[Slett denne admin]
- ShadowRider
- Innlegg: 98
- Registrert: 12 aug 2011, 08:40
- Motorsykkelen din: Honda CB 750 F2 1994
- Bosted: Lindås, Hordaland
[Slett denne admin]
ADMIN kan du slette denne posten?
Sist redigert av ShadowRider den 01 mar 2014, 16:58, redigert 2 ganger totalt.
Kjører: Honda CB750 F2 94'
Tidligere: Honda VT125c Shadow 99'
Tidligere: Honda VT125c Shadow 99'
- Intruder
- Innlegg: 8271
- Registrert: 08 des 2008, 10:44
- Motorsykkelen din: 1992 Intruder 750
- Bosted: Brumunddal
Re: Honda VT125 Shadow 99' Tomgangs og Turtalls problem
Skjønner egentlig ikke noe av slike greier....får den nok bensin eller ?
(Siste gang jeg gir råd om noesomhelst som har med MC å gjøre...
)


(Siste gang jeg gir råd om noesomhelst som har med MC å gjøre...

Evig eies kun det tapte !
Nil satis nisi optimum !
http://www.rykogreis.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Nil satis nisi optimum !
http://www.rykogreis.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: Honda VT125 Shadow 99' Tomgangs og Turtalls problem
Velkommen hit til mcsiden. Her vil du nok snart få råd og veiledning. Det er mange motoreksperter her inne som er veldig behjelpelig med tekniske spørsmål... 

- Geir
- Innlegg: 810
- Registrert: 29 mar 2009, 01:24
- Motorsykkelen din: -95 XJ 900 Diversion, -82 KZ650SR
- Bosted: Sør for Bergen...
Re: Honda VT125 Shadow 99' Tomgangs og Turtalls problem
Tja, har du sjekket for:
- falsk luft (sprekker i innsugsgummi mellom forgasser & sylinder)
- skitt i forgasser
- bensinpumpe (det er vel en slik vakuumpumpe på de der?)
- bensinfilter
- luftfilter
- .... ?
Er ikke godt å komme med så mye konkret før du sier noe om hva du har evt. gjort selv, om det oppstod plutselig (og i så fall situasjonen rett før feilen oppstod), osv.
Tror nok at det vil komme flere på banen her etterhvert med gode råd!
- falsk luft (sprekker i innsugsgummi mellom forgasser & sylinder)
- skitt i forgasser
- bensinpumpe (det er vel en slik vakuumpumpe på de der?)
- bensinfilter
- luftfilter
- .... ?
Er ikke godt å komme med så mye konkret før du sier noe om hva du har evt. gjort selv, om det oppstod plutselig (og i så fall situasjonen rett før feilen oppstod), osv.
Tror nok at det vil komme flere på banen her etterhvert med gode råd!

Geir
1995 Yamaha XJ900 Diversion
1982 Kawasaki KZ650SR D4
-------------------------------------------------------------------------
Hvis du finner feil hos meg kan du bare beholde dem; jeg har mange flere.
1995 Yamaha XJ900 Diversion
1982 Kawasaki KZ650SR D4
-------------------------------------------------------------------------
Hvis du finner feil hos meg kan du bare beholde dem; jeg har mange flere.
- ShadowRider
- Innlegg: 98
- Registrert: 12 aug 2011, 08:40
- Motorsykkelen din: Honda CB 750 F2 1994
- Bosted: Lindås, Hordaland
Re: Honda VT125 Shadow 99' Tomgangs og Turtalls problem
-
Sist redigert av ShadowRider den 01 mar 2014, 16:59, redigert 1 gang totalt.
Kjører: Honda CB750 F2 94'
Tidligere: Honda VT125c Shadow 99'
Tidligere: Honda VT125c Shadow 99'
- Geir
- Innlegg: 810
- Registrert: 29 mar 2009, 01:24
- Motorsykkelen din: -95 XJ 900 Diversion, -82 KZ650SR
- Bosted: Sør for Bergen...
Re: Honda VT125 Shadow 99' Tomgangs og Turtalls problem
Vel, da må man vel kunne utelukke luftfilteret... Tviler sterkt på at justering på tomgangsskruen er en varig løsning, men du kan jo endelig forsøke. Husk bare å telle hvor mye du dreier på skruen i forhold utgangsposisjonen slik at du kan få den tilbake til nåværende posisjon hvis det ikke blir bedre.ShadowRider skrev:Eg har skifta:
- Olje
- Luftfilter
- Oljefilter
Det du sier med at den ikke for nok bensin kan være mulig eller at det er skit i forgassarene. Men eg ser at eg da må skru den ganske mye fra hverandre?
[klippe flott bilde...]
Kan det være så enkelt som at eg bare skal stille litt på tomgangsskruen når det gjelder tomgangsproblemet?
Før var det verre problemer med at den ikke ville starte i det hele tatt, men det er fiksa no.
Dette problemet har vert over tid.
Er litt engstelig for at eg ikke for så mye kjøretid med denne sykkelen ettersom eg skal bytte den ut med en mellomtung når eg blir 18 år.
Returnerer gasspeldet til riktig posisjon med en gang du slipper gasshåndtaket? Er det noe som tyder på treghet i gasswire, opplagring på forgasser osv. slik at spjeld/stempel returnerer sent til tomgangsposisjon den siste biten?
Det problemet med at den ikke ville starte og som nå er fikset; hva var problemet og hva ble gjort? Kan være en sammenheng her...
Når det gjelder skruing; du har jo et valg og to der:
- Håpe at feilen ikke ligger der og at du finner en enkel løsning
- Kjøre med sykkelen slik den er
- Levere hele saken på verksted og slappe av i sofaen noen dager
- Skru av det som trengs og gjøre jobben selv. Nyttig lærdom og sparte penger får du på kjøpet selv om du ikke løser floken.
Klart at det er kjedelig med redusert kjøretid, men hvor moro er det å kjøre på en sykkel som ikke går skikkelig? Dessuten; det hjelper skjelden å engste seg for saker & ting - kjør heller på og forsøk å løse problemet med de midler som er nødvendig. Hvis du ikke vil/har tid til å skru eller mulighet for å overlate saken til et verksted kan det jo bli tøft å få orden på ting...

