POI How2 og en ide om veifeller for MC
- rayongracer
- Innlegg: 74
- Registrert: 11 aug 2009, 19:57
- Motorsykkelen din: Triumph Tiger 800 XC - 2011
- Bosted: Dirdal
POI How2 og en ide om veifeller for MC
For alle som har GPS har vel menge funnet utav POI da med tanke på fotobokser o.l.
Her er noe jeg tenkte på her om dagen, jeg ser endel permanente dødsfeller på veien for MC. Ta bilder og rapportere er selvsagt en kjempebra ting å gjøre.
Men hva med å lage en POI å legge ut her av brukere for brukere? Legge inn fellen slik at sjåføren får en advarsel før du er der...
Noen som har erfaring med å sette opp POI og dele med andre som kan hjelpe til å mekke sammen dette og forklare hvordan en gjør det?
Her er noe jeg tenkte på her om dagen, jeg ser endel permanente dødsfeller på veien for MC. Ta bilder og rapportere er selvsagt en kjempebra ting å gjøre.
Men hva med å lage en POI å legge ut her av brukere for brukere? Legge inn fellen slik at sjåføren får en advarsel før du er der...
Noen som har erfaring med å sette opp POI og dele med andre som kan hjelpe til å mekke sammen dette og forklare hvordan en gjør det?
- Erman
- Innlegg: 399
- Registrert: 04 mai 2010, 13:13
- Motorsykkelen din: Yamaha XV950R Bolt
- Bosted: Oslo
Re: POI How2 og en ide om veifeller for MC
Jeg har også en idé om veifeller, som nok er litt på kant med loven;
Kjøpe markeringsspray på Biltema, og sette i gang med å markere....
Kjøpe markeringsspray på Biltema, og sette i gang med å markere....
2014 Yamaha Bolt XV950R
1984 BMW K100
1984 BMW K100
- Dortmunder
- Innlegg: 336
- Registrert: 11 apr 2006, 09:15
- Motorsykkelen din: Yamaha Dragstar 650A
- Bosted: Kristiansand
Re: POI How2 og en ide om veifeller for MC
Erman skrev:Jeg har også en idé om veifeller, som nok er litt på kant med loven;
Kjøpe markeringsspray på Biltema, og sette i gang med å markere....
Er dette ulovlig ????? Synes din ide var kjempebra !!!

