Tja, jernhesten min har 900 ccm motor med 89 hk og 84 Nm. Med denne komboen klarer jeg utmerket godt å kvitte meg med sertifikatet på et øyeblikk hvis det skulle stå på det og jeg ser ingen grunn til å bry meg noe mer om hvilken toppfart hesten byr på. Hvorfor skulle jeg det? På mine kanter av landet er det max 80 km/t på veiene og det klarer jeg med særdeles god margin - yepp, jeg har prøvd...

Jeg har aldri målt hvor lang tid jeg bruker på 0-100 - det går kjapt nok til at jeg er happy og forbikjøringer er unnagjort på et øyeblikk. Normalt er jeg ute av lyskryssene lenge før bilistene får hjulene på trill, og skulle det nå være en råtass på fire hjul som parkerer meg så lever jeg greit med det også.

Og hesten er komfortabel selv med originalsal - her i forrige uke kjørte jeg en dagsetappe på 47 mil uten egentlig å merke noe videre til det. De foregående tre dagene med 30 - 35 mil for dagen var også bare ren fornøyelse. Vekten av fullpakkede sidevesker + toppboks gav ikke nevneverdig utslag verken på kjørekomfort eller fart/akselerasjon.
Jeg jo en gang kjøpt denne hesten ut fra egenskapene som tursykkel kombinert med lavt vedlikeholdsbehov og rimelig pris både i innkjøp og forsikring. Da må jeg leve med at enkelte synes sykkelen er både stygg og kjedelig, at jeg ikke kan slå rundt meg med høye hk tall og flotte "hk pr. kilo" tall. Går det greit? Yepp, jeg er en happy camper med det jernet kan by på!
MEN; klart at det hadde vært gråååådig gøy å hatt en ilsint liten ponny med hundreoghel*ete hester med design og lyd som folk snur seg etter!

Jeg skjønner godt at det frister mange og hadde jeg hatt egen seddelpresse skulle jeg hatt en sykkel til tur, en til fart, moro og showoff og en til turer i skog og mark. Heldigvis er jeg såpass gammel at "kubikksyken" langt på vei har gitt seg men det frister jo alltid med noe nytt, og da kanskje....