Fritt frem for å kjøre ihjel mc-førere?

Generelt om MC, nyheter, hendelser, film & bilder, MC i media, kjøreopplæring osv.
Svar
Brukeravatar
Geir
Innlegg: 810
Registrert: 29 mar 2009, 01:24
Motorsykkelen din: -95 XJ 900 Diversion, -82 KZ650SR
Sted: Sør for Bergen...

Fritt frem for å kjøre ihjel mc-førere?

Legg inn av Geir »

Rettsvesenet i dette landet er det neimen ikke godt å bli klok på! :scratch Her er det bare til å hive seg i buret, lukke øynene og kjøre på - drit i vikeplikt for mindre kjøretøy - den som har størst masse vinner! Det er fa*n meg helt utrolig! ](*,)
http://www.bt.no/nyheter/lokalt/Pensjon ... 18225.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Geir

1995 Yamaha XJ900 Diversion
1982 Kawasaki KZ650SR D4
-------------------------------------------------------------------------
Hvis du finner feil hos meg kan du bare beholde dem; jeg har mange flere.

mekkern
Innlegg: 7667
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Fritt frem for å kjøre ihjel mc-førere?

Legg inn av mekkern »

stakkars gamla mistet jo lappen i 18 måneder etter drapet da... :sick:

Hu var jo bare uoppmerksom et lite øyeblikk...for lastebilen var viktigere, DEN kunne jo være farlig for henne...
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
FJR1300
Innlegg: 83
Registrert: 15 sep 2010, 15:47
Motorsykkelen din: Yamaha FJR 1300 2013
Sted: Svelvik

Re: Fritt frem for å kjøre ihjel mc-førere?

Legg inn av FJR1300 »

Lurer på om vi slipper unna med drap på pensjonister :-k
Men vi blir nok dømt til det ene og andre.. :ills
Ride to live. Live to ride :twothumbs:
Yamaha FJR1300 2013
Yamaha FJR1300 2004
Yamaha FJ1200 1994
Yamaha Vmax 1200 1986
Yamaha XJ750 SECA 1984
Yamaha XJ750 SECA 1983
Yamaha XZ550 1981
Yamaha RS100 1980

Brukeravatar
Crinos
Innlegg: 2293
Registrert: 19 feb 2011, 01:24
Motorsykkelen din: HD Softail Custom 1984/94
Sted: Vennesla - Vest Agder
Kontakt:

Re: Fritt frem for å kjøre ihjel mc-førere?

Legg inn av Crinos »

Kjenner jeg ikke var helt stødig i språket artikkelen var skrevet i, men fy fa********** greit at ho sikkert ikke hadde overlevd fengselsstraffen, og det er helt sikkert med det i tanke at hun har blitt frikjent. Men... Det sender ut VELDIG feil signaler..

Beviser bare nok en gang at gamlinger ikke burde fått lov til å ha lappen, uten en årlig oppkjøring og godkjenning.
We adore chaos because we love to produce order”.
1996 - 2000 - 1956 med '68 Early Shovel motor - Custom
2006 - 2010 - 1950 med '03 2 liters Delcron Pan-head motor - Custom
2010 - >>>> - 1984 med '94 EVO motor - Custom

Brukeravatar
Svolp
Innlegg: 1703
Registrert: 30 okt 2009, 16:53
Motorsykkelen din: kawasaki Versys 650 2008 modell
Sted: Stavanger

Re: Fritt frem for å kjøre ihjel mc-førere?

Legg inn av Svolp »

Faen ta det norske rettsystemet.
NÅ: Suzuki mauruder VZ 800 1998 Modell
X : Kawasaki Versys 650 2008 modell
X : Kawasaki ZZR1400 2015 Modell
X : Kawasaki ZZR1400 2009 Modell
X : Suzuki GSF650S 2005 Modell
X : Yamaha Virago 125 2002 Modell

Brukeravatar
Baron von Waffel
Innlegg: 1883
Registrert: 05 nov 2008, 11:11
Motorsykkelen din: §usuki DL1000 Vstrom, Honda Varadero 125
Sted: Oslo, Dal/Brenna

Re: Fritt frem for å kjøre ihjel mc-førere?

