bytte hjullager

... om verktøy, service, problemløsninger, reparasjoner og modifiseringer
Svar
bergenser83
Motorsykkelen din: Yamaha XT 600k-1991

bytte hjullager

Legg inn av bergenser83 »

ble litt mye nå, men nå må altså hjullager på min 1991 xt600 byttes

Var på rustløserkurs i dag og hadde noen baneøvelser. De hadde også teknisk gjennomgang av sykler. Fikk beskjed om at jeg måtte bytte fremhjulslager fortest mulig. Jeg kjente at det var slark, men var marginalt. Jeg har noen spm ang dette.

1. På lørdag skal vi ha landeveiskjøring på dette kurset, kan jeg kjøre der med et fremhjulslager med bittelitt slark i som nevnt?

2. Jeg skal bytte dette, hvor kjøper jeg det rimeligst? Yamaha forhandler? de hadde ikke inne nå og jeg måtte regne en ukes levering. Tar gjerne i mot tips om andre plasser som kan ha på lager i Bergen.

3. Er det noen fallgruver når jeg skal bytte det? Har ikke rekt å lese i manualen enda.

ArcticTiger
Motorsykkelen din: x

Re: bytte hjullager

Legg inn av ArcticTiger »

Hjullagerne bruker å være enkle å bytte. Vanligvis er det vanlige standard lukka kulelager, som du kan kjøpe hos en verktøybutikk som server industrien. Ta med de gamle til butikken, så du er sikker på at du får rett dimensjon.
Nå har jeg aldri gjort dette på en XT, men vanligvis er det bare å ta av hjulet, så er det noen deksler eller avstandshylser som må bort, du ser så lagera, et på hver side. Du kakker de ut innafra med en lang dor. Entre de nye lagera, og kakk de forsiktig på ytter-ringen til de botner. Husk avstandshylsa mellom lagera hvis det er det. Så er det bare å montere hjulet igjen.

Kawasaki
Motorsykkelen din: DBS

Legg inn av Kawasaki »

Hva er det for noe gammelt rask du har kjøpt deg? ;e

PM meg adressen din igjen,så skal jeg sende deg 2 lagere, eventuellt går du på Tess eller en plass og kjøper deg 2 stk 6202-2RS2. De er ikke spesiellt store,så tipper de koster rundt hundrelappen pr stk.

Pleier å være greit å pelle de ut,det kan hjelpe mye å varme rundt bosset med en god hårføne eller varmepistol. Ikke overdriv. Før du tar av hjulet,så legger du de nye lagrene i fryseboksen. En time eller to der,gjør at dem krymper såpass at de faller nesten rett på plass i det rengjorte hjulnavet. Og som AT nevner,pass på at spaceren er på plass.(regner med det er en der) Les ellers AT's innlegg på hvordan de gamle må ut.Spaceren må du forsøke å flytte litt til sides,slik at du kommer til med den lange doren for å kakke ut det ene lageret.Så er det bare å ta ut spaceren for å komme til det andre. Det ene lageret står mot en brysting,når du setter i de nye,så setter du dette i først,fordi dette vet du nøyaktig hvor skal stå. Så er det bare å sette inn spaceren,den må du ikke glemme.Den sørger for at det andre lageret kommer nøyaktig på plass.Bruk gjerne hjulbolten igjennom for å sentrere spaceren når du skal inn med siste lageret.

