Jompa, en mann i begynnelsen av 60'årene.

Din egen Forum-blogg! Om MC-livet ditt og annet du vil dele med andre.
Svar
Brukeravatar
Jompa
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050

Re: GYLLENE TIDER, fremdeles

Legg inn av Jompa »

Intruder skrev:Gratulerer med visningsjubileum,det er deg vel unt !! :thumleft
Og noen små reiserapporter fra Porsangerkanten kunne gjort seg.... :terge
Men dette er vel ikke som NRKs ønskekonsert ? :bananas
Jukebox Porsangmoen ??????
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
Kjellrf
Motorsykkelen din: Kawa, Honda og Guzzi

Legg inn av Kjellrf »

Jompa skrev:Æ har et lite jubileum idag, 3000 visninger på bloggen :bb_p:

Hadde aldri trudd at så mange brydde seg om mine skriverier om gamle sykler og ungdomsminner fra 80-tallet. :oh
For ikke å snakke om " reportasjer" fra rotet i garasjen min. Men alle innleggan fra veldig mange av dokk, tyde på at
det e fler som hadde sin gylne periode på samme tida.

Takk for alle svar og innlegg :skriver , så langt.

Vel, da jeg begynte å kjøre sykkel på treff for 30 år siden, var jo de fleste like gamle eller eldre enn meg.

Det passer jo ganske bra fortsatt...
Medlem av Tønsberg mc klubb
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6, VFR800X Crossrunner
Har kjørt og eid mc siden 1980.

Brukeravatar
Jompa

Legg inn av Jompa »

Vel, da jeg begynte å kjøre sykkel på treff for 30 år siden, var jo de fleste like gamle eller eldre enn meg.

Det passer jo ganske bra fortsatt...[/quote]

Sånn er det fremdeles,var på motorsykkelens dag i formiddag, og de aller fleste der var 40+.
Det var skuffende få 80-tallsykler der, kun min og en GS1000S.
Ellers var det trivelig å treffe kjente og ukjente med mc-interresse.

Brukeravatar
Jompa

Legg inn av Jompa »

XJ 750 Seca, en sagnomsust sykkel fra 80-tallet. I alle fall på dette forumet. Ingen annen sykkel har så mange uforklarlige feil og nykker, skal vi tro eierne.
Hva er det som gjør denne sykkelen så spesiell ? Ihvertfall ikke teknologien.
Den kom i -81, og hadde omtrent ingenting revolusjonerende nytt, bortsett fra designen som vel kan kalles en mellomting mellom europeisk og cruiser. Onde tunger har påstått at den ser ut som en kjedekollisjon, dem om det.

Den var på ingen måte revolusjonerende, bortsett fra kardangen som man ellers måtte til Italia og Tyskland for å finne på en 750.
Med 4-cylindret luftkjølt, tverrstilt motor, 2 ventiler pr cyl, 5 gear, doble bakdempere, 19" forhjul og trommelbremse bak var den heller "gubbete". Mc-revy skrev at den hadde like gode kjøreegensaper som flere sykler med et sportsligere image. Så den var nok ikke helt bak mål ??
Det er nok derfor det finnes ganske mange av dem i god stand fremdeles. Ingen kjøpte en Seca for å kjøre ræva av kompisene.
seca1.jpg
Ettersom japsene laget en euro og en u.s.-modell av absolutt alle syklene på 80-tallet, kom XJ 750 Maxim til USA og senere Europa.
maxim.jpg
Det ble også laget noen "spesialmodeller" f.eks XJ 750 D, med design som lignet XJ650 Turbo. Muligens en fattigmannsturbo ??
xj750d-small.jpg
Og selvfølgelig fantes en "vanlig" XJ 750. Uten spesielt fine linjer eller mange fancye lamper på instrumentpanelet. og ingen digitale dingser
som "alle" måtte ha på den tida.
xj 750.jpg
Selvsagt greide jeg å kopiere de aller dårligste bildene, som ikke lot seg forstørre. Hvis noen syns at Secaen fortjener bedre, kan du da være så snill å legge inn ordentlige bilder ?
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
Sist redigert av Jompa den 07 jun 2011, 00:40, redigert 1 gang totalt.