Legg inn av Baron von Waffel »

Den dommen har det til felles med dommen fra Tønsberg at det var legdommerne som frikjente. Jeg håper aktor ser at denne saken må bedømmes på samme måte, og anker.
Min Stolte Gnager - §uzuki DL 1000 V-strom
Smågnageren -Honda Varadero 125

Brukeravatar
Geir
Innlegg: 810
Registrert: 29 mar 2009, 01:24
Motorsykkelen din: -95 XJ 900 Diversion, -82 KZ650SR
Sted: Sør for Bergen...

Re: Fritt frem for å kjøre ihjel mc-førere?

Legg inn av Geir »

@mekkern: Ja hele 18 mnd uten lappen og 10k i bot - det var nok tøfft. På mange måter synd at hun så vogntoget i grunnen... :bl3

@FJR1300: Nei fri & bevare - det er kun mc-fører som er fritt vilt! Et stk. mc-fører er taksert til 18 mnd kjørefri og 10k betalt til staten. Det er vel omtrent det samme man må ut med for å kjøre på rødt lys i 30-sonen i Bergen sentrum natt til tirsdag når ordensmakten og synderen er de eneste levende vesnene som er ute. :mk

@Crinos: En årlig "oppkjøring light" når man passerer en viss alder kan kanskje være en tanke. Mange hadde nok gått over til buss og taxi da... Minstekravet må jo uansett være at pensjonistene blir tillagt det samme ansvar og krav til aktsomhet som en hver annen i trafikken. Det har ikke skjedd her - en ungdom hadde nok blitt dømt for drap og buret inne på flekken!

@Svolp: Hvis dommen blir stående; gjerne for meg!

@Baron von Waffel: Joda, noterte meg at det var legdommerne som stod for genistreken. Hvis ikke dette blir anket og får et helt annet utfall i neste instans er det jo bare helt eventyrlig. Får satse på en oppegående aktor. Hvordan gikk det med saken i Tønsberg forresten?
Geir

1995 Yamaha XJ900 Diversion
1982 Kawasaki KZ650SR D4
-------------------------------------------------------------------------
Hvis du finner feil hos meg kan du bare beholde dem; jeg har mange flere.

Banditmannen
Innlegg: 2419
Registrert: 02 mar 2010, 18:40
Motorsykkelen din: 1995 Honda CB500
Sted: Skien

Re: Fritt frem for å kjøre ihjel mc-førere?

Legg inn av Banditmannen »

Geir skrev:Hvordan gikk det med saken i Tønsberg forresten?
http://tb.no/nyheter/ma-sone-18-dager-e ... -1.5987751" onclick="window.open(this.href);return false;

Syns vi må være glad så lenge vi får lov til å ferdes i trafikken jeg, så får det heller være at vi blir meid ned en gang i mellom, såpass må vi tåle! :sk?

Brukeravatar
MrErling
Innlegg: 195
Registrert: 23 feb 2011, 14:55
Motorsykkelen din: Retro & muscel Bikes
Sted: Drammen

Re: Fritt frem for å kjøre ihjel mc-førere?

Legg inn av MrErling »

Hmmm :mk
Atter igjen er det de to lekdommerne, som stemmer "klinkokos"
Tipper at siste ord ikke er sagt, og at Lagmannretten retter opp skjevheten

:prop:

Brukeravatar
NickNei
Innlegg: 339
Registrert: 20 feb 2009, 21:09
Motorsykkelen din: TS250 XL600V ZZR1400

Re: Fritt frem for å kjøre ihjel mc-førere?

Legg inn av NickNei »

Dommen bør ankes, men.

