Telt - hva bør man velge?

... om deler, tilbehør, MCutstyr, renhold, forsikring, kjøreklær til fører og passasjer osv.
Brukeravatar
Svolp
Motorsykkelen din: kawasaki Versys 650 2008 modell

Re: Telt, what to choose?

Legg inn av Svolp »

Lurer på om det akkurat blir litt for tidlig. Slutter på jobb kl 08.00 på forus og må hjem te stavanger en tur og lufte bikkja og sleppe henne ut før jeg kan sette kursen sørover!
Ta deg en tidlig dag så slår vi følge nedover :knegg

Kenneth
NÅ: Suzuki mauruder VZ 800 1998 Modell
X : Kawasaki Versys 650 2008 modell
X : Kawasaki ZZR1400 2015 Modell
X : Kawasaki ZZR1400 2009 Modell
X : Suzuki GSF650S 2005 Modell
X : Yamaha Virago 125 2002 Modell

Duville
Motorsykkelen din: Honda --700-

Legg inn av Duville »

Regnet jo med det - er nok opptatt i møte til ut på ettermiddagen - regner med å ta jæren hjem på ettermiddagen sol og varme er meldt blir fint :-)

Brukeravatar
Baron von Waffel
Motorsykkelen din: §usuki DL1000 Vstrom, Honda Varadero 125

Legg inn av Baron von Waffel »

Svolp skrev:Hehe..

Kanskje det kanskje :)
Så veldig greit ut hvertfall, eneste var at jeg stusset på om den får plass da du ser størrelsen på den i filmen.
Regner med at det går tross alt..

En bruks rapport om dette teltet er bruk eller kast kommer en gang etter helgen så snart værgudene i stavanger setter i gang en skikkelig reinskur :-)

Kenneth
Som gammel speider vet jeg at enkeltdukstelt gir våte opplevelser. Enten fordi det ikke puster eller fordi det puster. Hvis du ligger alene og midt i teltet går det sikekrt greit.
Min Stolte Gnager - §uzuki DL 1000 V-strom
Smågnageren -Honda Varadero 125

TrondA
Motorsykkelen din: Kawa1000/SuzDL650/HondaANF

Legg inn av TrondA »

Med fare for å fremstå som en skikkelig jålebukkk, tillater jeg meg å advare mot de billigste teltene. Selv en norsk sommer i lavlandet kan by på regn og vind i mengder. Billig teltduk revner i kulingkast uten solid bardunering. Vanntetthet er jammen diskutabelt da mange er endukere med kondens og dårlige luftemuligheter. Duken har gjerne solid vannsøylemålinger, med det hadde jammen gamle oljehyrer også... Billige telt er nemlig tunge størrelsen tatt i betraktning

Anbefaler et litt større telt enn strengt tatt nødvendig. Da får omfattende kjøreutstyr plass. Bagasjen vår pakkes gjerne i stive kofferter som krever fortelt av dimensjoner. Kjøp derfor 2-manns om du kjører alene og 3-manns om du tar med passasjer. Prioriter gjerne litt takhøyde slik at du får på deg dressen før du skal ut i regnet. Der kan du fyre primus også!

Det finnes en vrimmel av muligheter. Helsport, Holmeslet, Jerven, Bergans og Nanok er noe Norge kan være stolt av. I følge rei.com har USA Bibler, Big Agnes, Black Diamond, Coghlan's, Coleman, Easton Aluminum, Eureka, Gear Aid, GoLite, Granger's, Hennessy Hammock, Integral Designs, Kelty, Marmot, McNett, Mombasa, Mountain Hardwear, MSR, NEMO, Nikwax, Nite Ize, Outdoor Products, Outdoor Research, Penguin, ProWash, REI, Reliance, ReviveX, Sea To Summit, Sierra Designs, SMC, Tectron, The North Face og Topeak.
Her går (kjører) man seg vill i en fei...

Konkrete anbefalinger blir solide, anerkjente merker. Ta et googlesøk på to telt spesielt: Holmeslet Backwood og Exped Orion Ex.
Begge er solide ting med plass uten å bli så ektremt dyrt, ca 5500 kroner. Exped er nå på tilbud til 4200 kroner hos amfibi.no.

