Registrert som laveffekt men....

Generelt om MC, nyheter, hendelser, film & bilder, MC i media, kjøreopplæring osv.
Svar
Brukeravatar
Kris
Innlegg: 124
Registrert: 10 aug 2010, 12:42
Motorsykkelen din: Triumph Daytona 675
Sted: Vikersund

Registrert som laveffekt men....

Legg inn av Kris »

Siden jeg for tiden er på leting etter en 600 legger jeg merke til at det tusser med sykler som er registrert som laveffekt (34hk) men er fulleffekt.

Hva er risokoen egentlig? Forsikringer? Bøter hvis stoppet i kontroll?

mekkern
Innlegg: 7628
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Registrert som laveffekt men....

Legg inn av mekkern »

Avgiftunndragelse gir gebyr på 2X beløpet
"trimmet"motorsykkel gir 3 prikker på førerkortet. hvis førerkort under 2 år-6 prikker...
avskilting
dekning på forsikring tvilsom/mulig regress grunnet ikke godkjent kjøretøy
Hvis Suzuki må ECU skiftes med ny fra Erling Sande til pris av 6000++ og monteres av godkjent verksted.
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
NickNei
Innlegg: 339
Registrert: 20 feb 2009, 21:09
Motorsykkelen din: TS250 XL600V ZZR1400

Re: Registrert som laveffekt men....

Legg inn av NickNei »

Det er vel nærmest ingen fare for deg å kjøre med det, så lenge du har lappen på tung sykkel, og ikke bare mellomtung. Forsikringsselskap kan ikke avkorte noe så lenge du har førerkort for den sykkelen du kjører. Har du kun mellomtung må de også påvise sammenheng mellom ulykken/skaden og de ekstra hestene.
Forsikringsselskaper vet at de fleste mellomtunge i dag har fulleffekt, og premien er deretter.

Å bli tatt av biltilsyn på veien er også lite trolig, men har du f.eks uoriginal eksos vil du få mangellapp, og da sjekker de nok dette når den er inne for kontroll. Nå kan de vel se at en nyere sykkel er tukla med, siden dette ofte bare er jumpere som fjernes på ECU, men jeg tviler på at de har den kompetansen.
Det nye nå er at man får tre prikker i førerkortet for ulovlig trimming, og etter hva jeg har skjønt dobbelt hvis du er under 20?

Men, har du kun mellomtung, hold deg til mellomtung sykkel, det er en grunn til at det er slik ;-);)

Brukeravatar
Svolp
Innlegg: 1703
Registrert: 30 okt 2009, 16:53
Motorsykkelen din: kawasaki Versys 650 2008 modell
Sted: Stavanger

Re: Registrert som laveffekt men....

Legg inn av Svolp »

Kan også nevnes hvis du har en fulleffekt som er registrert som en laveffekt men forsikrer den som fulleffekt hos forsikrings selskapet ditt og kommer ut for en ulykke e.l. Så er du jo tross alt korrekt forsikret...

Kenneth
NÅ: Suzuki mauruder VZ 800 1998 Modell
X : Kawasaki Versys 650 2008 modell
X : Kawasaki ZZR1400 2015 Modell
X : Kawasaki ZZR1400 2009 Modell
X : Suzuki GSF650S 2005 Modell
X : Yamaha Virago 125 2002 Modell

mekkern
Innlegg: 7628
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Registrert som laveffekt men....

Legg inn av mekkern »

Svolp skrev:Kan også nevnes hvis du har en fulleffekt som er registrert som en laveffekt men forsikrer den som fulleffekt hos forsikrings selskapet ditt og kommer ut for en ulykke e.l. Så er du jo tross alt korrekt forsikret...

Kenneth

Sjekk forsikringspolisen om det står noe om forskriftsmessig stand, registrering eller lignende.. her har du et minefelt om gyldighet ved rettsaker...
kan de slippe utbetaling avkortning eller kreve regress så....

