Plenklipper 666

... prat om alt og ingenting, trenger ikke handle om MC.
Svar
Brukeravatar
Dimzum
Innlegg: 274
Registrert: 21 nov 2010, 11:09
Motorsykkelen din: Yamaha R1 2006

Plenklipper 666

Legg inn av Dimzum »

Har en Partner plenklipper....Belasta den litt hardt, og dermed stoppa den....Får f.. ikke start på den igjen. Nye plugger og full service i fjor. :scratch

Med så mange stjernemekanikere samla under ett forumtak er vel dette bare barnemat å finne ut av?
It takes two to lie - one to lie and one to listen!
-Homer Simpson-

Brukeravatar
Geir
Innlegg: 810
Registrert: 29 mar 2009, 01:24
Motorsykkelen din: -95 XJ 900 Diversion, -82 KZ650SR
Bosted: Sør for Bergen...

Re: Plenklipper 666

Legg inn av Geir »

Tja, uten å påberope meg noen stjernemekanikerstatus; sjekket ut det åpenbare?
- Bensin på tanken
- Gnist på pluggen
- Luftfilter OK
- Choke av (ørten startforsøk med choke gir "sur" motor med gjennomvåt plugg)
- Oljenivå
- Evt. "kill switch"

Pleier vel å være Briggs & Stratton motorer på Partner maskinene og de er jo bortimot skuddsikre... :-k
Geir

1995 Yamaha XJ900 Diversion
1982 Kawasaki KZ650SR D4
-------------------------------------------------------------------------
Hvis du finner feil hos meg kan du bare beholde dem; jeg har mange flere.

Brukeravatar
Dimzum
Innlegg: 274
Registrert: 21 nov 2010, 11:09
Motorsykkelen din: Yamaha R1 2006

Re: Plenklipper 666

Legg inn av Dimzum »

Geir skrev:Tja, uten å påberope meg noen stjernemekanikerstatus; sjekket ut det åpenbare?
- Bensin på tanken
- Gnist på pluggen
- Luftfilter OK
- Choke av (ørten startforsøk med choke gir "sur" motor med gjennomvåt plugg)
- Oljenivå
- Evt. "kill switch"

Pleier vel å være Briggs & Stratton motorer på Partner maskinene og de er jo bortimot skuddsikre... :-k
Takk for svar!

-Bensin på tanken : Checked
-Gnist på pluggen : Tja, bytta plugg i fjor, og den har gått som en vind så langt i år.
-Luftfilter Ok : Tja igjen, bytta i fjor
- Choke av : Er ikke choke men en sånn primer-blære som vekselvis er prøvd, deretter 30000 drag etc
-Oljenivå: Checked
-Evt "kill switch" : :-k (Har den det?)
It takes two to lie - one to lie and one to listen!
-Homer Simpson-

Brukeravatar
frodef
Innlegg: 285
Registrert: 11 nov 2010, 11:32
Motorsykkelen din: BMW K75

Re: Plenklipper 666

Legg inn av frodef »

Gnist på pluggen: Skru ut pluggen, kople til plugghetta, hold gjengene mot gods/jord og prøv starteren. Gnistrer det eller ikke?

ArcticTiger
Innlegg: 3962
Registrert: 04 nov 2010, 00:10
Motorsykkelen din: x

Re: Plenklipper 666

Legg inn av ArcticTiger »

Ser du har sjekka olja, men er den på øvre nivåstrek? Det er nivå-bryter, er det for lite olje (eller kleppern står skeivt/i bakke), så starter den ikke (kutter gnisten).

Brukeravatar
Geir
Innlegg: 810
Registrert: 29 mar 2009, 01:24
Motorsykkelen din: -95 XJ 900 Diversion, -82 KZ650SR
Bosted: Sør for Bergen...

Re: Plenklipper 666

Legg inn av Geir »

Dimzum skrev:Takk for svar!
For all del! :D
Dimzum skrev: -Bensin på tanken : Checked
-Gnist på pluggen : Tja, bytta plugg i fjor, og den har gått som en vind så langt i år.
-Luftfilter Ok : Tja igjen, bytta i fjor
- Choke av : Er ikke choke men en sånn primer-blære som vekselvis er prøvd, deretter 30000 drag etc
-Oljenivå: Checked
-Evt "kill switch" : :-k (Har den det?)
Vel, selv om det var nytt/OK i fjor og den har gått som en vind så langt i år så er det vel sannsynligvis noe som har endret seg den senere tid siden den nå ikke vil starte... ;e Det kan være plugg og/eller luftfilter - eller det kan være noko heilt anna... Om det er noe helt annet vil du ikke nødvendigvis kunne vite uten å ha sjekket ut det åpenbare. Skru ut pluggen og se om den er våt, sotet, hvit, brun, om det i det hele tatt er gnist, osv. osv

Hvis en motor ikke starter skyldes det normalt at noe er feil med en eller flere av disse nøkkelingrediensene: Drivstoff, luft, gnist. Forutsetter at den har kompresjon da...

