MC-ulykker

Generelt om MC, nyheter, hendelser, film & bilder, MC i media, kjøreopplæring osv.
Svar
Pårørende
Innlegg: 6
Registrert: 09 sep 2010, 11:38
Motorsykkelen din: Honda

Re: MC-ulykker

Legg inn av Pårørende »

Jeg beklager at jeg ikke har vært innpå her og oppdatert dere på hvordan det går med min bror.

Ulykken skjedde den 8.9.2010. En dato jeg nok aldri glemmer. Brodern lå bak en liten trailer. Det er ikke helt klart hva som egentlig skjedde, men plutselig bråstoppet traileren og min bror skled sidelengs inn i baken på den. Han ble rett og slett knust fra topp til tå, selv om han kjørte veldig forsiktig og farten i ulykkesøyeblikket er estimert til mellom 30 og 40 km/t. Han lå i koma i 9 døgn og i flere uker etter det var de usikkert om han kom til å overleve.

Nå skriver vi 27. mai, altså er det noe over 8 mnd siden dette skjedde.
Alt har gått så mye bedre enn vi hadde turt å håpe på, men det betyr ikke at brodern er fit for fight igjen. Han trivdes ikke på Sunnås sykehus så nå er han til opptrening på Austjordet, og han får ikke fullrost personalet nok. Alle de intelektuelle funksjoner er helt som de skal være, og humoren sin viste han allerede mens han lå på intensiven. Det er jo bare helt fantastisk, med de skadene han pådro seg kunne han like gjerne vært helt borte fra denne verden. Han husker alt som skjedde fram til den siste uka før ulykken, da er stort sett alt borte. Fysisk er han jo også kommet seg veldig, men han sliter med mye smerter og alle dagene er ikke alltid like lyse sånn sett. Men han kan gå, om enn ikke så langt og han har alle funksjoner intakt. Han bor hjemme og klarer seg selv. Han har nok enda et langt lerret å bleke for å bli så bra som han kan bli. Og det er bare tia som kan vise oss hvor bra det er. På gode dager sier han at han skal kjøre sykkel igjen, men på dårlige dager når smertene herjer i kroppen sier han at han aldri kommer til å gjøre det igjen. Jeg har i allefall lagt sykkelkjøringa på hylla for godt.

Vi har lagt bak oss den tøffeste tia noen av oss har opplevd, og enda har vi ikke klart å bearbeide opplevelsene. Desverre er det nye hver eneste uke som havner i samme situasjon som oss. Jeg registrerer med tristhet at det har skjedd mange ulykker med mc allerede. Vi er evig takknemlig for at det gikk så bra med akkurat vår kjære bror. Hver gang jeg hører om en ulykke går mine tanker til de pårørende. Jeg vet så altfor godt hva de skal igjennom og det går ikke like bra med alle som det gjorde med brodern.

Jeg ønsker dere alle en superfin sommer med masse trygg og god motorsykkelkjøring. Take care!

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 38173
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: MC-ulykker

Legg inn av AJ »

Godt å hører at det går rette veien.

Tror også mange her inne setter stor pris på de tankene du deler meg oss.
Så forstår jeg at du at du har lagt MC-kjøringa på "hylla for godt", men håper selvfølgelig at både du og din bror kan komme tilbake og berike MC-miljøet med deres tilstedeværelse. Det tror jeg abolutt miljøet vil sette veldig stor pris.
Og husk! både jhn og Wheelonass, for å nevne et par her inne, har kommet tilbake og slik jeg"leser" begge så ha de stor glede av dette.

Av ting som har skjedd i mitt eget liv vet jeg at tiden ikke leger alle sår, og vet noe om at dramatiske og traumatiske opplevelser forandrer livet for all tid. Dermed tror jeg at jeg kan si at jeg forstår en slik avgjørelse som du har tatt.
Likevel håper jeg å en gang møte både deg og din bror med bredt smil på hver deres MC. Ikke i morgen, kanskje ikke neste år, men én gang i framtiden, håper jeg at jeg kan gjøre.

Så må du endelig hilse så mye broren din og ønske ham all den gode bedring han fortjener i tiden framover!