Synd at jeg ikke skifta dem da jeg satte på nytt dekk, men jeg vurderte dem der og da for å "ikke være så verst". Jeg tok visst feil. :redface

At de er så dårlige at de må skiftes snarest,synes jeg likevel høres rart ut. Mener bestemt det ikke var antydning til "lugging" da jeg dreide på dem.
ikkebike.norwegianforum.net

bergenser83

takk for tips. var innom yamaha tidligere i dag og kjøpte lagrene. 180 kr kom det på, så ingen stor utgift. "mekanikeren" min er på ferie, så må enten vente et par uker eller hoppe i det selv. tror det blir det siste.

var på mc03 kurs i dag og terpet litt landeveisteknikk. toppet seg på vei hjem da jeg fikk en veps inn i hjelmen og rett på øret, mulig den ble med når jeg tok på hjelmen, ikke vet jeg. men jeg merket den i en 80 sone og da var den hissig, ikke var det avkjørsler heller. spennende å vente på at den skulle stille og håpe på at den ikke stakk langt inne i øret, før jeg kunne finne en avkjørsel. den stakk ikke før jeg var på vei av med hjelmen og da satte den sitt spor i panna... jaja

har byttet til 15-40 mineralolje i håp om at forbruket skulle gå noe ned. men siste 120 km har den gått fra topp på pinnen til en cm fra minumumsmerke:( mulig jeg må forsøke enda tykkere olje

bergenser83

takk for råd. i går hadde jeg endelig tid/samvittighet til å ta meg tid til å bytte lagrene. fort gjort. Deilig å være ferdig med eksamen nå kan livet og mckjøringen starte igjen:)

Brukeravatar
Mc-Trollet
Motorsykkelen din: 1981 Honda CBX 1000, 2001 Goldwing

Legg inn av Mc-Trollet »

Hei
Appropo oljeforbruket ditt. Det er foruten lekasjer, to til tre mulige årsaker til oljeforbruket ditt. Hvis ventilstyringene dine er slitte og ventiltetningene harde, vil du ha ett forbruk. Det vil du enklest se hvis det ryker etter deg når du slipper gassen, f eks i en utforbakke.
Ryker det derimot når du gir gass, så er det to muligheter. Enten sitter stempelringene dine fast (og det er oftest sot som er årsaken), eller motoren din er romm, og trenger en overhaling.
Vanligvis er det det første som er tilfelle, og heldigvis går verden fremover. Det har vært mye "lurium" på markede gjennom tidene, men ikke alt er det. På midten av nittitallet var det noen ivrige ingeniører som skjønte at mange motorer trenger en innvendig vask for å bli kvitt gammal sot og dritt. Ett oljeskift klarer nemlig ikke dette. Det er på markede i dag en del produkter, men ikke alle er like bra. jeg har prøvd forskjellige, og den jeg har best arfaring med er et produkt som heter "PROTEC 2000"
Disse føres av Einar Lütken i Bærum. Hils fra meg (Knut Skjervheim) og du får sikkert en pen pris. Be også om en bruksanvisning for hvordan dette gjøres. Han har spesiakprodukter for mc.
Dette er alså noe du heller i olja før du tapper den av. Altså, hell dette i olja, start opp motoren og la den gå på tomgang i en 20 til 30 minutters tid. På mc bør du prøve å få kjølt ned eksosrørene dine slik at de ikke blir blå. Du kan også rense forgasseren dine innvendig med et tilsvarende produkt som er til formålet. Det gjør du samtidig med den invendige motorvasken. Jeg har hele mitt liv vært veldig skeptisk til alle disse lurium produktene som vi blir tilbudt, men dette virker faktisk.
Så skulle problemet ditt vise seg å være oljeskraperingen og/eller stempelringene dine, så vil du kunne spare deg en motoroverhaling ved å få renset motoren invendig. Bare ha i bakhodet at det reparerer ingen mekaniske skader.

Lütken & Co. AS
Skogveien 103
1369 Stabekk

Tlf: 67 83 90 90
Faks: 67 83 90 92
lutken@lutken.no

Lykke til
Knut
Mc-Trollet
1969 MZ 125 (min første Mc)
1982 Suzuki GSX 750 E (solgt)
1986 Yamaha XJ 900 (solgt)
1982 Honda VF 750 S (solgt)
1989 Yamaha FJ 1200 (solgt)
1976 Honda CB 350 Four (under restaurering)
1981 Honda CBX 1000 Prolink (i bruk)
2001 Honda Gl 1800, Goldwing (i bruk)

Svar