
Kåpeglass og støy...
- Globe
- Innlegg: 4957
- Registrert: 22 aug 2009, 10:14
- Motorsykkelen din: Yamaha R1
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Kåpeglass og støy...
ok...en baufil skulle vel også kunne duge...har et par skjermer liggende til TDM'n...tror jeg må forske litt på dette...når jeg kommer meg hjem....fra dette VARME landet jeg er i nå! 

- Snikkeren
- Innlegg: 4964
- Registrert: 02 jul 2010, 14:03
- Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure 2015
- Bosted: Ørsta
Re: Kåpeglass og støy...
Det kan godt være han brukte baufil også. Vil jo kanskje gi ca samme kutt det. Kan kanskje være en fordel å bruke baufil, for da slipper man at det blir for varmt.
Forresten. Den varioskjermen. Du kunne ikke tatt den med på PreHøstTuren, så kunne jeg prøvd den? Og hvis den funker for meg, så kan jeg kjøpe den av deg (regner med du ikke trenger den siden du ikke var fornøyd med den)?
Forresten. Den varioskjermen. Du kunne ikke tatt den med på PreHøstTuren, så kunne jeg prøvd den? Og hvis den funker for meg, så kan jeg kjøpe den av deg (regner med du ikke trenger den siden du ikke var fornøyd med den)?
http://www.snikkeren-mc.no" onclick="window.open(this.href);return false;
KTM 1290 Super Adventure 2015
Yamaha TDM 900 2011 (2008 overligger)
Suzuki GSX 650F 2008
Yamaha XT 600 1985
KTM 1290 Super Adventure 2015
Yamaha TDM 900 2011 (2008 overligger)
Suzuki GSX 650F 2008
Yamaha XT 600 1985
- Globe
- Innlegg: 4957
- Registrert: 22 aug 2009, 10:14
- Motorsykkelen din: Yamaha R1
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Kåpeglass og støy...
Jeg tar den med jeg vettu. Som jeg sa til deg...hadde jeg vært 10 cm kortere...eller lengre, ja så hadde den kanskje gitt forbedring i forhold til den originale. Jeg tar den med!
- Snikkeren
- Innlegg: 4964
- Registrert: 02 jul 2010, 14:03
- Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure 2015
- Bosted: Ørsta
Re: Kåpeglass og støy...
Glimrende.
Jeg er jo 10 cm kortere (ihvertfall) enn deg, så det kan jo være den funker bra for meg.
Jeg er jo 10 cm kortere (ihvertfall) enn deg, så det kan jo være den funker bra for meg.

http://www.snikkeren-mc.no" onclick="window.open(this.href);return false;
KTM 1290 Super Adventure 2015
Yamaha TDM 900 2011 (2008 overligger)
Suzuki GSX 650F 2008
Yamaha XT 600 1985
KTM 1290 Super Adventure 2015
Yamaha TDM 900 2011 (2008 overligger)
Suzuki GSX 650F 2008
Yamaha XT 600 1985
- AJ
- Administrator
- Innlegg: 39726
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Kåpeglass og støy...
Brukte noe så enkelt og gammaldags som en baufil, ja...Globe skrev:Hva kuttet du skjermen med?
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.


De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
- AJ
- Administrator
- Innlegg: 39726
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Kåpeglass og støy...
Har kutta enda mer på x-tra originalskjermen til Tiger som jeg hadde liggende.
Så mye er den kuttet i forhold til originalstørrelsen:

Så nå ser Tiger slik ut med kort "sport" skjerm


Den modifiserte skjermen er ikke helt ulik den som Thunderbike i New Zealand selger til en forholdsvis stiv pris...:
[img]http://i52.tinypic.com/24e12km.jpg[/img]
Om dxet hjelper på vindstøy og turbulens?
Virker som at det hjelper en god del faktisk
Vel, langt fra perfekt, men merker en bedring. Likevel ingen optimal løsning, men det skal mye til med disse moderne motorsyklene hvor fronten/lyktekåpen er plassert såpass lavt som den er. Tror nemlig dette er årsaken til at mange sykler har dette vindstøyproblemet, dvs. at lyktekåpen er lavere plassert for å gi bedre aerodynamikk enn eldre sykler hvor lyktekåpen var plassert høyre og dermed nærmere føreren, som førte til mindre turbulens og vindstøy.
Kun en teori fra min side, men er ubeskjeden nok til å tro at folk som har mer peil enn meg kan nikke gjenkjennende til at "jo, det er nok ikke helt feil å komme med en slik hypotese..."
Vel... nå har jeg to skjermer som jeg kan veksle mellom å bruke på Tiger. Og så langt er jeg mest fornøyd med den lave.
Om jeg tar sjansen på/tar meg råd til å skaffe meg en høy touringskjerm for å se om det å gå motsatt vei, dvs. høyere skjerm, gir bedre effekt, gjenstår å se...
Tror kanskje det koster mer enn det smaker, for å si det sånn.
Så mye er den kuttet i forhold til originalstørrelsen:

Så nå ser Tiger slik ut med kort "sport" skjerm



Den modifiserte skjermen er ikke helt ulik den som Thunderbike i New Zealand selger til en forholdsvis stiv pris...:
[img]http://i52.tinypic.com/24e12km.jpg[/img]
Om dxet hjelper på vindstøy og turbulens?
Virker som at det hjelper en god del faktisk

Vel, langt fra perfekt, men merker en bedring. Likevel ingen optimal løsning, men det skal mye til med disse moderne motorsyklene hvor fronten/lyktekåpen er plassert såpass lavt som den er. Tror nemlig dette er årsaken til at mange sykler har dette vindstøyproblemet, dvs. at lyktekåpen er lavere plassert for å gi bedre aerodynamikk enn eldre sykler hvor lyktekåpen var plassert høyre og dermed nærmere føreren, som førte til mindre turbulens og vindstøy.
Kun en teori fra min side, men er ubeskjeden nok til å tro at folk som har mer peil enn meg kan nikke gjenkjennende til at "jo, det er nok ikke helt feil å komme med en slik hypotese..."

Vel... nå har jeg to skjermer som jeg kan veksle mellom å bruke på Tiger. Og så langt er jeg mest fornøyd med den lave.
Om jeg tar sjansen på/tar meg råd til å skaffe meg en høy touringskjerm for å se om det å gå motsatt vei, dvs. høyere skjerm, gir bedre effekt, gjenstår å se...
Tror kanskje det koster mer enn det smaker, for å si det sånn.

_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.


De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
- AJ
- Administrator
- Innlegg: 39726
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Kåpeglass og støy...
Min aller første post her på MCsiden dreide seg om vindstøy fra kåpeglasset på TDM'en som jeg hadde kjøpt 3 uker før jeg registerte meg her i 2006.
Nå nettopp kom jeg over en løsning til TDM'en som jeg antakelig ville prøvd om jeg hadde kommet over det den gangen, nemlig dette:
[img]http://i49.tinypic.com/71l7oz.jpg[/img]
Er ganske mange her inne som har TDM 900 og dere kjenner kanskje ikke til denne løsningen?
Kan muligens være noe å sjekke litt nærmere...
Nå nettopp kom jeg over en løsning til TDM'en som jeg antakelig ville prøvd om jeg hadde kommet over det den gangen, nemlig dette:
[img]http://i49.tinypic.com/71l7oz.jpg[/img]
Er ganske mange her inne som har TDM 900 og dere kjenner kanskje ikke til denne løsningen?
Kan muligens være noe å sjekke litt nærmere...
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.


De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
Re: Kåpeglass og støy...
.
Sist redigert av TheBandit den 03 mar 2015, 17:36, redigert 1 gang totalt.
Re: Kåpeglass og støy...
Er ikkje den skarpaste kniven i skuffen, så eg må spørre. Ka meiner du med Schuberths lufte patent i front? Det eg ser på bilde, ser no ut som luftinga alle andre hjelmer har i front under visiret?
Er det luftinga som er med å skape turbulensen eller?
Vist så, prøv en slik "wisperkit" eller ka det no heiter. Festest i hjelmen under haken, funker som f.. hos shoei.
Er det luftinga som er med å skape turbulensen eller?
Vist så, prøv en slik "wisperkit" eller ka det no heiter. Festest i hjelmen under haken, funker som f.. hos shoei.
- Snikkeren
- Innlegg: 4964
- Registrert: 02 jul 2010, 14:03
- Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure 2015
- Bosted: Ørsta
Re: Kåpeglass og støy...
Plutselig fikk jeg noe jeg kan ønske meg, men spørst om jeg klarer å vente helt til bursdagen min.AJ skrev:Min aller første post her på MCsiden dreide seg om vindstøy fra kåpeglasset på TDM'en som jeg hadde kjøpt 3 uker før jeg registerte meg her i 2006.
Nå nettopp kom jeg over en løsning til TDM'en som jeg antakelig ville prøvd om jeg hadde kommet over det den gangen, nemlig dette:
[img]http://i49.tinypic.com/71l7oz.jpg[/img]
Er ganske mange her inne som har TDM 900 og dere kjenner kanskje ikke til denne løsningen?
Kan muligens være noe å sjekke litt nærmere...