Og joda- vegvesnet HAR peiling når du har kræsjet og de foretar etterforskning av kjøretøyet...de demonterer og måler alt hvis de ikke får startet den også...

Som en av de sa: i dagens samfunn MÅ en eller annen ha skylda.....
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
Svolp
Innlegg: 1703
Registrert: 30 okt 2009, 16:53
Motorsykkelen din: kawasaki Versys 650 2008 modell
Sted: Stavanger

Re: Registrert som laveffekt men....

Legg inn av Svolp »

mekkern skrev:
Svolp skrev:Kan også nevnes hvis du har en fulleffekt som er registrert som en laveffekt men forsikrer den som fulleffekt hos forsikrings selskapet ditt og kommer ut for en ulykke e.l. Så er du jo tross alt korrekt forsikret...

Kenneth

Sjekk forsikringspolisen om det står noe om forskriftsmessig stand, registrering eller lignende.. her har du et minefelt om gyldighet ved rettsaker...
kan de slippe utbetaling avkortning eller kreve regress så....

Og joda- vegvesnet HAR peiling når du har kræsjet og de foretar etterforskning av kjøretøyet...de demonterer og måler alt hvis de ikke får startet den også...

Som en av de sa: i dagens samfunn MÅ en eller annen ha skylda.....
Kan være greit og sjekke, helt enig.. Må alikavel si at jeg kan ikke se noen problem vedrørende forsikringen hvis du har forsikret den som fulleffekt og den faktisk er det tross laveffekt registrering i vognkortet. Skal se om det står noe i mine papirer da min kommer som både lav og fulleffekt..

Kenneth
NÅ: Suzuki mauruder VZ 800 1998 Modell
X : Kawasaki Versys 650 2008 modell
X : Kawasaki ZZR1400 2015 Modell
X : Kawasaki ZZR1400 2009 Modell
X : Suzuki GSF650S 2005 Modell
X : Yamaha Virago 125 2002 Modell

Banditmannen
Innlegg: 2419
Registrert: 02 mar 2010, 18:40
Motorsykkelen din: 1995 Honda CB500
Sted: Skien

Re: Registrert som laveffekt men....

Legg inn av Banditmannen »

Er en ting som ingen har nevnt, men som også bør være med:
Avgiften for statusendring av kjøretøy reduseres gradvis over 10 år.
Så hvis sykkelen er 10 år eller eldre, er det ingen avgift på å registrere om sykkelen til fulleffekt.

Ang. pris på forsikring, vil du vel uansett få en del lavere en du er vant til, på GSXR 1000 du hadde... :-J

Hva er du på jakt etter? En laveffekt eller en fulleffekt?

Brukeravatar
Kris
Innlegg: 124
Registrert: 10 aug 2010, 12:42
Motorsykkelen din: Triumph Daytona 675
Sted: Vikersund

Re: Registrert som laveffekt men....

Legg inn av Kris »

Hva er du på jakt etter? En laveffekt eller en fulleffekt?
Er i den heldige situasjonen at jeg ikke MÅ selge, kjøpte min 1000 kun fordi my bedre halvdel ville sitte på støtt og stadig.
Men imorgen skal hun kjøre opp og jeg har lyst på en 600 igjen, syntes det er en utrolig morsmom klasse og kjøre, men selger ikke min er det ingen krise, kjempe fornøyd me Gsx'n jeg :thumleft

Må bli en fulleffekt :knegg

Brukeravatar
simpson
Innlegg: 2742
Registrert: 09 mar 2011, 14:40
Motorsykkelen din: 2018 Ducati Multistrada 950

Re: Registrert som laveffekt men....

Legg inn av simpson »

Det å kjøpe en mellomklasse som egentlig er fulleffekt koster bare noen få høvdinger å regge om tll fulleffekt.
Sjekk biltilsynet for nøyaktig pris.
Kan gjøre en god handel på å kjøpe fulleffekt som er regga som mellomklasse.
Har erfaring selv.

