Hvordan ser din turklare MC ut? Bagasjeløsninger på MC
Hvordan ser din turklare MC ut? Bagasjeløsninger på MC
Hur packar ni era hojar när ni ska på tur? Vilka bagagelösningar och produkter använder ni? Vad fungerar bra? Vad fungerar dåligt? Hur fäster ni det och sitter det stadigt? Har ni några praktiska tips/trix som gör livet enklare (ift bagage)?
Jag ska på tur snart och tänkte försöka klara mig med en tankbag och en pakksekk/tailbag stroppad på passagerarsadeln. Vill helst inte köra med ryggsäck... Ska ha med tält, sovsäck osv i tillägg till kläder och annat dill-dall. Jag har en bagster tankbag och en billig (129,-) pakksekk (utan förväntning om att den kommer imponera mig i stor grad).
En liten packningstest:
[img]http://img.photobucket.com/albums/v109/ ... ouring.jpg[/img]
Jag ska på tur snart och tänkte försöka klara mig med en tankbag och en pakksekk/tailbag stroppad på passagerarsadeln. Vill helst inte köra med ryggsäck... Ska ha med tält, sovsäck osv i tillägg till kläder och annat dill-dall. Jag har en bagster tankbag och en billig (129,-) pakksekk (utan förväntning om att den kommer imponera mig i stor grad).
En liten packningstest:
[img]http://img.photobucket.com/albums/v109/ ... ouring.jpg[/img]
- ojda
- Innlegg: 5632
- Registrert: 19 sep 2010, 02:06
- Motorsykkelen din: TRIUMPH TIGER EXPLORER 1200.
- Bosted: Oslo
Re: Hur ser din "turklara" MC ut?
Å pakke sykkelen går vel for meg ganske greit med vanlig standaroppsett 3 kofferter bak, og tankveske om det kniper.
Utfordringen kommer først når konemor vil være med, og det samtidig er telt, sovepose og underlag med i bildet.
Prøvde i år en variant som er ganske vanlig for tråsyklende Danmarksturister, nemlig et sett myke vesker festet på motorværnbøylene forran.(Ikke det at deet er så mange tråsykler med motorvernbøyler).
Var en tur på biltema og handlet inn noen rimlige mykvesker, fant fram hammer, saks og maljer og hadde meg noen kreative timer før jeg var fornøyd.
Dette har fungert aldeles utmerket i ferien. Har fått flyttet endel av vekten lavt og langt fram.
Må jo innrømme at penere blir jo ikke sykkelen, men istedefor og overlesse høyt og over bakhjulet er dette og foredra. Men det gjelder jo bare oss med bøyler.
Utfordringen kommer først når konemor vil være med, og det samtidig er telt, sovepose og underlag med i bildet.
Prøvde i år en variant som er ganske vanlig for tråsyklende Danmarksturister, nemlig et sett myke vesker festet på motorværnbøylene forran.(Ikke det at deet er så mange tråsykler med motorvernbøyler).
Var en tur på biltema og handlet inn noen rimlige mykvesker, fant fram hammer, saks og maljer og hadde meg noen kreative timer før jeg var fornøyd.
Dette har fungert aldeles utmerket i ferien. Har fått flyttet endel av vekten lavt og langt fram.
Må jo innrømme at penere blir jo ikke sykkelen, men istedefor og overlesse høyt og over bakhjulet er dette og foredra. Men det gjelder jo bare oss med bøyler.

Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
Kjørt i 2014: 24323km. (v-68752) På`n igjen :-)
Kjørt i 2013:25179km. Kjørt til 21/9. Å dett var dett :-(
Kjørt i 2012:19250km D æ mer morro med ny sykkel
)
Kjørt i 2011:..9000km
Sendt fra min I-Pad. Nyladet med brunt skinnetui![/size]
Kjørt i 2013:25179km. Kjørt til 21/9. Å dett var dett :-(
Kjørt i 2012:19250km D æ mer morro med ny sykkel

Kjørt i 2011:..9000km
Sendt fra min I-Pad. Nyladet med brunt skinnetui![/size]
- Snikkeren
- Innlegg: 4964
- Registrert: 02 jul 2010, 14:03
- Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure 2015
- Bosted: Ørsta
Re: Hur ser din "turklara" MC ut?
Får du med deg dette AJ? Her kommer det sikkert mange tips du kan ta med deg.
@ojda: Kreativ løsning.

@ojda: Kreativ løsning.

http://www.snikkeren-mc.no" onclick="window.open(this.href);return false;
KTM 1290 Super Adventure 2015
Yamaha TDM 900 2011 (2008 overligger)
Suzuki GSX 650F 2008
Yamaha XT 600 1985
KTM 1290 Super Adventure 2015
Yamaha TDM 900 2011 (2008 overligger)
Suzuki GSX 650F 2008
Yamaha XT 600 1985
- ojda
- Innlegg: 5632
- Registrert: 19 sep 2010, 02:06
- Motorsykkelen din: TRIUMPH TIGER EXPLORER 1200.
- Bosted: Oslo
Re: Hur ser din "turklara" MC ut?
Venter bare på at AJ skal kopiere denne ja.
Men da må den vere ferdigprodusert, og kunne handles på ebay.
Men da må den vere ferdigprodusert, og kunne handles på ebay.

Kjørt i 2014: 24323km. (v-68752) På`n igjen :-)
Kjørt i 2013:25179km. Kjørt til 21/9. Å dett var dett :-(
Kjørt i 2012:19250km D æ mer morro med ny sykkel
)
Kjørt i 2011:..9000km
Sendt fra min I-Pad. Nyladet med brunt skinnetui![/size]
Kjørt i 2013:25179km. Kjørt til 21/9. Å dett var dett :-(
Kjørt i 2012:19250km D æ mer morro med ny sykkel

Kjørt i 2011:..9000km
Sendt fra min I-Pad. Nyladet med brunt skinnetui![/size]
- Jompa
- Innlegg: 7211
- Registrert: 08 jan 2011, 14:52
- Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
- Bosted: Alta
Re: Hur ser din "turklara" MC ut?
Det enkle er ofte det beste!
Her er sykkelen min pakket for en helgetur.
Jeg har både telt, sovepose, liggeunderlag, klær for ei helg, ekstra ullgenser, crocks, toalettsaker inkl shampoo, verktøy og Statoilkopp i bagen.
Her er sykkelen min pakket for en helgetur.
Jeg har både telt, sovepose, liggeunderlag, klær for ei helg, ekstra ullgenser, crocks, toalettsaker inkl shampoo, verktøy og Statoilkopp i bagen.
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.
- Geir
- Innlegg: 810
- Registrert: 29 mar 2009, 01:24
- Motorsykkelen din: -95 XJ 900 Diversion, -82 KZ650SR
- Bosted: Sør for Bergen...
Re: Hur ser din "turklara" MC ut?
Kreativt,ryddig og praktisk.ojda skrev:Å pakke sykkelen går vel for meg ganske greit med vanlig standaroppsett 3 kofferter bak, og tankveske om det kniper.
Utfordringen kommer først når konemor vil være med, og det samtidig er telt, sovepose og underlag med i bildet.
Prøvde i år en variant som er ganske vanlig for tråsyklende Danmarksturister, nemlig et sett myke vesker festet på motorværnbøylene forran.(Ikke det at deet er så mange tråsykler med motorvernbøyler).
Var en tur på biltema og handlet inn noen rimlige mykvesker, fant fram hammer, saks og maljer og hadde meg noen kreative timer før jeg var fornøyd.
Dette har fungert aldeles utmerket i ferien. Har fått flyttet endel av vekten lavt og langt fram.
Må jo innrømme at penere blir jo ikke sykkelen, men istedefor og overlesse høyt og over bakhjulet er dette og foredra. Men det gjelder jo bare oss med bøyler.