Om den har "kill switch" i tradisjonell forstand er vel tvilsomt, men den har ganske sikkert en stop switch i tilknytning til gasswiren som kutter strømmen når du slår gassen helt av. Ligger denne til jord starter ikke svineriet ettersom du ikke vil få gnist på pluggen... :mk
Geir

1995 Yamaha XJ900 Diversion
1982 Kawasaki KZ650SR D4
-------------------------------------------------------------------------
Hvis du finner feil hos meg kan du bare beholde dem; jeg har mange flere.

Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 39732
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Bosted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Plenklipper 666

Legg inn av AJ »

Plenklipper 666 :eh

Djevelen i detaljene, kanskje... :scratch Er det det så er det umulig å finne ut av :[-(

Er det en slik?
[video]http://www.youtube.com/watch?v=J6v4ACnyh5I[/video]

Og her litt annet snacks... :roll
[video]http://www.youtube.com/watch?v=TqcvTbJomwQ[/video]

[video][http://www.youtube.com/watch?v=jBKWUkMEMto[/video]
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
BildeBilde

Brukeravatar
Dimzum
Innlegg: 274
Registrert: 21 nov 2010, 11:09
Motorsykkelen din: Yamaha R1 2006

Re: Plenklipper 666

Legg inn av Dimzum »

Tjobing,
Bytta plugg og da starta den som et lyn. Må innrømme at jeg ikke hadde ikke særlig tro på at problemet skyldtes pluggen siden den var nesten ny, men men...

Visste heller ikke dette med oljenivået, men man lærer så lenge man lever :)

Jaja, så da er det bare å takke pent - og fortsette klippinga! :thumleft
It takes two to lie - one to lie and one to listen!
-Homer Simpson-

Brukeravatar
Geir
Innlegg: 810
Registrert: 29 mar 2009, 01:24
Motorsykkelen din: -95 XJ 900 Diversion, -82 KZ650SR
Bosted: Sør for Bergen...

Re: Plenklipper 666

Legg inn av Geir »

Bra det løste seg! :thumleft Det er mange som har lurt seg på at ditt & datt er nytt/nesten nytt/skiftet i går/rett fra service osv. og levert hele stasen på verksted med påfølgende panzerregning for noe selv farmor kunne fixet... :mk
Geir

1995 Yamaha XJ900 Diversion
1982 Kawasaki KZ650SR D4
-------------------------------------------------------------------------
Hvis du finner feil hos meg kan du bare beholde dem; jeg har mange flere.

Svein2
Innlegg: 1923
Registrert: 02 aug 2010, 13:05
Motorsykkelen din: MC
Bosted: Elverum

Re: Plenklipper 666

Legg inn av Svein2 »

Jeg kjøpte en slik humørsjuk jæv.. for ett par år siden, antar det er den samme.
Starter den ikke på 2. eller 3. draget er det bare å la den stå en halvtime å prøve igjen.
Tror det er lett å gi den litt for mye bensin med den pumpeknappen. ](*,)
Gudskjelov har jeg traktorklipper også.

Brukeravatar
Onsløv
Innlegg: 1654
Registrert: 16 okt 2009, 21:03
Motorsykkelen din: F800ST
Bosted: bærgen

Re: Plenklipper 666

Legg inn av Onsløv »

Hmm, fattern har en slik plenklipper 666.

Fungerte veldig bra de første årene, etterhvert var det klin umulig å få start på den.
Ny plugg, filter, og ventil, men like klin umulig.

Fortsatt den dag idag, må vi starte den med drill.....
Mvh
Kristian
Nå: '10 BMW F800ST
Før: '00 Honda NT650 Deauville, '01 Yamaha XJ 900 Diversion, 01 Kawasaki GPZ 500S,

Brukeravatar
Dimzum
Innlegg: 274
Registrert: 21 nov 2010, 11:09
Motorsykkelen din: Yamaha R1 2006

Re: Plenklipper 666

Legg inn av Dimzum »

Ja det er irriterende når ikke dritten fungerer. For det første er nå ikke selve bruken av den lystbetont - (selv når den funker.) For det andre høres den ut som en Harley etc etc

Jaja, nå ser det nå ut som Hyde park utenfor her.....

Det ikke Mc-siden forumet kan ordne opp i er ikke verdt å ordne opp i! :D
It takes two to lie - one to lie and one to listen!
-Homer Simpson-

ArcticTiger
Innlegg: 3962
Registrert: 04 nov 2010, 00:10
Motorsykkelen din: x

Re: Plenklipper 666

Legg inn av ArcticTiger »

Onsløv skrev:Hmm, fattern har en slik plenklipper 666.

Fortsatt den dag idag, må vi starte den med drill.....
Å dæven, sånn som di starter dragstere på ræsarbanen :yeyeye Tøfft :thumleft

Svar