MCsidens store samletråd om intercom til MC
Stemmestyring av Intercom
I bruksanvisningen til min nye Intercom (Schuberth SRC S Intercom) står det at når en svarer på mobilanrop, så kan en trykke på mobiltelefonknappen eller uttale et hvilket som helst ord i mikrofonen. Det siste fungerer ikke på min telefon. Jeg har HTC- Tatto telefon med Android OS v 1,6 og Bluetooth v2.0 with A2DP. Det virker derfor underlig at jeg ikke kan svare på telefonoppringning ved bruk av stemmen...
Er det andre som har erfaring med dette?

Re: Stemmestyring av Intercom
Jeg har nå testet det ut på mine to gamle mobiler, en Sony Ericsson K810i og konas to år gamle Nokia-telefon. Der funker alt perfekt på begge to. Nå går HTC som jeg har sverget til i lengre tid, rett i søpla...
- Flattop
- Motorsykkelen din: BMW K1200LT 2003
Har en interphone intercom, OG en HTC HD2.
Kombinasjonen fungerer helt uten problemer.
Batteritiden på telefonen snakker vi dog ikke mye om.
Kombinasjonen fungerer helt uten problemer.
Batteritiden på telefonen snakker vi dog ikke mye om.

- Crinos
- Motorsykkelen din: HD Softail Custom 1984/94
- Kontakt:
Re: Intercom
Jeg og fruen kommer nok til å kjøpe intercom etter hvert, men da blir det ikke Scala...Dexter skrev:B-U-M-P (bring up my post)Dexter skrev:Er det noen i nærheten av meg her som vil være med å kjøpe Scala Rider G4?
http://cdon.no/elektronikk/cardo_scala_ ... om-8300275" onclick="window.open(this.href);return false;
Det blir noen kroner billigere enn å kjøpe bare 1 alene og jeg har jo ikke bruk for 2...
Første mann til mølla - laup å kjaup!
Fortsatt ingen?
Vi kommer til å kjøpe Caberg Sintesi hjelmer, og da blir det Caberg Just Speak.
Alternativet er som GV og fruen gjorde... Schubert, men. Jeg er større fan av Just Speak som kommuniserer med alle andre bluetooth intercoms og ikke er begrenset til et merke slik schubert'n er. Ingen Schubert, ingen kommunikasjon...
“We adore chaos because we love to produce order”.
1996 - 2000 - 1956 med '68 Early Shovel motor - Custom
2006 - 2010 - 1950 med '03 2 liters Delcron Pan-head motor - Custom
2010 - >>>> - 1984 med '94 EVO motor - Custom
- Crinos
- Kontakt:
Så vidt jeg husker fra API'n til Android, så har v1.6 litt problemer med voice activation.
HTC Tattoo bør kunn upgrades til Android v2.2 (men ikke 2.3.x eller 3.x)
(du vil nok også oppleve at telefonen er langt mer responsive og kjappere med 2.2 installert).
(du vil nok også oppleve at telefonen er langt mer responsive og kjappere med 2.2 installert).
Har du idé om hvordan jeg oppdater Tattoo til v 2.2 ?Crinos skrev:Så vidt jeg husker fra API'n til Android, så har v1.6 litt problemer med voice activation.
- Crinos
- Kontakt:
Jeg leita rundt litt rett etter at jeg posta forrige post, og det var vist ikke kommet noe nyere i fra HTC enn 1.6 til Tattoo.
Alternativt går det jo ann å bytte telefon til en nyere?
For å få til Froyo (2.2) må du legge inn en custom rom...
http://thegadgets.net/2010/07/03/how-to ... tc-tattoo/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.techpetals.com/android-2.2-f ... fully-1552" onclick="window.open(this.href);return false;
http://forum.xda-developers.com/showthr ... tattoo+2.2" onclick="window.open(this.href);return false;
Mulig en av disse linkene kan hjelpe deg?
Om du føler deg utrygg, kan det jo være greit å sjekke om noen du kjenner har en nyere android telefon å teste med?
Alternativt går det jo ann å bytte telefon til en nyere?