Geir
1995 Yamaha XJ900 Diversion
1982 Kawasaki KZ650SR D4
-------------------------------------------------------------------------
Hvis du finner feil hos meg kan du bare beholde dem; jeg har mange flere.
1995 Yamaha XJ900 Diversion
1982 Kawasaki KZ650SR D4
-------------------------------------------------------------------------
Hvis du finner feil hos meg kan du bare beholde dem; jeg har mange flere.
- ojda
- Innlegg: 5632
- Registrert: 19 sep 2010, 02:06
- Motorsykkelen din: TRIUMPH TIGER EXPLORER 1200.
- Bosted: Oslo
Re: Hur ser din "turklara" MC ut?
Akurat nå har jeg spandert helgen til en tur i båten, så jeg får ikke tatt noen bilder nå.
Men jeg kan da alltids knipse noen av det ferdige resultatet etterhvert.
Måten de er festet på er som følger: To røklemmer (alla eksosklemmer, bare mindre)
festes igjennom veskene etter at jeg har foret motorbøylene med en liten bit av en slange.
Har kuttet ut noen plastbrikker som fungerer som store skiver på innsiden av veskene.
Har også delt den orginale borrelåsstroppen og limt/naglet halvparten fast på veska.
Bruker i tillegg bakre nedre stroppfeste på veska.
Bakdelen med dette er at veskene blir sittende på sykkelen hele turen.
Det blir litt tungvindt å skru av og på for å ta veskene med inn i hytta.
Men de sitter nesten like stabilt som hardvesker, og viser ikke anntydning til blafring i hastigheter under 110 km/t :=D>
Men jeg kan da alltids knipse noen av det ferdige resultatet etterhvert.
Måten de er festet på er som følger: To røklemmer (alla eksosklemmer, bare mindre)
festes igjennom veskene etter at jeg har foret motorbøylene med en liten bit av en slange.
Har kuttet ut noen plastbrikker som fungerer som store skiver på innsiden av veskene.
Har også delt den orginale borrelåsstroppen og limt/naglet halvparten fast på veska.
Bruker i tillegg bakre nedre stroppfeste på veska.
Bakdelen med dette er at veskene blir sittende på sykkelen hele turen.
Det blir litt tungvindt å skru av og på for å ta veskene med inn i hytta.
Men de sitter nesten like stabilt som hardvesker, og viser ikke anntydning til blafring i hastigheter under 110 km/t :=D>
Kjørt i 2014: 24323km. (v-68752) På`n igjen :-)
Kjørt i 2013:25179km. Kjørt til 21/9. Å dett var dett :-(
Kjørt i 2012:19250km D æ mer morro med ny sykkel
)
Kjørt i 2011:..9000km
Sendt fra min I-Pad. Nyladet med brunt skinnetui![/size]
Kjørt i 2013:25179km. Kjørt til 21/9. Å dett var dett :-(
Kjørt i 2012:19250km D æ mer morro med ny sykkel

Kjørt i 2011:..9000km
Sendt fra min I-Pad. Nyladet med brunt skinnetui![/size]
- jhn
- Innlegg: 3791
- Registrert: 11 mai 2009, 03:53
- Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
- Bosted: Nordkapp
Re: Hur ser din "turklara" MC ut?
Sånn ser min turklare sykkel ut, i koffertene får æ plass til telt, liggeunderlag, sovepose og klær, pluss eventuell mat og drikke. I "rotskuffa" på tanken har man jo kamera og annet småtjafs som man vil ha lett tilgjengelig
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
Re: Hur ser din "turklara" MC ut?
Kreativt.ojda skrev:Prøvde i år en variant som er ganske vanlig for tråsyklende Danmarksturister, nemlig et sett myke vesker festet på motorværnbøylene forran.