Er dette dyrt? Den som husker sommeren 2009, tar seg råd til kvalitet...

Brukeravatar
Snikkeren
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure 2015

Legg inn av Snikkeren »

Svolp skrev:Hehe..

Kanskje det kanskje :)
Så veldig greit ut hvertfall, eneste var at jeg stusset på om den får plass da du ser størrelsen på den i filmen.
Regner med at det går tross alt..

En bruks rapport om dette teltet er bruk eller kast kommer en gang etter helgen så snart værgudene i stavanger setter i gang en skikkelig reinskur :-)

Kenneth
Har du fått testet teltet?
http://www.snikkeren-mc.no" onclick="window.open(this.href);return false;

KTM 1290 Super Adventure 2015
Yamaha TDM 900 2011 (2008 overligger)
Suzuki GSX 650F 2008
Yamaha XT 600 1985

Brukeravatar
AJ
Administrator
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Kontakt:

Legg inn av AJ »

Dumt spørsmål, muligens, men er det noen som har prøvd å overnatte i et sånt telt?

[img]http://i55.tinypic.com/2r5dtt5.jpg[/img]

Er i hvert fall takhøyde nok for de fleste...

Brukeravatar
MaxTron
Motorsykkelen din: ' 86 VMX 12, '09 VMX 17, '78 XS 650

Legg inn av MaxTron »

AJ skrev:Dumt spørsmål, muligens, men er det noen som har prøvd å overnatte i et sånt telt?

Er i hvert fall takhøyde nok for de fleste...
He-He, er høyt nok ja, og sikkert akkurat plass nok til en mann og utstyr.

Men ikke så godt egna på treff. Siden det er så høyt og smalt er en nødt til å bardunere, og bardunere gansle langt ut... Og på treff, ganske mørkt, mer eller mindre fulle folk, ganske mange...
Trur også det tåler vind veldig dårlig.
karosseri er for biler!
'86 VMX12, '09 VMX17, '78 XS650, '97 TZR125, '21 CRF 300L

Brukeravatar
MaxTron

Legg inn av MaxTron »

Har nå løst på en sånn æ da :redface

AUUUUU!! No stilt æ mæ vist lagelig til for hugg :notlistening IGJEN :-J
karosseri er for biler!

Brukeravatar
Geir
Motorsykkelen din: -95 XJ 900 Diversion, -82 KZ650SR

Legg inn av Geir »

MaxTron skrev:[klippe....]
Vel, jeg skal ikke motsi deg.... :-J Husker fra tiden på barneskolen på 70-tallet. Hadde en kar i klassen som var så umåtelig stolt av combicampen fatter'n hans hadde kjøpt! Her skulle det campes! Hørte ikke ett ord om den innretningen når skolen begynte igjen om høsten for å si det slik... ;e
Geir

1995 Yamaha XJ900 Diversion
1982 Kawasaki KZ650SR D4
-------------------------------------------------------------------------
Hvis du finner feil hos meg kan du bare beholde dem; jeg har mange flere.

TBI81
Motorsykkelen din: Ja

Legg inn av TBI81 »

Kan ikke annet enn å anbefale Helsport jeg også. Det koster, men så er det også kvalitet. Har selv Rondane i Pro-serien. Veldig bra for gramjegerne (par kilo bare), men det skal sies at det er lite. Kun 90 cm høyde og selv om det heter at det er tremanns så vil jeg heller kategorisere det som et tomanns. Bra vannsøyle og gode ventileringsmuligheter. Neste telt blir fjellheimen x-trem da dette er utmerket til vinterbruk og høyere under taket.

