Fe-rist i sving! Hallo, det er da ikke noen måte man kan forsvare det på, sett fra en MC-ist. Det er en trafikkfelle, og skilting oppveier ikke det.
Det er rett og slett livsfarlig for en MC, så det vitner vel litt om lite peiling hvis man synes det er ok.
POI How2 og en ide om veifeller for MC
- rayongracer
- Innlegg: 74
- Registrert: 11 aug 2009, 19:57
- Motorsykkelen din: Triumph Tiger 800 XC - 2011
- Bosted: Dirdal
Re: POI How2 og en ide om veifeller for MC
Heisann mulig at navn og avatar gir litt feil bilde.
Navnet er fordi jeg kjørte superbike i konkurranse i utlandet tidligere, jeg har konkurrert i utlandet i både Sport Bike og superbike, og min gamle hjemmebane var i Rayong. Derav navnet. Rayong (for hjemmebanen) Racer (fordi jeg kjørte race)
Jeg kjører for alle reimer på bane, men slett ikke på veien der kjører jeg safe. Vei og bane er to helt forskjellige ting og jeg fraråder samtlige å diskutere eller å legge press på andre om å kjøre fortere enn de er komfortable med på veien.
Å kjøre alt en kan og tør på bane og strekke grensene der er i mine øyne helt greit, du lærer kollosalt av dette. Men jeg har ALDRI skrapt knærne i bakken på vei, jeg tøyer ikke grensene men holder en fart som vei, trafikk og underlag tillater. Selvsagt når en ser godt frem trør en på litt i ny og ne, men personlig holder jeg meg alltid innenfor min sikkerhetsboble slik at jeg slipper noen ulykke på veien.
Mitt orginale innlegg har ene og alene vært for å øke sikkerheten for motorsyklister som ikke er kjent på veien, eller som ikke er vant med Norsk skilting for å øke sikkerheten IKKE for å gjøre om veien til en racerbane.
Navnet er fordi jeg kjørte superbike i konkurranse i utlandet tidligere, jeg har konkurrert i utlandet i både Sport Bike og superbike, og min gamle hjemmebane var i Rayong. Derav navnet. Rayong (for hjemmebanen) Racer (fordi jeg kjørte race)
Jeg kjører for alle reimer på bane, men slett ikke på veien der kjører jeg safe. Vei og bane er to helt forskjellige ting og jeg fraråder samtlige å diskutere eller å legge press på andre om å kjøre fortere enn de er komfortable med på veien.
Å kjøre alt en kan og tør på bane og strekke grensene der er i mine øyne helt greit, du lærer kollosalt av dette. Men jeg har ALDRI skrapt knærne i bakken på vei, jeg tøyer ikke grensene men holder en fart som vei, trafikk og underlag tillater. Selvsagt når en ser godt frem trør en på litt i ny og ne, men personlig holder jeg meg alltid innenfor min sikkerhetsboble slik at jeg slipper noen ulykke på veien.
Mitt orginale innlegg har ene og alene vært for å øke sikkerheten for motorsyklister som ikke er kjent på veien, eller som ikke er vant med Norsk skilting for å øke sikkerheten IKKE for å gjøre om veien til en racerbane.
- Intruder
- Innlegg: 8271
- Registrert: 08 des 2008, 10:44
- Motorsykkelen din: 1992 Intruder 750
- Bosted: Brumunddal
Re: POI How2 og en ide om veifeller for MC
Helt utenom tema : På et ujevn veibane-skilt oppi her hadde noen tegnet puppevorter
på humpene og skrevet underskilt "pikeskole 300 m "...
på humpene og skrevet underskilt "pikeskole 300 m "...

Evig eies kun det tapte !
Nil satis nisi optimum !
http://www.rykogreis.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Nil satis nisi optimum !
http://www.rykogreis.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: POI How2 og en ide om veifeller for MC
Nok et tankekors i forhold til å bruke GPS eller mobil med GPS/posisjonering:
http://www.vg.no/nyheter/innenriks/arti ... d=10094249
Høyesterett sier nå i prinsippet at det er OK for arbeidsgivere og myndigheter å bruke slike data uansett hvordan de er samlet inn
Ref også tidligere omtalt sak der TomTom i Nederland har solgt GPS data om kundenes hastighet på veistrekninger til politiet, som igjen har brukt det til å finne lure steder å sette opp fartsbokser...
http://www.vg.no/nyheter/innenriks/arti ... d=10094249
Høyesterett sier nå i prinsippet at det er OK for arbeidsgivere og myndigheter å bruke slike data uansett hvordan de er samlet inn

