det et lite "hakk" i turtallet under aksellereringa.. Er det vanlig eller måjeg stille på akseleratorpumpa?

mekkern
Innlegg: 7658
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: forgasser med akseleratorpumpe

Legg inn av mekkern »

Hvis den "dør" et øyeblikk før den kommer ved brå gass trenger den mere bensin..enten mer akspumpe eller dyse/nål..
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
Crinos
Innlegg: 2293
Registrert: 19 feb 2011, 01:24
Motorsykkelen din: HD Softail Custom 1984/94
Sted: Vennesla - Vest Agder
Kontakt:

Re: forgasser med akseleratorpumpe

Legg inn av Crinos »

På min er det motsatt... Om man vrir hardt og sykkelen kommer med hikst, får den for mye bensin sprøytet inn via acc.pumpa og må justeres ned litt.
We adore chaos because we love to produce order”.
1996 - 2000 - 1956 med '68 Early Shovel motor - Custom
2006 - 2010 - 1950 med '03 2 liters Delcron Pan-head motor - Custom
2010 - >>>> - 1984 med '94 EVO motor - Custom

pelsen
Innlegg: 1275
Registrert: 11 des 2004, 14:08
Motorsykkelen din: ja

Re: forgasser med akseleratorpumpe

Legg inn av pelsen »

Begge tipsene kan jo være riktige, men sjekk om den ryker svart eller ikke. Svart røk betyr mye bensin.
Men 34mm gasser er vei kanskje litt liten på en slik sykkel, jeg bruker to stk 36mm Dellorto med akspumper på min 750 Triumph twin.

bergsprekken
Innlegg: 14
Registrert: 28 des 2009, 13:24
Motorsykkelen din: XT 600 E '2001

Re: forgasser med akseleratorpumpe

Legg inn av bergsprekken »

pelsen skrev:Begge tipsene kan jo være riktige, men sjekk om den ryker svart eller ikke. Svart røk betyr mye bensin.
Men 34mm gasser er vei kanskje litt liten på en slik sykkel, jeg bruker to stk 36mm Dellorto med akspumper på min 750 Triumph twin.
Jeg får ta en test til og sjekke etter røyk. Det er 2 forgassere ja, mikuni tm34 heter den..men den i dobbelkonfigurasjon heter tm34-b65 :) Kjøpte den fra tyskland, ferdig jetta til xt600. Håper bare ikke man må ta av forgasseren for å stille på acc.pumpa..

pelsen
Innlegg: 1275
Registrert: 11 des 2004, 14:08
Motorsykkelen din: ja

Re: forgasser med akseleratorpumpe

Legg inn av pelsen »

to gassere, trodde det var en, da er det nok 34 passe størrelse.
Ta av gassern er lite jobb. for å stille akspumpe på Dellorto må man bytte gasstempel, ikke så mye jobb men ganske dyrt

Brukeravatar
Kjellrf
Innlegg: 1606
Registrert: 31 aug 2009, 15:15
Motorsykkelen din: Kawa, Honda og Guzzi
Sted: Sandefjord

Re: forgasser med akseleratorpumpe

Legg inn av Kjellrf »

Flat-slide forgassere er nok vanligvis konstruert sånn at du ikke kan gi full gass på lavt turtall. Det fordi gasseren står med full åpning, mens du har lav gjennomstrømming i venturi. Da har du ikke optimalt vacuum.
Vil du gjøre det, bør du ha vacuum-gassere.
Medlem av Tønsberg mc klubb
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6
Har kjørt og eid mc siden 1980.

mekkern
Innlegg: 7658
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: forgasser med akseleratorpumpe

Legg inn av mekkern »

på 3000rpm brått gass-hva skjer?

Samme ved 1500 2000 og 4000...
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

bergsprekken
Innlegg: 14
Registrert: 28 des 2009, 13:24
Motorsykkelen din: XT 600 E '2001

Re: forgasser med akseleratorpumpe

Legg inn av bergsprekken »

mekkern skrev:på 3000rpm brått gass-hva skjer?

