Norske fartsgrenser vs Svenske og Danske

Om motorsykler generelt, MC-nyheter, kjøreopplæring, MC i media osv. osv.
Svar
Brukeravatar
RuneMC
Motorsykkelen din: '08 DL650A

Norske fartsgrenser vs Svenske og Danske

Legg inn av RuneMC »

I Sverige og Danmark har de jevnt over 110-125 på motorveiene - merkelig nok uten flere drepte i trafikken pr innbygger.

Det som er helt vanlig fart i våre naboland er nok til å miste lappen her...
http://www.budstikka.no/nyheter/mc-fore ... -1.6477451" onclick="window.open(this.href);return false;
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#

Brukeravatar
Crinos
Motorsykkelen din: HD Softail Custom 1984/94
Kontakt:

Re: Norske fartsgrenser vs Svenske og Danske

Legg inn av Crinos »

RuneMC skrev:I Sverige og Danmark har de jevnt over 110-125 på motorveiene - merkelig nok uten flere drepte i trafikken pr innbygger.

Det som er helt vanlig fart i våre naboland er nok til å miste lappen her...
http://www.budstikka.no/nyheter/mc-fore ... -1.6477451" onclick="window.open(this.href);return false;
Har litt å si på veistandarden også.... Norske veier, sammenlignet med Svenske og Danske er jo TRAGISKE, mildt sagt!
We adore chaos because we love to produce order”.
1996 - 2000 - 1956 med '68 Early Shovel motor - Custom
2006 - 2010 - 1950 med '03 2 liters Delcron Pan-head motor - Custom
2010 - >>>> - 1984 med '94 EVO motor - Custom

Brukeravatar
RuneMC
Motorsykkelen din: '08 DL650A

Legg inn av RuneMC »

E18 på aktuell strekning på den tiden av døgnet er veldig oversiktlig og fin og oftest flyter venstrefeltet da i 100-110

Sånn sett blir det også litt vilkårlig hvem onkel blå stopper... når "alle" er lovbrytere.

Før nye tunnelen i Oslo ble tatt i bruk var det skiltet 50 (ned fra 70), men ingen som kjørte saktere enn 60-70... Ingen av de 100 000 bilene daglig som fikk bot av den grunn...

Saken er vel at på E18 så er 80 en ganske kunstig lav fartsgrense, i utakt med hva de fleste mener.
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#

Brukeravatar
Crinos
Motorsykkelen din: HD Softail Custom 1984/94
Kontakt:

Legg inn av Crinos »

På E18 her i sør er jo fartsgrensen 100km/t og trafikken flyter greit. Jeg kjører her dagelig, og cruisekontrollen settes på 120km/t Da holder jeg litt høyere fart enn de fleste andre i høyre feltet. Er ikke alene, nesten alle andre på kontoret bruker også 120km/t på cruise kontrollen :)

På sykkelen ligger jeg på ca 100-110, fordi jeg savner et 6th gir jeg kan hive inn.. hehe... passerer 3500 RPM på 5th gir når jeg holder ca 110 og jeg er fan av low rpm.. hehe.. Bør kanskje dreve om. men huff... Hadde ikke mest lyst til det. hehe.
We adore chaos because we love to produce order”.
1996 - 2000 - 1956 med '68 Early Shovel motor - Custom
2006 - 2010 - 1950 med '03 2 liters Delcron Pan-head motor - Custom
2010 - >>>> - 1984 med '94 EVO motor - Custom

Brukeravatar
Baltazar
Motorsykkelen din: Honda VFR 800x Crossrunner 2013

Legg inn av Baltazar »

høyeste fartsgrense i Hordaland = 80 km/t.
Flere gode strekning med 80 blir nå satt ned til 70 for å "redde liv".

De som vil kjøre uforsiktig vil gjøre det uansett om det står 70 eller 80 på et vei skilt.
Virker som storebror ikke helt stoler på at vi vet hva som er best selv ???

Egentlig er det litt rart at det er Valg snart, tror du vi vil klare å velge hva som er best helt selv ???

hmmm....

Tankekors det der ja :8-[

Brukeravatar
evike
Motorsykkelen din: 2008 Honda CBF 600 SA
Kontakt:

Legg inn av evike »

Ikke helt passende tråd, men nesten:

Skulle hjem fra jobb i går kveld, ca. kl. 22.00 ut fra Tønsberg, i retning E18. Der hadde onkel en mobil lasermåling og stoppet samtlige biler både foran meg og bak meg. Sistemann i denne rekka hadde hatt det så travelt at han kjørte forbi meg i siste rundkjøringa forøvrig. Nåvel, altså: Alle foran meg og de to bak meg, som stadig kom nærmere, ble altså stoppet alle sammen. Jeg kommer til å huske politimannens ansikt mens han flyttet seg ut av veibanen da jeg kom kjørende midt mellom bilene, han trodde nok egentlig at det var noe feil med lasermålinga, for ansiktsuttrykket var mildest talt forvirret og overrasket, mens han vinket meg forbi stopp-posten.
Morsom opplevelse og jeg klappet pent på lommeboka som alldeles ikke hadde hatt godt av å bli stoppet der. Hadde det ikke vært for mørket så hadde vel jeg også blitt stoppet, etter normal fart over Semslinna, men i mørket så syntes jeg det var helt greit med 60 akkurat der og da.
Ferieblogg: http://www.evikes.blogspot.com[/size][/color]

Brukeravatar
Intruder
Motorsykkelen din: 1992 Intruder 750

Legg inn av Intruder »

Hvis det ikke hadde vært mørkt og onkel hadde sett deg,DA hadde du garantert blitt stoppa... :mc_p:
Onkel er jo som oss andre og overser ikke damer bak styret.. :P :p
Evig eies kun det tapte !

Nil satis nisi optimum !

http://www.rykogreis.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

Brukeravatar
Baron von Waffel
Motorsykkelen din: §usuki DL1000 Vstrom, Honda Varadero 125

Legg inn av Baron von Waffel »

Elolz skrev:Min onkel fortalte en historie der han kjørte på motorveien bakerst i en rekke på 20-30 biler. Gikk sånn at en akkurat kunne få bot, og der ble KUN han, som bakerste i rekken stoppet og bøtelagt :eh Blir for dumt når politiet kan drive med sånn forskjellsbehandling.

Selv på kjøreskolen lærer en jo at en skal følge trafikken på motorveien, jeg lå selv i en rekke med rundt 10 biler foran meg på oppkjøringen og lå i 90-95 i 80-sone, sensor nevnte ingenting om det. En på samme kjøreskolen som hadde fulgt fartsgrensen blindt, og gjerne hadde ligget et par km/t under denne på samme strekningen, strøk kun pga det.
Dette er et paradoks. Biltilsynet sier at du skal mestre å kjøre sammen med resten av trafikken, og å holde fartsgrensen i stedet for å ligge under. Mens politiet sier det er greit å kjøre sakte, siden fartsgrensen er en maksimalgrense.
Min Stolte Gnager - §uzuki DL 1000 V-strom
Smågnageren -Honda Varadero 125

Svar