hvilken bensin bruker du.

Forum for fulleffekt tung-MC
Svar
Brukeravatar
Baltazar
Innlegg: 208
Registrert: 13 aug 2011, 18:06
Motorsykkelen din: Honda VFR 800x Crossrunner 2013

hvilken bensin bruker du.

Legg inn av Baltazar »

Jeg har en teori om at sykkelen går litt jevnere og litt bedre når jeg fyller 98 blyfri isteden for 95.

Noen som kan bekrefte eller avkrefte dette?

mekkern
Innlegg: 7935
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Bosted: Tranby

Re: hvilken bensin bruker du.

Legg inn av mekkern »

nei.....hvis du da ikke fyller 95etanolbensina hos statoil.shell gir fusking på hondaen min-spesiellt færrarisuppa.
hvis motoren har bankesensor og justerer tenninga selv kan den gå minimalt bedre med 98.ellers er faktisk ytelsen litt mindre hvis en ikke justerer motoren til 98
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

ArcticTiger
Innlegg: 3962
Registrert: 04 nov 2010, 00:10
Motorsykkelen din: x

Re: hvilken bensin bruker du.

Legg inn av ArcticTiger »

Jeg bruker konsekvent 98 oktan hvis det er tilgjengelig. "Syns" den går jevnere da :D Motorsykkelmotorer har forholdsvis høy kompresjon (feks Tiger 1050 har 12:1 i komp), og bør ha så høy oktan som mulig for å yte optimalt.

Brukeravatar
MaxTron
Innlegg: 2548
Registrert: 04 jan 2011, 22:31
Motorsykkelen din: ' 86 VMX 12, '09 VMX 17, '78 XS 650
Bosted: Nordmøre

Re: hvilken bensin bruker du.

Legg inn av MaxTron »

Klarer ikke å merke noen forskjell på mine sykkler, så kjører vanligvis på 95.

Fyller 98 helt på slutten av sessongen da den oksyderer mindre mens sykkelrn er i vinterdvale.
karosseri er for biler!
'86 VMX12, '09 VMX17, '78 XS650, '97 TZR125, '21 CRF 300L

Brukeravatar
ejs
Innlegg: 1635
Registrert: 25 jun 2004, 23:52
Motorsykkelen din: Moto Guzzi California EV 1999 modell
Bosted: 4645 Nodeland

Re: hvilken bensin bruker du.

Legg inn av ejs »

:thumleft
Kjører vanligvis med 98 octan ,da max turbotrykk er tilpasset 98.
Som standard kunne den kjøres med 95 octan da max trykket var mindre.

Dersom det ikke er tenningsbank med 95 oktan,er det bortkasta å bruke en dyrere bensin med
høyere octantall.Motorer med bankesensor justerer ned tenninga til bankinga forsvinner.For eks. er motoren laget for 95 oktan kan den justeres nedover,den vil ikke justere for å utnytte 98 octan.(da brennkammer ikke er laget for det.)
If it ain't broke, I'll break it.

Brukeravatar
stiandre
Innlegg: 114
Registrert: 06 aug 2011, 21:22
Motorsykkelen din: Kawasaki ER-6F - 650kubikk - 2011 modell
Bosted: Oslo
Kontakt:

Re: hvilken bensin bruker du.

Legg inn av stiandre »

Hvordan merker man om man har tenningsbank?? Tikker det?

TBI81
Innlegg: 1899
Registrert: 01 mai 2010, 14:52
Motorsykkelen din: Ja

Re: hvilken bensin bruker du.

Legg inn av TBI81 »

merker null forskjell på 95, 98 og 100 på min..

Brukeravatar
Blackbird
Innlegg: 121
Registrert: 07 mar 2011, 10:51
Motorsykkelen din: Honda cbr 1100 2007m.

Re: hvilken bensin bruker du.

Legg inn av Blackbird »

Hva er bedre med vinterlagring med 98 oktan? Når man fyller opp tanken,hvordan kan 98 oksydere mindre enn 95 oktan?