For å få til Froyo (2.2) må du legge inn en custom rom...
http://thegadgets.net/2010/07/03/how-to ... tc-tattoo/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.techpetals.com/android-2.2-f ... fully-1552" onclick="window.open(this.href);return false;
http://forum.xda-developers.com/showthr ... tattoo+2.2" onclick="window.open(this.href);return false;
Mulig en av disse linkene kan hjelpe deg?
Om du føler deg utrygg, kan det jo være greit å sjekke om noen du kjenner har en nyere android telefon å teste med?
- Crinos
- Kontakt:
Upgrade til siste versjon... v2.3.1
http://thetechjournal.com/electronics/a ... w-to.xhtml" onclick="window.open(this.href);return false;
NOTE:
For å komme inn i recovery mode, skrur du av mobilen.
holde inne volum ned knappen
holde inne power knappen. (mens du holder inne volum ned knappen).
Da skal den boote inn til recovery mode.
http://thetechjournal.com/electronics/a ... w-to.xhtml" onclick="window.open(this.href);return false;
NOTE:
For å komme inn i recovery mode, skrur du av mobilen.
holde inne volum ned knappen
holde inne power knappen. (mens du holder inne volum ned knappen).
- Dexter
- Motorsykkelen din: Honda NC750X DCT
Så vidt jeg har skjønt så er det scala rider som har laga intercom-kragen til Schuberth. Vanlig BT-standard (Q2). Det jeg vil ha er Scala rider G4, og denne skal også så vidt jeg har skjønt kunne kommunisere med en hvilken som helst BT-enhet. Er jeg heeeeeeeeeeeeeelt på tyttebærtur på eller?Crinos skrev:Jeg og fruen kommer nok til å kjøpe intercom etter hvert, men da blir det ikke Scala...Dexter skrev:B-U-M-P (bring up my post)Dexter skrev:Er det noen i nærheten av meg her som vil være med å kjøpe Scala Rider G4?
http://cdon.no/elektronikk/cardo_scala_ ... om-8300275" onclick="window.open(this.href);return false;
Det blir noen kroner billigere enn å kjøpe bare 1 alene og jeg har jo ikke bruk for 2...
Fortsatt ingen?
Vi kommer til å kjøpe Caberg Sintesi hjelmer, og da blir det Caberg Just Speak.
Alternativet er som GV og fruen gjorde... Schubert, men. Jeg er større fan av Just Speak som kommuniserer med alle andre bluetooth intercoms og ikke er begrenset til et merke slik schubert'n er. Ingen Schubert, ingen kommunikasjon...
Det er det samme for skylda hvem som har den...
det gjorde den, men å komme videre derfra syntes ikke en enkel manøver for amatører...Crinos skrev:

](./images/smilies/grrr.gif)
Crinos skrev:Jeg leita rundt litt rett etter at jeg posta forrige post, og det var vist ikke kommet noe nyere i fra HTC enn 1.6 til Tattoo.
Alternativt går det jo ann å bytte telefon til en nyere?![]()
Blir nok å kjøpe meg en rimelig Nokia etter pinsehelga...

Ikke helt på bærtur, jeg er usikker på om det er Q2 eller G4. Den skiller seg fra G4 med at den ikke har så lang rekkevidde, men det gjør ikke noe for mitt bruk. Kona sitter på innenfor rekkevidden på 300 m..Dexter skrev: Så vidt jeg har skjønt så er det scala rider som har laga intercom-kragen til Schuberth. Vanlig BT-standard (Q2). Det jeg vil ha er Scala rider G4, og denne skal også så vidt jeg har skjønt kunne kommunisere med en hvilken som helst BT-enhet. Er jeg heeeeeeeeeeeeeelt på tyttebærtur på eller?

Schuberth C3 Rider Communication System specifications
- -Intercom conference mode between up to 3 bikers
-Mobile phone functions:
-Receive or reject incoming calls by voice command
-Initiate calls by one-button push and voice command
-Receive in the ear GPS navigation voice instructions
-Built-in FM Radio with RDS:
-Up to 6 user-defined stations
-RDS functionality – automatic self-adjustment for best radio station frequency
-Radio on time: up to 8 hours
-Receive wireless MP3 stereo music (A2DP) or from cable connected MP3 players
-Multiple Device Connectivity (“MDC”) offers intercom conference with two other SRC-System™ users and with one additional Bluetooth device: GPS, Mobile Phone (directly or via GPS), A2DP enabled MP3 Player or Adapter. Headset also switches between its built-in FM radio and your cable connected external MP3 player.
-AGC technology automatically self-adjusts speaker volume according to driving speed and ambient noise level
-VOX technology for voice-controlled receiving and rejecting of incoming mobile or intercom calls
-Firmware update ready (USB cable for PC included)
-DSP technology for advanced functionality
-Dual ultra-slim speakers for tight helmets
-High quality audio at highway speeds
-Up to 10 hrs. talk-time / 1 week stand-by (recharging from any regular outlet)
- Snikkeren
- Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure 2015
Jeg hadde HTC Tattoo før jeg kjøpte meg en skikkelig telefon.
Den fungerte fint sammen med Scala Rider Q2, men jeg opplevde at jeg ofte måtte inn på telefonen og koble den manuelt sammen med Q2'en.
Det som ikke virket med Tattoo'en var å foreta en telefonsamtale med stemmeaktivering (ringe ut mens jeg kjørte). Etter at jeg skiftet til iPhone 4 funker det helt fint.

