Bremseproblemer

... om verktøy, service, problemløsninger, reparasjoner og modifiseringer
Svar
Brukeravatar
Svein
Innlegg: 73
Registrert: 02 aug 2010, 20:48
Motorsykkelen din: Yamaha FJR1300
Bosted: Tromsdalen

Bremseproblemer

Legg inn av Svein »

Har akkurat byttet bremseslanger på min XJ750 Seca.Kjøpte av de med stålfletting,tynn type.Etter bytte får jeg ikke opp trykk i bremsehendelen.Åpner lufeskruen nede og det pipler ut,men klarer ikke å pumpe trykk.Kjøpte repsett til Mastersylinder,men det ble ikke noe bedre.
Er det noen her på forumet som har noen gode tips?
På forhånd takk!

Svein

mekkern
Innlegg: 7935
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Bosted: Tranby

Re: Bremseproblemer

Legg inn av mekkern »

Prøv med en engangssprøyte og klem inn br,veske fra caliper-dette kan få i gang masterpumpa..
kan også lufte på banjo på pumpa.
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
Crinos
Innlegg: 2293
Registrert: 19 feb 2011, 01:24
Motorsykkelen din: HD Softail Custom 1984/94
Bosted: Vennesla - Vest Agder
Kontakt:

Re: Bremseproblemer

Legg inn av Crinos »

Kanskje vi burde lage en sticky her på forumet om hvordan man skal lufte bremser? Har vert en del tråder om dette i våres! :knegg

Det som er veldig viktig når du lufter bremser er at du enten har en slange fra lufte nippel med enveis ventil på, eller en slange fra luftenippel ned i en flaske med veske. Helst bremseveske i tilfelle du trekker noe av dette opp igjen.

Den beste måten å lufte bremser på er å presse inn ny veske i fra kallipperen og hele veien opp/frem til bremseveske sylinderen. Rett og slett press ut den gamle med den nye!
Hvorfor gjøres dette FRA kallipper TIL resorvar? Fordi sannsynligheten for å få luft i systemet er mindre denne veien enn den andre.

Men har man ikke muligheten til å presse inn på kallipperen, må man frem med tidligere nevnte slange.

Da kan det være greit å først ha en slange på nippel, som går ned i fks en 0.5 liter brusflaske. Åpne nippelen og pump på hendelen. OBS: Prøv å ungå at det går tomt for bremseveske i resovaret...
Er man to, kan den ene pumpe fort som svint, mens den andre heller på ny veske fortløpende.
Når det kommer klar veske ut nede (og man har luft i systemet) må man videre lufte.
Korrekt måte skal jeg ikke uttale meg om, men måten jeg pleier å gjøre det på er som følger:
1. Sørge for at slange fra nippel går ned i en flaske og under veskelinje, slik at det IKKE kan komme luft inn den veien.
2. Åpne nippel
3. Presse hendel
4. Inspisere vesken som kommer ut.. (PS: Beste er en klar slange, men om ikke går det ann å følge med på om det kommer bobler eller ikke).
5. Lukke nippel.
6. Repeter 2 - 5 frem til det ikke kommer mer luft ut via slangen på nippelen, og frem til hendelen begynner å bli fast og fin.
7. Stram til nippelen ordentlig
8. Gjør noen lette bremsetester. Fks Holde inne frembremsen og "dive" fronten mens du holder bremsa inne.
9. En forsiktig kjøretur for å teste bremser.

NB: Anbefaler å kun ta en krets om gangen

EDIT: Endret en liten feil som var ganske stor! :P :p Takk Snekkern.
Sist redigert av Crinos den 22 mai 2011, 09:14, redigert 1 gang totalt.
We adore chaos because we love to produce order”.
1996 - 2000 - 1956 med '68 Early Shovel motor - Custom
2006 - 2010 - 1950 med '03 2 liters Delcron Pan-head motor - Custom
2010 - >>>> - 1984 med '94 EVO motor - Custom

Brukeravatar
Snikkeren
Innlegg: 4964
Registrert: 02 jul 2010, 14:03
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure 2015
Bosted: Ørsta

Re: Bremseproblemer

Legg inn av Snikkeren »

Der du skrev: "OBS: Prøv å ungå at det går tomt for luft i resovaret..." mente du ikke bremseveske og ikke luft der?

