Girkasse - Yamaha FZ1
Girkasse - Yamaha FZ1
Har en Fazer 1000, 2007 modell som jeg kjøpte i vår. Er det noen som har noen erfaringer med girkassa på denne?
Jeg synes den er spesielt tung å få i 1.gir. Synes det smeller litt vel mye. Er det noen som har noe tips?
Jeg synes den er spesielt tung å få i 1.gir. Synes det smeller litt vel mye. Er det noen som har noe tips?
- Snikkeren
- Innlegg: 4964
- Registrert: 02 jul 2010, 14:03
- Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure 2015
- Bosted: Ørsta
Re: Girkasse - Yamaha FZ1
Hei, og velkommen til mcsiden.
På TDM'en min smeller det også en del når jeg setter den i første. Smeller ihvertfall en god del mer enn på Suzuki'en jeg hadde før. Jeg veit ikke jeg, men kanskje det er litt typisk Yamaha at det smeller litt når man setter den i første?
Men den er ikke tung å få i førstegir.
Må du trakke hadrere for å få den i første enn på andre sykler?

På TDM'en min smeller det også en del når jeg setter den i første. Smeller ihvertfall en god del mer enn på Suzuki'en jeg hadde før. Jeg veit ikke jeg, men kanskje det er litt typisk Yamaha at det smeller litt når man setter den i første?
Men den er ikke tung å få i førstegir.
Må du trakke hadrere for å få den i første enn på andre sykler?
http://www.snikkeren-mc.no" onclick="window.open(this.href);return false;
KTM 1290 Super Adventure 2015
Yamaha TDM 900 2011 (2008 overligger)
Suzuki GSX 650F 2008
Yamaha XT 600 1985
KTM 1290 Super Adventure 2015
Yamaha TDM 900 2011 (2008 overligger)
Suzuki GSX 650F 2008
Yamaha XT 600 1985
Re: Girkasse - Yamaha FZ1
hallo!
den er ikke vanskelig å få i gir. Det er bare det at jeg synes det smeller litt vel mye.
Er litt bekymret for at jeg skal skade girkassen.
Tenkte kanskje at jeg måtte justere clutchen eller noe slik det ikke blir noe skade...
den er ikke vanskelig å få i gir. Det er bare det at jeg synes det smeller litt vel mye.
Er litt bekymret for at jeg skal skade girkassen.
Tenkte kanskje at jeg måtte justere clutchen eller noe slik det ikke blir noe skade...
- Snikkeren
- Innlegg: 4964
- Registrert: 02 jul 2010, 14:03
- Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure 2015
- Bosted: Ørsta
Re: Girkasse - Yamaha FZ1
Jeg tror ikke det er noe feil med den hvis den går lett i gir.
Kanskje flere som kjører Yamaha kan si noe om deres kasse smeller litt når de setter den i første også?
Kanskje flere som kjører Yamaha kan si noe om deres kasse smeller litt når de setter den i første også?
http://www.snikkeren-mc.no" onclick="window.open(this.href);return false;
KTM 1290 Super Adventure 2015
Yamaha TDM 900 2011 (2008 overligger)
Suzuki GSX 650F 2008
Yamaha XT 600 1985
KTM 1290 Super Adventure 2015
Yamaha TDM 900 2011 (2008 overligger)
Suzuki GSX 650F 2008
Yamaha XT 600 1985
- AJ
- Administrator
- Innlegg: 39749
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Girkasse - Yamaha FZ1
Velkommen hit til MCsiden.no, Conrad!
Den typiske "klonkingen" du beskriver er et ikke helt ukjent Yamaha fenomen, noe Snikkeren også nevner.
Opplevde nøyaktig det samme på min TDM 900, 2006 mod. Uten at det oppsto feil eller andre problemer på gearkassa de 60K jeg hadde sykkelen. Måtte heller ikke bytte clutch på den i løpet av disse 60.000 kjørte kilometerne.
Har samme 'problem' på Triumph Tiger 1050, 23010 mod. som jeg har nå. Disse syklene har imidlertid en rimelig godt (bruker)dokumentert svakhet, nemdlig at clutchlamellene fester seg til hverandre på en måte som gjør at clutch-funksjonen reduseres. Fikes lett på verksted når service utføres.
Ellers er Suzuki kjent for å ha gode gearkasser, mens Yamaha har et noe mer "frynsete" rykte i så måte...
Generelt sett er gearkasser til MC enklere enn gearkasser til bil siden de er usynkroniserte, dvs. ligner mer på traktorgearkasser enn "myke" synkroniserte bilgearkasser...
Sånne gearkasser tåler vel strengt tatt litt røff behandling, så denne "klonkingen" er ikke så mye å bry seg som så lenge giringen funker greit ellers.
Men kan jo være lurt å be om å få sjekket clutchen på neste service likevel...