Brukeravatar
MaxTron

Legg inn av MaxTron »

Geir skrev:
MaxTron skrev:[klippe....]
Vel, jeg skal ikke motsi deg.... :-J Husker fra tiden på barneskolen på 70-tallet. Hadde en kar i klassen som var så umåtelig stolt av combicampen fatter'n hans hadde kjøpt! Her skulle det campes! Hørte ikke ett ord om den innretningen når skolen begynte igjen om høsten for å si det slik... ;e
Hmm.. Tja, Går ut ifra at alternativet ikke var telt, og å stroppe alt på en motorsykkel for han klassekameraten din m/fam... (nå var det riktignok helt vanlig at norske campingturister på 70-tallet kjørte rundt med storfamilien i små trange biler med digre hustelt som veide 30-40kg på taket) Nok om det

Har snakket med en nordtrønder som har en sån, og det var bare godord fra den kanten. Både når det gjalt å overnatte i den i regn som sol, sette den opp og pakke ned, og å kjøre med den. (Han kjører GW 1800)

Fordeler med en sånn vogn:
Den er satt opp på ca 5 min, (vist en ikke velger å sette opp fortelt) og da er seng 1,20 X 2,05 allerede oppredd i vogna. Så da er det bare å tusle rundt på treffet å kose seg resten av helga.
Den er utrolig lett, bare 105kg ifølge nettsiden. (til sammenligning er min tilhenger 87kg, og det er jo bare en tom glassfiberkasse, finns MC-hengere som er både lettere og tyngre selvfølgeli) (har lov å dra 155kg med nyMax'n)
736 liter med bagasjevolum, og det er bare vogna uten glassfiberkassen på draget, og alukassen under. (Disse er ekstrautstyr, og vil jo selvfølgelig også tilføre litt ekstra vekt)
Man slipper å tilføre vekt høyt oppe og langt bak på sykkeln.
Man slipper å skjemme ut en fin sykkel med store fæle rammer, brett og kufferter. Eventuelt man slipper å surre og stroppe med all tid det tar, og at det garantert riper opp sykkeln

Bakdeler:
Kan finnes enkelte treffplasser der det bare fører en liten sti fram.
Det er enkelte land som ikke tllater henger på motorsykkel.
karosseri er for biler!

Brukeravatar
AJ
Administrator
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Kontakt:

Legg inn av AJ »

Dette må vel være bortimot det optimale teltet for aktive MC-folk på tur? :prf

Telt.PNG

Koster en del, men er ganske sikkert verd det siden det virker å være svært praktisk og av god kvalitet.
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Brukeravatar
Knut Morten
Motorsykkelen din: CBF 1000 F - 09

Legg inn av Knut Morten »

MaxTron skrev:Har nå løst på en sånn æ da :redface
[video]http://www.youtube.com/watch?v=vg_X7KHtpac[/video]

Jeg likte denne! :thumleft
Må bare få mor til å kjøre med henger :D
Ut på tur - aldri sur

NAF MC Vestfold
http://www.nafmc.com
http://nmcu.org
[url]http:www.Milvetmc.no[/url]
VF 1000 -84
XJ 900 -98
CBF 1000F - 09

Kjørt i 2014 ca 17000

Brukeravatar
AJ
Administrator
Kontakt:

Legg inn av AJ »

Knut Morten skrev:
MaxTron skrev:Har nå løst på en sånn æ da :redface
[video]http://www.youtube.com/watch?v=vg_X7KHtpac[/video]

Jeg likte denne! :thumleft
Må bare få mor til å kjøre med henger :D
Fin til å ha hengende bak på bilen.
Men etter en MC? Næhæei :[-( :[-(

Så det så! :gk

Duville
Motorsykkelen din: Honda --700-

Legg inn av Duville »

Vær nå obs på han der som sitter inni på ca 50 sec inn i filmen - skal du ha han med i kjøpet :lol :lol her må du passe deg litt ellers får du med noe du ikke regner med :lol :lol :lol

Brukeravatar
MaxTron

Legg inn av MaxTron »

Snedig at denne tråden skulle bli gjennoppliva no...

Har nemlig kommet i skade for å kjøpe mæ en sånn: http://www.rcomanche.com/en_home.asp?g=en_model_mccamp" onclick="window.open(this.href);return false;

[video]http://www.youtube.com/watch?v=JS_YCDKYcrU[/video]

:-J
karosseri er for biler!