Dortmunder
Wenn du Gott siehst mußt du bremsen !!
- Crinos
- Innlegg: 2293
- Registrert: 19 feb 2011, 01:24
- Motorsykkelen din: HD Softail Custom 1984/94
- Bosted: Vennesla - Vest Agder
- Kontakt:
Re: POI How2 og en ide om veifeller for MC
Kjempe god ide... men jeg kommer til å gå bankrupt på fluoriserende spray.... Nærmest hele veien fra Vennesla til Iveland er en eneste stor dødsfelle om man ikke kjører etter forholdene. (som er kupler, sprekker og små hopp).
Hjelper det å klage... Nope.. Får bare beskjed om at veien ikke kan prioriteres... Greit det, men hvem er da ansvarlig når det skjer en dødsulykke?
Men tilbake til POI.... GENIAL tanke og synes dette bør være noe vi kan få til...
Hjelper det å klage... Nope.. Får bare beskjed om at veien ikke kan prioriteres... Greit det, men hvem er da ansvarlig når det skjer en dødsulykke?
Men tilbake til POI.... GENIAL tanke og synes dette bør være noe vi kan få til...
“We adore chaos because we love to produce order”.
1996 - 2000 - 1956 med '68 Early Shovel motor - Custom
2006 - 2010 - 1950 med '03 2 liters Delcron Pan-head motor - Custom
2010 - >>>> - 1984 med '94 EVO motor - Custom
1996 - 2000 - 1956 med '68 Early Shovel motor - Custom
2006 - 2010 - 1950 med '03 2 liters Delcron Pan-head motor - Custom
2010 - >>>> - 1984 med '94 EVO motor - Custom
- Dortmunder
- Innlegg: 336
- Registrert: 11 apr 2006, 09:15
- Motorsykkelen din: Yamaha Dragstar 650A
- Bosted: Kristiansand
Re: POI How2 og en ide om veifeller for MC
De svarer nok at du ikke er nødt å kjøre der hvis det ikke er sikker.... og de som ikke vet om at det er så dårlig har ikke kjørt etter forholdene... alltid klar med en utflukt...Crinos skrev:Kjempe god ide... men jeg kommer til å gå bankrupt på fluoriserende spray.... Nærmest hele veien fra Vennesla til Iveland er en eneste stor dødsfelle om man ikke kjører etter forholdene. (som er kupler, sprekker og små hopp).
Hjelper det å klage... Nope.. Får bare beskjed om at veien ikke kan prioriteres... Greit det, men hvem er da ansvarlig når det skjer en dødsulykke?
Kanskje på tida å "ikke prioritere" bilavgiften, men da går staten rett i strupen på deg...
Hva kan den "lille mannen" gjøre mot en statsmakt ???
Dortmunder
Wenn du Gott siehst mußt du bremsen !!
- rayongracer
- Innlegg: 74
- Registrert: 11 aug 2009, 19:57
- Motorsykkelen din: Triumph Tiger 800 XC - 2011
- Bosted: Dirdal
Re: POI How2 og en ide om veifeller for MC
Jeg skal ta en studie på hvordan en kan mekke sammen en POI database, samt finne ut hvordan en kan dele dette på en grei måte.
Det ville jo være genialt å få opp ett varsel på GPS før faren er der, slik at en er forberedt... F.eks til Lysebotn har jo idiotene klart å lage 2 ferister bak en blindkurve i svingen, meget moro å komme med nedlegg i noe slikt på våt bane. Hyttefolket ved den ene opplever flere sykler i bakken hver dag under sesongen... Dette har blitt dokumentert og klaget inn til vesenet flere ganger per år de siste 15 årene med 0,00 resultater.
Siden vegvesenet er ett vesen og ikke en tjenesteyter til samfunnet, har en ikke noe valg enn å hjelpe hverandre.
Det ville jo være genialt å få opp ett varsel på GPS før faren er der, slik at en er forberedt... F.eks til Lysebotn har jo idiotene klart å lage 2 ferister bak en blindkurve i svingen, meget moro å komme med nedlegg i noe slikt på våt bane. Hyttefolket ved den ene opplever flere sykler i bakken hver dag under sesongen... Dette har blitt dokumentert og klaget inn til vesenet flere ganger per år de siste 15 årene med 0,00 resultater.
Siden vegvesenet er ett vesen og ikke en tjenesteyter til samfunnet, har en ikke noe valg enn å hjelpe hverandre.
Re: POI How2 og en ide om veifeller for MC
Jeg har brukt GPS i mange år og syns muligheten for å legge inn Poi`r er veldig fint.
Man bestemmer jo selv hvor mange Poi`r man vil ha aktive, men det spørs om det kan bli mange signaler ettervært.
Jeg skal ikke være negativ eller kritisk til hvordan vær enkelt kjører, men når du prater om nedlegg i regnvær rundt en blind sving,
tror jeg nok faren kanskje er større for deg enn meg, men jeg vet ikke hvordan det ser ut der.
En annen ting er vel at fokuset når man nærmer seg en sving, bør være på veien og svingen og ikke på GPS`n om det er
noen farer etter svingen. Selv om man kan legge inn Poi på f.eks. ei ferist er det vanskelig å få det på to syklister ved siden av hverandre.
Men for all del lag Poi`r og legg dem inn, interresant og moro er det også og kan det redde en fra å bikke er det verdt det.
Man bestemmer jo selv hvor mange Poi`r man vil ha aktive, men det spørs om det kan bli mange signaler ettervært.

Jeg skal ikke være negativ eller kritisk til hvordan vær enkelt kjører, men når du prater om nedlegg i regnvær rundt en blind sving,
tror jeg nok faren kanskje er større for deg enn meg, men jeg vet ikke hvordan det ser ut der.

En annen ting er vel at fokuset når man nærmer seg en sving, bør være på veien og svingen og ikke på GPS`n om det er
noen farer etter svingen. Selv om man kan legge inn Poi på f.eks. ei ferist er det vanskelig å få det på to syklister ved siden av hverandre.
Men for all del lag Poi`r og legg dem inn, interresant og moro er det også og kan det redde en fra å bikke er det verdt det.

Re: POI How2 og en ide om veifeller for MC
Alle veier er dødsfeller hvis du ikke kjører etter forholdene.Crinos skrev:Nærmest hele veien fra Vennesla til Iveland er en eneste stor dødsfelle om man ikke kjører etter forholdene.
Hjelper det å klage... Nope.. Får bare beskjed om at veien ikke kan prioriteres... Greit det, men hvem er da ansvarlig når det skjer en dødsulykke?

