Første uka av ferien er unnagjort. Søndag for ei uke siden starta jeg på "le tour de Finnmark" hjemmefra til Kiberg, 52 mil til det ytterste østlige punktet av fastlandsnorge. Det hadde regna hele natta, og veiene var søkkvåte de første milene. Med mørkegrå himmel i alle retninger, hadde jeg mest lyst til å ta bilen. Men jeg var heldig med været, ikke en regndråpe på hele turen østover, passelig kjøretemperatur ca 12 grader.
IMG_3558.JPG
Det ble mange stopp på turen, pissepauser, røykepauser, fotopauser. Her er et bilde fra den første stoppen ved Gargoloubbal på vidda ca 5 mil fra Karasjok.
IMG_3561.JPG
Siste stopp før Kiberg. Ved Varangerfjorden et stykke øst for Vadsø. Landskapet på Varangerhalvøya er skinnflatt, uten skog. Mange synes sikkert det er gørr kjedelig, men jeg syns det er nydelig. Veiene er gode, med lange sletter og svinger som man ser slutten på, før man starter på dem. Jeg kunne kjørt fort her, hadde det ikke vært for alle sauene på og langs veien.
IMG_3562.JPG
Fremme i Kiberg. Endel av bygda sett fra øversida mot havna.
Idag er det ikke mye aktivitet der, bare ett fiskebruk som er i drift av og til. Da jeg var liten var det 4 fiskebruk, 3 butikker, 2 kiosker, kino og ca 700 fastboende. I tillegg mange fiskeindustriarbeidere fra Finland. Idag bor det færre enn 300 i bygda, skolen, den siste butikken og posthuset er nedlagt. det var skikkelig vemodig å vandre rundt i "gatene" der vi lekte hver sommer.
IMG_3607.JPG
IMG_3616.JPG
[
IMG_3622.JPG
En av dagene kjørte onkel og jeg til Vardø. Der så vi på heksemonumentet som er reist til minne om heksebrenningene på Vardøhus festning. Her er noen bilder.
IMG_3602.JPG
IMG_3603.JPG
IMG_3604.JPG
Vi kjørte også forbi butikken til rørleggeren fra tv-serien "Sneballkrigen".
IMG_3601.JPG
På Kibergnesset hadde tyskerne et stort kystbatteri. Jeg skal komme tilbake til det senere, med mange bilder.
Og så har jeg noen bilder fra hjemturen, bla annet ett fra Porsangmoen. Spesielt for deg, Dexter.
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.