Brukeravatar
ejs
Motorsykkelen din: Moto Guzzi California EV 1999 modell

Legg inn av ejs »

Jompa skrev:
Den var på ingen måte revolusjonerende, bortsett fra kardangen som man ellers måtte til Italia og Tyskland for å finne på en 750.
Jompa,Jompa...
Suzuki presenterte en 750 med kardang i desember 1979,nemlig.
GS750G
:-J :-J :-J
If it ain't broke, I'll break it.

Brukeravatar
Jompa

Legg inn av Jompa »

ejs skrev:
Jompa skrev:
Jompa,Jompa...
Suzuki presenterte en 750 med kardang i desember 1979,nemlig.
GS750G
:-J :-J :-J
Dæven, du har rett. Men...den var bare tilgjengelig i Japan. GS 850 G (oppboret 750) va den første Suzukien med kardang i Europa.
GS 1000 G kom forresten samtidig som 850, i 1980.
1980_GS750G_black_250.jpg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

ArcticTiger
Motorsykkelen din: x

Legg inn av ArcticTiger »

Jeg fikk tilbud om en Suzuki 650 med kardang en gang, men det var kanskje en nyere modell?

Har du forresten sett denne Jompa :-k http://www.mcsiden.no/viewtopic.php?f=15&t=3197" onclick="window.open(this.href);return false;

Brukeravatar
Jompa

Legg inn av Jompa »

ArcticTiger skrev:Jeg fikk tilbud om en Suzuki 650 med kardang en gang, men det var kanskje en nyere modell?

Har du forresten sett denne Jompa :-k http://www.mcsiden.no/viewtopic.php?f=15&t=3197" onclick="window.open(this.href);return false;
Ja, men Æ har vaktuke, så det går ikke.
Harstadtreffet derimot.

ArcticTiger
Motorsykkelen din: x

Legg inn av ArcticTiger »

Da får Jhn og jeg ta oss av Lauspraten i Pinsen :thumleft God vakt til deg! Vi prøver igjen seinere i sommer :D

Banditmannen
Motorsykkelen din: 1995 Honda CB500

Legg inn av Banditmannen »

Suzuki GS650G (Katana) hadde kardang, og kom i 1981, er vel den ArcticTiger tenker på.
Og så hadde vel Kawasaki både en 550 og en 750 tidlig på 80-tallet...
Ja, og så var det jo lille Honda CX 500, den kom i -78 med kardang! :thumleft

Men det var kanskje spesifikt 750 med kardang du tenkte på...? :8-[

Brukeravatar
Kjellrf
Motorsykkelen din: Kawa, Honda og Guzzi

Legg inn av Kjellrf »

XS750 kom vel i 77 med kardang, for ikke å glemme Fisker & Nilsen's Nimbus....

:scratch
Medlem av Tønsberg mc klubb
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6, VFR800X Crossrunner
Har kjørt og eid mc siden 1980.

Brukeravatar
Jompa

Legg inn av Jompa »

Banditmannen skrev:Suzuki GS650G (Katana) hadde kardang, og kom i 1981, er vel den ArcticTiger tenker på.
Og så hadde vel Kawasaki både en 550 og en 750 tidlig på 80-tallet...
Ja, og så var det jo lille Honda CX 500, den kom i -78 med kardang! :thumleft

Men det var kanskje spesifikt 750 med kardang du tenkte på...? :8-[
Ok, Æ gjer meg. XS 750 hadde også kardang flere år før XJen. Æ skal være forsiktig med å "briljere" med sånt som Æ ikke e 100% sikker på heretter.
Men det e ihvertfall bra at her e folk som e våken, og som har peiling.

Brukeravatar
Jompa

Legg inn av Jompa »

IMG_3330.JPG
Der va enda en milepæl i livet passert.
"Ungan" sin 125 e kjørt opp på tilhengern, stroppa fast etter fattig evne og forstand, klar til å selges.
Sykkeln blei kjøpt for 6 år siden, da eldstejenta va 16, og brukt av begge jentan.
De e litt vemodig, samtidig godt å vite at Æ ikke ska ligge våken å lytte etter "yamalyden" sent på kveldan.