Den typiske "klonkingen" du beskriver er et ikke helt ukjent Yamaha fenomen, noe Snikkeren også nevner.
Opplevde nøyaktig det samme på min TDM 900, 2006 mod. Uten at det oppsto feil eller andre problemer på gearkassa de 60K jeg hadde sykkelen. Måtte heller ikke bytte clutch på den i løpet av disse 60.000 kjørte kilometerne.
Har samme 'problem' på Triumph Tiger 1050, 23010 mod. som jeg har nå. Disse syklene har imidlertid en rimelig godt (bruker)dokumentert svakhet, nemdlig at clutchlamellene fester seg til hverandre på en måte som gjør at clutch-funksjonen reduseres. Fikes lett på verksted når service utføres.
Ellers er Suzuki kjent for å ha gode gearkasser, mens Yamaha har et noe mer "frynsete" rykte i så måte...
Generelt sett er gearkasser til MC enklere enn gearkasser til bil siden de er usynkroniserte, dvs. ligner mer på traktorgearkasser enn "myke" synkroniserte bilgearkasser...
Sånne gearkasser tåler vel strengt tatt litt røff behandling, så denne "klonkingen" er ikke så mye å bry seg som så lenge giringen funker greit ellers.
Men kan jo være lurt å be om å få sjekket clutchen på neste service likevel...
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.


De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
Re: Girkasse - Yamaha FZ1
Takk for beroligende erfaringer.
Jeg ber om en ekstra sjekk på girkasse/clutch ved neste service
Jeg ber om en ekstra sjekk på girkasse/clutch ved neste service

- fikse
- Innlegg: 953
- Registrert: 28 apr 2011, 19:48
- Motorsykkelen din: ´93Honda NX250, ´86 FZX700, ´87 Honda PX
- Bosted: Sund, Sotra, vest for Bergen
Re: Girkasse - Yamaha FZ1
Er det spesielt når du starter opp på kald motor, at den klunker? Altså første giret du setter den i? Om det er slik, så kan det være at kløtsjplatene kleber seg litt sammen. Dette kan du avhjelpe med å sette den i andre gir (motor avslått!), inn med kløtsjen, jukk frem og tilbake til kløtsjen slipper og sykkelen triller frem og tilbake. Deretter kan du sette den i fri, inn med kløtsjen og så starte. Da vil den gjerne bare klunke endel, og ikke smelle hardt.
Uansett så er dette et ganske normalt "problem" på mange MC-er. Både Yamaha og Honda (og andre merker, seff) kan være ganske grinete på dette. En Honda Deauville jeg hadde, var skikkelig grinete på dette. Mange Deauville-eiere som var ganske frustrert på dette, det høres jo ut som at motor skal "revne". Byttet til en olje fra Royal Purple (fra en billig Biltema-olje), samt tilsatte QMI metallbehandling, og klunkingen er 90% borte, og den glir i gir som varm kniv i smør, også på kald motor.
Uansett så er dette et ganske normalt "problem" på mange MC-er. Både Yamaha og Honda (og andre merker, seff) kan være ganske grinete på dette. En Honda Deauville jeg hadde, var skikkelig grinete på dette. Mange Deauville-eiere som var ganske frustrert på dette, det høres jo ut som at motor skal "revne". Byttet til en olje fra Royal Purple (fra en billig Biltema-olje), samt tilsatte QMI metallbehandling, og klunkingen er 90% borte, og den glir i gir som varm kniv i smør, også på kald motor.
Livet er en lek: OBS: KTM Sting 125 (1997) kommer snart for salg!
Bent Are Fikse ´93 Honda NX 250 ´86 FZX 700 (US)
Bent Are Fikse ´93 Honda NX 250 ´86 FZX 700 (US)
Re: Girkasse - Yamaha FZ1
YES!
Det funka veldig bra. Den gikk som smør ned i 1.gir :-)
TAKK !!
Det funka veldig bra. Den gikk som smør ned i 1.gir :-)
TAKK !!
- AJ
- Administrator
- Innlegg: 39749
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Girkasse - Yamaha FZ1
Nyttig tips, virker det somfikse skrev:Er det spesielt når du starter opp på kald motor, at den klunker? Altså første giret du setter den i? Om det er slik, så kan det være at kløtsjplatene kleber seg litt sammen. Dette kan du avhjelpe med å sette den i andre gir (motor avslått!), inn med kløtsjen, jukk frem og tilbake til kløtsjen slipper og sykkelen triller frem og tilbake. Deretter kan du sette den i fri, inn med kløtsjen og så starte. Da vil den gjerne bare klunke endel, og ikke smelle hardt.