Tror vi skal huske på at det er bare tapere i en slik sak, uansett dom. Et menneske er dødt, og sorgen er vel stor blandt all familie, og kjente, absolutt det verste med en slik sak.

Så har vi det gamle mennesket som kjørte bilen, dette er jo en katastrofe for dette gamle mennesket også. Kan jo tenke meg selv, kjørt ihjel et menneske på grunn av sløvhet, hadde du brydd deg stort om dommen? Tror ikke jeg hadde det, egentlig. Noen måneder i fengsel hadde ikke betydd noe, hadde ikke vært det som utgjorde straffen, men det å vite at jeg hadde kjørt ihjel et annet menneske, nettopp på grunn av sløvhet, det er straff.

Men av prevantive grunner burde jo dommen vært uaktsomt drap. Er den gamle bilføreren for dårlig til å sone, så kan det vel fortsatt bli gjort betinget. Nå er det vel da helse som er grunnen, så da må de ta opp hva legen har gjort, for skulle da dette mennesket hatt lappen?.
Ingen ønsker å kjøre ihjel noen, et øyeblikks uoppmerksomhet, så er det gjort. Vi kjører nok alle bil, noe å tenke på.

Å begrunne noe med at vi mc-førere er vanskelige å se, det holder ikke. Barn er mindre...

Brukeravatar
Baron von Waffel
Innlegg: 1883
Registrert: 05 nov 2008, 11:11
Motorsykkelen din: §usuki DL1000 Vstrom, Honda Varadero 125
Sted: Oslo, Dal/Brenna

Re: Fritt frem for å kjøre ihjel mc-førere?

Legg inn av Baron von Waffel »

NickNei skrev:Dommen bør ankes, men.

Tror vi skal huske på at det er bare tapere i en slik sak, uansett dom. Et menneske er dødt, og sorgen er vel stor blandt all familie, og kjente, absolutt det verste med en slik sak.

Så har vi det gamle mennesket som kjørte bilen, dette er jo en katastrofe for dette gamle mennesket også. Kan jo tenke meg selv, kjørt ihjel et menneske på grunn av sløvhet, hadde du brydd deg stort om dommen? Tror ikke jeg hadde det, egentlig. Noen måneder i fengsel hadde ikke betydd noe, hadde ikke vært det som utgjorde straffen, men det å vite at jeg hadde kjørt ihjel et annet menneske, nettopp på grunn av sløvhet, det er straff.

Men av prevantive grunner burde jo dommen vært uaktsomt drap. Er den gamle bilføreren for dårlig til å sone, så kan det vel fortsatt bli gjort betinget. Nå er det vel da helse som er grunnen, så da må de ta opp hva legen har gjort, for skulle da dette mennesket hatt lappen?.
Ingen ønsker å kjøre ihjel noen, et øyeblikks uoppmerksomhet, så er det gjort. Vi kjører nok alle bil, noe å tenke på.

Å begrunne noe med at vi mc-førere er vanskelige å se, det holder ikke. Barn er mindre...
Veldig enig. Jeg håper den juridiske dommeren har fortalt legdommerne om resultatet fra Tønsbergsaken. I så fall bør også lekdommerne ha skjønt at en frifinnende dom nok blir anket, og at de påfører partene mer belastning. Så her mener jeg lekdommerne både har gitt partene tilleggsbelastninger og svekket lekdommerinstituttet.
Min Stolte Gnager - §uzuki DL 1000 V-strom
Smågnageren -Honda Varadero 125

Brukeravatar
Crinos
Innlegg: 2293
Registrert: 19 feb 2011, 01:24
Motorsykkelen din: HD Softail Custom 1984/94
Sted: Vennesla - Vest Agder
Kontakt:

Re: Fritt frem for å kjøre ihjel mc-førere?

Legg inn av Crinos »

NickNei skrev:Dommen bør ankes, men.