Og igjen, vi har satt og setter fortsatt stor pris på at du deler dine opplevelser og tanker om din brors ulykke. Det får oss alle til å gå i oss selv om MC-kjøringen vår og hvor skjørt livet egentlig er.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
Crinos
Innlegg: 2293
Registrert: 19 feb 2011, 01:24
Motorsykkelen din: HD Softail Custom 1984/94
Sted: Vennesla - Vest Agder
Kontakt:

Re: MC-ulykker

Legg inn av Crinos »

Pårørende skrev:Jeg beklager at jeg ikke har vært innpå her og oppdatert dere på hvordan det går med min bror.

Ulykken skjedde den 8.9.2010. En dato jeg nok aldri glemmer. Brodern lå bak en liten trailer. Det er ikke helt klart hva som egentlig skjedde, men plutselig bråstoppet traileren og min bror skled sidelengs inn i baken på den. Han ble rett og slett knust fra topp til tå, selv om han kjørte veldig forsiktig og farten i ulykkesøyeblikket er estimert til mellom 30 og 40 km/t. Han lå i koma i 9 døgn og i flere uker etter det var de usikkert om han kom til å overleve.

Nå skriver vi 27. mai, altså er det noe over 8 mnd siden dette skjedde.
Alt har gått så mye bedre enn vi hadde turt å håpe på, men det betyr ikke at brodern er fit for fight igjen. Han trivdes ikke på Sunnås sykehus så nå er han til opptrening på Austjordet, og han får ikke fullrost personalet nok. Alle de intelektuelle funksjoner er helt som de skal være, og humoren sin viste han allerede mens han lå på intensiven. Det er jo bare helt fantastisk, med de skadene han pådro seg kunne han like gjerne vært helt borte fra denne verden. Han husker alt som skjedde fram til den siste uka før ulykken, da er stort sett alt borte. Fysisk er han jo også kommet seg veldig, men han sliter med mye smerter og alle dagene er ikke alltid like lyse sånn sett. Men han kan gå, om enn ikke så langt og han har alle funksjoner intakt. Han bor hjemme og klarer seg selv. Han har nok enda et langt lerret å bleke for å bli så bra som han kan bli. Og det er bare tia som kan vise oss hvor bra det er. På gode dager sier han at han skal kjøre sykkel igjen, men på dårlige dager når smertene herjer i kroppen sier han at han aldri kommer til å gjøre det igjen. Jeg har i allefall lagt sykkelkjøringa på hylla for godt.

Vi har lagt bak oss den tøffeste tia noen av oss har opplevd, og enda har vi ikke klart å bearbeide opplevelsene. Desverre er det nye hver eneste uke som havner i samme situasjon som oss. Jeg registrerer med tristhet at det har skjedd mange ulykker med mc allerede. Vi er evig takknemlig for at det gikk så bra med akkurat vår kjære bror. Hver gang jeg hører om en ulykke går mine tanker til de pårørende. Jeg vet så altfor godt hva de skal igjennom og det går ikke like bra med alle som det gjorde med brodern.

Jeg ønsker dere alle en superfin sommer med masse trygg og god motorsykkelkjøring. Take care!
Wow... Rørende å lese og utrolig godt at det har gått så bra med din bror, under omstendighetene.
Håper virkelig han heler fort og blir 100% igjen! Et liv med smerter er noe man kun ønsker sine verste fiender, jeg er der selv... med gode og dårlige dager.

Jeg har selv gått i fra diagnosen "låst til rullestol" og opp til "normal", på grunn av motorsykkel, og det har ikke alltid vært like enkelt. Men å kjøre sykkel, det ligger i blodet mitt og klarer ikke å la være.. Er riktignok mer forsiktig nå enn før, men det kunne likegodt kommet med alderen som med erfaringa. :thumleft
We adore chaos because we love to produce order”.
1996 - 2000 - 1956 med '68 Early Shovel motor - Custom
2006 - 2010 - 1950 med '03 2 liters Delcron Pan-head motor - Custom
2010 - >>>> - 1984 med '94 EVO motor - Custom

Brukeravatar
jhn
Innlegg: 3791
Registrert: 11 mai 2009, 03:53
Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
Sted: Nordkapp

Re: MC-ulykker

Legg inn av jhn »

Flott at det går så bra han :thumleft Æ kjenne igjen mye av det Pårørende sier,
den første nogenlunde klare tanken æ hadde på sykehuset var vel "ja ja, da blir det trike"
Æ har på en måte aldri tatt en avgjørelse på om æ skulle kjøre sykkel eller ikke, det var mere om og gjøre å få mest mulig av det normale livet tilbake, og der inngikk jo mc-kjøring.
At Pårørende ikke vil kjøre mere har æ stor forståelse for.
Det kan ofte virke som det setter vel så store spor å være vitne til en ulykke, eller være nære pårørende til et offer. Har sett og hørt det mange ganger, at vitner/pårørende velger å parkere, mens offeret gjerne vil kjøre videre. Det var ikke akkurat jubel å høre, da det gikk opp for familien at æ hadde tenkt å kjøre igjen, men det blei da "godkjent" etter hvert

