Lasse`s logg: Kawasaki Z H2 2020

Din egen Forum-blogg! Om MC-livet ditt og annet du vil dele med andre.
Svar
Brukeravatar
RuneMC
Motorsykkelen din: '08 DL650A

Re: Lasse`s logg

Legg inn av RuneMC »

Ikke at jeg er noen ekspert, men motorstyringen (= ECU... Engine/Electronic Control Unit) fra fabrikk er beregnet på fabrikkmontert eksos og mot-trykket denne gir for motorens forbrenning ved forskjellige turtall.
Med åpnere eksos (=mer lyd) så blir det mindre mot-trykk (varierer ift turtall) og man bør justere enten via tilpasset chip (chip tuning -> bytte eller omprogrammere chip'en som har motorstyrings-parametrene) eller "power commander" type løsning. Mulig TDM'en har noen justeringsmuligheter uten å måtte bytte noen chip. Hvis man vil ha justeringen helt nøyaktig (og/eller få ut maks krefter) er det vel kjøring i dyno-benk som gjelder. Kjøring i dyno-benk koster vel et par lapper og motorstyrings-mod'er fås i alle prisklasser fra noen hundrelapper og oppover så høyt du vil.

Ujustert risikerer man høyere bensinforbruk, evt ujevnt pådrag, rykk&napp, smell i potta (pga uforbrent bensin)...
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#

Brukeravatar
lasse_hansen
Motorsykkelen din: Kawasaki Z H2 2020

Legg inn av lasse_hansen »

Takk for svar Aj og Rune MC, jeg bør nok høre mer med Globe jeg da, har sendt han PM også, er leovince jeg hadde tenkt på til min TDM så.. Men som du sier Aj, jeg bør jo sjekke om det går med forhold til sideveskene, osv.. Og midtstøtte kanskje?? Hadde håpet på å slippe å justere noe annet på sykkelen jeg da, for det trur jeg blir for avansert for meg, hehe :-k

Brukeravatar
AJ
Administrator
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Kontakt:

Legg inn av AJ »

Heisan lasse_hansen :vs
Kommer tilbake med det vi snakket om ang. ulyden i TDM'en din.
Tror fortsatt det kan ha noe for seg å sjekke med forhandler og Yamaha Scandinavia om dette. Det kan være at dette er/har vært en svakhet ved enkelte serier av 2005 modellen og at Yamaha kanskje kan komme deg i møte med rep.utgiftene.
Uansett tror jeg det er verd å prøve fordi denne feilen burde, så langt jeg kan fatte og begripe, ikke skje etter kun 30K.
Men det at det likevel har skjedd kan tyde på produksjonssvakhet i delene som er brukt.

I noen tilfeller blir sykler tilbakekalt - såkalte recalls - pga. svakheter i enkelte komponenter. I TDM's tilfelle har det vært slik recall på innsprøytningskomponenten TPS (throttle Position Sencor) på modeller tom. 2005.
Alle eiere skal ha fått brev om dette og tilbudt time på verksted for å få denne delen byttet.

Har aldri lest om at lagre, evt. andre deler som kan forårsake klikkelyden på din TDM, har vært gjenstand for slik recall. Men man vet likevel aldri om noen få sykler kan ha dette problemet og fått rettet feilen på garantien. Verd å prøve selv om den i ditt tilfelle er gått ut.

Anbefaler deg å ta kontakt med den Yamaha-forhandleren som solgte sykkelen som ny. Tror det kan ha vært Graarud Motor.
Snakk med dem om saken og at du har snakket med flere TDM-eiere som ikke har opplevd det samme og som mener at dette må være en materialsvakhet og ikke bruker/førerfeil, og at feilrettingen/reparasjonen bør dekkes av Yamaha - helt eller delvis.

Her har du to linker med info som jeg håper kan være relevant:

http://www.yamaha-motor.no/no/tjenester ... c-atv.aspx" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.yamaha-motor.no/no/forhandle ... &prod=null" onclick="window.open(this.href);return false;

Brukeravatar
lasse_hansen

Takker for masse nyttig info Aj :D
sykkelen er kjøpt hos graarud se, skal sjekke linkene du gav meg. Og så skal jeg kontakte forhandlereren som solgte sykkelen og høre med de..
Er sant som du sier, det kan jo være en svakhet som evt gjelder noen få sykler..
Kommer tilbake med nærmere info om åssen dette går.. Men Aj, hva skal jeg gjøre med verksted timen jeg har til førstkommende onsdag??

Finnes det evt noen liste med slike Recall på nett, som man kan gå inn å sjekke hva som evt har vært med tdm f.eks tidligere?

Brukeravatar
AJ
Administrator
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Kontakt:

Legg inn av AJ »

lasse_hansen skrev:Takker for masse nyttig info Aj :D
sykkelen er kjøpt hos graarud se, skal sjekke linkene du gav meg. Og så skal jeg kontakte forhandlereren som solgte sykkelen og høre med de..
Er sant som du sier, det kan jo være en svakhet som evt gjelder noen få sykler..
Kommer tilbake med nærmere info om åssen dette går.. Men Aj, hva skal jeg gjøre med verksted timen jeg har til førstkommende onsdag??

Finnes det evt noen liste med slike Recall på nett, som man kan gå inn å sjekke hva som evt har vært med tdm f.eks tidligere?
Det finnes en liste med recalls, men jeg husker dessverre ikke linken. Men den er i en tråd her på MCsiden.no, men hvilken... :dontknow
Husker dessverre ikke...

