I kveld har jeg vært i Kåfjord, en liten fjord i Altafjorden. skulle ta noen fine bilder i solnedgang, men sola var desverre raskere enn meg, så den var bakom fjellene før jeg kom frem til plassen. Bildene ble ikke helt som planlagt, men jeg tar sjansen på å legge dem inn uansett.
Kåfjord er et sted som renner over av lokalhistorie. Kobberverket var i drift fra 1826- 1909. Det var Nordnorges største arbeidsplass en periode, og Kåfjord hadde flere innbyggere enn resten av Finnmark til sammen. Det var på det meste over 2000 ansatte i gruvene og resten av anlegget. De hadde tøffe arbeidsforhold, for ca 1400 døde i arbeidsulykker i de årene verket var i drift.
Nå er det bare rester igjen av verket, gruvegangene, noen grunnmurer og slagghaugene.
Kåfjord 004.jpg
Det tyske slagskipet Tirpitz hadde base i Kåfjord (en av flere baser). Skipet ble angrepet av engelske fly flere ganger, og av miniubåter.
Miniubåtangrepet sørget for at skipet ikke ble kampdyktig mer under resten av krigen.
Her er ett bilde av fjorden, Tirpitz hadde først ankringsplass til høyre i bildet, og ble flyttet til rett under fjellet til venstre etter ett av de første flyangrepene.
Kåfjord 002.jpg
Her er Tirpitz i Kåfjord. Slagskipet Scharhorst lå også i Altafjorden, i Langfjord.
tirpitz.jpg
Det er skrevet mange bøker om slagskipet, Alf R jacobsens bøker om Tirpitz og Scharhorst anbefales. Han skriver ikke bare om kampene, men også om dagliglivet under krigen, både ombord og på land. Og om enkeltpersoner på begge sider.
Den eneste bygninga som stod igjen i Kåfjord etter krigen, var kirka. Monumentet på framsida heter Rallarfamilien og ble reist i 2004.
Kåfjord 011.jpg
Etter turen til Kåfjord, kjørte jeg til østsida av Altafjorden. Her er en klassisk "elg i solnedgang"
Kåfjord 021.jpg
Selv om de beste syklene ble laget på 80-tallet må jeg inrømme at de har elendig lys. det ble mørkt før jeg var hjemme og det var som å ha et telys i framløkta. Det er forresten fullt av lemen langs veiene. De fleste man ser på veien er skinnflate. Her er en som har vært heldig:
Kåfjord 001.jpg
Til slutt et stemningsbilde fra benken ved Statoil. Jeg var den eneste som var ute å kjørte, så det blei ikke rare stemninga. Satt ei stund og tok en røyk alene. Som du ser har askebegeret kapasitet til mange.
Kåfjord 022.jpg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.