12 volt uttak

... om verktøy, service, tekniske og mekaniske problemer, reparasjoner og modifiseringer
Svar
gbruaset
Innlegg: 471
Registrert: 01 nov 2009, 16:10
Motorsykkelen din: 2011 Bmw F 800 GS
Sted: Oslo

12 volt uttak

Legg inn av gbruaset »

heisann! Dette spm går til de som har 12 volt uttak på sykkelen sin - som på BMW, Ktm, Ducati m.fl. Trenger en ekstra siking, eller ligger det en sikring mellom uttaket og batteriet fra før? Er detnoen som har erfaring med tilkobling av ekstra ly fra uttakene? mvh Geir

Brukeravatar
Globe
Innlegg: 4957
Registrert: 22 aug 2009, 10:14
Motorsykkelen din: Yamaha R1
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: 12 volt uttak

Legg inn av Globe »

Jeg har montert styrestrøm via Rele inn til ekstra sikringsboks, derifra gis det strøm til ulike tilkoblinger (GPS, varmeholker og 2 stk. 12V. uttak) Skulle jeg hatt ekstralys vil jeg da benyttet egen sikring til disse også.

Brukeravatar
fikse
Innlegg: 953
Registrert: 28 apr 2011, 19:48
Motorsykkelen din: ´93Honda NX250, ´86 FZX700, ´87 Honda PX
Sted: Sund, Sotra, vest for Bergen

Re: 12 volt uttak

Legg inn av fikse »

gbruaset skrev:heisann! Dette spm går til de som har 12 volt uttak på sykkelen sin - som på BMW, Ktm, Ducati m.fl. Trenger en ekstra siking, eller ligger det en sikring mellom uttaket og batteriet fra før? Er detnoen som har erfaring med tilkobling av ekstra ly fra uttakene? mvh Geir
Noen sykler har liggende en egen "ACC"-kabel, noen har det ikke. Noen går via svitsjen, noen direkte fra batteri.
På de syklene jeg har herjet med kablingen, har ACC-kablingen vært så pinglete at jeg bare har fjernet den (eller bare latt den ligge), og heller laget min egen:
Først må du finne ut hvor mye strøm du kan få bruk for, og dimensjoner ut i fra det, evt bare legg en feit kabel med det samme. Så må du finne ut om du vil ha tilgang til strøm hele tiden, eller bare når tenningen er på.
Jeg har ved flere anledninger startet med å legge en 6mm2 kabel direkte fra batteriet og frem til området hvor strømmen trengs. Denne sikrer jeg med en fuktsikret mini-sikringsholder (Biltema har en som det er sjokkerende bra kvalitet på, den virker selv etter flere år..) kloss opptil batteriet, og legger den et stykke fremover. Ut i fra denne henter jeg strøm til det som trengs, evt legger på ny sikring, og i de fleste tilfeller et rele. På rene strømuttak kan det være greit å ha permanent strøm på uttaket. Det gjør det praktisk til f.eks å lade sykkelen via uttaket.
Har ikke herjet på BMW, men på diverse japser og litt KTM, og alle som en har veldig tynne kabler til det aller meste, og ACC-kablingen på disse ville jeg ikke brukt til ekstralys, om ikke målet ville være å lage varmekabler samtidig :-J Ingen av de jeg har sett har vært usikret, men de deler gjerne sikring med flere andre dingser...
Livet er en lek: OBS: KTM Sting 125 (1997) kommer snart for salg!

Bent Are Fikse ´93 Honda NX 250 ´86 FZX 700 (US)

Svar