Brukeravatar
Snikkeren
Innlegg: 4964
Registrert: 02 jul 2010, 14:03
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure 2015
Sted: Ørsta

Re: MC-ulykker

Legg inn av Snikkeren »

Det var godt å høre at det etter forholdene gikk bra med din bror. Jeg håper virkelig han blir helt frisk, og slipper å leve med smerter. Om det blir mc-kjøring i fremtiden kommer i annen rekke, og er et valg både du og din bror må vurdere med tiden. En ting er ihvertfall sikkert, dere er hjertelig velkommen her på mcsiden uansett.
Mine tanker går til både din bror og alle pårørende.
http://www.snikkeren-mc.no" onclick="window.open(this.href);return false;

KTM 1290 Super Adventure 2015
Yamaha TDM 900 2011 (2008 overligger)
Suzuki GSX 650F 2008
Yamaha XT 600 1985

Brukeravatar
Dexter
Innlegg: 3348
Registrert: 22 des 2009, 18:29
Motorsykkelen din: Honda NC750X DCT
Sted: Kongsberg

Re: MC-ulykker

Legg inn av Dexter »

Ny ulykke:

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/arti ... d=10086441" onclick="window.open(this.href);return false;
Det er det samme for skylda hvem som har den...

Godtvoksen

Re: MC-ulykker

Legg inn av Godtvoksen »

– Skremmende mange mc- og mopedulykker

Politiet i Agder er bekymret over antall mc- og mopedulykker. På ti år har 34 personer omkommet i ulykker på Sørlandet. Mopedister og mc-førere oppfordres til å være forsiktige i trafikken i sommer.

http://www.fvn.no/lokalt/article869471.ece

Brukeravatar
Crinos
Innlegg: 2293
Registrert: 19 feb 2011, 01:24
Motorsykkelen din: HD Softail Custom 1984/94
Sted: Vennesla - Vest Agder
Kontakt:

Re: MC-ulykker

Legg inn av Crinos »

Godtvoksen skrev:– Skremmende mange mc- og mopedulykker

Politiet i Agder er bekymret over antall mc- og mopedulykker. På ti år har 34 personer omkommet i ulykker på Sørlandet. Mopedister og mc-førere oppfordres til å være forsiktige i trafikken i sommer.

http://www.fvn.no/lokalt/article869471.ece
Så denne i går... Helt utrolig at det går feil vei på den lista... Men kanskje ikke så rart, når de argumenterer med at de ikke kan reparere småveier og sideveier fordi det nå ble bygget en ny E18...

Har sagt det før og sier det igjen... Riksvei 403 (fra Samkom til Iveland) er en dødsfelle waiting to happen.... Ikke hjelper det å klage heller, så jeg skal bunkre inn noen fluoriserende spraybokser og markere de verste hullene/sprekkene i veien. My for min egen del. Da brøytepinnene fremdeles var oppe, telte jeg pinner mellom hver farlighet, nå er dem vekke og enn må kjøre i lusetempo for å ikke sette fordekket fast i en 5 meter langsgående rift.
We adore chaos because we love to produce order”.
1996 - 2000 - 1956 med '68 Early Shovel motor - Custom
2006 - 2010 - 1950 med '03 2 liters Delcron Pan-head motor - Custom
2010 - >>>> - 1984 med '94 EVO motor - Custom

Brukeravatar
Togmannen
Innlegg: 121
Registrert: 23 jul 2010, 11:53
Motorsykkelen din: Kawa Ninja1000Sx, Kawa Er-6n 2007
Sted: Oslo

Re: MC-ulykker

Legg inn av Togmannen »

http://www.adressa.no/nyheter/trondheim ... 640557.ece" onclick="window.open(this.href);return false;

Ryggelys= Sidsy og varsomhet. Opplevd akkurat det samme selv, bare jeg var våken nok og klarte å stoppe bare halvveis i det andre feltet. Tror faktisk dama fikk større nerver etter jeg fikk fortalt akkurat hva jeg mener om folk som tror speilet er til pynt.

