GlobesLogg: takk for sist....u all :)

Din egen Forum-blogg! Om MC-livet ditt og annet du vil dele med andre.
Svar
Brukeravatar
Snikkeren
Innlegg: 4964
Registrert: 02 jul 2010, 14:03
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure 2015
Sted: Ørsta

Re: Globes Logg - NÅ: Langhelg på ACR-banen

Legg inn av Snikkeren »

Lykke til i morgen. :thumleft
http://www.snikkeren-mc.no" onclick="window.open(this.href);return false;

KTM 1290 Super Adventure 2015
Yamaha TDM 900 2011 (2008 overligger)
Suzuki GSX 650F 2008
Yamaha XT 600 1985

Brukeravatar
Globe
Innlegg: 4957
Registrert: 22 aug 2009, 10:14
Motorsykkelen din: Yamaha R1
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Globes Logg - NÅ: Langhelg på ACR-banen

Legg inn av Globe »

Takk for det, må være ærlig å si at det er med litt skrekkblandet fryd :-) Det er mye rått ustyr her..... og mange med ambisjoner.

Det skal virkelig bli spennende dette.

Brukeravatar
SheDevil
Innlegg: 1910
Registrert: 19 des 2008, 06:37
Motorsykkelen din: Honda VFR 750F
Sted: Sør-Trøndelag

Re: Globes Logg - NÅ: Langhelg på ACR-banen

Legg inn av SheDevil »

Store flaggermus i magen og får ikke sove. Er veldig spent med tanke på at jeg ikke har prøvd den nye enda. Fortsatt tre timer til klokken skal ringe.
2013: Ca 400 mil
2012: ca 2600 mil
2011: ca 45 mil m CBR'n, VFR'n ca 1700 mil
2010: ca 2300 mil
2009: ca 1700 mil
2008: ca 3 300 mil

Brukeravatar
Snikkeren
Innlegg: 4964
Registrert: 02 jul 2010, 14:03
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure 2015
Sted: Ørsta

Re: Globes Logg - NÅ: Langhelg på ACR-banen

Legg inn av Snikkeren »

SheDevil skrev:Store flaggermus i magen og får ikke sove.
Godt at det ikke bare er jeg som blir som en unge på julaften når jeg venter på noe kjekt. ;e
Kos dere masse. Dette har dere fortjent. :thumleft
http://www.snikkeren-mc.no" onclick="window.open(this.href);return false;

KTM 1290 Super Adventure 2015
Yamaha TDM 900 2011 (2008 overligger)
Suzuki GSX 650F 2008
Yamaha XT 600 1985

Brukeravatar
Globe
Innlegg: 4957
Registrert: 22 aug 2009, 10:14
Motorsykkelen din: Yamaha R1
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Globes Logg - NÅ: Langhelg på ACR-banen

Legg inn av Globe »

For en dag, for en FANTASTISK dag. Vi stod opp kl. 06:40, det var vått ute og lett yr....min skrekkblandede fryd...ble forsterket.

"debutere" på bane, i regn...nei, det var ikke det som var mitt drømmescenarie. Det skulle bli en spennende dag. Vi er tre som skulle delta på Førerutviklingskurs, og så var det SheDevil da....som skulle ha sin dag1 med kjøring på nyervervet Yamaha R6, SuperSprint-versjon. Hun hadde så langt kun sittet på den og prøvd sitteposisjonen, nå var det tid for kjøring.

Etter frokost var det litt teori. Litt om flaggregler og så ble vi inndelt i grupper på 4, med en instruktør pr. gruppe. Regnet økte på i intensitet.....hmmmm.skeptisk. Men som instruktørene sa det: Læringnblir det uannsett, og kjøring i regn passer godt på bane...da får en virkelig øvd seg, i "trygge" omgivelser.

I løpet av første pass var det å bli kjent med banen som var pri.. Den er 3 km. lang og da selvfølgelig med ulike utfordringer i løpet av en runde. Vi ble satt inn i deler av banen som ble beskrevet som " karusellen" "Nordpolen" nedoverdosert høyre sving i nedoverbakke og sjikanepassering. Lykter, speil og speedometer ble tapet med gaffa, her skulle det kun konsentreres om det du hadde foran deg.

