MCsidens store samletråd om intercom til MC

... om deler, tilbehør, utstyr, renhold, MC-forsikring, kjøreklær osv. til MC, fører og passasjer.
Brukeravatar
Micke
Innlegg: 74
Registrert: 11 feb 2011, 15:07
Motorsykkelen din: Suzuki SV650S -00

Re: Intercom

Legg inn av Micke »

Jag har köpt mig Interphone F4 som har fungerat alldeles utmärkt för mig att lyssna på via min iPod touch. F4:an växlar själv mellan två ljudnivåer beroende på hur mycket ljud runtomkring mic:en.
Som mest har jag kört i 10 timmar med allting på, och då började batteriet på min iPod närma sig slutet.
Även med pluggar i öronen (30dB dämpning), 130 km/h (svenska motorvägar där max är 120 km/h) och inget vindskydd att tala om på min bajk så behövdes inte max volym, ca 2-3 snäpp under max på ipoden.

Rekommenderas :thumleft

Brukeravatar
Crinos
Innlegg: 2293
Registrert: 19 feb 2011, 01:24
Motorsykkelen din: HD Softail Custom 1984/94
Sted: Vennesla - Vest Agder
Kontakt:

Re: Jeg fant, jeg fant

Legg inn av Crinos »

Jeg fant, jeg fant...

Kanskje ikke HELT etter drømme spec, men close.
Bilde
http://www.ixradio.com/intercom_system.htm" onclick="window.open(this.href);return false;

Kjenner ikke til systemet, eller produsenten.
Selve strupemicen demmes ser ut av konstruksjon, ikke særlig bra ut.
We adore chaos because we love to produce order”.
1996 - 2000 - 1956 med '68 Early Shovel motor - Custom
2006 - 2010 - 1950 med '03 2 liters Delcron Pan-head motor - Custom
2010 - >>>> - 1984 med '94 EVO motor - Custom

Brukeravatar
Globe
Innlegg: 4957
Registrert: 22 aug 2009, 10:14
Motorsykkelen din: Yamaha R1
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Drømme intercom system

Legg inn av Globe »

Ja Crinos denne hadde mye av det som en kan se etter, foruten range mellom enhetene. Dette kan bøtes på ved bruk av noe ala Interphone Tribe. Jeg kjøpte med 2 stk av Tribe, men fant vel ut at også den har sine begrensninger, da spesielt hva gjelder lydkvalitet opp i mot blåtannenheter.

Skal innom Hørselslabben nå for å sjekke alternativer som de eventuelt kan bidra med.

Brukeravatar
Crinos
Innlegg: 2293
Registrert: 19 feb 2011, 01:24
Motorsykkelen din: HD Softail Custom 1984/94
Sted: Vennesla - Vest Agder
Kontakt:

Re: Drømme intercom system

Legg inn av Crinos »

Globe skrev:Ja Crinos denne hadde mye av det som en kan se etter, foruten range mellom enhetene. Dette kan bøtes på ved bruk av noe ala Interphone Tribe. Jeg kjøpte med 2 stk av Tribe, men fant vel ut at også den har sine begrensninger, da spesielt hva gjelder lydkvalitet opp i mot blåtannenheter.

Skal innom Hørselslabben nå for å sjekke alternativer som de eventuelt kan bidra med.
Range kan forsåvidt løses med to sett hvorav begge bruker samband. Med en 4-5Watts walkie bør man ha gode 5km rekkevidde. (mange av 4Watts walkiene jeg har sett hevder dem har opp til 9km rekkevidde, men det tar jeg med en klype salt).
We adore chaos because we love to produce order”.
1996 - 2000 - 1956 med '68 Early Shovel motor - Custom
2006 - 2010 - 1950 med '03 2 liters Delcron Pan-head motor - Custom
2010 - >>>> - 1984 med '94 EVO motor - Custom

Brukeravatar
Globe
Innlegg: 4957
Registrert: 22 aug 2009, 10:14
Motorsykkelen din: Yamaha R1
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Drømme intercom system

Legg inn av Globe »

Tribe står med 12 km friiiiiii sikt :-)
5 km på landevei og 1 km i tettbygd strøk/by.