Brukeravatar
stiandre
Innlegg: 114
Registrert: 06 aug 2011, 21:22
Motorsykkelen din: Kawasaki ER-6F - 650kubikk - 2011 modell
Bosted: Oslo
Kontakt:

Re: hvilken bensin bruker du.

Legg inn av stiandre »

Min går faktisk jevnere med 98 enn med 95.... så holder meg til 98 heretter...
Med 95 merker jeg veldig harking og nøkking ved lavere turtall...

Brukeravatar
stiandre
Innlegg: 114
Registrert: 06 aug 2011, 21:22
Motorsykkelen din: Kawasaki ER-6F - 650kubikk - 2011 modell
Bosted: Oslo
Kontakt:

Re: hvilken bensin bruker du.

Legg inn av stiandre »

Er vel bare 98 V-power nå..tror jeg... Shell anbefaler den for MC...

Brukeravatar
ejs
Innlegg: 1635
Registrert: 25 jun 2004, 23:52
Motorsykkelen din: Moto Guzzi California EV 1999 modell
Bosted: 4645 Nodeland

Re: hvilken bensin bruker du.

Legg inn av ejs »

:thumleft
stiandre skrev:Hvordan merker man om man har tenningsbank?? Tikker det?
Det er nærmest som en skarp knitrelyd.
drivstoffblandinga tenner lenge før stemplet er på topp.Får veldig varm eksplosjon som kan smelte stempel.
Kommer av nedsota brennkammer,mager blanding,for lavt oktan,for tidlig tenning.
Vanlig med "litt" tenningsbank på eldre motorer under hard belastning på høyt gir.
:mc5 :mc5
If it ain't broke, I'll break it.

Brukeravatar
Crinos
Innlegg: 2293
Registrert: 19 feb 2011, 01:24
Motorsykkelen din: HD Softail Custom 1984/94
Bosted: Vennesla - Vest Agder
Kontakt:

Re: hvilken bensin bruker du.

Legg inn av Crinos »

Jeg veksler litt mellom 95 og 98...
Blir ca annenhver tankt... Fyller som regel Esso bensin... om det har noe å si med tanke på etanol inblanding har jeg ingen formening om...
We adore chaos because we love to produce order”.
1996 - 2000 - 1956 med '68 Early Shovel motor - Custom
2006 - 2010 - 1950 med '03 2 liters Delcron Pan-head motor - Custom
2010 - >>>> - 1984 med '94 EVO motor - Custom

Brukeravatar
Jompa
Innlegg: 7211
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Bosted: Alta

Re: hvilken bensin bruker du.

Legg inn av Jompa »

jeg bruker antakelig verdens beste bensin, siden den koster over 14 kroner literen..
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
Crinos
Innlegg: 2293
Registrert: 19 feb 2011, 01:24
Motorsykkelen din: HD Softail Custom 1984/94
Bosted: Vennesla - Vest Agder
Kontakt:

Re: hvilken bensin bruker du.

Legg inn av Crinos »

Jompa skrev:jeg bruker antakelig verdens beste bensin, siden den koster over 14 kroner literen..
:thumleft

Når du sier det på den måten... Så tror jeg de fleste av oss kjører på eksepsjonel bra kvalitets bensin...
We adore chaos because we love to produce order”.
1996 - 2000 - 1956 med '68 Early Shovel motor - Custom
2006 - 2010 - 1950 med '03 2 liters Delcron Pan-head motor - Custom
2010 - >>>> - 1984 med '94 EVO motor - Custom

Brukeravatar
Kjellrf
Innlegg: 1622
Registrert: 31 aug 2009, 15:15
Motorsykkelen din: Kawa, Honda og Guzzi
Bosted: Sandefjord

Re: hvilken bensin bruker du.

Legg inn av Kjellrf »

Kawa'n liker 98. Blir alltid tenningsbank med 95. Skjønner egentlig ikke hvorfor, må være feil med tenningsmerkene?
Medlem av Tønsberg mc klubb
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6, VFR800X Crossrunner
Har kjørt og eid mc siden 1980.