Hadde vært greit med en "How to" tråd med forklarende bilder. Litt lettere for de som ikke har så veldig peiling fra før.

Og så et spørsmål: Når man presser inn ny bremseveske fra caliper, er ikke det stor risiko for å grise med bremseveske da? Tenker på at det kanskje er lett for at reservoaret renner over? Hvordan unngår man isåfall det på best mulig måte?
http://www.snikkeren-mc.no" onclick="window.open(this.href);return false;

KTM 1290 Super Adventure 2015
Yamaha TDM 900 2011 (2008 overligger)
Suzuki GSX 650F 2008
Yamaha XT 600 1985

Brukeravatar
Snikkeren
Innlegg: 4964
Registrert: 02 jul 2010, 14:03
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure 2015
Bosted: Ørsta

Re: Bremseproblemer

Legg inn av Snikkeren »

Fant en ganske grei video på youtube:

[video]http://www.youtube.com/watch?v=tkxcQzhgJLU[/video]
http://www.snikkeren-mc.no" onclick="window.open(this.href);return false;

KTM 1290 Super Adventure 2015
Yamaha TDM 900 2011 (2008 overligger)
Suzuki GSX 650F 2008
Yamaha XT 600 1985

pelsen
Innlegg: 1275
Registrert: 11 des 2004, 14:08
Motorsykkelen din: ja

Re: Bremseproblemer

Legg inn av pelsen »

tipper det er luft i masterpumpa, en gang som jeg slet med samme problemet hjalp det å vri på styret, og vips så virket den :D
En liten luftboble som bare skulle ut

Brukeravatar
Svein
Innlegg: 73
Registrert: 02 aug 2010, 20:48
Motorsykkelen din: Yamaha FJR1300
Bosted: Tromsdalen

Re: Bremseproblemer

Legg inn av Svein »

Takk for gode tips.Ja det er masterpumpa som ikke vil ta.Skal prøve å finne en pumpemekanisme for å prøve å presse fra Caliper og opp.Håper det løsner etterhvert.
Så ikke tråden som lå litt lenger ned på sida om samme problemet.
For opptatt med sine egne problemer.
Det er motorsykkelens dag neste helg,og vil veldig gjerne være kjøreklar.
Skal prøve å få lagt ut bilde av doningen når alt funker.Ble faktisk veldig bra i mine øyne.

SLJ

Brukeravatar
Crinos
Innlegg: 2293
Registrert: 19 feb 2011, 01:24
Motorsykkelen din: HD Softail Custom 1984/94
Bosted: Vennesla - Vest Agder
Kontakt:

Re: Bremseproblemer

Legg inn av Crinos »

Du kan også prøve å trykke bremsehendelen helt inn, stripse den inne, og la den være inne over natta.
Kan hjelpe med å tvinge luft i fra systemet og opp. Bare sørg for at resorvaret er høyest oppe på sykkelen. Så bruk sidestøtta til dette.
We adore chaos because we love to produce order”.
1996 - 2000 - 1956 med '68 Early Shovel motor - Custom
2006 - 2010 - 1950 med '03 2 liters Delcron Pan-head motor - Custom
2010 - >>>> - 1984 med '94 EVO motor - Custom

Brukeravatar
Crinos
Innlegg: 2293
Registrert: 19 feb 2011, 01:24
Motorsykkelen din: HD Softail Custom 1984/94
Bosted: Vennesla - Vest Agder
Kontakt:

Re: Bremseproblemer

Legg inn av Crinos »

Snikkeren skrev:Der du skrev: "OBS: Prøv å ungå at det går tomt for luft i resovaret..." mente du ikke bremseveske og ikke luft der?

Hadde vært greit med en "How to" tråd med forklarende bilder. Litt lettere for de som ikke har så veldig peiling fra før.