Lurer bare på en ting; "inn med clutchen", skriver du: betyr det at sykkelen ikke skal stå i gear - andregiret - når du beveger sykker'n fram og tilbake til clutchen slipper?
Bevege sykker'n fram og tilbake mens du holder clutchen inne (frikoblet) og sykker'n i andregiret - er det slik det skal gjøres?
Spør bare for å få dette helt klart siden jeg ikke er helt sikker på hva du mener...

_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.


De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
- fikse
- Innlegg: 953
- Registrert: 28 apr 2011, 19:48
- Motorsykkelen din: ´93Honda NX250, ´86 FZX700, ´87 Honda PX
- Bosted: Sund, Sotra, vest for Bergen
Re: Girkasse - Yamaha FZ1
Flottings, da vet du hvor "feilen" ligger. Dette er altså helt normalt, men nå kan du iallfall unngå de tyngste smelleneConrad skrev:YES!
Det funka veldig bra. Den gikk som smør ned i 1.gir :-)
TAKK !!

AJ er inne på problemet, kløtsjplatene kleber seg sammen, spesielt om de får stå en stund, og oljen er kald. Du kan prøve en annen olje, men om det "bare" er når motor er kald og det er første gang du skal gire, så har du jo opplevd at det er enkelt å unngå

Livet er en lek: OBS: KTM Sting 125 (1997) kommer snart for salg!
Bent Are Fikse ´93 Honda NX 250 ´86 FZX 700 (US)
Bent Are Fikse ´93 Honda NX 250 ´86 FZX 700 (US)
- fikse
- Innlegg: 953
- Registrert: 28 apr 2011, 19:48
- Motorsykkelen din: ´93Honda NX250, ´86 FZX700, ´87 Honda PX
- Bosted: Sund, Sotra, vest for Bergen
Re: Girkasse - Yamaha FZ1
Problemet når man skal skrive noe som egentlig er latterlig lett å vise. Det blir så klønete å forklare
Skalvise: Før du starter dagens tur, og før du starter opp motor; inn med kløtsjen, sett den i et gir, og du merker at motoren nekter deg å trille fremover/bakover, fordi kløtsjen "henger". Så jukker du frem og tilbake, til sykkelen begynner å trille sånn noenlunde, ergo at kløtsjen har begynt å slippe, som den skal. Da kan du sette den i fri igjen, og starte opp. Jeg anbefaler å fremdeles holde inne kløtsjen, for å gjøre jobben for startmotoren så lett som mulig.
Klarte jeg å skrive nårsk nå?