Brukeravatar
gsx750_80
Innlegg: 2212
Registrert: 24 apr 2010, 19:34
Motorsykkelen din: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
Bosted: Trøndelag
Kontakt:

Re: hvilken bensin bruker du.

Legg inn av gsx750_80 »

Baltazar skrev:Jeg har en teori om at sykkelen går litt jevnere og litt bedre når jeg fyller 98 blyfri isteden for 95.

Noen som kan bekrefte eller avkrefte dette?
Ja, det er ting som tyder på at 98 oktan bensin i flere tilfeller inneholder mindre
etanol enn 95 oktan. Etanol i drivstoff gir dårligere drivstofføkonomi enn bensin uten etanol,
og kan ha en rekke andre skadevirkninger pga korrosive egenskaper og det at en del
pakninger og plastdeler ikke har godt av etanol.
Har stått en del om dette i tidligere tråd(er), Siterer:

"Som nevnt er det mange potensielt uheldige følger for kjøretøyer og eiernes økonomi, som
følge av etanol som i økende grad blandes i drivstoffet.
I April har en rekke leverandører sagt følgende om etanol i drivstoff de selger, i følge
http://www.mikroflyklubben.no/index.php" onclick="window.open(this.href);return false; ... -og-etanol :
ESSO : Allerede i dag er det 5 % etanol i bensin som selges av dem, mange steder i landet.
Andelen forventes å øke til 10 % etanol etterhvert.
STATOIL: 5 % etanol i 95 oktan, 0 % i 98 oktan.
UNO-X: Muligens 5 % etanol fra 2011.
SHELL: Ikke etanol før november 2010. Eksakt etanolinnhold etter den tid ikke angitt.

For min egen del vil jeg foreløpig benytte 98 oktan fra Statoil på MC, gressklipper og båt,
til jeg evt mottar nye opplysninger som tilsier noe annet.
98 oktan blir noe dyrere per liter, men betaler seg forhåpentligvis i form av både
bedre drivstofføkonomi og redusert slitasje og mindre trøbbel."

I feks USA, der etanol har vært tilsatt bensin i større grad, og lengre enn i Norge, hevder folk å ha fått økte verkstedutgifter som følge av etanolen. Forbrukeren betaler, til syvende og sist.
mvh

-gsx750_80

Brukeravatar
gsx750_80
Innlegg: 2212
Registrert: 24 apr 2010, 19:34
Motorsykkelen din: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
Bosted: Trøndelag
Kontakt:

Re: hvilken bensin bruker du.

Legg inn av gsx750_80 »

Blackbird skrev:Hva er bedre med vinterlagring med 98 oktan? Når man fyller opp tanken,hvordan kan 98 oksydere mindre enn 95 oktan?
Dersom 95 oktan bensin inneholder mer etanol enn 98 oktan, vil det kunne føre til økt
oksydering / korrosjon. Feks står det i en annen tråd på MC-siden at Statoil sin 95 oktan bensin
inneholdt 5 % etanol, mens 98 oktan ikke inneholdt etanol i det hele tatt.
Trenden ser ut til å gå i retning økt innhold av etanol i bensin og diesel, muligens inntil 10 %
i løpet av relativt kort tid, dersom det ikke er en realitet allerede.

Etanol gir korrosjon, dårligere drivstofføkonomi, og en haug med andre problemer.
Spør man en bensinforhandler er de muligens instruert til å si at skadevirkninger
er sludder eller overdrevet, eller så vet de ikke..
En kjemiker eller fysiker, feks, vil antakelig VITE at etanol er uheldig for motoren
og gir dårligere drivstofføkonomi, og kunne argumentere vitenskapelig.
mvh

-gsx750_80

Brukeravatar
Crinos
Innlegg: 2293
Registrert: 19 feb 2011, 01:24
Motorsykkelen din: HD Softail Custom 1984/94
Bosted: Vennesla - Vest Agder
Kontakt:

Re: hvilken bensin bruker du.

