Treng eit nytt dekk. Forsiktig køyring?

... om verktøy, service, tekniske og mekaniske problemer, reparasjoner og modifiseringer
Svar
Swifty!
Innlegg: 14
Registrert: 14 jun 2011, 14:47
Motorsykkelen din: 1998 Kawasaki ZX6R
Sted: Nordfjord

Treng eit nytt dekk. Forsiktig køyring?

Legg inn av Swifty! »

Hei hå! Eg sjekka bakdekket mitt idag og fann vel ut at det trengst eit nytt. Det er ikkje så mykje slitt, men det viser tegn til å bli gamalt og tørka (produsert i 2006(!) ifølge merkinga) Bør eg skifte begge dekka samstundes(samtidig)? Eller er det berre å skifte det som skulle være dårleg til ei kvar tid?
Vidare så har eg fått med meg at nye dekk er glatte og ein bør køyre forsiktig. Snakkar vi her då om skøytebane-glatt eller "bør-holde-seg-under-moto-gp-nivå-glatt"? Og om eg køyrer forsiktig og køyrer inn midten av dekket, kva skjer då når eg skal byrje køyre "uforsiktig" og kjem ut på sidene av dekket?

Brukeravatar
XRing
Innlegg: 279
Registrert: 13 feb 2011, 19:57
Motorsykkelen din: Yamaha XJ 600 S 1995
Sted: Bergen

Re: Treng eit nytt dekk. Forsiktig køyring?

Legg inn av XRing »

Hvor glatt et nytt dekk er varierer etter min erfaring kraftig. Jeg har satt på dekk (alle av samme fabrikat og modell) som har vært normalt kjørbare fra første meter, og andre som (riktignok på lett fuktig underlag) gav full låsing av forhjul ved brems og hjulspinn bak ved igangkjøring rett etter montering.

Min hovedregel er å ta det veldig rolig de første 50-100 kilometerne, og øke nedlegget forsiktig litt etter litt. Hvis dekkbanen kjennes sleip eller voksaktig etter montering er en runde med bremserens og klut å anbefale, det får vekk det verste belegget.
Nå skifter jeg dekk selv, så forsiktig prøvetur etter montering er en nødvendighet for å sjekke balansering, korrekt bremsefunksjon og sporing. Hvis alt kjennes OK tar jeg en liten tur på noen mil på ikke altfor svingete veier, og da er dekket klart til normal bruk.
Bikes get you through times of no money better than money gets you
through times of no bikes

Brukeravatar
XRing
Innlegg: 279
Registrert: 13 feb 2011, 19:57
Motorsykkelen din: Yamaha XJ 600 S 1995
Sted: Bergen

Re: Treng eit nytt dekk. Forsiktig køyring?

Legg inn av XRing »

Her er forøvrigh et klassisk eksempel på hvordan det kan gå med flett nye dekk og litt ivrig gasshånd.
[video]http://www.youtube.com/watch?v=Q9zNUPDmnz4[/video]

Stakkars...
Og det er ikke vått på bakken engang.
Bikes get you through times of no money better than money gets you
through times of no bikes

Brukeravatar
RuneMC
Innlegg: 4326
Registrert: 22 okt 2009, 22:29
Motorsykkelen din: '08 DL650A
Sted: Røyken

Re: Treng eit nytt dekk. Forsiktig køyring?

Legg inn av RuneMC »

2006 trenger ikke å være dårlig hvis det er lagret noen år før det kom på sykkelen. Har det stått på sykkelen siden 2006 -> enig.

Nytt dekk er satt inn med noe silikon i gummien for bl.a. å være tilnærmet "ferskt" selv med noen års lagring - dette kommer ut når dekket blir varmet opp med vanlig kjøring og deretter er gummiblandingen som designet.
I tillegg er det en glatt hinne, som gjør at standardanbefalingen er å kjøre forsiktig første 10 mil med gradvise nedlegg, så sliter du bort mer og mer av dette uten å gå på akkord med grep.

Vil vel si at i praksis så er det første meterne til kilometerne som er glattest - men det er ikke verre enn å ta det litt pent. Evt hvis det er vått føre og man gir full gass eller lign. så kan man få seg en overraskelse... ikke "show" på vei ut etter dekkbytte ! :knegg
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#

Svein2
Innlegg: 1923
Registrert: 02 aug 2010, 13:05
Motorsykkelen din: MC
Sted: Elverum

Re: Treng eit nytt dekk. Forsiktig køyring?