Tror vi skal huske på at det er bare tapere i en slik sak, uansett dom. Et menneske er dødt, og sorgen er vel stor blandt all familie, og kjente, absolutt det verste med en slik sak.

Så har vi det gamle mennesket som kjørte bilen, dette er jo en katastrofe for dette gamle mennesket også. Kan jo tenke meg selv, kjørt ihjel et menneske på grunn av sløvhet, hadde du brydd deg stort om dommen? Tror ikke jeg hadde det, egentlig. Noen måneder i fengsel hadde ikke betydd noe, hadde ikke vært det som utgjorde straffen, men det å vite at jeg hadde kjørt ihjel et annet menneske, nettopp på grunn av sløvhet, det er straff.

Men av prevantive grunner burde jo dommen vært uaktsomt drap. Er den gamle bilføreren for dårlig til å sone, så kan det vel fortsatt bli gjort betinget. Nå er det vel da helse som er grunnen, så da må de ta opp hva legen har gjort, for skulle da dette mennesket hatt lappen?.
Ingen ønsker å kjøre ihjel noen, et øyeblikks uoppmerksomhet, så er det gjort. Vi kjører nok alle bil, noe å tenke på.

Å begrunne noe med at vi mc-førere er vanskelige å se, det holder ikke. Barn er mindre...
Jeg er så enig med deg som det går ann å forbli, MEN.... En dom har to hendsikter.
1. Avstraffelse av den som gjorde noe kriminelt.
2. Virke avskrekkende og forbeyggende for andre.

Her drites det en lang mars i den andre delen av straffen... Forebyggelse og avskrekking. I stedet sier man her. Fritt frem for gamle å gjøre feil i trafikken, som igjen kan føre til at flere eldre føler seg "tryggere" på sine sviktende kjøreferdigheter.
We adore chaos because we love to produce order”.
1996 - 2000 - 1956 med '68 Early Shovel motor - Custom
2006 - 2010 - 1950 med '03 2 liters Delcron Pan-head motor - Custom
2010 - >>>> - 1984 med '94 EVO motor - Custom

Brukeravatar
Intruder
Innlegg: 8271
Registrert: 08 des 2008, 10:44
Motorsykkelen din: 1992 Intruder 750
Sted: Brumunddal

Re: Fritt frem for å kjøre ihjel mc-førere?

Legg inn av Intruder »

Hmmm..er vel ikke noen regulær strid mellom ulike kjøretøyer?Mange eldre blir oppfattet som potensielle mordere
fordi råkjørerne må holde seg litt i skinnet innimellom.. :skriver :-k Dessuten er ikke fartsgrensene tvungne,en skal
avpasse farten etter forholdene.
:prop:
Finnes det statistikk som viser ulike aldersgruppers plass i " 10 på topp " angående trafikkulykker ? :scratch
Evig eies kun det tapte !

Nil satis nisi optimum !

http://www.rykogreis.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

mekkern
Innlegg: 7667
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Fritt frem for å kjøre ihjel mc-førere?

Legg inn av mekkern »

Intruder skrev:Finnes det statistikk som viser ulike aldersgruppers plass i " 10 på topp " angående trafikkulykker ? :scratch
Værtfall ingen tvil om hvem du møter feil retning på motorveien... ](*,)
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
KawaSuki
Innlegg: 83
Registrert: 06 mai 2011, 22:27
Motorsykkelen din: Suzuki Bandit 1200 SA 2006 mod. -
Sted: Halden/Tistedal

Re: Fritt frem for å kjøre ihjel mc-førere?

Legg inn av KawaSuki »

Det bør vel i anstendighetens navn , iallefall være fullstendig unødvendig å gi dama lappen tilbake , etter 18 mndr. ! .
Hun må vel ta " lappen " , på nytt , så det var vel siste bilturen " aligavel " . :mk
Burde vel heller stått at hun mistet retten til å kjøre bil for alltid . :ills

Kawasuki

Svar