Vil gjerne beholde garantier jeg også, så jeg tar den inn på service. Skal inn på første service i neste uke. Har snakket med forhandler, at jeg ville bytte olje langt oftere den første tiden. De mener jo at det er unødvendig, og de er jo naturligvis opphengt i at jeg skal bruke demmes oljer (dvs de oljene KTM anbefaler). Men så lenge jeg holder meg til oljer som har rett spec så bekymrer det meg ikke mye det jeg gjør her. Oljen jeg bruker er i absolutt toppklasse, og olje/filter kan ikke byttes for ofte. Jeg dokumenterer så godt jeg kan, så får vi bare satse på at verkstedet aksepterer mitt arbeid, om det skulle skje noe gærnt en gang
Det at jeg bytter så mye olje nå, har sammenheng med ymse diskusjoner jeg har sett/deltatt i, på ymse utenlandske forum. Bla.
Bobistheoilguy er det en del bra info, og
denne siden er også et sted jeg har hentet litt inspirasjon fra. Sistnevnte bommer litt på teorien i mine øyne, men det spiller ikke så stor rolle siden hans metoder funker i praksis
Når innkjøring er ferdig/når den har hatt første service, har jeg ikke planer om å bytte olje i bøtter og spann. Tvert imot. Hele poenget med å bytte olje ofte nå, er nettopp for å slippe at oljen må byttes så ofte senere. Jo bedre innkjøringen blir nå, jo tettere blir stempelringene, og jo mindre drit kommer inn i fremtidig olje. :-) Satser jeg på...
Heh, jau, det kan godt være jeg sprenger KM-"budsjettet". Det er rundt 65KM t/r jobb, dvs litt i overkant av 16.000KM/år, men det er så mange faktorer som spiller inn at det blir umulig å gjøre annet enn å spå :-)
Fyllte forresten tanken igjen i går. 2,5l/100KM. Det er til å smile av
De stoffene jeg har brukt nå, kommer fra
CarLacki Tyskland. Håper at dette stoffet vil holde rust/etc unna overflatene. Derimot er det temmelig umulig å polere seg inn i små sprekker/skjøter/boltehoder, så jeg tenker å få fatt i noe antirust-forsegling som f.eks kan sprayes/pensles på. Mener jeg har lest om en her på forumet som bruker et slikt stoff, og som er fornøyd. Men fant ikke igjen de postene hvor dette ble diskutert... EDIT:
Her er det stoffet jeg tenkte på. Kjøpte meg en flaske fra ebay nå, kommer på rundt 160,- med frakt.
Kjøreegenskaper? Har skrevet litt om det i annen tråd her, men kort sagt: Dette er herlig! Horna vokser i pannen og rett ut av hjelmen! Dette er en skikkelig MC, ikke en forvokst moppe. Bremser, dempere, ramme er rett og slett fantastisk fint avstemt. På tørt føre er det bare morro. På vått føre er dekkene ikke akkurat super. Da blir de litt smånervøse og slipper litt, men i det minste er de noenlunde forutsigbare. Det er ukjent merke, noe India-greier som jeg aldri har hørt om. Sikkert en blanding beregnet for varme dager, som det ikke er for mange av her i Gnore
](./images/smilies/grrr.gif)
Kommer neppe til å bruke de etter denne sesongen. Ikke for det, en 16-åring vil neppe plages med dette, det er vel helst meg som er litt "grinete"
Sittestilling er typisk SM, relativt oppreist. Helt glimrene til dagligkjøring i (tett) trafikk, ubrukelig til langturer.