Ser ut som en praktisk bag - inte sett den tidigare. Är det denna?Jompa skrev: Det enkle er ofte det beste!
Her er sykkelen min pakket for en helgetur.
Jeg har både telt, sovepose, liggeunderlag, klær for ei helg, ekstra ullgenser, crocks, toalettsaker inkl shampoo, verktøy og Statoilkopp i bagen.

Vad gav du för den? Är den vattentät?
Blir också nyfiken på vilket slags tält/sovepose/liggunderlag du använder. Något ganska litet och lätt antar jag? Är på utkik efter bra produkter där också, helst utan att det kostar en arm och ett ben.
- Jompa
- Innlegg: 7211
- Registrert: 08 jan 2011, 14:52
- Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
- Bosted: Alta
Re: Hur ser din "turklara" MC ut?
Ja, det er den bagen.
Jeg brukte ett en-mannstelt ( tunnell), oppblåsbart liggeunderlag og en ajungilac sovepose som jeg fikk i konfirmasjonsgave for lenge siden.
Soveposen har vanlig soveposestørrelse.
Bagen er ikke helt vanntett, men det følger med 3 vanntette poser, til å legge inni. Pris ca 1000,-
Jeg brukte ett en-mannstelt ( tunnell), oppblåsbart liggeunderlag og en ajungilac sovepose som jeg fikk i konfirmasjonsgave for lenge siden.
Soveposen har vanlig soveposestørrelse.
Bagen er ikke helt vanntett, men det følger med 3 vanntette poser, til å legge inni. Pris ca 1000,-
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.
- tagesk
- Innlegg: 2274
- Registrert: 05 nov 2008, 12:08
- Motorsykkelen din: 2011 BMW R1200GS-A
- Bosted: Toscana, Italia
- Kontakt:
Re: Hur ser din "turklara" MC ut?

Du ser på 150 liter bagasjekapasitet + tankvesken.
Tyngepunktet er svært lavt.

Om nødvendig (det vil si når Hustruen mer med) da strapper jeg vanntette pakksekker på lokkene.
Sekkene tar inntil 40 liter hver.
Overvekt?
Garantert!
[TaSK]
Oslo øst
2011 BMW R1200GS-A. 2020: 1k - 2019: 2k - 2018: 3k - 2017: 12K - 2016: 9k - 2015: 18k - 2014: 28k - 2013: 8k - 2012: 19k - 2011: 33k - 2010: 24k - 2009: 23k - 2008: 26k
Info om å kjøre MC i Toscana. Kjøp boken her.
IBA: 33616 (2008)
2011 BMW R1200GS-A. 2020: 1k - 2019: 2k - 2018: 3k - 2017: 12K - 2016: 9k - 2015: 18k - 2014: 28k - 2013: 8k - 2012: 19k - 2011: 33k - 2010: 24k - 2009: 23k - 2008: 26k
Info om å kjøre MC i Toscana. Kjøp boken her.
IBA: 33616 (2008)
- AJ
- Administrator
- Innlegg: 39726
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Hur ser din "turklara" MC ut?
Denne tråden har jeg visst gått glipp av :-)
ojda-løsningen med å stroppe fast ting oppå toppboksen, har jeg bare prøvd i nærområdet for å sjekke om bagasjen oppå boksen lå stødig i forkjellige hastighet, i svinger og på veier med jevnt og ujevnt veidekke.
Funka bra, men så ikke spesielt bra ut. Prøvde også å surre fast med lastenett og det funka slett ikke bra...
Solide stropper er tingen og aller best er nok ROK straps med riktig lengde.
Men jeg har droppet denne ojda-løsningen
til fordel for RevPack og denne amerikanske produsentens "GearBag". Valgte den nest største som rommer 102 liter. Bredden er ca. 70 cm, mener jeg å huske og det betyr at de aller, aller fleste teltløsninger (pakkebredde ca 60-65 cm) får plass oppi denne bagen.
Det følger med festereimer til GearBag, men jeg syntes ikke disse er like gode som ROK straps. Med fire slike ROK straps (30 cm lengde, mener jeg å huske...) festes GearBag trygt og enkelt på toppboksplata på Tiger.
Bilder av dette kan de som er interessert i se her: http://www.mcsiden.no/viewtopic.php?f=1 ... 508#p80508" onclick="window.open(this.href);return false;
Hadde en annen RevPack bag tidligere, men den hadde en løsning som viste seg å ikke passe hetl med eksosanleggets plassering på Tiger...
Har nå brukt GearBag på Norgestreffet og Evike-treffet og den har på disse turene fungert upåklagelig. All grunn til å anbefale denne til de som er ute etter god og solid bagasjemulighet.
ojda-løsningen med å stroppe fast ting oppå toppboksen, har jeg bare prøvd i nærområdet for å sjekke om bagasjen oppå boksen lå stødig i forkjellige hastighet, i svinger og på veier med jevnt og ujevnt veidekke.
Funka bra, men så ikke spesielt bra ut. Prøvde også å surre fast med lastenett og det funka slett ikke bra...
Solide stropper er tingen og aller best er nok ROK straps med riktig lengde.
Men jeg har droppet denne ojda-løsningen