Og så et spørsmål: Når man presser inn ny bremseveske fra caliper, er ikke det stor risiko for å grise med bremseveske da? Tenker på at det kanskje er lett for at reservoaret renner over? Hvordan unngår man isåfall det på best mulig måte?
Jo, var absolutt bremsevekse man ikke skal gå tom for. :)

Joda det tyter ut veske fra resorvaret når man presser fra caliper og opp. Men er ofte lettere å tørke opp enn å lufte ordentlig når man ikke kan det...
We adore chaos because we love to produce order”.
1996 - 2000 - 1956 med '68 Early Shovel motor - Custom
2006 - 2010 - 1950 med '03 2 liters Delcron Pan-head motor - Custom
2010 - >>>> - 1984 med '94 EVO motor - Custom

Brukeravatar
Snikkeren
Innlegg: 4964
Registrert: 02 jul 2010, 14:03
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure 2015
Bosted: Ørsta

Re: Bremseproblemer

Legg inn av Snikkeren »

Ok. Så da bør man bruke en del filler for å passe på å ikke søle på lakkerte flater da? Har aldri prøvd dette selv, men tror jeg hadde vært litt redd for å ødelegge lakken på sykkelen.
http://www.snikkeren-mc.no" onclick="window.open(this.href);return false;

KTM 1290 Super Adventure 2015
Yamaha TDM 900 2011 (2008 overligger)
Suzuki GSX 650F 2008
Yamaha XT 600 1985

Brukeravatar
tagesk
Innlegg: 2274
Registrert: 05 nov 2008, 12:08
Motorsykkelen din: 2011 BMW R1200GS-A
Bosted: Toscana, Italia
Kontakt:

Re: Bremseproblemer

Legg inn av tagesk »

På min GS setter jeg en slange på nippelen, og åpner litt. Tyngdekraften vil nå sakte men sikert drenere bremsevesken ut.
Det tar er par timer, og jeg fyller på i reservoaret fra tid til annen.

Jeg brukte tilsvarende for å fylle slangene efter bytte. Tok enda lengere tid, men det
fungerte. Til slutt måtte jeg lufte ved ABS'en.

Fungerer ikke bak, for ABS-pumpen sitter høyere enn reservoaret; hva som er gjort der
med ventiler og greier vet jeg ikke.

Min erfaring er at livet blir lettere når man er to. Men uansett er det tålmodighet
og nøyaktighet som er tingen når man driver med bremser. Godt lys, god tid, masse papir
til å bli kvitt søl så sår det bra.

Uten å dra sammenligningen for langt er det liten tvil om at det er tilfredstillende å
kjenne at håndtaket blir hardt og fint å klemme på.

[TaSK]
Oslo øst
2011 BMW R1200GS-A. 2020: 1k - 2019: 2k - 2018: 3k - 2017: 12K - 2016: 9k - 2015: 18k - 2014: 28k - 2013: 8k - 2012: 19k - 2011: 33k - 2010: 24k - 2009: 23k - 2008: 26k
Info om å kjøre MC i Toscana. Kjøp boken her.
IBA: 33616 (2008)

Brukeravatar
Crinos
Innlegg: 2293
Registrert: 19 feb 2011, 01:24
Motorsykkelen din: HD Softail Custom 1984/94
Bosted: Vennesla - Vest Agder
Kontakt:

Re: Bremseproblemer

Legg inn av Crinos »

Snikkeren skrev:Ok. Så da bør man bruke en del filler for å passe på å ikke søle på lakkerte flater da? Har aldri prøvd dette selv, men tror jeg hadde vært litt redd for å ødelegge lakken på sykkelen.
En annen måte er å tømme all gammel veske via nippel+slange -> oppsamling. Og når systemet er tomt, presse på i fra kalipperen og opp til det er OK mengde i resorvaret. Så er det ikke så mye søl.