Ansvaret når det skjer en ulykke ligger i de aller fleste tilfeller til fører. Av og til er det andre faktorer som er medvirkende, men når alt kommer til alt så er veien en passiv sak som bare ligger der i fred og ro. Ulykken skjer med de som bruker veien, og de har selv et ansvar for denne bruken.
Du skriver at du har prøvd å klage. Kan du fortelle mer om hvordan du klagde, og til hvem? Har du tilbakemeldingen du fikk skriftlig?
Det er mye mer fruktbart å komme med gode idéer enn å sitte surmaga i en forumkrok og sutre over hvor jævlig du har det. En ting du kan gjøre er å foreslå konkrete trafikksikkerhetstiltak for strekningen din som du sender inn til fylkeskommunen.
For ditt område vil jeg tro at http://www.austagderfk.no/Tjenester-og- ... dler-2011/" onclick="window.open(this.href);return false; er et greit utgangspunkt. Her har du allerede to navn, Hilde Bergersen og Kjell Pedersen. Hvis du formulerer en god henvendelse og ikke opplever å få gode svar tilbake kan du kontakte politikere på fylkesnivå.
Re: POI How2 og en ide om veifeller for MC
Disse feristene er skiltet: http://maps.google.no/maps?f=q&source=s ... 9,,0,16.22" onclick="window.open(this.href);return false;rayongracer skrev:F.eks til Lysebotn har jo idiotene klart å lage 2 ferister bak en blindkurve i svingen, meget moro å komme med nedlegg i noe slikt på våt bane.
Hvis du selv velger å kjøre med nedlegg over ferist på vått føre, uten å bry deg om fareskiltet som forteller at det er en ferist 150 meter lenger fremme, så har du ingen andre enn deg selv å skylde på.

- Dortmunder
- Innlegg: 336
- Registrert: 11 apr 2006, 09:15
- Motorsykkelen din: Yamaha Dragstar 650A
- Bosted: Kristiansand
Re: POI How2 og en ide om veifeller for MC
Dette ble jeg imponert over !!! Legge ved bildet av strekningen ... hehe, da vi kopierte diskettene med Windows 3.1 hadde vi nok ikke drømt om de mulighetene vi har idag..brap skrev:Disse feristene er skiltet: http://maps.google.no/maps?f=q&source=s ... 9,,0,16.22" onclick="window.open(this.href);return false;rayongracer skrev:F.eks til Lysebotn har jo idiotene klart å lage 2 ferister bak en blindkurve i svingen, meget moro å komme med nedlegg i noe slikt på våt bane.
Hvis du selv velger å kjøre med nedlegg over ferist på vått føre, uten å bry deg om fareskiltet som forteller at det er en ferist 150 meter lenger fremme, så har du ingen andre enn deg selv å skylde på.
Men dette var off-topic