](./images/smilies/grrr.gif)
Skalvise: Før du starter dagens tur, og før du starter opp motor; inn med kløtsjen, sett den i et gir, og du merker at motoren nekter deg å trille fremover/bakover, fordi kløtsjen "henger". Så jukker du frem og tilbake, til sykkelen begynner å trille sånn noenlunde, ergo at kløtsjen har begynt å slippe, som den skal. Da kan du sette den i fri igjen, og starte opp. Jeg anbefaler å fremdeles holde inne kløtsjen, for å gjøre jobben for startmotoren så lett som mulig.
Klarte jeg å skrive nårsk nå?


Livet er en lek: OBS: KTM Sting 125 (1997) kommer snart for salg!
Bent Are Fikse ´93 Honda NX 250 ´86 FZX 700 (US)
Bent Are Fikse ´93 Honda NX 250 ´86 FZX 700 (US)
- AJ
- Administrator
- Innlegg: 39749
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Girkasse - Yamaha FZ1
fikse skrev:Problemet når man skal skrive noe som egentlig er latterlig lett å vise. Det blir så klønete å forklare![]()
Skalvise: Før du starter dagens tur, og før du starter opp motor; inn med kløtsjen, sett den i et gir, og du merker at motoren nekter deg å trille fremover/bakover, fordi kløtsjen "henger". Så jukker du frem og tilbake, til sykkelen begynner å trille sånn noenlunde, ergo at kløtsjen har begynt å slippe, som den skal. Da kan du sette den i fri igjen, og starte opp. Jeg anbefaler å fremdeles holde inne kløtsjen, for å gjøre jobben for startmotoren så lett som mulig.
Klarte jeg å skrive nårsk nå?![]()


Takker så mye

_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.


De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
- fikse
- Innlegg: 953
- Registrert: 28 apr 2011, 19:48
- Motorsykkelen din: ´93Honda NX250, ´86 FZX700, ´87 Honda PX
- Bosted: Sund, Sotra, vest for Bergen
Re: Girkasse - Yamaha FZ1
AJ, du vet du lager en gavepakke av en mobbemulighet når du skriver slikt. Du vet, jeg er Bergenser, slikt ligger i naturen min. Flyter rundt i blodet mitt. Men skal være snill idag. Ingen mobbing. Det er søndag og det regner. Snill gutt. Rooolig nå Fikse, ikke skriv noe mer nå. Ptro! Stoooopp!AJ skrev:Jada! Nå skjønner til og med jeg det bedre
![]()


Livet er en lek: OBS: KTM Sting 125 (1997) kommer snart for salg!
Bent Are Fikse ´93 Honda NX 250 ´86 FZX 700 (US)
Bent Are Fikse ´93 Honda NX 250 ´86 FZX 700 (US)
- AJ
- Administrator
- Innlegg: 39749
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Girkasse - Yamaha FZ1
Jeg vet, jeg vetfikse skrev:AJ, du vet du lager en gavepakke av en mobbemulighet når du skriver slikt. Du vet, jeg er Bergenser, slikt ligger i naturen min. Flyter rundt i blodet mitt. Men skal være snill idag. Ingen mobbing. Det er søndag og det regner. Snill gutt. Rooolig nå Fikse, ikke skriv noe mer nå. Ptro! Stoooopp!AJ skrev:Jada! Nå skjønner til og med jeg det bedre
![]()
![]()

Og det er som regel like morsomt hver gang

_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.


De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
- Kjellrf
- Innlegg: 1621
- Registrert: 31 aug 2009, 15:15
- Motorsykkelen din: Kawa, Honda og Guzzi
- Bosted: Sandefjord
Re: Girkasse - Yamaha FZ1
Siden jeg har jobbet 14 år med Honda mc i mine yngre dager, kan jeg ihvertfall gi en anbefaling som ofte hjalp på klonkete Honda-gearkasser (som det var mye av), det er å bruke Motul 5100. Mye positiv tilbakemelding på den olja. Faktisk så mye positiv tilbakemelding på Motul's produkter at Kellox overtok distribusjon av Motul's mc-oljer for 20 år siden.
Medlem av Tønsberg mc klubb
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6, VFR800X Crossrunner
Har kjørt og eid mc siden 1980.
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6, VFR800X Crossrunner
Har kjørt og eid mc siden 1980.