Bygge om til stiv bakramme?
Bygge om til stiv bakramme?
Jeg har planer om å skaffe meg en Honda CB100N og bygge bobber sykkel av den, og jeg lurer på om biltilsynet eller hvem det nå er som godkjenner motorsykkeler, om dem kommer til nekte meg å registrere/godkjenne den hvis jeg bygger om til stiv bakramme?
PS: er foresten ny her på forumet, og skaffet meg moped lappen for noen uker siden, men siden det går så treigt har jeg planer om å ta lett lappen neste sommer, og å skaffe meg et prosjekt i løpet av vinteren.
PS: er foresten ny her på forumet, og skaffet meg moped lappen for noen uker siden, men siden det går så treigt har jeg planer om å ta lett lappen neste sommer, og å skaffe meg et prosjekt i løpet av vinteren.
Stor gutt, liten sykkel. 

-
OnlineAJ
- Administrator
- Innlegg: 39732
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Bygge om til stiv bakramme?
Har dessverre ikke peil på noe av dette, men benytter muligheten til å ønske deg velkommen hit til MCsiden.no, RæggernRæggern skrev:Jeg har planer om å skaffe meg en Honda CB100N og bygge bobber sykkel av den, og jeg lurer på om biltilsynet eller hvem det nå er som godkjenner motorsykkeler, om dem kommer til nekte meg å registrere/godkjenne den hvis jeg bygger om til stiv bakramme?
PS: er foresten ny her på forumet, og skaffet meg moped lappen for noen uker siden, men siden det går så treigt har jeg planer om å ta lett lappen neste sommer, og å skaffe meg et prosjekt i løpet av vinteren.

_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.


De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
- hansraymond
- Innlegg: 636
- Registrert: 04 nov 2008, 09:29
- Motorsykkelen din: 88-HD Sportster, -83 Honda cb1100F,66-BSA, 87 Honda Supermagna, 93 Suzuki GS500e
- Bosted: Skedsmokorset
- Kontakt:
Re: Bygge om til stiv bakramme?
Velkommen til Forumet Ræggern!!
Jo det skal gå bra å bygge om ramma, da det ikke er større endringer som skal gjøres, det er liksom "bolt on" dette.
Har gjort det en gang før på en Triumph Bonneville, men der hadde eier bestilt bakramme fra Sverige som bare var å skru på,
og flytte over hjul bremser etc etc.
Men! der er ett stort "men" du kan ikke kappe i den fremre delen av ramma (styrehode etc) uten å innhente godkjenning på forhånd, da det er den viktigste bærende delen. er du usikker spør alltid på biltilsynet.. Lykke til!

Jo det skal gå bra å bygge om ramma, da det ikke er større endringer som skal gjøres, det er liksom "bolt on" dette.
Har gjort det en gang før på en Triumph Bonneville, men der hadde eier bestilt bakramme fra Sverige som bare var å skru på,
og flytte over hjul bremser etc etc.
Men! der er ett stort "men" du kan ikke kappe i den fremre delen av ramma (styrehode etc) uten å innhente godkjenning på forhånd, da det er den viktigste bærende delen. er du usikker spør alltid på biltilsynet.. Lykke til!

Hans Raymond
Live to Ride Ride to Live!

Live to Ride Ride to Live!
Re: Bygge om til stiv bakramme?
Så det er såppas enkelt ja, takk for svaret.hansraymond skrev:Velkommen til Forumet Ræggern!!![]()
Jo det skal gå bra å bygge om ramma, da det ikke er større endringer som skal gjøres, det er liksom "bolt on" dette.
Har gjort det en gang før på en Triumph Bonneville, men der hadde eier bestilt bakramme fra Sverige som bare var å skru på,
og flytte over hjul bremser etc etc.
Men! der er ett stort "men" du kan ikke kappe i den fremre delen av ramma (styrehode etc) uten å innhente godkjenning på forhånd, da det er den viktigste bærende delen. er du usikker spør alltid på biltilsynet.. Lykke til!

vet du foresten om noen steder hvor man kan skaffe stiv bakramme til gamle hondaer?
Stor gutt, liten sykkel. 

