Jompa, en mann i begynnelsen av 60'årene.

Din egen Forum-blogg! Om MC-livet ditt og annet du vil dele med andre.
Svar
Brukeravatar
Intruder
Motorsykkelen din: 1992 Intruder 750

Re: GYLLENE TIDER, fremdeles

Legg inn av Intruder »

Jompa skrev:
Intruder skrev:Ha en riktig god ferie og en fortsatt god sommer,Jompa. :thumleft

Slapp den aff,satana perkele og zivio... :lol :D

Hilsen Endre *mas
Takk for det, sommern e inne i en liten downperiode, bare 12 grader i dag. Men det blir nok bedre...........

Den siste setninga di skjønte Æ ikke helt, burde vel kanskje kunne litt finsk. Det e mange av finsk avstamning der øst.
Globe skrev:Høres ut som en god tur ja...og en helt utmerket....plan B :knegg

God tur!! :thumleft
Kunsten å presentere en ide er å passe på at det ser ut som de som sitter med makta har kommet på ideen. ;e
Satana perkele er vel f... skjære,mens zivio er bosnisk for skål.... :skriver
Evig eies kun det tapte !

Nil satis nisi optimum !

http://www.rykogreis.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

Brukeravatar
Jompa
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050

Re: GYLLENE TIDER, le tour de Finnmark

Legg inn av Jompa »

Første uka av ferien er unnagjort. Søndag for ei uke siden starta jeg på "le tour de Finnmark" hjemmefra til Kiberg, 52 mil til det ytterste østlige punktet av fastlandsnorge. Det hadde regna hele natta, og veiene var søkkvåte de første milene. Med mørkegrå himmel i alle retninger, hadde jeg mest lyst til å ta bilen. Men jeg var heldig med været, ikke en regndråpe på hele turen østover, passelig kjøretemperatur ca 12 grader.
IMG_3558.JPG
Det ble mange stopp på turen, pissepauser, røykepauser, fotopauser. Her er et bilde fra den første stoppen ved Gargoloubbal på vidda ca 5 mil fra Karasjok.
IMG_3561.JPG
Siste stopp før Kiberg. Ved Varangerfjorden et stykke øst for Vadsø. Landskapet på Varangerhalvøya er skinnflatt, uten skog. Mange synes sikkert det er gørr kjedelig, men jeg syns det er nydelig. Veiene er gode, med lange sletter og svinger som man ser slutten på, før man starter på dem. Jeg kunne kjørt fort her, hadde det ikke vært for alle sauene på og langs veien.
IMG_3562.JPG
Fremme i Kiberg. Endel av bygda sett fra øversida mot havna.
Idag er det ikke mye aktivitet der, bare ett fiskebruk som er i drift av og til. Da jeg var liten var det 4 fiskebruk, 3 butikker, 2 kiosker, kino og ca 700 fastboende. I tillegg mange fiskeindustriarbeidere fra Finland. Idag bor det færre enn 300 i bygda, skolen, den siste butikken og posthuset er nedlagt. det var skikkelig vemodig å vandre rundt i "gatene" der vi lekte hver sommer.
IMG_3607.JPG
IMG_3616.JPG
[
IMG_3622.JPG
En av dagene kjørte onkel og jeg til Vardø. Der så vi på heksemonumentet som er reist til minne om heksebrenningene på Vardøhus festning. Her er noen bilder.
IMG_3602.JPG
IMG_3603.JPG
IMG_3604.JPG
Vi kjørte også forbi butikken til rørleggeren fra tv-serien "Sneballkrigen".
IMG_3601.JPG
På Kibergnesset hadde tyskerne et stort kystbatteri. Jeg skal komme tilbake til det senere, med mange bilder.
Og så har jeg noen bilder fra hjemturen, bla annet ett fra Porsangmoen. Spesielt for deg, Dexter.
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
Sist redigert av Jompa den 01 aug 2011, 00:07, redigert 2 ganger totalt.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
Intruder

Legg inn av Intruder »

Fyttirakkern,hvis det ser slik ut ved Porsangmoen gir jeg F i den turen jeg eventuelt har tenkt ta nordover,var
jo der i `73. :mk
Det må da være noen mer positive bilder fra stedet,Jompa...? :punch
Nesten til å grine av... :fool: :sleepy :-)å

Nil satis nisi optimum !

Brukeravatar
Jompa

Legg inn av Jompa »

Intruder skrev:Fyttirakkern,hvis det ser slik ut ved Porsangmoen gir jeg F i den turen jeg eventuelt har tenkt ta nordover,var
Nei dette er ikke fra porsangmoen. jeg rota med bildene på slutten, beklager. Rettelse kommer.