Ref også tidligere omtalt sak der TomTom i Nederland har solgt GPS data om kundenes hastighet på veistrekninger til politiet, som igjen har brukt det til å finne lure steder å sette opp fartsbokser...
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#
- Erman
- Innlegg: 399
- Registrert: 04 mai 2010, 13:13
- Motorsykkelen din: Yamaha XV950R Bolt
- Bosted: Oslo
Re: POI How2 og en ide om veifeller for MC
Dortmunder skrev:Er dette ulovlig ????? Synes din ide var kjempebra !!!Erman skrev:Jeg har også en idé om veifeller, som nok er litt på kant med loven;
Kjøpe markeringsspray på Biltema, og sette i gang med å markere....![]()
Dortmunder
Kan vedde på at oldefedrene i systemet synes dette er ulovlig, hærverk, osv.Crinos skrev:Kjempe god ide... men jeg kommer til å gå bankrupt på fluoriserende spray.... Nærmest hele veien fra Vennesla til Iveland er en eneste stor dødsfelle om man ikke kjører etter forholdene. (som er kupler, sprekker og små hopp).
Hjelper det å klage... Nope.. Får bare beskjed om at veien ikke kan prioriteres... Greit det, men hvem er da ansvarlig når det skjer en dødsulykke?
Men tilbake til POI.... GENIAL tanke og synes dette bør være noe vi kan få til...
Hvis dere har 5 minutter til overs, sjekk ut min daglige rute fra jobb. Kan ha en drikkelek; én skål per hull

http://maps.google.com/maps?f=d&source= ... 65961&z=15" onclick="window.open(this.href);return false;
2014 Yamaha Bolt XV950R
1984 BMW K100
1984 BMW K100
- Dortmunder
- Innlegg: 336
- Registrert: 11 apr 2006, 09:15
- Motorsykkelen din: Yamaha Dragstar 650A
- Bosted: Kristiansand
Re: POI How2 og en ide om veifeller for MC
Ok, da har vi det økonomiske også her ..... jeg har jammen ikke råd til så mye markerings-spray ...
Dortmunder

Dortmunder
Wenn du Gott siehst mußt du bremsen !!
- rayongracer
- Innlegg: 74
- Registrert: 11 aug 2009, 19:57
- Motorsykkelen din: Triumph Tiger 800 XC - 2011
- Bosted: Dirdal
Re: POI How2 og en ide om veifeller for MC
OK folkens her er løsningen på POI
http://www.poieditor.com" onclick="window.open(this.href);return false; dette er gratis, og mange kan enkelt logge inn å bruke denne til å legge inn POI...
Om det finnes interesse for dette kunne vi opprette en epost addresse med gmail eller lignende til dette formålet og legge in POI i gruppeform, eller finnes det andre ideer?
GPS risiko, ja jeg er klar over at data kan brukes mot deg, men det er veldig enkelt å trykke clear memory på min og da er dataene vekke. For dem som frykter overvåkning, er det jo kun til å ikke lagre tracks på internett, og bare trykke clear ved en kontroll... Jeg leste nettopp at Søta Bror har foreslått at alle motorsykler skal utrustes med permanent GPS logg modul, som da Politi og Vesen kan koble på å se hvordan en har kjørt hvor. Om dette kommer gjennom blir det interesant å se hva folk finner på, I Norge må man jo bevise hvem som kjørte det trenger man IKKE i veldig mange andre land. Det holder med bilde av skiltet så får eieren straff... Ergo KAN ikke Politiet bruke GPS data til å straffe deg, de må bevide det var DU som kjørte, og det ligger ikke inne på GPS'en.
GPS data kan bli brukt i ulykker ved dødsfall, ved tyveri osv ikke som en fartskontrollør fra hva jeg har forstått, om jeg tar feil her vennligst si fra. Husk også at DIN GPS kan ingen andre enn DU som har tillatelse til å bruke dataene på om ikke en tillatelse er gitt til Politiet å konfiskere denne, jeg tror det skal mere enn en simpel fartsovertredelse til for tilslag på overvåkning. Normalt gis dette kun i Narkotika, Mafia, Terror og spion saker.
Om det er arbeidsgivers kjøretøy og GPS er det hans data, den er jo helt grei.
http://www.poieditor.com" onclick="window.open(this.href);return false; dette er gratis, og mange kan enkelt logge inn å bruke denne til å legge inn POI...
Om det finnes interesse for dette kunne vi opprette en epost addresse med gmail eller lignende til dette formålet og legge in POI i gruppeform, eller finnes det andre ideer?
GPS risiko, ja jeg er klar over at data kan brukes mot deg, men det er veldig enkelt å trykke clear memory på min og da er dataene vekke. For dem som frykter overvåkning, er det jo kun til å ikke lagre tracks på internett, og bare trykke clear ved en kontroll... Jeg leste nettopp at Søta Bror har foreslått at alle motorsykler skal utrustes med permanent GPS logg modul, som da Politi og Vesen kan koble på å se hvordan en har kjørt hvor. Om dette kommer gjennom blir det interesant å se hva folk finner på, I Norge må man jo bevise hvem som kjørte det trenger man IKKE i veldig mange andre land. Det holder med bilde av skiltet så får eieren straff... Ergo KAN ikke Politiet bruke GPS data til å straffe deg, de må bevide det var DU som kjørte, og det ligger ikke inne på GPS'en.
GPS data kan bli brukt i ulykker ved dødsfall, ved tyveri osv ikke som en fartskontrollør fra hva jeg har forstått, om jeg tar feil her vennligst si fra. Husk også at DIN GPS kan ingen andre enn DU som har tillatelse til å bruke dataene på om ikke en tillatelse er gitt til Politiet å konfiskere denne, jeg tror det skal mere enn en simpel fartsovertredelse til for tilslag på overvåkning. Normalt gis dette kun i Narkotika, Mafia, Terror og spion saker.
Om det er arbeidsgivers kjøretøy og GPS er det hans data, den er jo helt grei.