Brukeravatar
Kjellrf
Innlegg: 1604
Registrert: 31 aug 2009, 15:15
Motorsykkelen din: Kawa, Honda og Guzzi
Sted: Sandefjord

Re: Registrert som laveffekt men....

Legg inn av Kjellrf »

For endel år siden, var det en rettsak som fastslo dette: hvis du skal få regress pga effektøkning etter et uhell, må effektøkningen være medvirkende årsak til uhellet.
Medlem av Tønsberg mc klubb
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6
Har kjørt og eid mc siden 1980.

Duville
Innlegg: 2136
Registrert: 06 jan 2010, 22:19
Motorsykkelen din: Honda --700-

Re: Registrert som laveffekt men....

Legg inn av Duville »

Elolz skrev:Jeg spurte om pris på å forsikre ZX6R, men de hadde samme pris for den som mellomtung og fulleffekt. Så skulle nesten tro at de nærmest forventer at folk kjører rundt med fulleffekt. Men er jo som å klistre et Fiat merke på en Ferrari, kan ikke skjønne at forsikringen vil dekke noe sånt. Rimelig ekstrem forskjell fra en 34hk og 140hk på et så lett kjøretøy liksom.

Har bare hørt om en som var skyld i en ulykke her og ble rimelig ødelagt økonomisk sett for resten av livet. Men er usikker på om han hadde mellomtung eller tung lappen, sykkelen var ihvertfall fulleffekt registrert som mellomtung
Litt feil dette vel

For å se / si dette på en annen måte så er dette ett tegn på at det er MYE dyrere å forsikre en laveffekt enn en fulleffekt.

Hvis effekten er redusert så mye så er jo forsikringen nesten 4 ganger så dyr for en laveffekt enn en fulleffekt pr HK! (uten at jeg har reget på dette) Regner med at effekten koster men at de forventer at det er ungdom som kjører laveffekt og derfor den dyre prisen......

MatsG
Innlegg: 1
Registrert: 24 okt 2011, 15:49
Motorsykkelen din: Suzuki GSR 600 - 07`

Re: Registrert som laveffekt men....

Legg inn av MatsG »

Kjøpte meg en GSR600 nå som er regga i vognkortet som 34hk, men er fulleffekt (98hk). Forrige eier hadde bytta boksen med en fulleffekt og den gamle boksen hadde han solgt.
Konkret, hva må til for at jeg skal få endret vognkortet til fulleffekt? Må jeg betale avgift for økt effekt? Dvs ca 7000kr? Eller er det noen andre måter å gjøre det på? Jeg har forøvrig tung MC lappen.

Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 38043
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Registrert som laveffekt men....

Legg inn av AJ »

For det første: velkommen hit til MCsiden.no, MatsG :thumleft

For det andre; gratulerer med sprek, praktisk og letthåndterlig sykkel!

Og for det tredje, jeg har dessverre ikke allverdens peiling på det du spør om, men jeg er ganske sikker på at andre her inne kan gi deg kloke svar.
Kanskje allerede i løpet av ettermiddagen og kvelden ;-)
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
Snikkeren
Innlegg: 4964
Registrert: 02 jul 2010, 14:03
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure 2015
Sted: Ørsta

Re: Registrert som laveffekt men....

Legg inn av Snikkeren »

Hei, og velkommen til MCsiden. :vs
Jeg er ikke helt sikker, men jeg tror du må på et verksted og få de til å attestere at det er en godkjent ECU i den.
Deretter må du betale hk-avgift staten. Hvordan, og hvor mye finner du på tollvesenets sider: http://www.toll.no/templates_TAD/MainTo ... anguage=no" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.snikkeren-mc.no" onclick="window.open(this.href);return false;

KTM 1290 Super Adventure 2015
Yamaha TDM 900 2011 (2008 overligger)
Suzuki GSX 650F 2008
Yamaha XT 600 1985

Svar