Kawasaki ER5 tenningslås og verksted i Osloområdet?

... om verktøy, service, tekniske og mekaniske problemer, reparasjoner og modifiseringer
Svar
Brukeravatar
Birostris
Innlegg: 60
Registrert: 03 apr 2011, 18:43
Motorsykkelen din: Kawasaki ER-5, -97
Sted: Oslo/Kraków

Kawasaki ER5 tenningslås og verksted i Osloområdet?

Legg inn av Birostris »

Jeg kjørte en tur rundt i Oslo, var innom Trafikkstasjonen for å ordne noe, og kjørte så en tur til Bullfighter for å kjøpe litt lettere sommerbukse og hansker. Så langt ingen problemer.

Så skulle jeg starte for å dra hjemover. Ingenting. Ikke fikk jeg noe lys i displayet, ikke noe innslag fra startmotoren. Prøvde å dytte igang, fikk ikke start.
Heldigvis var det en riktig så fingernem kar med en særs velutstyrt bil (noe sånt som to tonn med verktøy) som hjalp meg litt. Vi (han) fant ut at det var strøm på batteriet og at det var kontakt fra batteriet til starteren. Dermed gikk han ut fra at det var noe tull mellom batteriet og tenninga. Muligens en sikring et eller annet sted. Mens jeg sto der og lurte på hva jeg skulle finne på nå, skrudde jeg for moro skyld på tenninga igjen, og så til min overraskelse at det lyste i nøytral-lampa. Og jaggu starta ikke sykkelen. Min reddende engel foreslo at det kanskje kunne være en bryter et sted som kobla ut tenninga hvis sykkelen er for varm.

Høres dette sannsynlig ut? Er det noen som vet om det er noen sånn funksjon på Kawasaki ER5? Eller er det sannsynligvis "bare" en løs kontakt et eller annet sted?

Martin
Sist redigert av Birostris den 03 sep 2011, 19:12, redigert 1 gang totalt.

Brukeravatar
RuneMC
Innlegg: 4326
Registrert: 22 okt 2009, 22:29
Motorsykkelen din: '08 DL650A
Sted: Røyken

Re: Kawasaki ER5, har den varmebryter?

Legg inn av RuneMC »

Motorbryter/"Kill switch" - som regel rød vippe-bryter som stopper motoren kan være lett å komme borti (hjelm over speil f.eks.) eller hvis noen har klådd eller vært "morsomme" mens du var i butikken ?
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#

TheBandit
Innlegg: 367
Registrert: 17 okt 2010, 10:32
Motorsykkelen din: ---

Re: Kawasaki ER5, har den varmebryter?

Legg inn av TheBandit »

Det kan jo være så enkelt som at det er dårlig kontakt i tenningsbryteren. Spray tenningslåsen full av WD-40 eller noe elektronikkrens så kanskje det er nok? Og husk låsolje etterpå, WD-40 tørker ut låsesyllinderen så den blir treg om den ikke smøres ;-)

Brukeravatar
Birostris
Innlegg: 60
Registrert: 03 apr 2011, 18:43
Motorsykkelen din: Kawasaki ER-5, -97
Sted: Oslo/Kraków

Re: Kawasaki ER5, har den varmebryter?

Legg inn av Birostris »

Kill switch-en var det første jeg sjekka ;) Etterfulgt av å sjekke om det var noen bryter kobla til støtta.

Jeg skal prøve WD40 og låsolje. Håper det funker. Jeg har liten lyst til å begynne å ta fra hverandre tenninga...

Takk for tips!

Brukeravatar
Onsløv
Innlegg: 1654
Registrert: 16 okt 2009, 21:03
Motorsykkelen din: F800ST
Sted: bærgen

Re: Kawasaki ER5, har den varmebryter?

Legg inn av Onsløv »

Om det hadde vært kill-switchen, hadde det vel kommet lys i dashen for det om?
Mvh
Kristian
Nå: '10 BMW F800ST
Før: '00 Honda NT650 Deauville, '01 Yamaha XJ 900 Diversion, 01 Kawasaki GPZ 500S,

Brukeravatar
Birostris
Innlegg: 60
Registrert: 03 apr 2011, 18:43
Motorsykkelen din: Kawasaki ER-5, -97
Sted: Oslo/Kraków

Re: Kawasaki ER5, har den varmebryter?

Legg inn av Birostris »

Jeg tror nok det er tenningslåsen som er litt slitt eller noe. Må dytte nøkkelen godt ned, da får jeg strøm. Virker i hvert fall som det er det som skjer. Kjørt en god del i helga og ikke hatt noe problem igjen. Satser på at det holder seg sånn. :)

Brukeravatar
Birostris
Innlegg: 60
Registrert: 03 apr 2011, 18:43
Motorsykkelen din: Kawasaki ER-5, -97
Sted: Oslo/Kraków

Kawasaki ER5, verksted i Oslo/Hurum-området?

Legg inn av Birostris »

Det gjorde det ikke. Nå står sykkelen uten tenning hos mamma på Tofte på Hurumlandet.

Er det noen som har noen forslag til verksted som kan se på det? Som tidligere nevnt mistenker jeg synderen for å være tenningslåsen. Jeg har ingen store evner som mekaniker, og etter det jeg har lest på nettet er tenningslåsen naturlig nok noe plunder å få løs. Jeg har ikke særlig med verktøy, så jeg tenkte å benytte meg av bergingsklausulen i forsikringa mi og verkstedhjelp. Spørsmålet er hvor jeg skal få den transportert til?

Er Motorcenteret på Nesbru et greit verksted? Jeg ser at de i hvert fall er Kawasakiforhandlere. Hvor mye vil noe sånt koste?

Med vennlig hilsen,
Martin

Svar