Men som regel, i alle fall for min del. Er resorvaret langt ute på styret og drypper ned i bakken (10 liters pøs), og ganske greit å tørke opp etterpå..
We adore chaos because we love to produce order”.
1996 - 2000 - 1956 med '68 Early Shovel motor - Custom
2006 - 2010 - 1950 med '03 2 liters Delcron Pan-head motor - Custom
2010 - >>>> - 1984 med '94 EVO motor - Custom

Brukeravatar
Mc-Trollet
Innlegg: 13
Registrert: 23 mai 2011, 15:06
Motorsykkelen din: 1981 Honda CBX 1000, 2001 Goldwing

Re: Bremseproblemer

Legg inn av Mc-Trollet »

Hei
Etter min erfaring er det enklest å bruke en vakuumlufter nede ved kalipperen, men ikke så mange som har tilgang på slikt utstyr.
Det du kan gjøre, er å "lurelufte" bremseannlegget. Vanlige tradisjonelle luftemetoder for bil fungerer ikke på mc før du har fått litt trykk på hendelen din. Dette fordi at diameteren på pakningene inne i hovepumpa er så små, at de klarer ikke å slippe forbi veske på returen, og på den måten bygge opp trykk. Når du har oppnådd å få litt trykk på hendelen din, kan tradisjonelle luftemetoder benyttes
Det jeg har brukt å gjøre er følgende. Skru av toppen på væskebeholderen. Hvis du tar en titt ned i beholderen, ser du to hull, ett lite og ett litt større. Det minste som sitter til høyre kalles kompensasjonshull. Sett sykkelen på sidestøtta med styret max til venstre slik at kompensasjonshullet er høyere en det andre hullet. Pump forsiktig med bremsehendelen, bare en cm, slik at bremseveska vil bevege seg lite granne. Du vil se at det etter hvert kommer små luftbobler som kommer den gale veien. På denne måten vil du klare å lure lufta ut den fordømte veien, slik at du etter hvert kan begynne å lufte på tradisjonel måte. Dette er et triks jeg lærte av en tidligere verkstedsmester på Jeko den gang de holt til nede i "bilbyen"
Lykke til

MC-Trollet
94 GL1500 SE
82 VF750 Sport
81 CBX 1000 Pro link
76 CB 350 Four
Mc-Trollet
1969 MZ 125 (min første Mc)
1982 Suzuki GSX 750 E (solgt)
1986 Yamaha XJ 900 (solgt)
1982 Honda VF 750 S (solgt)
1989 Yamaha FJ 1200 (solgt)
1976 Honda CB 350 Four (under restaurering)
1981 Honda CBX 1000 Prolink (i bruk)
2001 Honda Gl 1800, Goldwing (i bruk)

mekkern
Innlegg: 7935
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Bosted: Tranby

Re: Bremseproblemer

Legg inn av mekkern »

ellers funker en gammel støvsuger,ei flaske og et par slanger til å dra vakum...kjekt for å lufte bil alene.. :jada:
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
Svein
Innlegg: 73
Registrert: 02 aug 2010, 20:48
Motorsykkelen din: Yamaha FJR1300
Bosted: Tromsdalen

Re: Bremseproblemer

Legg inn av Svein »

Takk for mange gode tips.Ble lei av all pumpinga,så jeg har demontert hele greia for en dobbelsjekk.
Prøvde med sprøyte nedenfra og opp,men ble ikke noe bedre av det.Prøver alle tipsene til det går bra,men ser jo for meg at Motorsykkelens dag til helga ryker.........igjen!!

Brukeravatar
Kjellrf
Innlegg: 1621
Registrert: 31 aug 2009, 15:15
Motorsykkelen din: Kawa, Honda og Guzzi
Bosted: Sandefjord

Re: Bremseproblemer

Legg inn av Kjellrf »

De to beste tipsene jeg har, er det ene nevnt lengre oppe, med å la systemet stå i press natta over (altså pump opp trykket, og la stå noen timer).
Det andre er å parkere sykkelen i nedoverbakke, så veien fra kaliper til pumpe er mest mulig rett. Luft så bremsene. Trenger kanskje hjelp til å holde sykkelen.
Er jo litt spesielt på Seca'en, med hovedpumpe nede ved frontlykta. Anti-dive'n kan jo også spøke litt.

Lykke til!
Medlem av Tønsberg mc klubb
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6, VFR800X Crossrunner
Har kjørt og eid mc siden 1980.

