Frontdempere som lekker

... om verktøy, service, problemløsninger, reparasjoner og modifiseringer
Svar
TBI81
Motorsykkelen din: Ja

Frontdempere som lekker

Legg inn av TBI81 »

Har akkurat byttet til progressive fjærer på frontdemperne til jernhesten. Monterte nye simringer og støvhetter da de gamle simringene var ødelagt. Ny olje med samme viskositet som originalt og litt ekstra pre-load på spacerne. Ble veldig fornøyd med resultatet. Tight å fin med mye mer feedback.

Etter noen mil så ser jeg at det lekker litt olje ut på støvhettene. Det er ikke mye, men nok til at det må tørkes vekk etter noen mil (Kjørt 20+mil nå med det nye oppsettet.). Misstenker at det ble noen mm mer olje enn anbefalt (2-3mm tenker jeg) og jeg håper dette gir seg etter noen mil når trykket gir seg. Originalt står det at det skulle fylles 104mm, men i manualen til de nye fjærene stod det max 140mm.

Noen her som har opplevd lignende? Har dere tro på at lekkasjen vil gi seg, eller kan de nye simringene ha takket for seg grunnet trykket?

mekkern
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.

Re: Frontdempere som lekker

Legg inn av mekkern »

desverre har jeg troen på at du har vært litt uheldig med monteringen..lekker begge like mye?
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

TBI81

Legg inn av TBI81 »

mekkern skrev:desverre har jeg troen på at du har vært litt uheldig med monteringen..lekker begge like mye?
Ser ut til at den ene lekker litt mer enn den andre. Det er mulig det har avtatt litt for det var svært lite på den ene etter en liten kveldstur nå. Må vel gi det noen flere mil å se utviklingen..

Banditmannen
Motorsykkelen din: 1995 Honda CB500

Legg inn av Banditmannen »

Hvor høyt opp fylte du? Tror det er ganske viktig å fylle i til nivået for de progressive fjærene, og ikke det som er beregnet på orginalfjærene. :-k

TBI81

Legg inn av TBI81 »

Banditmannen skrev:Hvor høyt opp fylte du? Tror det er ganske viktig å fylle i til nivået for de progressive fjærene, og ikke det som er beregnet på orginalfjærene. :-k
Det var nivået til de progressive jeg fylte til ja ( max 2-3mm over).

Banditmannen

Gjorde samme jobben på Banditen for noen uker siden, var veldig nøye med alt, trodde jeg, men jeg hadde klart å snu simmeringene feil vei... :sk?
Det lakk olje på begge sider, og jeg måtte gjøre jobben en gang til.
Kjøpte enda et sett nye, framfor å snu de jeg hadde satt feil, for sikkerhets skyld. Ble bra etterpå! :D

Kan du ha gjort samme feil som meg? :-k

TBI81

Legg inn av TBI81 »

Banditmannen skrev:Gjorde samme jobben på Banditen for noen uker siden, var veldig nøye med alt, trodde jeg, men jeg hadde klart å snu simmeringene feil vei... :sk?
Det lakk olje på begge sider, og jeg måtte gjøre jobben en gang til.
Kjøpte enda et sett nye, framfor å snu de jeg hadde satt feil, for sikkerhets skyld. Ble bra etterpå! :D

Kan du ha gjort samme feil som meg? :-k
Det kan jo selvsagt hende at jeg har feiltolket manualen, men mener da bestemt de ble satt rette veien. Hvor mye lakk det da simringene var feil vei?

Banditmannen

Her er bilder av gaffelen med simmeringene feil vei:
http://www.mcsiden.no/viewtopic.php?p=77223#p77223" onclick="window.open(this.href);return false;

TBI81

Legg inn av TBI81 »

Er mer lekkasje det enn jeg har, ja. Mener fortsatt ting skal være montert rette veien her altså. Mulig jeg må demontere og pusse inner-røret. Kan jo være noen ugjevnheter jeg ikke har sett ..

mekkern
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.

Legg inn av mekkern »

utrolig lett å skade simringene når du trer de på innerrøra... =;
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
Geir
Motorsykkelen din: -95 XJ 900 Diversion, -82 KZ650SR

Legg inn av Geir »

TBI81 skrev:Er mer lekkasje det enn jeg har, ja. Mener fortsatt ting skal være montert rette veien her altså. Mulig jeg må demontere og pusse inner-røret. Kan jo være noen ugjevnheter jeg ikke har sett ..
Pusse?! :-k Da skal du jammen pusse med fine saker og i tillegg pusse med andakt! Striper i overflaten gir lekkasje rimelig kjapt. Kan du ha revet simmerringene på toppen av beinet under "på-treeing"? Skarpe kanter oppå der som enkelt tar knekken på tettingene - vanlig feil...
Geir

1995 Yamaha XJ900 Diversion
1982 Kawasaki KZ650SR D4
-------------------------------------------------------------------------
Hvis du finner feil hos meg kan du bare beholde dem; jeg har mange flere.

Brukeravatar
Svein
Motorsykkelen din: Yamaha FJR1300

Legg inn av Svein »

Sjekk at ikke Metal-slide foringene er slitt.Fikk beskjed om å bytte de også,for hvis de er slitt så nytter det ikke å bytte tettinger.
Jeg fikk overhalt på min XJ i vinter,der vi også byttet disse.Det er de foringene som er splittet.
Lykke til!!

Svein

TBI81

Legg inn av TBI81 »

Takker! Skal ta det fra hverandre igjen iløpet av uka. Håper bare ikke krommen har fått seg en kakk ..

TBI81

Legg inn av TBI81 »

Da kan jeg konkludere at jeg definitivt hadde gjort samme feilen som banditten. Simringene var montert feil vei gitt. Enda så nøye jeg leste manualen og diskuterte med folk.. Kremt. Man lærer så lenge man lever. Den gode nyheten er da at jeg er blitt en jævel på å demontere og montere dempere, samt at alt det kostet var noen ekstra arbeidstimer. Skadet krom ville definitivt ha blitt dyrere :)

Banditmannen

Hehe, nå ble jeg litt glad! ;e
Godt at det ikke bare er meg...
Og det var vel det billigste alternativet av mulige feil. :D
Flott at det ordna seg!

TBI81

Legg inn av TBI81 »

Vet du, jeg ble faktisk glad jeg også. Lite tidskrevende, enkelt å avdekke og ikke minst billig :)

Banditmannen

Og sist men ikke minst, vi har begge fått nyttig lærdom! :thumleft

Brukeravatar
Geir
Motorsykkelen din: -95 XJ 900 Diversion, -82 KZ650SR

Legg inn av Geir »

Hmm... Har egentlig aldri tenkt på at simmerringene kan monteres feil vei men har oppdatert notatet mitt i tilfelle noen skulle finne på å se i den retningen.

Man lærer alltid noe nytt! ;e
Geir

1995 Yamaha XJ900 Diversion
1982 Kawasaki KZ650SR D4
-------------------------------------------------------------------------
Hvis du finner feil hos meg kan du bare beholde dem; jeg har mange flere.

TBI81

Legg inn av TBI81 »

Veldig fin guide Geir!
Kan jo legge på et notat om tykkere olje om man ønsker det litt stivere og lengre spacer om man vil ha mer pre-load (for oss som ikke har justerbare). I tillegg at om man bytter til progressive fjærer så må man ikke lengre se i orginalmanualen angående oljehøyde. Den 'tette siden' på fjæren monterte jeg ned etter anbefaling for å minske knirking :)

Svar