Pakking av vesker på mc og problemet med wobbling

... om deler, tilbehør, utstyr, renhold, MC-forsikring, kjøreklær osv. til MC, fører og passasjer.
Svar
Brukeravatar
badasstom
Innlegg: 51
Registrert: 31 des 2009, 00:21
Motorsykkelen din: TRIUMPH SPEED TRIPLE

Pakking av vesker på mc og problemet med wobbling

Legg inn av badasstom »

Hær vet jeg det er mange som sitter på mer erfaring enn meg selv ;e

Jeg har 3stk Givi vesker av hardplast samt en tankveske på fj 1100en, og sist hælgepærm drev jeg og prøvde å finne rette sted å pakke tingene mtp vekt osv. og må desverre si det var mindre vellykket :scratch for wobbling var absolutt itlstedeværende!

så hvordan mener dere at man skal ha de tyngre gjenstandene osv rundt om på sykkelene??

trenger absolutt deres erfaringer :thumleft
Yamaha xj 900, Yamaha Fj1100, Yamaha fz750, Suzuki tsx 50, Honda nx 125, 150cc Kina atv, Honda cbx 750, Peugeot speedfight 2, Yamaha yzf 600r, Rieju rr, Triumph t595 "Speed triple" 995cc, 90cc Kina atv, Derbi senda x-race, Derbi dwf 50, Honda nsr 125 1989mod, Honda nsr 125 2001mod, Rieju rj, tempo panter, linhai 300. :crazy:

mekkern
Innlegg: 7641
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Pakking av vesker på mc og problemet med wobbling

Legg inn av mekkern »

vekten skal være så lavt og langt frem som mulig...bunnen på sideveskene eller tankveska..
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

KennethV
Innlegg: 53
Registrert: 21 sep 2010, 01:20
Motorsykkelen din: Snart..
Sted: Stavanger

Re: Pakking av vesker på mc og problemet med wobbling

Legg inn av KennethV »

Har null erfaring sjølv, men kan jo bruke samme tankegang som blir når ein skal pakke i bil.
Det tyngste nederst, og passe på at det ikkje kan flytte på seg. Og viss du har toppboks på den, så pakk lett i den, klær osv.

Rekner med at det kjem fleire innspel på dette. Men det er ihvertfall min tankegang.

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 7004
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: Pakking av vesker på mc og problemet med wobbling

Legg inn av Jompa »

Sjekk i tillegg at bæreren sitter ordentlig fast, og at festene er så stive at den ikke beveger seg.
Mange bærere er levert med universale fester som ikke passer godt på noen sykler. Hvis det er mulig ,senk bæreren og flytt den så langt frem som det går an.
Sjekk også svingarmen på sykkelen, det skal ikke være slark sideveis. Sett sykkelen på hovedstøtta og rykk hardt i bakjulet. Gjør det samme med forgaffelen, få noen til å sette seg på baksetet så hjulet letter fra underlaget og rykk hardt frem og tilbake. Ikke så hardt at sykkelen ramler ned fra støtta. Det skal være null slark her også.
Du kan også prøve å stramme opp bakfjærene ett hakk eller to, og sette dempinga ett hakk eller to opp.
Gjør det samme med dempinga på forgaffelen, hvis det går an. XJ 900 er kjent for å ha myke fjærer, Bike kalte den en
gyngehest i "brukt-testen" nå i vår.
Prøv om det hjelper å fjerne toppboksen, hvis det hjelper,kast den !
Med to kofferter og tankveske har du uansett bagasjeplass i massevis.
Ellers, dekk og dekktrykk.
Sist redigert av Jompa den 24 mai 2011, 23:59, redigert 1 gang totalt.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
rogg
Innlegg: 3339
Registrert: 16 jun 2004, 22:17
Motorsykkelen din: BMW R 1100 RT -99. BMW K 1200 LT -04. BMW R 1200 GSA -18 mod.
Sted: Berger
Kontakt:

Re: Pakking av vesker på mc og problemet med wobbling

Legg inn av rogg »

Når det gjelder pakking av sykler, så må vi starte med fører. vektgrensene står i vognkortet. Vekt av fører + passasjer + oppakning. Hvis en går inn på vognkortet og ser, vil vi se at det ikke er mye igjen til oppakning om det er to på en sykkel.
Er føreren godt voksen, vil det være overvekt på lasteevnen allerede når passasjeren er på.