Brukeravatar
Svein
Innlegg: 73
Registrert: 02 aug 2010, 20:48
Motorsykkelen din: Yamaha FJR1300
Bosted: Tromsdalen

Re: Bremseproblemer

Legg inn av Svein »

Da var endelig problemet løst!!!
Løsnet røret som går fra Mastersylinder og ned til en Samlestokk hvor slangene går ut fra.
Pumpet forsiktig og brukte nedre rørtilkobling som lufteskrue.Trykk på hendelen etter noen få trykk.
Dette var deilig.Nå er det "bare" forgasserne igjen!
Det ble en fin kveld.

SLJ

Brukeravatar
Crinos
Innlegg: 2293
Registrert: 19 feb 2011, 01:24
Motorsykkelen din: HD Softail Custom 1984/94
Bosted: Vennesla - Vest Agder
Kontakt:

Re: Bremseproblemer

Legg inn av Crinos »

Alltid deilig når det løser seg! :thumleft

Forgassere kan både være fantastisk tungvindte å justere på... De fleste jeg har justert på har vert veldig greie.. Alle justeringer har vert tilgjengelig mens motoren sviver og trenger ikke å demontere noe i det hele tatt annet enn selve luftfilteret.

Har du vakum forgassere må du egentlig bruke et kvikksølv apparatus av sorts for å kalibrere dem riktig. (Så lenge kjøretøy ikke har lambda sonde).

Husker jeg slet virkelig på en Alfa GTV6 jeg hadde med 3 doble dellorte forgassere.. Var et mare å få dem justerg på feeling alene.. Men så fort jeg fikk lånt meg nevnte kvikksølv apparatus, så var det tut og kjør.
We adore chaos because we love to produce order”.
1996 - 2000 - 1956 med '68 Early Shovel motor - Custom
2006 - 2010 - 1950 med '03 2 liters Delcron Pan-head motor - Custom
2010 - >>>> - 1984 med '94 EVO motor - Custom

Brukeravatar
Erman
Innlegg: 399
Registrert: 04 mai 2010, 13:13
Motorsykkelen din: Yamaha XV950R Bolt
Bosted: Oslo

Re: Bremseproblemer

Legg inn av Erman »

Tøft med flere Secaer på veiene! De fleste fnyser av disse syklene som gamle, men fy faen så godt de holder seg!

Hvor holder du til hen, Svein?
2014 Yamaha Bolt XV950R
1984 BMW K100

Brukeravatar
Svein
Innlegg: 73
Registrert: 02 aug 2010, 20:48
Motorsykkelen din: Yamaha FJR1300
Bosted: Tromsdalen

Re: Bremseproblemer

Legg inn av Svein »

Jeg holder til i Tromsø.Jeg så en seca for første gang i 1985,og der og da sa jeg til meg selv at en gang skulle jeg ha meg en sånn.
det var såvidt jeg klarte å holde det.
Har hentet inn ekspertise på forgasserne.Overhalt og byttet dyser,justert,synkronisert,men vil ikke funke skikkelig.
Må nesten helt ut med lufteskruene for å få en brukbar gange på sykkelen.
Nå har vi tatt dem av igjen for en ny dobbelsjekk.
Har også bestillt noen brukte forgassere som skal være ok.
Vi har motorsykkelens dag til helgen,og håpet å være klar til da.
Ha en fin kveld alle sammen!!

SLJ

Brukeravatar
Erman
Innlegg: 399
Registrert: 04 mai 2010, 13:13
Motorsykkelen din: Yamaha XV950R Bolt
Bosted: Oslo

Re: Bremseproblemer

Legg inn av Erman »

Bruker du original luftboks, eller pods (luftfilter på hver forgasser)?
Er flottørene stilt inn med gjennomsiktig slange?
Er det lekkasje noen steder på forgasserne, eller på manifoldene til motoren?
Er alle delene på forgasserne intakte? Er gummien på sylinderne inni slitt eller har huller? Lys på den bakfra mens du inspiserer.
Er luftdysene under topphatten satt på riktig? Mange bommer når de skal sette inn disse. På mine Hitachi 32mm, er den store dysa motor, og den mindre dysa i hullet på midten.
Hva slags tennplugger bruker du?

