Nye fartsgrenser i Norge skal redde liv
Re: Nye fartsgrenser i Norge skal redde liv
Mange momenter her,når d gjelder straffenivået for voldtekt,som selvfølgelig er forferdelig,så nærmer jo d seg nivået på drap.Står jo ikke iforhold ihele tatt.Den eneste forklaringa er at drap,som er mye mer alvorlig,har alt for lav straff,forøvrig noe jeg alltid har ment,dvs.overlagt drap.O-visjon i trafikken ble jo en farsott som alle har hengt seg opp i.D var vel en svensk forsker som kom på dette,d er vel ingen som er itvil lenger for hvor langt politikerne er villig til å gå med dette fantasi-ordet.Alle vet dette er bare tull.Visst kvaliteten på veinettet pr.idag skal vedvare,tror jeg faktisk dødstallene øker,uansett fart.Norge har nok penger til å tilby egen befolkning bedre,slik d er nå er jo så å si alt untatt veiene rundt Oslo og Østlandet ellers bare trist.Skjønner ikke hvordan d er mulig at folk finner seg i det.
- Bringisen
- Motorsykkelen din: BMW R1200GS 2014
Re: Nye fartsgrenser i Norge skal redde liv
evike skrev:Det skulle vært en "Liker-knapp" her, sånn som FB. Du er nemlig ikke alene.Bringisen skrev:Er litt i tvil. Hadde du stilt samme spørsmål til meg for 20 år siden hadde jeg fnyst av påfunnet. Men nå 24 år etter jeg kjøpte min første tunge MC så er jeg litt mer ydmyk.
Klart at faren for ulykker går ned med lavere fart , vi må kunne kalle en spade for en spade. Men jeg tro man bør kunne se på hvilke veier man skal sette ned farten på og om hvor mange som vil ta hensyn til disse nye fartsgrensene.
På en motorvei med adskildte kjørefelt (uten vire-rekkverk) kan man selvfølgelig ha en høyere hastighet enn i dag , men på veier med fare for møteulykker vil lavere fart ha sin misjon om fartsgrensen blir holdt.
Selv føler jeg at jeg har blitt mer "pysete" med årene og føler meg mer ukomfortabel i høyere fart på Norske veier.
Kjørte nylig fra Bergen til Sverige med en gjeng som ikke var "pysete" for å si det sånn , og jeg ville selvfølgelig ikke "tape" ansikt , men til slutt fikk jeg "nok" for min del og sakket av. Man to igjen biler,campingvogner og trailere i ett kjør og måtte hele tiden foreta forbikjøringer som sikkert måtte kunne karakteriseres som farlige.
Hvis hastigheten hadde vært lavere så hadde det nok ikke betydd så mye annet enn at forbikjørings-strekningen hadde blitt noe kortere , men hadde man holdt fartsgrensen og unngått å kjøre forbi så hadde nok sjansen for ulykke minsket.
Jeg vet ikke , men føler dette blir riktig tankegang.
Uansett så kjører jeg helst alene og prøver å unngå forbikjøringer som ikke er helt sikker. Statistikken til NMCU og Trygg trafikk tilsier at jeg er inne på rett tankegang.
Takk for det evike :-)
Alltid godt å vite at man ikke er alene og helt på jordet.

2014 BMW R1200GS, Farge: Bluefire, m/ Dynamic ESA II, Aktiv fjæring DDC, Automatic Stability Control ASC , Digital Traction Control DTC, Cruice kontroll , Dekktrykksovervåking ,ABS Pro , LED Hovedlys , Dagslys kjørelys , LED Ekstralykter , Kjørecomputer Pro , LED Blinklys , Tyverialarm , BMW Navigator V , BMW Veltebøyle , Touratech øvre veltebøyle , BMW Motorbeskyttelse , GIVI Trekker sorte Alu-vesker m/tilbehør , Krom Eksosrør , Varmeholker og Håndtakbeskyttere.