Etter de første 2 passene våre, var det SheDevilstur å entre banen. Hun var nok preget av "alvoret" i og med at man kan jo ikke annet enn å respektere de krefter som er i denne sykkelen, krefter som klart kommer til utrykk så fort man fyrer den opp...bare lyden alene forteller sitt om hva som bor i sykkelen.

Hun kom seg gjennom noen runder, vi snakker godt fremoverlent sitteposisjon, racingoppsett av dempere og diverse, og da denne "opp-ned gearingen" som alene må være en utfordring å venne seg til. Det ble litt ekstra tilpassing av dempere og etter en kort stund kjente vi igjen kjørestilen til SheDevil der vi stod å bestraktet hennes passeringer langs med "langsletta". Og du verden...som det går!!!

Vi i "Gateklassen" fikk kjørt 6 pass i dag, og jeg har nådd et par av mine svært så umodne mål, men mål var det. Et mål var å få kjørt bort "pysestripene".....Done :-) Neste mål var å få preget kulene under fothvilerne.....Done ;-)

I løpet av dagen bedret været seg også, og nedbøren ga seg.

Målene ble satt med oppnåelse i løpet av denne helga, men da de er nådd allerede, må det settes nye mål. Disse vil nok være mer læringsorienterte :-D

En litt artig "greie" med dette med å skrape fothvilerne er at jeg hadde tenkt å fjerne midtstøtta på TDN'n før banekjøringa da det kunne se ut som om den ville kunne ta ned i bakken, før fothvileren på venstre side. Midtstøtta ble aldri fjernet, og jeg kan bekrefte at den TOK ned i.....før fothvileren :-D Så da var det bare å la den skrape såpass mye at foten til støtta ble slipt ned såpass, at fothvileren ble den neste som tok nedi, HÆRLIG og MORO.

Synes vi har lært mye idag, og vi har fått kjørt MASSE. 2 pass med instruktør, de øvrige med "Frikjøring" :-D

Etter kjøringa og middag, var det tid for et svært så interessant demperoppsett-kurs, gjennomført av en av landets fremste på dette.

På lørdag har jeg bestilt tillegginstruksjon av Tor Sagen for å få enda mer individuelle råd og vink vedr kjørestil. Han er også med på å kjøre bak den som har bestilt kurs, for å kunne gi mest mulig tips. I tillegg så filmer han kjøringa, en film som jeg får, etter endt instruksjon. Mer om dette etter lørdagen ;-)

Vi har nå hatt oss en hyggelig gathering her foran campinghytta, med litt ALU og oppsummert dagens opplevelser. Nå er det tid for soving, før vi ser frem til ny dag i morgen....med enda mere moro :-) Håper på oppholdsvær her da....hele dagen :-)

Har tatt en del bilder, med får desverre ikke lagt ut noen enda da dette ikke er så lett å å til "on the fly" på en ipad.

Brukeravatar
Snikkeren
Innlegg: 4964
Registrert: 02 jul 2010, 14:03
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure 2015
Sted: Ørsta

Re: Globes Logg - NÅ: Langhelg på ACR-banen

Legg inn av Snikkeren »

Misunnelig!!! Det er bare forbokstaven.

Hvis du vil kan jeg legge ut de bildene du sendte på MMS til meg?
http://www.snikkeren-mc.no" onclick="window.open(this.href);return false;

KTM 1290 Super Adventure 2015
Yamaha TDM 900 2011 (2008 overligger)
Suzuki GSX 650F 2008
Yamaha XT 600 1985

Brukeravatar
Geir
Innlegg: 810
Registrert: 29 mar 2009, 01:24
Motorsykkelen din: -95 XJ 900 Diversion, -82 KZ650SR
Sted: Sør for Bergen...