Limer inn litt info om defaultene på sykkelen (11M - europeisk modell) for deg... mulig det er til noe hjelp:

Basic information:
Jet Needle type: Y-14
Emulsion Tube/Needle Jet/Power Valve: 3.2mm
Main Fuel Jet: #120
Pilot Fuel Jet: #43
Main Air Jet: #80
Pilot Air Jet: #205
Starter Fuel Jet: #40
HSC32 Air Compensator Jet (if equipped): #36
Fuel Level (clear tube measurement): 3mm
Standard setting air/fuel mixture screw: 2,5 turns out from base
Idle RPM: 1050 +/- 50 RPM
Alternator Stator resistance: 0,46 Ohms (check between white wire 1-3)
Alternator Rotor resistance: 4 Ohms (red and green wire leading to rotor)
Pick-up Coils resistance: 650 Ohms +/- 20% (measured at TCI lead wires)
Coils input resistance (Primary): 2,5 Ohms +/- 10%
Coils output resistance (Secondary): 11k Ohms +/- 20%
Preffed oil type: Mineral 20W40
Oil capacity: 2,5 L (2,8 L with oil filter replacement)
Camshaft Intake Lift: 8,80 mm
Camshaft Exhaust Lift: 7,80 mm
Shaft Drive Oil Type: SAE80W or SAE80W/90
Minimum Brake Rotor thickness: 4,5mm
Rear Brake Shoes minimum thickness: 2mm
Brake Fluid: DOT3 Glycol base
Fork oil type/amount: 309cc 20W fork oil (per tube)
Front tire: 3,25 H - 19 (100/90 – 19)
Rear tire: 4,75 H - 18 (120/90 – 18)
2014 Yamaha Bolt XV950R
1984 BMW K100

Brukeravatar
Kjellrf
Innlegg: 1621
Registrert: 31 aug 2009, 15:15
Motorsykkelen din: Kawa, Honda og Guzzi
Bosted: Sandefjord

Re: Bremseproblemer

Legg inn av Kjellrf »

Regner med at du har nytt luftfilter og viktigst: har justert ventilene før du justerer inn gasserne. Ellers blir ting feil.
Minns at det var noen hårnålsganger i de gasserne som kunne tette seg, og gi litt rare symptomer.
Medlem av Tønsberg mc klubb
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6, VFR800X Crossrunner
Har kjørt og eid mc siden 1980.

Brukeravatar
Svein
Innlegg: 73
Registrert: 02 aug 2010, 20:48
Motorsykkelen din: Yamaha FJR1300
Bosted: Tromsdalen

Re: Bremseproblemer

Legg inn av Svein »

Her var det mye nyttig informasjon.Jeg bruker Tromsøs beste sykkelmekaniker på jobben.
Ventiler er justert,han har forgasserne nå for en ny gjennongang og sjekk.
Håper det ordner seg.

SLJ

Brukeravatar
Svein
Innlegg: 73
Registrert: 02 aug 2010, 20:48
Motorsykkelen din: Yamaha FJR1300
Bosted: Tromsdalen

Re: Bremseproblemer

Legg inn av Svein »

Ja jeg har original luftfilter boks.Har prøvd det meste av plugger.Varmere og kaldere.Men skal jo ha BP7ES som original.
Prøver nå tilsvarende i Denso.Han har brukt proft utstur til målingene.
Skal jo prøve andre forgassere når jeg får dem.Håper alt er ok da.
Har også prøvd å gå ned til 40 dyse,men det ble værre.Blir en spennende fortsettelse.

SLJ

Brukeravatar
Erman
Innlegg: 399
Registrert: 04 mai 2010, 13:13
Motorsykkelen din: Yamaha XV950R Bolt
Bosted: Oslo

Re: Bremseproblemer

Legg inn av Erman »

Du får poste bilder... "We likess the picturess of presciousss"...
2014 Yamaha Bolt XV950R
1984 BMW K100

Svar