Sjekk for falsk luft ved å spraye forsiktig med startgass på innsugsgummien (ikke i luftinntaket!!) når motoren går på tomgang. Forsiktig - startgass brenner godt... Ruser den opp da har du et problem med "falsk luft", altså at motoren suger luft utenom det som forgasseren gir. Resultatet blir mager blanding og pussig gange....
Sjekk bensinpumpen. Hvis el. sier det seg selv hvordan. Hvis vakuumpumpe; sjekk at slangen fra innsuget til pumpen er hel og faktisk har undertykk. Sjekk at det er litt trykk på bensinen som kommer ut av slangen som går til forgasseren (Samle bensinen som kommer ut opp i en flaske elns - ikke la det renne fritt utover. Igjen; forsiktig så ikke hele stasen tar fyr...)
Sjekk bensinfilter om du har det. Hvis gammelt / mye dritt - skift ut.
Åpne dreneringsskruen på forgasseren og samle det som kommer ut i en beholder (mors små tupperwarebokser er fint til slikt

Hvis vakuumventil på kranen på tanken; sjekk at det faktisk er undertrykk i slangen og at det kommer bensin ut på skikkelig vis - ikke noen dråper, det skal renne rimelig fritt - når det er undertrykk og at det ikke kommer bensin ut når det ikke er undertrykk på slangen.
Skru ut tennpluggen og sjekk hvordan den ser ut. Den forteller mye om hva som skjer i forbrenningskammeret. "Oversettelsestabell" finner du her: http://www.spark-plugs.co.uk/pages/tech ... gnosis.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
Når du har sjekket dette og/eller andre tips som nok dukker opp etterhvert får du gi en lyd om resultatet. Lykke til!

Geir
1995 Yamaha XJ900 Diversion
1982 Kawasaki KZ650SR D4
-------------------------------------------------------------------------
Hvis du finner feil hos meg kan du bare beholde dem; jeg har mange flere.
1995 Yamaha XJ900 Diversion
1982 Kawasaki KZ650SR D4
-------------------------------------------------------------------------
Hvis du finner feil hos meg kan du bare beholde dem; jeg har mange flere.
-
- Innlegg: 7935
- Registrert: 06 nov 2008, 22:42
- Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
- Bosted: Tranby
Re: Honda VT125 Shadow 99' Tomgangs og Turtalls problem
Rengjør forgasseren(e) innvendig-alle dyser og kanaler..
så kan du stille den inn på nytt.
sjekk hvor mye blandingsskruen er skrudd ut-IKKE stramm den i bunn men bare skru den pent inn til denn bunner(konisk sete i alu inni der)..så vet du hva den skal stå på sånn ca etter du har montert allt igjen..
så kan du stille den inn på nytt.
sjekk hvor mye blandingsskruen er skrudd ut-IKKE stramm den i bunn men bare skru den pent inn til denn bunner(konisk sete i alu inni der)..så vet du hva den skal stå på sånn ca etter du har montert allt igjen..
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后
Re: Honda VT125 Shadow 99' Tomgangs og Turtalls problem
Som mekkern sier,ta av forgasser og rengjør absolutt alt du finner av dyser og kanaler. Ikke noe hokus pokus,bare vær nøye på å notere deg hvor mange omdreininger blandeskruen står ute,før du begynner. Alle andre dyser er helt innskrudde,så der blir det ikke feil. Ta dem ut og gjør rent.Men ha kontroll med hva som skal hvor etterhvert når det skal sammen igjen. Er du usikker,så kan det lønne seg å ta bilder og notater underveis,mens du demonterer.
At den går litt raskere på tomgang når du starter den kald,enn når den er blitt varm,kan som du selv er inne på være å bare justere tomgangen.Du har vel choke som du bruker når den er kald.
At den går litt raskere på tomgang når du starter den kald,enn når den er blitt varm,kan som du selv er inne på være å bare justere tomgangen.Du har vel choke som du bruker når den er kald.
ikkebike.norwegianforum.net
- ShadowRider
- Innlegg: 98
- Registrert: 12 aug 2011, 08:40
- Motorsykkelen din: Honda CB 750 F2 1994
- Bosted: Lindås, Hordaland
Re: Honda VT125 Shadow 99' Tomgangs og Turtalls problem
-
Sist redigert av ShadowRider den 01 mar 2014, 16:59, redigert 1 gang totalt.
Kjører: Honda CB750 F2 94'
Tidligere: Honda VT125c Shadow 99'
Tidligere: Honda VT125c Shadow 99'
- Geir
- Innlegg: 810
- Registrert: 29 mar 2009, 01:24
- Motorsykkelen din: -95 XJ 900 Diversion, -82 KZ650SR
- Bosted: Sør for Bergen...
Re: Honda VT125 Shadow 99' Tomgangs og Turtalls problem
Den er grei! Bare å anbefale - genialt forum på alle måter
Les posten til mekkern og gjør som det står der - viktig å være forsiktig og bruke rett verktøy osv når du holder på med ømtålige deler...