Brukeravatar
Snikkeren
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure 2015

Legg inn av Snikkeren »

Kjøpte ikke du deg sånn 1-2-3 telt på Norgestreffet også?
Skal ikke stå på valgmulighetene da nei. ;e
http://www.snikkeren-mc.no" onclick="window.open(this.href);return false;

KTM 1290 Super Adventure 2015
Yamaha TDM 900 2011 (2008 overligger)
Suzuki GSX 650F 2008
Yamaha XT 600 1985

Brukeravatar
MaxTron

Legg inn av MaxTron »

Snikkeren skrev:Kjøpte ikke du deg sånn 1-2-3 telt på Norgestreffet også?
Skal ikke stå på valgmulighetene da nei. ;e
Jo, stemmer det. Var ett sånt halvveis pop-opp-telt. Virker for å være bra kvalitet og. Kommer nok fortsatt til å kjøre en del med telt, har fortsatt ikke hengerfeste på NyMax'n, og merker at æ godt kunne tenkt mæ mere bremser når æ drar MC-Campen med GammelMax'n.

Kjørte forøvrig ganske høy komfort på Norgestreffet/nordnorgetreffet og: Luftmadrass selvfølgelig, og så den tynneste overmadrassen de har på Jysk, Så Jerseylaken, og dyne og pute selvfølgelig. En sånn syntetisk fiberdyne tar ikke mye mere plass enn en "snorkerull" men MYE mere behagelig å ligge i, og enklere å regulere varme.

Har forøvrig også en 12-manns lavo vist det kniper om plass...
karosseri er for biler!

Brukeravatar
Globe
Motorsykkelen din: Yamaha R1
Kontakt:

Legg inn av Globe »

Ja, det stod itj på soveplassen din på Norgestreffet nei...og det tok jo itj såååå my plass på sykkel'n heller :lol

Bilde

Brukeravatar
MaxTron

Legg inn av MaxTron »

Globe skrev:Ja, det stod itj på soveplassen din på Norgestreffet nei...og det tok jo itj såååå my plass på sykkel'n heller :lol

Bilde
Neida, er plass til mere i høgda der, det ser du vel :knegg

...Og som vanlig; nesten halvparten av det æ ha med fikk æ (heldigvis) aldri bruk for, sånn som ullundertøy, regnponcho (fra NMCU), fleesponcho, regndress til å dra utenpå kjøredressen o.s.v...

Fordi: det stort sett va heilt supert vær :bananas :bananas :bananas
karosseri er for biler!

Brukeravatar
Flattop
Motorsykkelen din: BMW K1200LT 2003

Legg inn av Flattop »

MaxTron skrev:Snedig at denne tråden skulle bli gjennoppliva no...

Har nemlig kommet i skade for å kjøpe mæ en sånn: http://www.rcomanche.com/en_home.asp?g=en_model_mccamp" onclick="window.open(this.href);return false;

[video]http://www.youtube.com/watch?v=JS_YCDKYcrU[/video]

Pris og tilgjengelighet for en slik sak da?
Bilde

Brukeravatar
MaxTron

Legg inn av MaxTron »

Flattop skrev:
MaxTron skrev:Snedig at denne tråden skulle bli gjennoppliva no...

Pris og tilgjengelighet for en slik sak da?
Er flere karavanforhandlere som annonserer de til den nette sum av 59 900,- som vistnok er veil. pris....

Fikk min for 29 000,- er en som vistnok har "opphørssalg", sjekk finnkode 29312013
karosseri er for biler!

Brukeravatar
Bringisen
Motorsykkelen din: BMW R1200GS 2014

Legg inn av Bringisen »

