Opp-Ned - Gaffel ?

... om verktøy, service, tekniske og mekaniske problemer, reparasjoner og modifiseringer
Svar
Brukeravatar
KawaSuki
Innlegg: 83
Registrert: 06 mai 2011, 22:27
Motorsykkelen din: Suzuki Bandit 1200 SA 2006 mod. -
Sted: Halden/Tistedal

Opp-Ned - Gaffel ?

Legg inn av KawaSuki »

Jeg har forsøkt å stille spørsmålet til noen jeg har trodd hadde mer peiling , enn meg selv ? . :[-o<
Er dette støtdempere som er konvensjonelle dempere overlegne i alle situasjoner og veidekke , og hvis det
er slik , hvorfor blir ikke disse levert orginalt til alle sykler ? .
Hvordan " funker de " ?

KawaSuki

mekkern
Innlegg: 7656
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Opp-Ned - Gaffel ?

Legg inn av mekkern »

Fordelen er jo at det er mer stabilt med grovt ytterror nesten helt ned og kort innerrør nederst kontra fleks i tynne innerrør helt oppe ved styrekronen..
si 1mm 15cm fra ytterrøret nederst kontra 1mm 15cm fra styrekrona vilket vil bli 1cm nederst...
dempemessig gir det nok også flere muligheter.
Ulempen er nok pris..
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
Crinos
Innlegg: 2293
Registrert: 19 feb 2011, 01:24
Motorsykkelen din: HD Softail Custom 1984/94
Sted: Vennesla - Vest Agder
Kontakt:

Re: Opp-Ned - Gaffel ?

Legg inn av Crinos »

opp-ned gaffel gir også en lavere udempet vekt som er veldig viktig.
Hvorfor dette ikke kommer standard er garantert pris... Hvorfor lager bil produsenter forhjulsdrevne biler? Jo, pga pris.

På en cruiser har opp-ned gaffel pent lite å si (selv om jeg har opp-ned chopper gaffel på min). Lol
Bilde

På en r-sykkel har opp-ned gaffel ALT å si, der det er veldig viktig at man får optimale forhold til enhver tid.
Jo mindre ufjæret vekt man har, jo bedre kjøre egenskaper får man.
We adore chaos because we love to produce order”.
1996 - 2000 - 1956 med '68 Early Shovel motor - Custom
2006 - 2010 - 1950 med '03 2 liters Delcron Pan-head motor - Custom
2010 - >>>> - 1984 med '94 EVO motor - Custom

Brukeravatar
Kjellrf
Innlegg: 1606
Registrert: 31 aug 2009, 15:15
Motorsykkelen din: Kawa, Honda og Guzzi
Sted: Sandefjord

Re: Opp-Ned - Gaffel ?

Legg inn av Kjellrf »

Vel, man lager ikke biler med forhjulstrekk bare pga pris...
Konvensjonell (gammel) drivlinje med motor foran og bakhjulstrekk er nok rimeligere å framstille.
Forhjulstrekk lages også for at motor og drivverk tar mindre plass, og for bedre fremkommelighet med vekta over drivhjula.
Har både bil med forhjulstrekk og bakhjulstrekk, det viktigste er å ha motoren over drivhjula, som mine har.

Tilbake til opp-ned gaffel, fordelen er mindre uavfjæret vekt og stivere/stabilere konstruksjon, bakdelen er større dimensjoner og vekt på større deler (øvre) av gaffelen. Dessuten står indre gaffelbein mye mer utsatt for skader, og er mer komplisert/dyr å produsere. Simmerringer har ett hardere liv.
Medlem av Tønsberg mc klubb
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6
Har kjørt og eid mc siden 1980.

Brukeravatar
Svolp
Innlegg: 1703
Registrert: 30 okt 2009, 16:53
Motorsykkelen din: kawasaki Versys 650 2008 modell
Sted: Stavanger

Re: Opp-Ned - Gaffel ?

Legg inn av Svolp »

Jeg har dette på min kawasaki zzr1400 og like det godt, for og være helt ærlig opplever jeg ikke noe forskjell fra den gamle biken når det gjelder "vanlig" demper kontra denne opp ned demperen... Funker gjør det vaffel!
NÅ: Suzuki mauruder VZ 800 1998 Modell
X : Kawasaki Versys 650 2008 modell
X : Kawasaki ZZR1400 2015 Modell
X : Kawasaki ZZR1400 2009 Modell
X : Suzuki GSF650S 2005 Modell
X : Yamaha Virago 125 2002 Modell

Brukeravatar
Crinos
Innlegg: 2293
Registrert: 19 feb 2011, 01:24
Motorsykkelen din: HD Softail Custom 1984/94
Sted: Vennesla - Vest Agder
Kontakt:

Re: Opp-Ned - Gaffel ?

Legg inn av Crinos »

Kjell: "Gnagere" er kostnads effektive å produsere fremfor riktig drift. Det ødlegger også den optimale 50/50 vektfordelinga som INGEN biler med forhjulstrekk har.
Men, dette er ikke om biler, og gnagere..