I dette tilfellet kunne det gått riktig stygt hvis mopeden hadde truffet bakparten på den parkerte bilen.
Kjør som om ingen andre ser deg.

Kawasaki Ninja 1000 Sx 2020
Kawasaki Er-6n 2007

X-Honda Vfr 800 2009

Brukeravatar
Dexter
Innlegg: 3348
Registrert: 22 des 2009, 18:29
Motorsykkelen din: Honda NC750X DCT
Sted: Kongsberg

Re: MC-ulykker

Legg inn av Dexter »

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/arti ... d=10094952" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks ... 139399.ece" onclick="window.open(this.href);return false;
Det er det samme for skylda hvem som har den...

Brukeravatar
Dexter
Innlegg: 3348
Registrert: 22 des 2009, 18:29
Motorsykkelen din: Honda NC750X DCT
Sted: Kongsberg

Re: MC-ulykker

Legg inn av Dexter »

MC-fører funnet død i elv i Alta

http://www.abcnyheter.no/nyheter/110604 ... elv-i-alta" onclick="window.open(this.href);return false;
Det er det samme for skylda hvem som har den...

Brukeravatar
rogg
Innlegg: 3339
Registrert: 16 jun 2004, 22:17
Motorsykkelen din: BMW R 1100 RT -99. BMW K 1200 LT -04. BMW R 1200 GSA -18 mod.
Sted: Berger
Kontakt:

Re: MC-ulykker

Legg inn av rogg »

Den tok fyr...

http://dt.no/nyheter/drammen/tok-fyr-et ... -1.6283199" onclick="window.open(this.href);return false;
Rogg..
Sees på veiene...


SMIA MC

Brukeravatar
KawaSuki
Innlegg: 83
Registrert: 06 mai 2011, 22:27
Motorsykkelen din: Suzuki Bandit 1200 SA 2006 mod. -
Sted: Halden/Tistedal

Re: MC-ulykker

Legg inn av KawaSuki »

I løpet av ca. 40 år på motorisert doning har jeg opplevd/ overlevd litt av vært . Kunne nok skrevet bok ! .
I dag var jeg traffikant på motorsykkel , gamleveien Strømstad/svinesund .
Veiarbeide , nedsatt hastighet på grunn av steinsprutfare , 50 km.t. , veldig lav hastighet ! .
Når jeg da legger meg i ca.65 km.t. , og bilen bak begynner å "trøkke på " , hva gjør man da .
Måtte da selvfølgelig øke hastigheten til 90- , for ikke å risikere å få steiner i skallen ! .
Skulle jeg stoppet ? , kunne til å med da blitt sandblåst ! . :\m/:


KawaSuki

Godtvoksen

Re: MC-ulykker

Legg inn av Godtvoksen »

Det gikk svært dårlig for en av dem...kjør pent folkens!!!!

http://www.aftenbladet.no/lokalt/gjesda ... 819495.htm

Brukeravatar
ejs
Innlegg: 1635
Registrert: 25 jun 2004, 23:52
Motorsykkelen din: Moto Guzzi California EV 1999 modell
Sted: 4645 Nodeland

Re: MC-ulykker

Legg inn av ejs »

KawaSuki skrev:I løpet av ca. 40 år på motorisert doning har jeg opplevd/ overlevd litt av vært . Kunne nok skrevet bok ! .
I dag var jeg traffikant på motorsykkel , gamleveien Strømstad/svinesund .
Veiarbeide , nedsatt hastighet på grunn av steinsprutfare , 50 km.t. , veldig lav hastighet ! .
Når jeg da legger meg i ca.65 km.t. , og bilen bak begynner å "trøkke på " , hva gjør man da .
Måtte da selvfølgelig øke hastigheten til 90- , for ikke å risikere å få steiner i skallen ! .
Skulle jeg stoppet ? , kunne til å med da blitt sandblåst ! . :\m/:


KawaSuki
:thumleft
Vegtrafikkloven §12
4. Når noen vil kjøre forbi til venstre, skal forankjørende holde så langt til høyre som mulig, og ikke øke farten. Når kjøretøyet beveger seg sakte eller tar stor plass, og vegen er uoversiktlig eller har motgående trafikk, skal føreren om nødvendig vike til høyre og sette ned farten eller stanse.

:mc2 :mc2 :mc2 :mc2 :mc2
If it ain't broke, I'll break it.

Svar