Det følger med festereimer til GearBag, men jeg syntes ikke disse er like gode som ROK straps. Med fire slike ROK straps (30 cm lengde, mener jeg å huske...) festes GearBag trygt og enkelt på toppboksplata på Tiger.
Bilder av dette kan de som er interessert i se her: http://www.mcsiden.no/viewtopic.php?f=1 ... 508#p80508" onclick="window.open(this.href);return false;
Hadde en annen RevPack bag tidligere, men den hadde en løsning som viste seg å ikke passe hetl med eksosanleggets plassering på Tiger...
Har nå brukt GearBag på Norgestreffet og Evike-treffet og den har på disse turene fungert upåklagelig. All grunn til å anbefale denne til de som er ute etter god og solid bagasjemulighet.
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.


De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
Re: Hur ser din "turklara" MC ut?
Suzi ser stor sett ut som dette på tur. Pakket lett her for en liten fjelltur. Sidebagene tåler mer og bagsteren kan ekspanderes (da ser jeg kun 80-140 på speedoen, men det holder da igrunn). Skal på langtur nå snart og da blir det to pølser i tillegg over sideveskene (pakker alt i pakksekker), et pakknett over toppboksen og en liten lindstrands sekk på 13liter på ryggen. Vil egentlig kjøre helt uten sekk så blir pakker lite vekt i denne. Kjekt med vannsystem om det blir stillstand og kø langs rivieraen feks :)
Montert scottoiler, drevet om til orginaldreving og fått nytt bakdekk idag så anser meg klar for en tusen 'touring-mil' nå :)
Montert scottoiler, drevet om til orginaldreving og fått nytt bakdekk idag så anser meg klar for en tusen 'touring-mil' nå :)
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
- AJ
- Administrator
- Innlegg: 39726
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Hur ser din "turklara" MC ut?
Da er Tiger pakket og klar for PreHøst-turen
Ut å teste om bagasjen sitter godt nok (ikke flytter/forskyver seg i svinger, ujevnheter i veien osv.) på før jeg endelig bestemmer meg for om jeg skal bruke RevPack'en eller det originale veskesettet.
Egentlig veldig praktisk med RevPack og Triumph tailbag'en. Så jeg regner med at det blir tur med bagasjen slik bildene viser.




Ut å teste om bagasjen sitter godt nok (ikke flytter/forskyver seg i svinger, ujevnheter i veien osv.) på før jeg endelig bestemmer meg for om jeg skal bruke RevPack'en eller det originale veskesettet.
Egentlig veldig praktisk med RevPack og Triumph tailbag'en. Så jeg regner med at det blir tur med bagasjen slik bildene viser.



_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.


De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.