Den fungerte fint sammen med Scala Rider Q2, men jeg opplevde at jeg ofte måtte inn på telefonen og koble den manuelt sammen med Q2'en.
Det som ikke virket med Tattoo'en var å foreta en telefonsamtale med stemmeaktivering (ringe ut mens jeg kjørte). Etter at jeg skiftet til iPhone 4 funker det helt fint.

http://www.snikkeren-mc.no" onclick="window.open(this.href);return false;
KTM 1290 Super Adventure 2015
Yamaha TDM 900 2011 (2008 overligger)
Suzuki GSX 650F 2008
Yamaha XT 600 1985
KTM 1290 Super Adventure 2015
Yamaha TDM 900 2011 (2008 overligger)
Suzuki GSX 650F 2008
Yamaha XT 600 1985
Nå bruker jeg min gamle Sony Ericsson K810i og den funker fint, ikke bruker den så mye batteri heller at den må lades flere ganger i døgnet..Snikkeren skrev:Jeg hadde HTC Tattoo før jeg kjøpte meg en skikkelig telefon.![]()

Interphone F4 får massiv positiv kritikk i webbikeworld.
Noen som har erfaring med denne?
http://www.webbikeworld.com/motorcycle- ... rphone-f4/" onclick="window.open(this.href);return false;
Noen som har erfaring med denne?
http://www.webbikeworld.com/motorcycle- ... rphone-f4/" onclick="window.open(this.href);return false;
- Crinos
- Kontakt:
Jeg har hatt HTC Desire og nå har jeg HTC Incredible S, og begge telefonene har jeg vert ekstremt godt fornøyde med.
Har testet iPhone, men det klarer jeg ikke... Alt for låst i forhold til valg, og det at iTunes er påkrevd fungerer bare ikke for meg...
Liker du Tattoo'en din, er nok en oppgradering til Incredible S eller Wildfire S et kjempe steg for deg GV.
Har testet iPhone, men det klarer jeg ikke... Alt for låst i forhold til valg, og det at iTunes er påkrevd fungerer bare ikke for meg...
Liker du Tattoo'en din, er nok en oppgradering til Incredible S eller Wildfire S et kjempe steg for deg GV.

- Crinos
- Kontakt:
Da jeg så på Schubert og Schubert's intercom fikk jeg beskjed av forhandleren av at den snakket kun med andre Schubert "hjelmer".. Litt rart, siden bluetooth er bluetooth, men forhandleren mente at dette var for å få flere til å bytte til Schubert... Litt sleip produkt design med andre ord.
Jeg er 98% sikker på at Shubert's Intercom kan snakke med Scala rider G4. Neste gang jeg treffer duville så må jeg få testet ut det...Crinos skrev:Da jeg så på Schubert og Schubert's intercom fikk jeg beskjed av forhandleren av at den snakket kun med andre Schubert "hjelmer".. Litt rart, siden bluetooth er bluetooth, men forhandleren mente at dette var for å få flere til å bytte til Schubert... Litt sleip produkt design med andre ord.
-
OnlineAJ
- Administrator
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Kontakt:
Fikk problemer med Scala Teamset intercom'en vår på turen til Trøndelagen. Er veldig følsomt for regn dette systemet, ser det ut til...Dexter skrev:B-U-M-P (bring up my post)Dexter skrev:Er det noen i nærheten av meg her som vil være med å kjøpe Scala Rider G4?
Fortsatt ingen?

Førerenheten - den med gul av/på knapp - begynte å lage skrapelyder i høyttalerne før den takket for seg og slo seg av. Ville heller ikke ta i mot lading under turen med USB laderen jeg hadde med.
Kom hjem og det virket som at den fortsatt "nektet" å la seg lade. Men så begynte plutselig den rød ladelampa å lyse på samme måte som passasjerenheten - den med grønn av/på knapp - og det som nå gjenstår, etter at begge ladelampene ha slukket, er å sjekke om systemet fortsatt funker.
Fungerer det kommer jeg til å bruke settet resten av sesongen. Funker det ikke kan det hende at jeg blir med på felleskjøp (har egentlig satt en begrensning på mer MC-utstyr resten av sesongen pga. innkjøp av ny Premier karbon-hjelm

Kommer tilbake til dette så snart jeg har sjekka...

