Det blir dessverre slik når de som konstruerer sykler tenker mer på design enn på funksjon. På Z750S'en jeg hadde satt bakfjær og demper ubeskyttet midt i sølespruten fra bakhjulet. Der satt også flere elektroniske ting. En hugger blei løsninga, men det hadde vært greit om ingeniørene kanskje hadde kjøpt inn en gammel Jawa som de kunne fått noen ideer fra. Selv på Gamle er den fremre del av bakskjermen for kort slik at spruten treffer baksiden av motoren og opplagringspunktene til baksvingen. Men der går det an å lage til en forlengelse ved hjelp av en plastbit og noen popnagler.
Videre blir man møkkete på ryggen når man kjører på grus eller i regn med en moderne sykkel. Og det finnes ingen skikkelig bakskjerm man kan montere en skvettlapp på. Har man toppkoffert redder man seg fra ryggspruten, men da får man tildekket både baklys og koffertlåser med søle.
At en posør-sykkel er konstruert så mangelfullt er jo en ting. Men når de utpregete brukssyklene blir konstruert på samme måte, kan man lure på hva de tenker på... Det er jo snart bare de store touringsyklene som har fornuftige skjermløsninger, og det er jo ikke sikkert den sykkeltypen passer til allslags bruk for alle.