Re: Globes Logg - NÅ: Langhelg på ACR-banen

Legg inn av Geir »

Dette høres ikke feil ut i det hele tatt! :thumleft
Geir

1995 Yamaha XJ900 Diversion
1982 Kawasaki KZ650SR D4
-------------------------------------------------------------------------
Hvis du finner feil hos meg kan du bare beholde dem; jeg har mange flere.

Brukeravatar
jhn
Innlegg: 3791
Registrert: 11 mai 2009, 03:53
Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
Sted: Nordkapp

Re: Globes Logg - NÅ: Langhelg på ACR-banen

Legg inn av jhn »

Det e no skikkelig dritt med folk som kan beskrive ting som dette på en såpass forlokkende måte ](*,) , no e det helt klart at til neste år må æ melde mæ på et slikt kurs

Brukeravatar
Steinkastar
Innlegg: 315
Registrert: 15 feb 2011, 20:49
Motorsykkelen din: Yamaha YZF-R6 2001
Sted: Oslo

Re: Globes Logg - NÅ: Langhelg på ACR-banen

Legg inn av Steinkastar »

Fantastisk å høre Globe, lykke til med reste av helgen.

PS! SheDevil...Peise på ....kos dæ :)

Jer er :sick: av misunnelse
Veritas Aequitas

LUHG

Godtvoksen

Re: Globes Logg - NÅ: Langhelg på ACR-banen

Legg inn av Godtvoksen »

Globe skrev: Lykter, speil og speedometer ble tapet med gaffa, her skulle det kun konsentreres om det du hadde foran deg.

Vi i "Gateklassen" fikk kjørt 6 pass i dag, og jeg har nådd et par av mine svært så umodne mål, men mål var det. Et mål var å få kjørt bort "pysestripene".....Done :-) Neste mål var å få preget kulene under fothvilerne.....Done ;-)
Dette er tydeligvis og som jeg trodde, et førerutviklingskurs i en litt annen divisjon en det tre timers kurset Duville og jeg var med på ved Revbanen i Rogaland. Det er som tidligere sagt et kurs jeg ville hatt glede av i ungdommen ikke i min nåværende resirkulerte ungdomstid, itteno for meg takk.. :[-(

Jeg kjører /cruiser i dag til Evike-treffet i et rolig bedagelig tempo og er stolt av mine "pysestriper" ... :-J

Men for dere som koser dere der oppe, håper og ønsker jeg dere en fortsatt hyggelig ungdomshelg. :D Må jo innrømme at jeg syntes dere er litt tøffe, og at jeg ser jeg har gått glipp av noe artig i min ekte ungdomstid... :knegg

Brukeravatar
Globe
Innlegg: 4957
Registrert: 22 aug 2009, 10:14
Motorsykkelen din: Yamaha R1
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Globes Logg - NÅ: Langhelg på ACR-banen

Legg inn av Globe »

Snikkeren skrev:Misunnelig!!! Det er bare forbokstaven.

Hvis du vil kan jeg legge ut de bildene du sendte på MMS til meg?
Bare legg dem ut du. Jeg kan sende deg noen fler via MMS av andre happenings her i løpet av dagen. Mye spennene å se her. Mye RR :-)

Brukeravatar
Globe
Innlegg: 4957
Registrert: 22 aug 2009, 10:14
Motorsykkelen din: Yamaha R1
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Globes Logg - NÅ: Langhelg på ACR-banen

Legg inn av Globe »

Godtvoksen skrev:
Globe skrev: Lykter, speil og speedometer ble tapet med gaffa, her skulle det kun konsentreres om det du hadde foran deg.