De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
-
OnlineAJ
- Administrator
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Kontakt:
BlueWhale Intercom Teamset - noen med erfaringer/kjennskap?
Scala Teamset intercom'en holdt på å kollapse på returen fra Norgestreffet.
Om styringsenheten, den som sitter på førerhjelmen, har tatt skade av regnværet er fortsatt uvisst. Tror ikke det siden den nå tar i mot lading, noe den ikke gjorde rett etter at vi kom hjem. Men har ikke fått sjekket om den funker siden det ikke har vært tid til en testtur med passasjeren de siste dagene.
Men hvis den er ødelagt så skjønner jeg hvorfor. Trodde Scala var vanntett, men det er den altså ikke, iflg. egen erfaring og iflg. denne sammenligningen:
http://www.bluewhaleintercom.com/wp-con ... arison.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
Så nå har jeg kikket litt på Blue Whale løsningen, som fungerer på samme måte som Scala og er vanntett, ser det ut til iflg. info på denne websiden:
http://www.bluewhaleintercom.com/produc ... e-package/" onclick="window.open(this.href);return false;

Kanskje dette kunne være no?
Aldri hørt om BlueWhale før og lurer derfor på om:
det er noen her inne på MCsiden.no som har kjennskap og/eller erfaring med dette systemet?
Om styringsenheten, den som sitter på førerhjelmen, har tatt skade av regnværet er fortsatt uvisst. Tror ikke det siden den nå tar i mot lading, noe den ikke gjorde rett etter at vi kom hjem. Men har ikke fått sjekket om den funker siden det ikke har vært tid til en testtur med passasjeren de siste dagene.
Men hvis den er ødelagt så skjønner jeg hvorfor. Trodde Scala var vanntett, men det er den altså ikke, iflg. egen erfaring og iflg. denne sammenligningen:
http://www.bluewhaleintercom.com/wp-con ... arison.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
Så nå har jeg kikket litt på Blue Whale løsningen, som fungerer på samme måte som Scala og er vanntett, ser det ut til iflg. info på denne websiden:
http://www.bluewhaleintercom.com/produc ... e-package/" onclick="window.open(this.href);return false;

Kanskje dette kunne være no?

Aldri hørt om BlueWhale før og lurer derfor på om:
det er noen her inne på MCsiden.no som har kjennskap og/eller erfaring med dette systemet?

De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
- Geir
- Motorsykkelen din: -95 XJ 900 Diversion, -82 KZ650SR
Re: BlueWhale Intercom Teamset - noen med erfaringer/kjennsk
Er i alle fall en her inne som har dette og som tydeligvis sliter med vindaktivert mic...
http://mcsiden.no/viewtopic.php?f=14&t=3242" onclick="window.open(this.href);return false;

Geir
1995 Yamaha XJ900 Diversion
1982 Kawasaki KZ650SR D4
-------------------------------------------------------------------------
Hvis du finner feil hos meg kan du bare beholde dem; jeg har mange flere.
1995 Yamaha XJ900 Diversion
1982 Kawasaki KZ650SR D4
-------------------------------------------------------------------------
Hvis du finner feil hos meg kan du bare beholde dem; jeg har mange flere.
- Crinos
- Kontakt:
Det burde ha vert "lovpålagt" at all intercom i hjelm skulle ha vert i form av strupemic i stedet for boom bar...
Ved strupemic er det INGEN vindstøy, og ingen bakgrunnstøy av motor og annen lyd som ikke er ønskelig å ha i sambandet.
Ved strupemic er det INGEN vindstøy, og ingen bakgrunnstøy av motor og annen lyd som ikke er ønskelig å ha i sambandet.
- Intruder
- Motorsykkelen din: 1992 Intruder 750

Dreit visst i baret att,sorry...

Evig eies kun det tapte !
Nil satis nisi optimum !
http://www.rykogreis.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Nil satis nisi optimum !
http://www.rykogreis.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Jau..det ble ny LG m/Android telefon:
[img]http://www.mpx.no/img/p/400/eb0edc07-4a ... 2a6341.jpg[/img]
Den virker helt TOPP i hjelmen...
[img]http://www.mpx.no/img/p/400/eb0edc07-4a ... 2a6341.jpg[/img]
Den virker helt TOPP i hjelmen...

Blir vel samme på Android, for er ikke google-konto påkrevd på Android?Crinos skrev:Har testet iPhone, men det klarer jeg ikke... Alt for låst i forhold til valg, og det at iTunes er påkrevd fungerer bare ikke for meg...
Hilsen
Wildfire-eier.