Brukeravatar
Intruder

Legg inn av Intruder »

Jompa skrev:
Intruder skrev:Fyttirakkern,hvis det ser slik ut ved Porsangmoen gir jeg F i den turen jeg eventuelt har tenkt ta nordover,var
Nei dette er ikke fra porsangmoen. jeg rota med bildene på slutten, beklager. Rettelse kommer.
Ja,ble nesten djupt såra og vonbråten,jeg Jompa... :redface

Nil satis nisi optimum !

Brukeravatar
Jompa

Legg inn av Jompa »

Her, Intruder har du et positivt bilde av et gammelt og noenlunde velholdt hus. I tillegg har Æ en haug med positive bilder av stedet inni hodet mitt, men det e vanskelig å dele dem. Ellers e det jo bra at stedet ikke har trær som skygger for parabolantennene. (?)
IMG_3605.JPG
Og her e bildet fra porsangmoen. Brannstasjonen, som lå til venstre for porten er borte. Ellers ser vel porten og vakta ut omtrent som før ?
IMG_3627.JPG
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Brukeravatar
Intruder

Legg inn av Intruder »

Kjenner meg igjen ja,jeg holdt til i brakka til venstre.Hadde mye artig der,
dessverre har kontakten med kameratene vært så som så... :(
Men slikt er det som regel... :thumleft
Takk for bildene iallfall !!

Nil satis nisi optimum !

Brukeravatar
Dexter
Motorsykkelen din: Honda NC750X DCT

Legg inn av Dexter »

Takk for bilde(r)! Det er rart åssen 4 år på en plass kan generer så mange minner. Jeg har da også utelukkende positive minner fra tiden på GP. Det er nok ikke slik at jeg savner tilbake til Finnmark, men venner og arbeidsplassen var topp. Det er slik noe som fester seg. Noen av uværsdagene synes jeg også litt av sjarmen. Kan ikke telle alle gangene flyet har landet tilsynelatende sidelengs, mens vi hadde nok med å holde oss fast i risting å humping - med stor spenning på om det går bra også denne gangen :knegg
Det er det samme for skylda hvem som har den...

Brukeravatar
Intruder

Legg inn av Intruder »

Husker kapteinen på SAS DC 9èrn vi landet med i en jævla vind først i januar 1973 sa etter landing : Har egentlig ikke lov å
lande i slikt vær,men pytt,dere er jo bare soldater.... :moi: *mas
Oppstillinger i skikkelige vindkuler om vinter`n...fresk luft....
Mygg så syore at vi kunne returnert sørover på en.. :vs
Bygget vei og skytefelt i Halkkavarre... :roll som kong Olav åpnet.. :prf

Nil satis nisi optimum !

Brukeravatar
Jompa

Legg inn av Jompa »

Intruder skrev:Husker kapteinen på SAS DC 9èrn vi landet med i en jævla vind først i januar 1973 sa etter landing : Har egentlig ikke lov å
lande i slikt vær,men pytt,dere er jo bare soldater.... :moi: *mas
Oppstillinger i skikkelige vindkuler om vinter`n...fresk luft....
Mygg så syore at vi kunne returnert sørover på en.. :vs
Bygget vei og skytefelt i Halkkavarre... :roll som kong Olav åpnet.. :prf
Skytefeltet i Halkavarre huske Æ godt i fra 85 og etpar repøvelser senere. Æ va i MFA-Btt, OPtroppen. det va vi som fikk se granatnedslagene. Til gjengjeld fikk vi maten aller sist. Har enda kontakt med en i fra troppen, han bor på Sømna sør for Brønnøysund.

Brukeravatar
Jompa

Legg inn av Jompa »