Vi i "Gateklassen" fikk kjørt 6 pass i dag, og jeg har nådd et par av mine svært så umodne mål, men mål var det. Et mål var å få kjørt bort "pysestripene".....Done :-) Neste mål var å få preget kulene under fothvilerne.....Done ;-)
Dette er tydeligvis og som jeg trodde, et førerutviklingskurs i en litt annen divisjon en det tre timers kurset Duville og jeg var med på ved Revbanen i Rogaland. Det er som tidligere sagt et kurs jeg ville hatt glede av i ungdommen ikke i min nåværende resirkulerte ungdomstid, itteno for meg takk.. :[-(

Jeg kjører /cruiser i dag til Evike-treffet i et rolig bedagelig tempo og er stolt av mine "pysestriper" ... :-J

Men for dere som koser dere der oppe, håper og ønsker jeg dere en fortsatt hyggelig ungdomshelg. :D Må jo innrømme at jeg syntes dere er litt tøffe, og at jeg ser jeg har gått glipp av noe artig i min ekte ungdomstid... :knegg
Artig er det ja, og nyttig..slik jeg ser det. Alt handler om kontroll av sykkel og kontroll av seg selv. En kurve (vi kaller det kurve nå, ikke svinger ;-) ) kan, i gitte situasjoner, bli og/eller være en ufordring, selv i "bedagelig tempo". Da er evnen til å utfordre reflekser det som er med på å kontrollere situasjonen.

Men, det er klart, et slikt kurs gjør også at man får kjenne "om hjelmen passer.......fant ut i går at min er litt trang sideveis, grunnet GLISET, og litt trang over pannen og i nakken....grunnet HORNENE i panna som vokste.

Dette kurset blir nok en årlig seanse for meg :-)

God tur til eviketreffet, kjør pent og hils til kjente og, for meg, ukjente forummedlemmer.

Brukeravatar
Snikkeren
Innlegg: 4964
Registrert: 02 jul 2010, 14:03
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure 2015
Sted: Ørsta

Re: Globes Logg - NÅ: Langhelg på ACR-banen

Legg inn av Snikkeren »

Midtstøtten til Globe:

Bilde

Hvor ble kyllingstripene av?:

Bilde

Globe, det er bare å sende flere enten på mail eller mms. Jeg kan legge de ut når jeg har tilgang til pc. :thumleft
http://www.snikkeren-mc.no" onclick="window.open(this.href);return false;

KTM 1290 Super Adventure 2015
Yamaha TDM 900 2011 (2008 overligger)
Suzuki GSX 650F 2008
Yamaha XT 600 1985

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 38173
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Globes Logg - NÅ: Langhelg på ACR-banen

Legg inn av AJ »

Førerutviklingskurs har mye for seg, det er jeg ganske sikker på.
Å kjøre på bane - i trygge omgivelser med gode instruktører - gjør at man kan tillate seg (tørre?) å utfordre seg selv mer enn ute i vanlig trafikk.
Har dessverer aldri vært på slikt kurs selv, men kan hende det blir. Om ikke i år så kanskje neste år?

Ut fra det Globe skriver høres dette både lærerikt og morsomt ut. Gleder meg til fyldig rapport etter at alle inntrykkene fra turen og kursen er har sunket inn og blitt sånn noenlunde fordøyd :-)
Imens må dere koze dere masse!!! :knegg :prop:

Her nede gjøres det klar til Evike-treffet. Litt stabilt ustabilt hva været angår, men håper det regner fra seg på dagen i dag sånn at kan dra nedover i brukbart oppholdsvær i ettermiddag.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
Snikkeren
Innlegg: 4964
Registrert: 02 jul 2010, 14:03
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure 2015
Sted: Ørsta

Re: Globes Logg - NÅ: Langhelg på ACR-banen

Legg inn av Snikkeren »

[color=#008000]Globe[/color] kl 09:21 skrev:Det er forskjell på gategruppepit og RR-gruppepit. SheDevil har nummer 253
Bilde

Bilde
[color=#008000]Globe[/color] kl 09:33 skrev:SheDevil gjør seg klar til første pass, dag 2.
Bilde
Og så må jeg bare legge til at jeg likte teppe under sykkelen vedsidenav SheDevil sin. :knegg
http://www.snikkeren-mc.no" onclick="window.open(this.href);return false;

KTM 1290 Super Adventure 2015
Yamaha TDM 900 2011 (2008 overligger)
Suzuki GSX 650F 2008
Yamaha XT 600 1985

Svar