Dortmunder
Wenn du Gott siehst mußt du bremsen !!
-
- Innlegg: 14
- Registrert: 28 des 2009, 13:24
- Motorsykkelen din: XT 600 E '2001
Re: POI How2 og en ide om veifeller for MC
Prøv ITNconverter, gratis program for å lage ruter,punkter osv i kartet og eksporterer til mange forskjellige formater. Garmin,tomtom etc etc.. Har brukt dette for å lage ruter til min garmin motorsykkelgps og liker det bedre enn mapsource, raskere og enklere.
Testet litt nå og punktene du lagrer som "favoritter" kan du eksportere ut..du kan også sette navn på punktene.
Eventuelt må man analysere innholdet i fotoboks poifila for å se syntaksen for varsling. Kunne jo hatt falsk maxhastighetvarsel da for å gi tegn om at her må det kjøres sakte, veien er dårlig.
Testet litt nå og punktene du lagrer som "favoritter" kan du eksportere ut..du kan også sette navn på punktene.
Eventuelt må man analysere innholdet i fotoboks poifila for å se syntaksen for varsling. Kunne jo hatt falsk maxhastighetvarsel da for å gi tegn om at her må det kjøres sakte, veien er dårlig.
- rayongracer
- Innlegg: 74
- Registrert: 11 aug 2009, 19:57
- Motorsykkelen din: Triumph Tiger 800 XC - 2011
- Bosted: Dirdal
Re: POI How2 og en ide om veifeller for MC
Skal si det til neste utlending som ikke fatter Norsk på underskiltet, siden det viser humper i veien. Og de ikke begriper at noen vil legge ut en slik felle da det er veldig dårlig design. Jeg har ikke noe problem, men det er tydeligvis mange som har det, at jeg skulle være så vemmelig å nevne dette her, og komme med noe så tåpelig som en POI som kan hjelpe å unngå dette er jo beklagelig. Så unnskyld for jeg ser hva andre gjør og prøver å hjelpe dem.brap skrev:Disse feristene er skiltet: http://maps.google.no/maps?f=q&source=s ... 9,,0,16.22" onclick="window.open(this.href);return false;rayongracer skrev:F.eks til Lysebotn har jo idiotene klart å lage 2 ferister bak en blindkurve i svingen, meget moro å komme med nedlegg i noe slikt på våt bane.
Hvis du selv velger å kjøre med nedlegg over ferist på vått føre, uten å bry deg om fareskiltet som forteller at det er en ferist 150 meter lenger fremme, så har du ingen andre enn deg selv å skylde på.
- rayongracer
- Innlegg: 74
- Registrert: 11 aug 2009, 19:57
- Motorsykkelen din: Triumph Tiger 800 XC - 2011
- Bosted: Dirdal
Re: POI How2 og en ide om veifeller for MC
Jeg er usikker hvordan en kan kjøre uten nedlegg i en sving om en ikke holder gangfart da, jeg holder alltid en fart som jeg kan stoppe innen synsavstanden. Men det er ikke 5 km/t som er maks uten nedlegg (kjøre rett opp og ned), det er mange som får panikk når de er på fremmede veier og får noe ukjent og uvant opp foran seg, det er sikkert dem som detter på denne veien. Siden Lyse veien er en turist vei, er sjangsen stor det er turister som har størst problemer. Jeg vet ikke, jeg har akkurat flyttet hjem, og snakket med hyttefolket i området, da jeg syntes det vår en heller dårlig design å putte ferister i blindsoner i svinger.Svein2 skrev:Jeg skal ikke være negativ eller kritisk til hvordan vær enkelt kjører, men når du prater om nedlegg i regnvær rundt en blind sving,
tror jeg nok faren kanskje er større for deg enn meg, men jeg vet ikke hvordan det ser ut der.
- rayongracer
- Innlegg: 74
- Registrert: 11 aug 2009, 19:57
- Motorsykkelen din: Triumph Tiger 800 XC - 2011
- Bosted: Dirdal
Re: POI How2 og en ide om veifeller for MC
Siden jeg kom opp med en ide om POI for å hjelpe andre med dette, ser ikke jeg megselv som en surmaga i en forumkrok å sutrer.brap skrev:Alle veier er dødsfeller hvis du ikke kjører etter forholdene.Crinos skrev:Nærmest hele veien fra Vennesla til Iveland er en eneste stor dødsfelle om man ikke kjører etter forholdene.
Hjelper det å klage... Nope.. Får bare beskjed om at veien ikke kan prioriteres... Greit det, men hvem er da ansvarlig når det skjer en dødsulykke?![]()
Ansvaret når det skjer en ulykke ligger i de aller fleste tilfeller til fører. Av og til er det andre faktorer som er medvirkende, men når alt kommer til alt så er veien en passiv sak som bare ligger der i fred og ro. Ulykken skjer med de som bruker veien, og de har selv et ansvar for denne bruken.
Du skriver at du har prøvd å klage. Kan du fortelle mer om hvordan du klagde, og til hvem? Har du tilbakemeldingen du fikk skriftlig?
Det er mye mer fruktbart å komme med gode idéer enn å sitte surmaga i en forumkrok og sutre over hvor jævlig du har det. En ting du kan gjøre er å foreslå konkrete trafikksikkerhetstiltak for strekningen din som du sender inn til fylkeskommunen.
For ditt område vil jeg tro at http://www.austagderfk.no/Tjenester-og- ... dler-2011/" onclick="window.open(this.href);return false; er et greit utgangspunkt. Her har du allerede to navn, Hilde Bergersen og Kjell Pedersen. Hvis du formulerer en god henvendelse og ikke opplever å få gode svar tilbake kan du kontakte politikere på fylkesnivå.
Jeg har aldri klaget, det har hyttefolket gjort, det er dem som gav meg informasjon da de var lei av velt på sykler i området. Alt JEG har gjort er å nevne dette her som ett eksempel på HVA som ville være en god ide å legge inn på en POI som alle inkludert utlendinger som ikke fatter ordet ferist kan skjønne.
At en vei er en passiv sak som aldri kan skyldes er HELT feil, en god design forhindrer ulykker, en dårlig medvirker til ulykker.
Men jeg vil ta bilder neste gang jeg er der oppe og sende dette inn til de navnene du har lagt ut, så får jeg se selv hva de svarer.
Re: POI How2 og en ide om veifeller for MC
Jeg skjønner at man må ha en viss vinkel på sykkelen i en sving ja, men med det profilnavnet, den sykkelen og avatarbildetrayongracer skrev:Jeg er usikker hvordan en kan kjøre uten nedlegg i en sving om en ikke holder gangfart da, jeg holder alltid en fart som jeg kan stoppe innen synsavstanden.Svein2 skrev:Jeg skal ikke være negativ eller kritisk til hvordan vær enkelt kjører, men når du prater om nedlegg i regnvær rundt en blind sving,
tror jeg nok faren kanskje er større for deg enn meg, men jeg vet ikke hvordan det ser ut der.
antok jeg at da du skrev nedlegg så mente du...eh...nedlegg.

Resten av det som står i innlegget mitt firer jeg ikke på.