Tror du bare skal la verkstedet fikse problemet som avtalt slik at du ikke risikerer noe under kjøring med sykker'n. Det vil neppe skje noe, men alltid klokt å være på den helt sikre siden.
Ta vare på kvitteringer og sjekk med selger - Graarud - og evt. Yamaha-importøren så fort du har mulighet.

Brukeravatar
lasse_hansen

Da tar jeg verksted timen, så kontakter jeg graarud, eller importøren til uka nå. Så får vi se hvordan det går ;e
Får søke igjennom forumet jeg da, og se om jeg finner liste med recalls :-)

Brukeravatar
AJ
Administrator
Kontakt:

Legg inn av AJ »

Kan det være denne tråden, tro...?

http://www.mcsiden.no/viewtopic.php?f=1 ... 622#p58622" onclick="window.open(this.href);return false;

Brukeravatar
Snikkeren
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure 2015

Legg inn av Snikkeren »

Jepp, og her var listen: http://motorcycleviews.com/recalls/moto ... ecalls.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.snikkeren-mc.no" onclick="window.open(this.href);return false;

KTM 1290 Super Adventure 2015
Yamaha TDM 900 2011 (2008 overligger)
Suzuki GSX 650F 2008
Yamaha XT 600 1985

Brukeravatar
lasse_hansen

takk folkens, for at dere gadd å finne frem til meg.. Nettet er alt for stort for lille meg :-k hehe.
Nå har jeg kontaktet graarud, og fikk beskjed om å sende mail, for sjæfen selv var vist på ferie, så måtte vente på svar da..

Onsdag blir det å levere sykkelen på verkstedet, så blir den fikset på torsdag, så da kan jeg hente den igjen. Og fredag drar jeg og fruen 1uke til kos.. Og når vi kommer hjem igjen, blir det vel 1ukes tid ferie med sykkel kjøring, og da skal vi oppover i norge, innom Aj blant annet :thumleft Hvis han ikke rømmer hjemmefra når han leser dette da :terge

Brukeravatar
AJ
Administrator
Kontakt:

Legg inn av AJ »

Kos dere på Kos og ta gjerne en tur oppover til oss når dere er tilbake :-)
Husk bare å sende en melding på forhånd. Vi er i feriemodus og det kan fort hende vi tar en tur på sparket ;-)

Er for øvrig i gang med å gjøre klar sykker'n til PreHøst-turen. Ikke mye som skal til, men et olje og filterbytte er nettopp unnagjort.
Kan hende jeg plukker av tanken for å sjekke Pipercross luftfilteret også...

Brukeravatar
Globe
Motorsykkelen din: Yamaha R1
Kontakt:

Legg inn av Globe »

:vs Hei....mine LeoVince stod på når jeg kjøpte sykkelen. Hørte av Bubbu at du hadde vært i kontakt med ham, så da fikk du vel også et par tips på hvordan du kan skaffe deg pottene?

Brukeravatar
lasse_hansen

Aj: Ja vi sender en sms føre vi evt kommer oppover vettu =)
Dere ser frem til PreHøst-turen vel? Skulle gjerne slått meg med på den gitt, men passer desverre dårlig siden jeg er i syden. Kanskje droppe syden turen? :-k
Jo takk for det, skal bli deilig å komme vekk litt og slappe av.
Olje og filter er byttet ja, det er vel ikke så dumt det vel? Bør jeg kanskje også bytte olje og filter også? Eller er det veldig liten vist siden jeg for en liten stund siden hadde service med olje og filterbytte??

Sykkelen hadde gått 28171 når jeg hadde den på service, og nå har den gått 30200km ca, om jeg ikke husker feil..
Da er det kanskje ikke vits i å bytte olje og filter enda?

Globe: Ja fikk snakket med bubbu, og fikk sånn peilepin på hva prisene ligger på, og hvordan jeg kan skaffe meg slike potter vettu ;e Blir ikke noe nå, men kanskje etter vi har vært på ferie eller noe :knegg

Brukeravatar
Snikkeren

Legg inn av Snikkeren »

Du skal vel ikke inn på service før på 40' da? Da kan du jo ta et olje og filterskift på rundt 35' hvis du har lyst.

Suzuki GSX 650F 2008
Yamaha XT 600 1985

Brukeravatar
lasse_hansen

nei 40.000 er neste service nå.. Hadde 20.000 og 30.000 service på sykkelen nå når den hadde gått 28171, fordi tidligere eier ikke hadde hatt 20.000 service.
Så jeg kan vente helt til 35000 føre jeg bytter olje og filter altså? Det er ikke noe jeg BØR gjøre nå som den har rullet 30200???

Et annet spørsmål til dere med Tdm.
Klarer ikke la være å spørre og grave om alt mulig mellom himmel og jord jeg vett..
Hvilket turtall synes dere TDMèn liker seg best på? F.eks på langveis kjøring, hvilket turtall pleier dere å ligge på og sånn da? Selv ligger jeg på rundt 3-4000omd stadig vekk, synes selv jeg kjører på for høyt turtall hvis jeg går over 4000.. Hva mener dere om dette?

Brukeravatar
Snikkeren

Legg inn av Snikkeren »

Jeg ligger som regel på 4k når jeg cuiser. 4de gir i 80, 5te gir i 100, og 6te gir i 115. Da ligger den på 4k omdreininger. Ved litt mer aktiv kjøring ligger jeg på litt høyere turtall.

Det hender også at jeg kjører så langt ned som til 2k omdreininger, bare for å kjenne litt på "sjelen" til TDM'en. ;e

Suzuki GSX 650F 2008
Yamaha XT 600 1985

Svar