- hansraymond
- Innlegg: 636
- Registrert: 04 nov 2008, 09:29
- Motorsykkelen din: 88-HD Sportster, -83 Honda cb1100F,66-BSA, 87 Honda Supermagna, 93 Suzuki GS500e
- Bosted: Skedsmokorset
- Kontakt:
Re: Bygge om til stiv bakramme?
Det er noen firma som bygger på mål, feks Hogtech i Trondheim og Riverside Customs i Sarpsborg,
Beste ville vært å pelle sykkelen i atomer og levere ramma hos ett firma som gjør dette riktig mht. dine ønsker i mål/dim. etc,
har ikke hørt om noen firma som levere ferdig ramme til slike sykler, kun til større maskiner.
jeg vurdere å skaffe jiggtegninger fra usa for å kunne lage rammer etc, men det er litt mere frem i tid.
Lykke til!
Beste ville vært å pelle sykkelen i atomer og levere ramma hos ett firma som gjør dette riktig mht. dine ønsker i mål/dim. etc,
har ikke hørt om noen firma som levere ferdig ramme til slike sykler, kun til større maskiner.
jeg vurdere å skaffe jiggtegninger fra usa for å kunne lage rammer etc, men det er litt mere frem i tid.
Lykke til!

Hans Raymond
Live to Ride Ride to Live!

Live to Ride Ride to Live!
Re: Bygge om til stiv bakramme?
har sett på litt kult amerikansk mc utstyr, og jeg må vite om det er lovlig å kjøre med DOT godkjente hjelmer, og hvor strengt er det hvis det ikke er lovlig og at man blir stoppa?
Stor gutt, liten sykkel. 

- hansraymond
- Innlegg: 636
- Registrert: 04 nov 2008, 09:29
- Motorsykkelen din: 88-HD Sportster, -83 Honda cb1100F,66-BSA, 87 Honda Supermagna, 93 Suzuki GS500e
- Bosted: Skedsmokorset
- Kontakt:
Re: Bygge om til stiv bakramme?
Hey, dessverre er DOT hjelmer ikke godkjente i Norge og Eu, da de opererer med vidt forskjellige tester og krav-kriterier.
noen er godkjente i alle tester (DOT, E og Snell),, men det er heller få, det er opp til fabrikanten å få godkjent i de aktuelle salgs-markedene.
I England har det kommet opp en test de kaller for "Sharp", hakket strengere enn feks Eu og dot, noen mener dette er for strengt, men det får hver enkelt avgjøre selv.
Men når det gjelder å kjøre med hjelm som ikke er godkjent i Norge? vel, jeg har ikke vært borti at politiet sjekker dette, ved en rutinekontroll feks, men lykke til med kjøp av utstyr,,,
http://www.youtube.com/watch?v=4eeGkMMFJHA" onclick="window.open(this.href);return false;
noen er godkjente i alle tester (DOT, E og Snell),, men det er heller få, det er opp til fabrikanten å få godkjent i de aktuelle salgs-markedene.
I England har det kommet opp en test de kaller for "Sharp", hakket strengere enn feks Eu og dot, noen mener dette er for strengt, men det får hver enkelt avgjøre selv.

Men når det gjelder å kjøre med hjelm som ikke er godkjent i Norge? vel, jeg har ikke vært borti at politiet sjekker dette, ved en rutinekontroll feks, men lykke til med kjøp av utstyr,,,

http://www.youtube.com/watch?v=4eeGkMMFJHA" onclick="window.open(this.href);return false;
Hans Raymond
Live to Ride Ride to Live!

Live to Ride Ride to Live!
- Geir
- Innlegg: 810
- Registrert: 29 mar 2009, 01:24
- Motorsykkelen din: -95 XJ 900 Diversion, -82 KZ650SR
- Bosted: Sør for Bergen...
Re: Bygge om til stiv bakramme?
Jeg vet heller ikke om dette er noe politiet sjekker i en rutinekontroll. Det jeg imidlertid ville sjekket grundig ut er hvordan forsikringsselskapene stiller seg i fht. en evt. erstatning ved skade på deg som bruker av utstyret...Ræggern skrev:har sett på litt kult amerikansk mc utstyr, og jeg må vite om det er lovlig å kjøre med DOT godkjente hjelmer, og hvor strengt er det hvis det ikke er lovlig og at man blir stoppa?