Det så jo ut som en fleksibel løsning det der. Må jo klare å finne en stilling som gir litt mindre turbulens. Og så har man mulighet for å montere et stag for feste av GPS også. Så da må jeg jo ønske meg GPS etterhvert også.

http://www.snikkeren-mc.no" onclick="window.open(this.href);return false;
KTM 1290 Super Adventure 2015
Yamaha TDM 900 2011 (2008 overligger)
Suzuki GSX 650F 2008
Yamaha XT 600 1985
KTM 1290 Super Adventure 2015
Yamaha TDM 900 2011 (2008 overligger)
Suzuki GSX 650F 2008
Yamaha XT 600 1985
Re: Kåpeglass og støy...
.
Sist redigert av TheBandit den 03 mar 2015, 17:36, redigert 1 gang totalt.
- Bringisen
- Innlegg: 1725
- Registrert: 15 des 2010, 16:47
- Motorsykkelen din: BMW R1200GS 2014
- Bosted: Bergen
Re: Kåpeglass og støy...
Jeg tror BMW systemhjelm 6 har samme "problemet" siden de er svært lik Schuberthjelmene.TheBandit skrev:Tidligere hjelmer jeg har hatt (Nolan og Caberg) så har luften gått "rett inn" istedet for at den får en slags vinkel som Schuberthen har. Tidligere hjelmer har også støyet, men ikke pga lufteventilen foran. Schuberthen blir så si lydløs hvis jeg lukker ventilen foran, men da kveles jeg av oksygenmangelZZR-Tom skrev:Er ikkje den skarpaste kniven i skuffen, så eg må spørre. Ka meiner du med Schuberths lufte patent i front? Det eg ser på bilde, ser no ut som luftinga alle andre hjelmer har i front under visiret?
Er det luftinga som er med å skape turbulensen eller?
Vist så, prøv en slik "wisperkit" eller ka det no heiter. Festest i hjelmen under haken, funker som f.. hos shoei.![]()
Så jeg må finne en løsning for å få unna turbulensen fra skjermen eller bytte hjelm. Kjører allerede med propper så
Når jeg har kåpeglasset mitt nesten på det høyeste så kan det bli litt luftelyder i den luftespalten du nevner. Når jeg lukker den så forsvinner lyden , men jeg vill ikke si det er turbulens for hjelmen sitter helt i ro og vingler eller dirrer ikke , kun mer lyd.
Om det blir plagsomt så løser jeg det på to måter , om jeg må ha kåpeglasset i høyeste posisjon så lukker jeg luftespalten og åpner visiret litt. Eller så senker jeg kåpeglasset en liten tanke.
Er ikke et problem slik jeg ser det , men jeg tror jeg skjønner hva du mener.
2014 BMW R1200GS, Farge: Bluefire, m/ Dynamic ESA II, Aktiv fjæring DDC, Automatic Stability Control ASC , Digital Traction Control DTC, Cruice kontroll , Dekktrykksovervåking ,ABS Pro , LED Hovedlys , Dagslys kjørelys , LED Ekstralykter , Kjørecomputer Pro , LED Blinklys , Tyverialarm , BMW Navigator V , BMW Veltebøyle , Touratech øvre veltebøyle , BMW Motorbeskyttelse , GIVI Trekker sorte Alu-vesker m/tilbehør , Krom Eksosrør , Varmeholker og Håndtakbeskyttere.
- Voodoodoo
- Innlegg: 1077
- Registrert: 07 mai 2012, 22:05
- Motorsykkelen din: Suzuki GSX1300R 2013
- Bosted: Ein stad der ingen skulle tru at noken kunne bu
Re: Kåpeglass og støy...
Det der med turbulens og støy på sykkel har jeg aldri skjønt noe av. Nå har jeg bestandig kjørt sportssykkel så det er mulig jeg ha vært skånet for skadelig vindsus men..
Jeg har da kjørt både fort og langt og om det buldrer og bråker litt i hjelmen så er det da bare endel av sjarmen med å sitte ute i vinden.
Nå har jeg som regel irritert meg mer over idiotisk pakking i tankveska så en ikke kommer unna fartsvinden enn litt vindstøy. Noen timer i 180-200 fører tll en relativt gåen nakkemuskulatur.
Så til poenget, er dere jævla kresne?
Burde dere strengt tatt kjørt en premiumklasse personbil med litt kammermusikk på stereoen
Jeg har da kjørt både fort og langt og om det buldrer og bråker litt i hjelmen så er det da bare endel av sjarmen med å sitte ute i vinden.
Nå har jeg som regel irritert meg mer over idiotisk pakking i tankveska så en ikke kommer unna fartsvinden enn litt vindstøy. Noen timer i 180-200 fører tll en relativt gåen nakkemuskulatur.
Så til poenget, er dere jævla kresne?
Burde dere strengt tatt kjørt en premiumklasse personbil med litt kammermusikk på stereoen

Artificial intelligence is no match for natural stupidity
Re: Kåpeglass og støy...
.
Sist redigert av TheBandit den 03 mar 2015, 17:35, redigert 1 gang totalt.
Re: Kåpeglass og støy...
.
Sist redigert av TheBandit den 03 mar 2015, 17:35, redigert 1 gang totalt.