Det er riktig at "inverted" eller opp-ned gafler har graftigere overbein, men summa sumarum er dem som regel lettere enn sine tradisjonelle brødre.

Ellers stemmer det spot on at simmerringer lever et hardere liv, men regnes som en akseptabel trade-off med de andre fordelene man får.
Wiki skrev:On many sport bikes, this system is inverted, with the spring/damper unit clamped to the yoke while the stanchions are at the bottom of the assembly. This is done for two reasons: to reduce unsprung weight by having the heavier components be suspended, and to improve the strength and rigidity of the assembly by having the bulkier and stronger component being directly supported by the pivot.[2] Such a system is referred to by many as upside-down forks or USD for short.

The disadvantage of the inverted design is that the entire reservoir of damping oil is stored directly over the slider seal such that, if the slider seal were to leak, the oil would drain out, reducing the effectiveness of the fork
We adore chaos because we love to produce order”.
1996 - 2000 - 1956 med '68 Early Shovel motor - Custom
2006 - 2010 - 1950 med '03 2 liters Delcron Pan-head motor - Custom
2010 - >>>> - 1984 med '94 EVO motor - Custom

Brukeravatar
KawaSuki
Innlegg: 83
Registrert: 06 mai 2011, 22:27
Motorsykkelen din: Suzuki Bandit 1200 SA 2006 mod. -
Sted: Halden/Tistedal

Re: Opp-Ned - Gaffel ?

Legg inn av KawaSuki »

Takker , for responsen ! , prøver litt til ? . :thumleft
Suzuki V Strom og Kawasaki Versys er etter hva jeg har fått med meg utstyrt med opp-ned gaffel .
Disse har vel lengre fjæringsvei , siden de også er beregnet på mer variert underlag .
Dette er jo i utgangspunktet " rimelige " ????? , sykler , mens touringmodeller til dobbel pris ikke er utstyrt ,
med opp - ned gaffel .
Tror vel heller ikke , uten å vite , at man kan sammenligne støtdemperne på en Versys med en R- sykkels dempere .
Støtdemper er vel i grunnen en egen " vitenskap " , og skal man ha det beste , koster de vel gjerne like mye ,
som en kurant brukt sykkel ? . :punch

KawaSuki

Brukeravatar
Crinos
Innlegg: 2293
Registrert: 19 feb 2011, 01:24
Motorsykkelen din: HD Softail Custom 1984/94
Sted: Vennesla - Vest Agder
Kontakt:

Re: Opp-Ned - Gaffel ?

Legg inn av Crinos »

For at en opp-ned gaffel skal være optimal så bør den stå med en relativ spiss vinkel i forhold til flatmark. Jo flatere vinkel, eller jo mer rake man har i krona, jo mindre effektiv blir en opp-ned gaffel.

På min sykkel, der gaffelen er 3 ganger så lang som på r-sykler, har en opp-ned gaffel absolutt ingen effekt fordel... Det ser bare pent ut! :)

I HD miljøet jeg vanker i har vi en saying... Fashion before function. ;e
We adore chaos because we love to produce order”.
1996 - 2000 - 1956 med '68 Early Shovel motor - Custom
2006 - 2010 - 1950 med '03 2 liters Delcron Pan-head motor - Custom
2010 - >>>> - 1984 med '94 EVO motor - Custom

Brukeravatar
NickNei
Innlegg: 339
Registrert: 20 feb 2009, 21:09
Motorsykkelen din: TS250 XL600V ZZR1400

Re: Opp-Ned - Gaffel ?

Legg inn av NickNei »

Jeg har jo hatt Mc med opp-ned-gaffel og "normal" gaffel, og jeg hadde ikke gitt mer for en MC med opp-ned-gaffel for å si det sånn. Jeg hadde vel heller sjekket bedre for sår og skader på gaffelben.
Det er vel en racingting dette her, som er adoptert til landeveien for å ha et salgsargument, for forbedringen for vanlige folk på veien er vel så marginal at den ikke merkes. Men tøft er det jo :-)

Brukeravatar
KawaSuki
Innlegg: 83
Registrert: 06 mai 2011, 22:27
Motorsykkelen din: Suzuki Bandit 1200 SA 2006 mod. -
Sted: Halden/Tistedal

Re: Opp-Ned - Gaffel ?

Legg inn av KawaSuki »

Jeg spurte MC- doktoren min i dag , han fiksa " gruffen " , på Banditen min , da den gikk rykkete på lavt turtall ,
forgassere / luftfilterboks . Han har peiling , Banditen er friskmeldt . :prop:
Doktoren har en R 1 og en Faser 1000 selv , begge med opp ned gaffel .
Opp - ned gaffel er ikke noe dyrere å produsere , men har den fordelen at man får et stivere chassis , noe som er
en fordel ved ekstrem belastning . På R1-en , på bane var det en fordel , men på Faseren hadde det liten betyning ,
selv ved hardt bruk på vei .
Regner da med at konvensjonelle gafler da blir brukt for bedre comfort , som en del gamlinger som meg setter pris på . :b_c:

KawaSuki

Svar