Hær vet jeg det er mange som sitter på mer erfaring enn meg selv
Jeg har 3stk Givi vesker av hardplast samt en tankveske på fj 1100en, og sist hælgepærm drev jeg og prøvde å finne rette sted å pakke tingene mtp vekt osv. og må desverre si det var mindre vellykket for wobbling var absolutt itlstedeværende!
så hvordan mener dere at man skal ha de tyngre gjenstandene osv rundt om på sykkelene??
Har null erfaring sjølv, men kan jo bruke samme tankegang som blir når ein skal pakke i bil.
Det tyngste nederst, og passe på at det ikkje kan flytte på seg. Og viss du har toppboks på den, så pakk lett i den, klær osv.
Rekner med at det kjem fleire innspel på dette. Men det er ihvertfall min tankegang.
Sjekk i tillegg at bæreren sitter ordentlig fast, og at festene er så stive at den ikke beveger seg.
Mange bærere er levert med universale fester som ikke passer godt på noen sykler. Hvis det er mulig ,senk bæreren og flytt den så langt frem som det går an.
Sjekk også svingarmen på sykkelen, det skal ikke være slark sideveis. Sett sykkelen på hovedstøtta og rykk hardt i bakjulet. Gjør det samme med forgaffelen, få noen til å sette seg på baksetet så hjulet letter fra underlaget og rykk hardt frem og tilbake. Ikke så hardt at sykkelen ramler ned fra støtta. Det skal være null slark her også.
Du kan også prøve å stramme opp bakfjærene ett hakk eller to, og sette dempinga ett hakk eller to opp.
Gjør det samme med dempinga på forgaffelen, hvis det går an. XJ 900 er kjent for å ha myke fjærer, Bike kalte den en
gyngehest i "brukt-testen" nå i vår.
Prøv om det hjelper å fjerne toppboksen, hvis det hjelper,kast den !
Med to kofferter og tankveske har du uansett bagasjeplass i massevis.
Ellers, dekk og dekktrykk.
Sist redigert av Jompa den 24 mai 2011, 23:59, redigert 1 gang totalt.
Når det gjelder pakking av sykler, så må vi starte med fører. vektgrensene står i vognkortet. Vekt av fører + passasjer + oppakning. Hvis en går inn på vognkortet og ser, vil vi se at det ikke er mye igjen til oppakning om det er to på en sykkel.
Er føreren godt voksen, vil det være overvekt på lasteevnen allerede når passasjeren er på.
Holder man seg under vektbegrensningen for sykkelen, så er det lurt å få tyngden så lavt som mulig. På de fleste koffertsett står det en maxbelastning koffertene er beregnet på. Men husk det er sykkelens totalvekt som gjelder.
det jeg gjorde vare å stramme opp hele festet til veksen skikkelig!!
deretter kontrollert og justert lufttrykket i dekkene for de viste seg å være litt for mye!
selve veskene veide jeg opp likt og festet innholdet litt bedre
så nå er det mye bedre, men ikke perfekt har skjønnt at fj 1100 er litt utsatt for det problemet faktisk problemet oppstod ihvertfall værst mellom 30 og 50 kmt
Wobling oppleves som kraftig risting i styret og hele sykkelen. Får man ikke kontroll ganske øyeblikkelig ender det med velt eller utforkjøring med alt det kan føre til.
Hvis sykkelen wobler mellom 30 og 50km/t er den livsfarlig og kjøre med. FJ 1100 er også kjent for å være stødig som fjell.
Hva du egentlig opplevde er umulig for andre enn deg å vite, hadde sykkelen stått parkert lenge sånn at dekkene hadde fått et flatt punkt ? Det kan gi vibrasjoner.
Du bør også gå over og etterstramme alle motorfester og andre bolter i chassiet. Gjelder alle mc, men veit at det kan hjelpe på Fritz Jacob (venner har erfart dette).
Medlem av Tønsberg mc klubb
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6, VFR800X Crossrunner
Har kjørt og eid mc siden 1980.