Æ har sjøl øvelseskjørt med begge to, vært stolt som en hane når de klarte lappen på første forsøk, og sluppe unna mange km i bil
for å transportere dem hit og dit.
Så da va kanskje den lille uroen sent på kveldene en liten pris å betale, allikevel ?

Eldstejenta hadde ett uhell en gang, kolliderte med en bil, men det gikk heldigvis veldig bra, kun noen blåmerker.
Ho blei sendt til Hammerfest sykehus med ambulansefly, min bedre halvdel var med, og ho hadde prolaps i ryggen.
Så da flyet landa, og ambulansefolkan kom med båra, holdt dem på å ta med seg feil pasient.

Neste store milepæl kommer om noen få uker. Da har min eldste datter og kjæresten sørga for at kjærringa og Æ ska bli besteforeldre for første gang. :thumleft

Brukeravatar
Jompa

Legg inn av Jompa »

1.pinsedag, perfekt vær for en tur.
Men ikke denne gutten, nei. Æ har tenkt meg på treff neste helg, og sykkeln læk olje fra generatordekslet. I neste uke skal Æ bort på jobb, så om lekkasjen ska bli fiksa før fredag, e det på tide å få ut fingern.
No e det ikke store lekkasjen, egentlig. Heller litt svetting. Akkurat så mye at det blir noen små oljeflekka fremst på skotuppen.
Det e bare det at det skal ikke være sånn.....

Så i formiddag va det opp med verktøykista, av med deksel ( for 3. gang) og finn ut kor faenskapet egentlig sitt.
Det står en gummikloss i bakkant av dekslet der hvor kabelen fra generatorn kommer ut. Den va sterkt mistenkt. I tillegg e det en liten skade i det ene skrufestet på undersida av det samme dekslet. Gjengen i blokka va også omtrent borte i det samme festet.
Vel, frem med flatfila og løsgjengesettet.
kabelgjennomføringa fikk seg en omgang med sikaflex, ny pakningsement på den gamle papirpakninga og på plass med hele skiten.

I morra blir det prøvetur og da bør det være tett !!
For selv om det e artig å skru, begynne det å ta på humøret når man har prøvd å fikse samme feil 3 ganger.

Brukeravatar
Jompa

Legg inn av Jompa »

Det er mange på forumet som bidrar med egne "reportasjer" fra både kjente og mindre kjente turistattraksjoner.
Idag har jeg vært en tur til en ikke helt ukjent attraksjon ca ei mil hjemmefra.
Stilla 14.januar 1981.jpg
Stilla 14.januar 1981.2.jpg
Da kampen mot Altautbygginga raste i 80-81 hadde Folkeaksjonen mot utbygging av altavassdraget en leir i traseen for anleggsveien som de kalte Nullpunktet. Hit men ikke lenger. Der skulle anleggsmaskinene stoppes. De hindret arbeidet ganske lenge, men 14.januar 81 var det slutt. Mot 600 politifolk må selv de standhaftigste naturvernere gi tapt. Her er et par bilder fra det "avgjørende slaget"
Bilder fra tur 1305 003.jpg
Idag er det rolig på nullpunktet. Jeg var dit en tur i formiddag og tok noen bilder.
Bommen er stengt pga reinflytting lenger inn på fjellet, ellers er veien innover åpen hele året. Stilla og Joatka er et vedlig populært friluftsområde, både sommer og vinter.
Bilder fra tur 1305 002.jpg
I Stilla er det også en stor forekomst av Altaskifer. Det har vært brutt skifer her i over 100 år, men nå er det ikke drift i mange av bruddene her mer. Det meste av skiferdifta foregår sør for Alta.
Bilder fra tur 1305 004.jpg
Bilder fra tur 1305 008.jpg
Her er et bilde av ei steinstue. Et lite tømmerhus som driveren både bodde og arbeidet i. De fleste hadde bare ett rom, men det fantes også steinstuer med to rom, ett arbeids- og ett soverom. De som jobbet i berget, bodde der hele uka før det ble vanlig med egen bil eller moped.
Bilder fra tur 1305 009.jpg
Bilder fra tur 1305 007.jpg

Svar