Legg inn av Svein2 »

Jeg har egentlig ikke så mye erfaring, men har hørt flere tips fra folk som har kjørt noen år.
Ett er å slippe ut omtrent halvparten av lufta og kjøre noen få hundre meter, ett annet er å
kjøre de første km. på grusvei, har også hørt om dekkrens og rubbing med fint sandpapir. :scratch
Det jeg selv og kona har mest tro på og som forhandlere og dekkselgere jeg har pratet med sier er:
Ikke tenk så mye på det, men ta det litt rolig og kjør pent ett par mil. :mk

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 38037
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Treng eit nytt dekk. Forsiktig køyring?

Legg inn av AJ »

Fikk satt på nye dekk to dager for turen til Norgestreffet i Steinkjer.
Var regn da jeg dro fra GMS med klæss nye dekk. Tok det litt rolig rundkjøringa rett nedafor og i neste rett før Raufoss. Deretter var det full fres uten mer tanke på nye glatte dekk... :P :p :prop:
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
ejs
Innlegg: 1635
Registrert: 25 jun 2004, 23:52
Motorsykkelen din: Moto Guzzi California EV 1999 modell
Sted: 4645 Nodeland

Re: Treng eit nytt dekk. Forsiktig køyring?

Legg inn av ejs »

:thumleft

Når jeg har nytt fordekk så bremser jeg så jeg låser forhjulet mange ganger .(Blir mange halvmeters bremsespor)merker godt når belegget er slitt av.(da virker bremsen slik at sykkelen dykker).
Bakdekket pleier jeg å spinne ned i grusen på siden av asfalten .Når jeg har nådd ut på hovedveien,er alt ok .
Skal jo uansett ta det med ro de første kilometerene,slik at dekket får satt seg.
:janikk
If it ain't broke, I'll break it.

Brukeravatar
Snikkeren
Innlegg: 4964
Registrert: 02 jul 2010, 14:03
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure 2015
Sted: Ørsta

Re: Treng eit nytt dekk. Forsiktig køyring?

Legg inn av Snikkeren »

Kjør fint de første km, og øk nedlegget gradvis. Det er det jeg alltig gjør, og det funker helt fint. Bare pass på å ikke gi for mye gass i svingene helt til å begynne med. :thumleft
http://www.snikkeren-mc.no" onclick="window.open(this.href);return false;

KTM 1290 Super Adventure 2015
Yamaha TDM 900 2011 (2008 overligger)
Suzuki GSX 650F 2008
Yamaha XT 600 1985

Duville
Innlegg: 2136
Registrert: 06 jan 2010, 22:19
Motorsykkelen din: Honda --700-

Re: Treng eit nytt dekk. Forsiktig køyring?

Legg inn av Duville »

hm - hvis det er så farlig at man er nødt til å gjennomføre slike "operasjoner" som enkelte her anbefaler så tror jeg dette hadde vært mye farligere enn noen hadde akseptert sluppet ut på landeveien. Har samme erfaringen som Aj. Anbefalingene er å ta det med ro de første 8 - 10 kilometerene så er dekket "innkjørt". Sansyligvis så er dette sagt med reserver slik at det er mer enn tilstrekkelig med 3 - 4 kilometer men hvorfor ta sjanser, gjør som dekkspesialisten sier så er du trygg.

Swifty!
Innlegg: 14
Registrert: 14 jun 2011, 14:47
Motorsykkelen din: 1998 Kawasaki ZX6R
Sted: Nordfjord

Re: Treng eit nytt dekk. Forsiktig køyring?

Legg inn av Swifty! »

Takk for gode svar. Kan de anbefale nokre gode dekk? Eg såg i bike at Michelin PilotRoad 2 fikk god omtale. Og bør eg skifte begge dekka samtidig?

Brukeravatar
Kjellrf
Innlegg: 1604
Registrert: 31 aug 2009, 15:15
Motorsykkelen din: Kawa, Honda og Guzzi
Sted: Sandefjord

Re: Treng eit nytt dekk. Forsiktig køyring?

Legg inn av Kjellrf »

Swifty! skrev:Takk for gode svar. Kan de anbefale nokre gode dekk? Eg såg i bike at Michelin PilotRoad 2 fikk god omtale. Og bør eg skifte begge dekka samtidig?
Michelin lager generelt gode, stabile dekk, dessuten er min erfaring at gummien holder seg lengre mjuk enn hos konkurrentene. Du behøver ikke bytte samtidig, men sykkelen kan oppføre seg best med samme type foran og bak (men inget fasitsvar).
Medlem av Tønsberg mc klubb
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6
Har kjørt og eid mc siden 1980.

Svar