Har jeg plass og tid så tar jeg gjerne med et Helsport Varanger 4-6 manns lavvu , da har jeg faktisk plass til sykkelen inni også :lol
Ellers synes jeg også at et Helsport 3 manns telt er supert å ha med meg , dette tar relativt liten plass er greit å slå opp alene. Ulempen er at man ikke kan sitte oppreist inne i telte og skifte klær. Der er Lavvuen uten konkkuranse , der kan jeg stå og hoppe :D
Jeg har kikket litt på disse teltene fra noen som heter 4-bikers , disse teltene skal man kunne slå opp på 20 sekunder og fåes i 2 -3 og 4 manns. De ser også ut som at man kan sitte oppreist inne i teltet og tar liten plass.
Vurderer et slikt siden de er lette og slå opp.
2014 BMW R1200GS, Farge: Bluefire, m/ Dynamic ESA II, Aktiv fjæring DDC, Automatic Stability Control ASC , Digital Traction Control DTC, Cruice kontroll , Dekktrykksovervåking ,ABS Pro , LED Hovedlys , Dagslys kjørelys , LED Ekstralykter , Kjørecomputer Pro , LED Blinklys , Tyverialarm , BMW Navigator V , BMW Veltebøyle , Touratech øvre veltebøyle , BMW Motorbeskyttelse , GIVI Trekker sorte Alu-vesker m/tilbehør , Krom Eksosrør , Varmeholker og Håndtakbeskyttere.

Brukeravatar
AJ
Administrator
Kontakt:

Legg inn av AJ »

Da er lavvoen kommet.
Hele greia ser bra ut; selve teltet/lavvoen, midtstang og plugger er pakket i solide poser, ser det ut til.
Den største har også god plass til alt slik at det neppe blir noe stress med å få på plass alt sammen når man pakker ned.

Pakka er ca. 80 cm. på det bredeste og veier 5,6 kg. Ikke verst.
Er dog noe spent på duk-kvaliteten... 2500 vannsøyle er vel kanskje ikke helt på nivå når det gjelder mye av det kraftige regnet vi hadde i sommer... :-k
Men vi får se. Kan hende dette duger likevel.
Kvaliteten på det jeg har kikket på så langt ser i hvert fall ut til å være bra.
Kanskje jeg rekker å spenne det opp på plenen en dag før snøen kommer. Kunne vært artig å prøvd det en natt før vinteren setter inn for fullt.

Her noen bilder av hva pakka består av.

Bilde

Bilde

Her med bunnposen oppi hovedposen. God plass uten press på glidelåsen. Ser til og med ut til at det kan være plass til enda mer oppi der :thumleft
Bilde

God bruksansvisning på norsk festet inni hovedposen.
Bilde

Brukeravatar
Bringisen
Motorsykkelen din: BMW R1200GS 2014

Legg inn av Bringisen »

AJ skrev:Da er lavvoen kommet.
Hele greia ser bra ut; selve teltet/lavvoen, midtstang og plugger er pakket i solide poser, ser det ut til.
Den største har også god plass til alt slik at det neppe blir noe stress med å få på plass alt sammen når man pakker ned.

Pakka er ca. 80 cm. på det bredeste og veier 5,6 kg. Ikke verst.
Er dog noe spent på duk-kvaliteten... 2500 vannsøyle er vel kanskje ikke helt på nivå når det gjelder mye av det kraftige regnet vi hadde i sommer... :-k
Men vi får se. Kan hende dette duger likevel.
Kvaliteten på det jeg har kikket på så langt ser i hvert fall ut til å være bra.
Kanskje jeg rekker å spenne det opp på plenen en dag før snøen kommer. Kunne vært artig å prøvd det en natt før vinteren setter inn for fullt.

Her noen bilder av hva pakka består av.

Bilde

Bilde

Her med bunnposen oppi hovedposen. God plass uten press på glidelåsen. Ser til og med ut til at det kan være plass til enda mer oppi der :thumleft
Bilde

God bruksansvisning på norsk festet inni hovedposen.
Bilde
Grattis med ny Lavvu , en flott måte å telte på synes jeg da :-)
2014 BMW R1200GS, Farge: Bluefire, m/ Dynamic ESA II, Aktiv fjæring DDC, Automatic Stability Control ASC , Digital Traction Control DTC, Cruice kontroll , Dekktrykksovervåking ,ABS Pro , LED Hovedlys , Dagslys kjørelys , LED Ekstralykter , Kjørecomputer Pro , LED Blinklys , Tyverialarm , BMW Navigator V , BMW Veltebøyle , Touratech øvre veltebøyle , BMW Motorbeskyttelse , GIVI Trekker sorte Alu-vesker m/tilbehør , Krom Eksosrør , Varmeholker og Håndtakbeskyttere.

Svar