Samme ved 1500 2000 og 4000...
Testa nå, når den står i fri og jeg gir gass så kommer ikke denne tvilen når jeg gir mye gass..men under kjøring skjer det. Når det skjer så er det som om hele motoren bare stopper, den bare dør liksom men det varer bare et kvart sekund og hvis jeg slipper gassen såvidt litt så "kommer den tilbake" for fullt..

Når jeg kjører på 1.gir og litt over tungang og gir cirka 70% av max gass så skjer det..men er jeg flink og gir akkurat riktig mye gass så akser den bra uansett.

Her er en youtube video av turtelleren, testa i frigir og ble overraska over at den ikke kutta ut.
Gir ikke full gass bortsett fra den siste turen der nåla går opp til 8000rpm.

http://www.youtube.com/watch?v=g35enhUR ... ideo_title

Brukeravatar
Crinos
Innlegg: 2293
Registrert: 19 feb 2011, 01:24
Motorsykkelen din: HD Softail Custom 1984/94
Sted: Vennesla - Vest Agder
Kontakt:

Re: forgasser med akseleratorpumpe

Legg inn av Crinos »

Det at den ikke kutter/fusker når den står i fri er rett og slett at når du kjører holder hjul/girkasse igjen på motoren, mens når den står i fri så får den respondert umiddelbart som kan være nok.

Det kan virke som at ventilene dine bør få en liten shinings...

Vil tippe det er eksosen som kveler blandinga fordi den ikke blir tømt tilstrekkelig fort nok. Kan være ventilporten som er kokset ned med smuss, eller slakk fjær/løfter.
We adore chaos because we love to produce order”.
1996 - 2000 - 1956 med '68 Early Shovel motor - Custom
2006 - 2010 - 1950 med '03 2 liters Delcron Pan-head motor - Custom
2010 - >>>> - 1984 med '94 EVO motor - Custom

pelsen
Innlegg: 1275
Registrert: 11 des 2004, 14:08
Motorsykkelen din: ja

Re: forgasser med akseleratorpumpe

Legg inn av pelsen »

bergsprekken skrev:
mekkern skrev:på 3000rpm brått gass-hva skjer?

Samme ved 1500 2000 og 4000...
Testa nå, når den står i fri og jeg gir gass så kommer ikke denne tvilen når jeg gir mye gass..men under kjøring skjer det. Når det skjer så er det som om hele motoren bare stopper, den bare dør liksom men det varer bare et kvart sekund og hvis jeg slipper gassen såvidt litt så "kommer den tilbake" for fullt..

Når jeg kjører på 1.gir og litt over tungang og gir cirka 70% av max gass så skjer det..men er jeg flink og gir akkurat riktig mye gass så akser den bra uansett.

Her er en youtube video av turtelleren, testa i frigir og ble overraska over at den ikke kutta ut.
Gir ikke full gass bortsett fra den siste turen der nåla går opp til 8000rpm.

http://www.youtube.com/watch?v=g35enhUR ... ideo_title
det ser ut til at alt er iorden, man kan ikke brått gi fullgass med et slikt oppsett, da får den for mye luft og nøler litt slik som du beskriver.
Slike gassere med direktestyrte spjeld må man åpne gradvis etterhvert som turtallet øker.

mekkern
Innlegg: 7658
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: forgasser med akseleratorpumpe

Legg inn av mekkern »

Det som skjer er at lufta får så lav hastighet at den ikke greier å suge med seg bensin... men siden den "kommer" etter et øyeblikk så tyder det på at du kan løfte nålen et hakk/øke akspumpa..for å minske dette litt-men du kan ikke ha veldig lavt turtall og bare åpne fullt..da må du over på vakumforgassere-men de har ikke samme respons..
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Svar