Holder man seg under vektbegrensningen for sykkelen, så er det lurt å få tyngden så lavt som mulig. På de fleste koffertsett står det en maxbelastning koffertene er beregnet på. Men husk det er sykkelens totalvekt som gjelder.
Rogg..
Sees på veiene...


SMIA MC

Brukeravatar
badasstom
Innlegg: 51
Registrert: 31 des 2009, 00:21
Motorsykkelen din: TRIUMPH SPEED TRIPLE

Re: Pakking av vesker på mc og problemet med wobbling

Legg inn av badasstom »

akkurat det jeg har ment mtp vekt og slikt, mulig det kun kreves oppstramning av festene til veskene :scratch
Yamaha xj 900, Yamaha Fj1100, Yamaha fz750, Suzuki tsx 50, Honda nx 125, 150cc Kina atv, Honda cbx 750, Peugeot speedfight 2, Yamaha yzf 600r, Rieju rr, Triumph t595 "Speed triple" 995cc, 90cc Kina atv, Derbi senda x-race, Derbi dwf 50, Honda nsr 125 1989mod, Honda nsr 125 2001mod, Rieju rj, tempo panter, linhai 300. :crazy:

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 7004
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: Pakking av vesker på mc og problemet med wobbling

Legg inn av Jompa »

Har du gjort noe for å bli kvitt woblinga, og evt resultat ?
I ka slags hastighet begynner faenskapet ?
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
badasstom
Innlegg: 51
Registrert: 31 des 2009, 00:21
Motorsykkelen din: TRIUMPH SPEED TRIPLE

Re: Pakking av vesker på mc og problemet med wobbling

Legg inn av badasstom »

joda no er det blitt mye bedre :thumleft

det jeg gjorde vare å stramme opp hele festet til veksen skikkelig!!
deretter kontrollert og justert lufttrykket i dekkene for de viste seg å være litt for mye!
selve veskene veide jeg opp likt og festet innholdet litt bedre ;e

så nå er det mye bedre, men ikke perfekt har skjønnt at fj 1100 er litt utsatt for det problemet faktisk :sk? problemet oppstod ihvertfall værst mellom 30 og 50 kmt
Yamaha xj 900, Yamaha Fj1100, Yamaha fz750, Suzuki tsx 50, Honda nx 125, 150cc Kina atv, Honda cbx 750, Peugeot speedfight 2, Yamaha yzf 600r, Rieju rr, Triumph t595 "Speed triple" 995cc, 90cc Kina atv, Derbi senda x-race, Derbi dwf 50, Honda nsr 125 1989mod, Honda nsr 125 2001mod, Rieju rj, tempo panter, linhai 300. :crazy:

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 7004
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: Pakking av vesker på mc og problemet med wobbling

Legg inn av Jompa »

Wobling oppleves som kraftig risting i styret og hele sykkelen. Får man ikke kontroll ganske øyeblikkelig ender det med velt eller utforkjøring med alt det kan føre til.
Hvis sykkelen wobler mellom 30 og 50km/t er den livsfarlig og kjøre med. FJ 1100 er også kjent for å være stødig som fjell.

Hva du egentlig opplevde er umulig for andre enn deg å vite, hadde sykkelen stått parkert lenge sånn at dekkene hadde fått et flatt punkt ? Det kan gi vibrasjoner.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
Kjellrf
Innlegg: 1604
Registrert: 31 aug 2009, 15:15
Motorsykkelen din: Kawa, Honda og Guzzi
Sted: Sandefjord

Re: Pakking av vesker på mc og problemet med wobbling

Legg inn av Kjellrf »

Du bør også gå over og etterstramme alle motorfester og andre bolter i chassiet. Gjelder alle mc, men veit at det kan hjelpe på Fritz Jacob (venner har erfart dette).
Medlem av Tønsberg mc klubb
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6
Har kjørt og eid mc siden 1980.

Svar