Når vi allerede er inne på granater og krutt kan jeg vel legge inn noen bilder fra Kibergneset. Selv om det vel er langt fra politisk korrekt i disse tider.
Tyskerne hadde et kystfort der med 3 store kanoner, endel mindre ( 88mm ?) og luftvern. Batteriet dekket Varangerfjorden og ble bygd ut fra 1941 og helt til høsten 1944.
Da den sovjetiske hæren rykket inn i Østfinnmark, fikk tyskerne det så travelt med å trekke seg tilbake at de ikke rakk å ødelegge stillingene. De store kanonene ble enten ødelagt eller demontert, og de mindre kanonene ble fjernet.
Brakkene ble brent, men ikke fiskeværet.
IMG_3565.JPG
Typisk tysk luftvernstilling som fantes over alt i Europa.
IMG_3576.JPG
Maskingeværbunker, stativet står enda på plass bakom skyteskåret.
IMG_3578.JPG
Granathylser, sansynligvis 88mm som var tyskernes mest brukte kaliber, fantes både i stridsvogner, som slept kanon og fastmontert på
f eks jernbanevogner.
IMG_3579.JPG
Mannskapsbunker. Det var russefanger som gjorde grovarbeidet. jeg vet ikke hvor mange som omkom her.
IMG_3587.JPG
IMG_3586.JPG
Fundament til en av de store kanonene.
IMG_3589.JPG
Ildlederbunkeren, på folkemunne blir den kalt høydemåleren.
IMG_3594.JPG
Innvendig i den samme bunkeren. Noen av ståldørene henger enda på hengslene, det henger enda køyer på veggene i enkelte bunkere.
IMG_3591.JPG
IMG_3597.JPG
Her stod radaren. Tyskerne var heldigvis langt etter de allierte i utviklingen av radar. Det var ingen barn som ble drept som følge av krigshandlinger i Kiberg. Men ei tre år gammel jente omkom i en husbrann.
Kiberg og kibergnesset ble bombet av sovjetiske fly flere ganger.

Brukeravatar
Jompa

Legg inn av Jompa »

Etter to dager i Kiberg var det på tide å starte på hjemturen. Onsdag for ei uke siden var det meldt store nedbørsmengder og flomfare i hele fylket, så jeg var ganske spent tirsdagskvelden før jeg la meg.
Det var trivelig å besøke onkel, men med massedrapet på Utøya og bomba i Oslo lørdagen før jeg dro, ble hele turen ganske surrealistisk.
Stadige nyhetssendinger blanda med barndomsminner og nye inntrykk fra stedet i ei eneste mølje.
Starta som planlagt hjem onsdag morgen. Det hadde regna om natta og inn til Vadsø var veien våt. Men så ble det sol og varmere. Og varmere. På hele hjemturen fikk jeg to små regnskurer. Hadde starta dagen med ullgenser, men den måtte vekk etter etpar timer.
Da jeg kom hjem sent på ettermiddagen var det enda over 20 grader hjemme. Det er slett ikke hver sommer man kan krysse nesten hele fylket i sånt vær !
IMG_3624.JPG
På hjemtur. Yttre Varangerfjord og Barentshavet i bakgrunnen. Fremdeles litt grått.
IMG_3629.JPG
Sørlandet ? Nei, Porsangerfjorden litt vest for Lakselv.
IMG_3630.JPG
Et bilde til fra porsanger. Kistrand.
IMG_3634.JPG
Sennaland på vidda langs E6 mellom Skaidi og Alta.

Det var en flott tur både østover og hjem igjen. Jeg virker muligens som en stor egoist, men det var kjempegodt å få en terrorfri dag på hjemturen. Bare kjøre i min egen verden og med mine egne tanker.
Sykkelen fungerte utmerket på hele turen. Kåpa ser ikke ut til å ta av mye for vinden men jeg oppdaget at den faktisk tar av for
"sjokkbølgen" etter trailere og busser. Bra !
På tur østover merket jeg at styret ville "flagre" litt i enkelte svinger. Trodde først at det var noe galt med sykkelen, men skjønte etterhvert at det var høvelstripene i asfalten som laga "flagringen".
Det blir vel ikke flere langturer i år, men neste år er det Norgestreff i Lofoten.... Gjett hvem som har tenkt seg dit ?

Brukeravatar
jhn
Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str

Legg inn av jhn »

Det bildet fra Kistrand, da du knipset det stod du ca 100 m fra hytta mi, med ryggen til.
Til slutt sa Jompa:
"...men neste år er det Norgestreff i Lofoten.... Gjett hvem som har tenkt seg dit ?"
me, my self, and I

Brukeravatar
Jompa

Legg inn av Jompa »

jhn skrev:Det bildet fra Kistrand, da du knipset det stod du ca 100 m fra hytta mi, med ryggen til.
Til slutt sa Jompa:
"...men neste år er det Norgestreff i Lofoten.... Gjett hvem som har tenkt seg dit ?"
me, my self, and I
Skal se etter deg neste gang Æ kjøre forbi, ka slags farge e hytta ?
Og så treffes vi vel muligens i Lofoten ?

ArcticTiger
Motorsykkelen din: x

Legg inn av ArcticTiger »

Flott reportasje og fine bilder fra Finnmark Jompa :thumleft
Det er noe av det beste med forumet syns jeg, at vi deler bilder fra våre turer, det er virkelig til stor inspirasjon for fremtidige mc-turer land og strand rundt!

Svar