Les posten til mekkern og gjør som det står der - viktig å være forsiktig og bruke rett verktøy osv når du holder på med ømtålige deler...
Geir
1995 Yamaha XJ900 Diversion
1982 Kawasaki KZ650SR D4
-------------------------------------------------------------------------
Hvis du finner feil hos meg kan du bare beholde dem; jeg har mange flere.
1995 Yamaha XJ900 Diversion
1982 Kawasaki KZ650SR D4
-------------------------------------------------------------------------
Hvis du finner feil hos meg kan du bare beholde dem; jeg har mange flere.
- ShadowRider
- Innlegg: 98
- Registrert: 12 aug 2011, 08:40
- Motorsykkelen din: Honda CB 750 F2 1994
- Bosted: Lindås, Hordaland
Re: Honda VT125 Shadow 99' Tomgangs og Turtalls problem
-
Sist redigert av ShadowRider den 01 mar 2014, 17:00, redigert 1 gang totalt.
Kjører: Honda CB750 F2 94'
Tidligere: Honda VT125c Shadow 99'
Tidligere: Honda VT125c Shadow 99'
- Intruder
- Innlegg: 8271
- Registrert: 08 des 2008, 10:44
- Motorsykkelen din: 1992 Intruder 750
- Bosted: Brumunddal
Re: Honda VT125 Shadow 99' Tomgangs og Turtalls problem
Jeg hadde også et innholdsrikt verktøybur i garasjenShadowRider skrev:Pappa har et helt verksted i kjelleren så det med verktøy skal nok gå fint :)Geir skrev:Den er grei! Bare å anbefale - genialt forum på alle måter![]()
Les posten til mekkern og gjør som det står der - viktig å være forsiktig og bruke rett verktøy osv når du holder på med ømtålige deler...

tohjulinger


Evig eies kun det tapte !
Nil satis nisi optimum !
http://www.rykogreis.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Nil satis nisi optimum !
http://www.rykogreis.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
- ShadowRider
- Innlegg: 98
- Registrert: 12 aug 2011, 08:40
- Motorsykkelen din: Honda CB 750 F2 1994
- Bosted: Lindås, Hordaland
Re: Honda VT125 Shadow 99' Tomgangs og Turtalls problem
-
Sist redigert av ShadowRider den 01 mar 2014, 17:00, redigert 1 gang totalt.
Kjører: Honda CB750 F2 94'
Tidligere: Honda VT125c Shadow 99'
Tidligere: Honda VT125c Shadow 99'
-
- Innlegg: 3962
- Registrert: 04 nov 2010, 00:10
- Motorsykkelen din: x
Re: Honda VT125 Shadow 99' Tomgangs og Turtalls problem
Skyll tanken innvendig, og sjekk for skitt/rust med det samme du har den av. Og monter et bensinfilter på slangen når du skifter bensinslange.
- ShadowRider
- Innlegg: 98
- Registrert: 12 aug 2011, 08:40
- Motorsykkelen din: Honda CB 750 F2 1994
- Bosted: Lindås, Hordaland
Re: Honda VT125 Shadow 99' Tomgangs og Turtalls problem
-
Sist redigert av ShadowRider den 01 mar 2014, 17:01, redigert 1 gang totalt.
Kjører: Honda CB750 F2 94'
Tidligere: Honda VT125c Shadow 99'
Tidligere: Honda VT125c Shadow 99'