Brukeravatar
tagesk
Innlegg: 2273
Registrert: 05 nov 2008, 12:08
Motorsykkelen din: 2011 BMW R1200GS-A
Sted: Toscana, Italia
Kontakt:

Re: Drømme intercom system

Legg inn av tagesk »

Crinos skrev: Men tilbake til min drøm... Jeg tror størrelse forløpig er et problem, ....
Vel, de som vet noe om slikt sier at størrelsen ikke er viktig. :lol

(beklager)

Til saken: Denne IXRadio, er det meningen å ha "boksen" på styret slik at man kan bruke knappene mens man kjører?
Og når det står "connect a cell-phone cable", betyr det at du er avhengig av at de har en kabel til din telefon for å knytte inn telefonen?

[TaSK]
Oslo øst
2011 BMW R1200GS-A. 2020: 1k - 2019: 2k - 2018: 3k - 2017: 12K - 2016: 9k - 2015: 18k - 2014: 28k - 2013: 8k - 2012: 19k - 2011: 33k - 2010: 24k - 2009: 23k - 2008: 26k
Info om å kjøre MC i Toscana. Kjøp boken her.
IBA: 33616 (2008)

Brukeravatar
odinthegod
Innlegg: 36
Registrert: 20 mai 2011, 22:27
Motorsykkelen din: Suzuki GS1100GK :-D
Sted: Harstad
Kontakt:

Intercom.. Blåtann++

Legg inn av odinthegod »

Jeg og fruen er akkurat nå i Tromsø. Vi kjørte den 4 timers lange veien uten å kunne snakke i lag. Vi begge hadde musikk på ørene da.. Men savnet muligheten til å prate litt.. Vi hadde prøvd ett sånt sett fra biltema.. Bare i ren desperasjon for å finne noe der og da. Vi kjørte med settet i 20 min.. Der kona kun hørte meg.. Etter de 20 minuttene stoppet vi for å demontere settet. Det gjorde vondt på øret.. Stor helsikes høytalergreie...

Nå finnes det en drøss med bedre intercom løsninger på markedet. Alt i fra ledninger mellom partene til walkie talkie og blåtann..

Jeg har selv en Nolan N43A Air N-Com Multihjelm Neon med Nolan N-COM blåtann kit 2 installert.

Fruen som ikke ville investere i samme systemet, ville bare ha en enkel hel hjelm og ga meg oppgaven å finne intercom som funket sammen med mitt system.

Pr dags dato, har ikke Nolan s, N-com kommet med ett system som kan monteres på hjelmer uten mulighet for innebygging.

Så. Da lurer jeg litt på om ikke N-Com kan kommunisere med andre blåtann intercom enheter? Som feks Cardo eller Interphone..
Noen erfaringer?

gbruaset
Innlegg: 471
Registrert: 01 nov 2009, 16:10
Motorsykkelen din: 2011 Bmw F 800 GS
Sted: Oslo

Intercom, med hodetelefoner

Legg inn av gbruaset »

Hei. Kjøpte meg en intercom i fjor, med "vanlige" høytalere til å klebe fast inne i hjelmen. Men, synes det fungerer dårlig. Bruker alltid ørepropper, og da forsvinner lyden liksom. Er det noen som kjenner til intercom med vanlig 3,5 mm hodetelefon uttak på?

Brukeravatar
Geir
Innlegg: 810
Registrert: 29 mar 2009, 01:24
Motorsykkelen din: -95 XJ 900 Diversion, -82 KZ650SR
Sted: Sør for Bergen...

Re: Intercom, med hodetelefoner

Legg inn av Geir »

Vet ikke om noe som leveres med det ut av esken, men Dexter har jo gjort noen modifikasjoner på sitt Scala Rider sett der han oppnår det du er ute etter, en mini jack: http://mcsiden.no/viewtopic.php?f=13&t= ... it=#p85757" onclick="window.open(this.href);return false;
Geir

1995 Yamaha XJ900 Diversion
1982 Kawasaki KZ650SR D4
-------------------------------------------------------------------------
Hvis du finner feil hos meg kan du bare beholde dem; jeg har mange flere.

Brukeravatar
Crinos
Innlegg: 2293
Registrert: 19 feb 2011, 01:24
Motorsykkelen din: HD Softail Custom 1984/94
Sted: Vennesla - Vest Agder
Kontakt:

Re: Intercom, med hodetelefoner

Legg inn av Crinos »

Jeg oppdaget http://www.mcsiden.no" onclick="window.open(this.href);return false; i den samme søken som deg.
Jeg fant bare ikke fullgode løsninger der høytalere ble byttet ut med valgfritt mini-jack plugg.

