Det er mange gode tips her for de som vil bruke masse penger på kjedevedlikeholdet. Selv har jeg for lenge siden gått over til å gjøre slik mc-fabrikantene anbefaler, og med svært godt resultat. Renser med diesel og smører med girolje (SAE 90). Fort gjort, og billig.
Den viktigste grunnen til at man smører et o-ring kjede er at man skal bedre kjølingen av kjedet. Selve smøringen er ivaretatt av fettet innafor o-ringene.
For å bevare o-ringene best mulig, bør man ligge langt unna white spirit til rens. Legg en o-ring i white spirit, så vil man fort se hva som skjer med den. Bruker man diesel tørker man ikke ut o-ringene, og man har et forholdsvis billig rensemiddel som man kan få tak i stort sett over alt.
Min erfaring med de forskjellige kjedesprayene er at de tiltrekker seg og holder på støv, sand og andre "slipemidler" som kjedet kommer i kontakt med. Dessuten blir det seigt og klinete rundt omkring på sykkelen. Med girolje blir det også søl hvis man er rundhåndet med påføringen, men dette sølet er enkelt å fjerne med ei fille. Dessuten koster jo girolja en brøkdel av hva kjedespray koster. Jeg kjøpte en liter girolje i forfjor, og den er enda halvfull. Tror jeg ga 98 kroner for den literen.
Så til mitt bruk foretrekker jeg girolje. Lett renhold, billig, enkelt å bruke, samler ikke sand o.l. ved gruskjøring og holder forholdsvis lenge mellom hver smøring. Jeg smører hver gang kjedet ser tørt ut, sånn ca. hver 750 km hvis jeg ikke har kjørt i regn. Da smører jeg oftere.
Hvor lenge kjedene holder med denne metoden vet jeg ikke enda, for jeg har ikke behøvd å skifte kjede på noen av syklene etter at jeg begynte med metoden.