Geir
1995 Yamaha XJ900 Diversion
1982 Kawasaki KZ650SR D4
-------------------------------------------------------------------------
Hvis du finner feil hos meg kan du bare beholde dem; jeg har mange flere.
1995 Yamaha XJ900 Diversion
1982 Kawasaki KZ650SR D4
-------------------------------------------------------------------------
Hvis du finner feil hos meg kan du bare beholde dem; jeg har mange flere.
Re: Bygge om til stiv bakramme?
Vil da kjapt bare si at jeg ikke tar lett lappen alikevel, siden det er bortkastett å bruke masse penger på det, når det bare er ett og et halvt år til jeg kan ta mellomtung lappen, så blir nokk heller sparing til mellomtung lappen og mc, og det blir nokk en stygg gammal honda (da mener jeg ikke at gamle hondaer er stygge), også sakte men sikkert bygge den om til en bobber sykkel! 
Men da har jeg et lite spørsmål, er det oppkjøring på mellomtung mc, og hvis det er det, er det oppkjøring når jeg tar mc kurset eller er jeg nødt til å punge ut masse penger seinere for å ta denne oppkjøringen?

Men da har jeg et lite spørsmål, er det oppkjøring på mellomtung mc, og hvis det er det, er det oppkjøring når jeg tar mc kurset eller er jeg nødt til å punge ut masse penger seinere for å ta denne oppkjøringen?
Stor gutt, liten sykkel. 

Re: Bygge om til stiv bakramme?
Jeg har ikke vært inne på forumet på en stund, men jeg lurer på om noen vet om et firma rundt i oslo og akershus som kan bygge om en honda motard/crosser (for eksempel en XL600) til stiv bakramme?
Stor gutt, liten sykkel. 

Re: Bygge om til stiv bakramme?
Det er muligens noen som lager choppere som kan ta en slik jobb, men motard/crosser er jo et håpløst dårlig utgangspunkt for en bobber. Det blir omtrent bare motoren som kan brukes. Derimot kan det bli en tøff caferacer uten altfor omfattende ombygging.Ræggern skrev:Jeg har ikke vært inne på forumet på en stund, men jeg lurer på om noen vet om et firma rundt i oslo og akershus som kan bygge om en honda motard/crosser (for eksempel en XL600) til stiv bakramme?
Litt enklere er det å lage bobber av sykler med skrudd bakramme, f.eks Triumph 650 fra før '71. Her kan man kjøpe bolt-on hardtails i mange varianter fra statene.
Re: Bygge om til stiv bakramme?
Jeg har sett noen som har brygd det og hovedgrunnen til at jeg skal skaffe meg en honda xl eller en xr er fordi de har kun 1 sylinder, som gir den en fin og dyp lyd, de har originalt mye breiere bakhjul enn de gamle honda cb'n (og jeg har ikke noe ønske om å ødelegge en fin gammal honda cb), og siden jeg er en honda person har jeg ikke noe ønske om å skaffe meg en triumph selv om det er ganske kule sykler.pelsen skrev:Det er muligens noen som lager choppere som kan ta en slik jobb, men motard/crosser er jo et håpløst dårlig utgangspunkt for en bobber. Det blir omtrent bare motoren som kan brukes. Derimot kan det bli en tøff caferacer uten altfor omfattende ombygging.Ræggern skrev:Jeg har ikke vært inne på forumet på en stund, men jeg lurer på om noen vet om et firma rundt i oslo og akershus som kan bygge om en honda motard/crosser (for eksempel en XL600) til stiv bakramme?
Litt enklere er det å lage bobber av sykler med skrudd bakramme, f.eks Triumph 650 fra før '71. Her kan man kjøpe bolt-on hardtails i mange varianter fra statene.
Stor gutt, liten sykkel. 

Re: Bygge om til stiv bakramme?
Dyp lyd og bredt bakhjul var jo en bra start på et prosjekt
lykke til!

Re: Bygge om til stiv bakramme?
ikke gjør narr av meg, detta er særiøst, folk har gjort dette før så da er det godt mulig å gjøre det igjen, og siden jeg er har sansen for gamle custom sykkler fåretrekker jeg sykkler med med dypere/mørkere lyd og litt breiere bakhjul, og siden det er originalt med litt breie bakhjul på en honda crosser så slipper man problemet man får med sykkler som har smale bakhjul, hvor man må sette på drev spacere og litt av vært for å kunne få satt på breiere bakhjul.pelsen skrev:Dyp lyd og bredt bakhjul var jo en bra start på et prosjektlykke til!
å bli gjort narr av hjelper meg desuten ikke med å finne et firma som vet hvordan man kan bygge om en sykkel med swingarm, til en sykkel med stiv bakramme.
Stor gutt, liten sykkel. 