Dessverre tror jeg fremdeles at det beste alternativet man har er å modifisere en løsning til å passe. Kjedelig, om man ikke har tatt i en loddebolt før.

Jeg har ikke funnet noe fullgod løsning som jeg er fornøyd med selv enda...
Opprettet denne tråden en gang i tiden: http://www.mcsiden.no/viewtopic.php?f=1 ... t=intercom" onclick="window.open(this.href);return false;
We adore chaos because we love to produce order”.
1996 - 2000 - 1956 med '68 Early Shovel motor - Custom
2006 - 2010 - 1950 med '03 2 liters Delcron Pan-head motor - Custom
2010 - >>>> - 1984 med '94 EVO motor - Custom

Brukeravatar
Kjellvald
Innlegg: 5
Registrert: 07 apr 2010, 22:09
Motorsykkelen din: Z1000J + GS1000G
Sted: Snåsa

Intercom

Legg inn av Kjellvald »

Vurderer å kjøpe intercom(bluetooth) :scratch
Er det noen erfaringer her?
Er vel mange bra,Bluewhale,Scala,Interphone,osv..
Ser noen har hatt dårlig erfaring med vanntetthet(Scala) :sk?
Neste problem er at Svartn har sidevogn.....,og jeg ønsker derfor en utgave som takler min 3 enheter(helst 4) :-k
Er det andre enn Scala Rider G4 som takler dette??? :scratch
Det er vel billigere å bruke andres dyrkjøpte erfaringer enn å kjøpe dem selv :terge

Godtvoksen

Re: Intercom

Legg inn av Godtvoksen »

Det står en masse om dette i denne tråden:

http://mcsiden.no/viewtopic.php?f=14&t= ... t=intercom" onclick="window.open(this.href);return false;

Brukeravatar
Crinos
Innlegg: 2293
Registrert: 19 feb 2011, 01:24
Motorsykkelen din: HD Softail Custom 1984/94
Sted: Vennesla - Vest Agder
Kontakt:

Re: Intercom

Legg inn av Crinos »

og litt i denne http://mcsiden.no/viewtopic.php?f=14&t= ... t=intercom" onclick="window.open(this.href);return false;

Har ikke funnet noe fullgod løsning enda, så jeg har avventet det hele.
Jeg ønsker et system som ikke er avhengig i at alle bruker det samme merket, som bare fungerer på alt.. Men det er nok utopi :mk
We adore chaos because we love to produce order”.
1996 - 2000 - 1956 med '68 Early Shovel motor - Custom
2006 - 2010 - 1950 med '03 2 liters Delcron Pan-head motor - Custom
2010 - >>>> - 1984 med '94 EVO motor - Custom

Brukeravatar
Crinos
Innlegg: 2293
Registrert: 19 feb 2011, 01:24
Motorsykkelen din: HD Softail Custom 1984/94
Sted: Vennesla - Vest Agder
Kontakt:

Re: Drømme intercom system

Legg inn av Crinos »

Blåser litt luft i denne tråden igjen jeg..

Jeg har tidligere testet litt forskjellige løsninger, og en av de jeg har testet er dette.
http://www.androidintercom.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Bilde Bilde

Da jeg testet det sist, var det kun mulig via Bluetooth, men nytt nå siden sist jeg tittet på dette er via WiFi.
Slik jeg forstår det settes en av mobilene opp som et Ad-Hoc nettverk som de andre kobler seg til.

Så nå skal jeg prøve å få testa dette i kveld, for å se om det nå er bedre alternativ enn blåtann versjonen som var mildt sagt ellendig...
We adore chaos because we love to produce order”.
1996 - 2000 - 1956 med '68 Early Shovel motor - Custom
2006 - 2010 - 1950 med '03 2 liters Delcron Pan-head motor - Custom
2010 - >>>> - 1984 med '94 EVO motor - Custom

Brukeravatar
Dexter
Innlegg: 3348
Registrert: 22 des 2009, 18:29
Motorsykkelen din: Honda NC750X DCT
Sted: Kongsberg

Re: Drømme intercom system

Legg inn av Dexter »

Du får si ifra hva du fant ut om den dær. Den ser jo smart ut sånn i første øyekast...
Det er det samme for skylda hvem som har den...

Svar