Legg inn av Crinos »

gsx750_80 skrev:
Blackbird skrev:Hva er bedre med vinterlagring med 98 oktan? Når man fyller opp tanken,hvordan kan 98 oksydere mindre enn 95 oktan?
Dersom 95 oktan bensin inneholder mer etanol enn 98 oktan, vil det kunne føre til økt
oksydering / korrosjon. Feks står det i en annen tråd på MC-siden at Statoil sin 95 oktan bensin
inneholdt 5 % etanol, mens 98 oktan ikke inneholdt etanol i det hele tatt.
Trenden ser ut til å gå i retning økt innhold av etanol i bensin og diesel, muligens inntil 10 %
i løpet av relativt kort tid, dersom det ikke er en realitet allerede.

Etanol gir korrosjon, dårligere drivstofføkonomi, og en haug med andre problemer.
Spør man en bensinforhandler er de muligens instruert til å si at skadevirkninger
er sludder eller overdrevet, eller så vet de ikke..
En kjemiker eller fysiker, feks, vil antakelig VITE at etanol er uheldig for motoren
og gir dårligere drivstofføkonomi, og kunne argumentere vitenskapelig.
BMW Norge har prøvd å pisse i motvind.. Det vil si, de har prøvd å si at motorene demmes er så finjusterte at å blande inn etanol kan få dem til å gå varme, i verstefall skjære seg... Svaret dem fikk var at da måtte dem lage motorer som var tilpasset norske forhold... Go kommuniststaten Norge! ](*,) :ills
We adore chaos because we love to produce order”.
1996 - 2000 - 1956 med '68 Early Shovel motor - Custom
2006 - 2010 - 1950 med '03 2 liters Delcron Pan-head motor - Custom
2010 - >>>> - 1984 med '94 EVO motor - Custom

FJZZR
Innlegg: 368
Registrert: 31 okt 2009, 22:06
Motorsykkelen din: FJ11 og ZZR1200
Bosted: Høvik

Re: hvilken bensin bruker du.

Legg inn av FJZZR »

Dette er vel å rette baker for smed!
De fleste andre land har mer etanol i bensin enn oss. Australia har vel 10% i mange tilfeller. I Usa er velidig mange biler i klargjort for E85, selv om drivstoffet ikke er tilgjengelig overalt ennå.
Når resten av verden lager motorer som går greit på E85, så må vel BMW etterhvert klare dette også :)
Er det ingen fordeler med Etanol?

Joda! Selv om energi innholdet i Etanol er lavere enn bensin, så kan motoren gå på en feitere blanding og vi vil, under ellers like forhold, få noen prosent mer effekt.
Og det sier vi vel ikke nei takk til!

Bike kjørte en Yamaha Fjr1300 en stund oå E85 og demonterte motoren etterpå.
Absolutt ingen negative konsekvenser av E85 kunne påvises.

Det gikk med en del mere drivstoff, Men motor effekt ble litt høyere.

Brukeravatar
gsx750_80
Innlegg: 2212
Registrert: 24 apr 2010, 19:34
Motorsykkelen din: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
Bosted: Trøndelag
Kontakt:

Re: hvilken bensin bruker du.

Legg inn av gsx750_80 »

FJZZR skrev:Dette er vel å rette baker for smed!
De fleste andre land har mer etanol i bensin enn oss. Australia har vel 10% i mange tilfeller. I Usa er velidig mange biler i klargjort for E85, selv om drivstoffet ikke er tilgjengelig overalt ennå.
Når resten av verden lager motorer som går greit på E85, så må vel BMW etterhvert klare dette også :)
Er det ingen fordeler med Etanol?

Joda! Selv om energi innholdet i Etanol er lavere enn bensin, så kan motoren gå på en feitere blanding og vi vil, under ellers like forhold, få noen prosent mer effekt.
Og det sier vi vel ikke nei takk til!

Bike kjørte en Yamaha Fjr1300 en stund oå E85 og demonterte motoren etterpå.
Absolutt ingen negative konsekvenser av E85 kunne påvises.

Det gikk med en del mere drivstoff, Men motor effekt ble litt høyere.
At andre land muligens har mer etanol i drivstoff enn oss gjør vel ikke saken bedre?

Det er mengder av dokumentasjon på skadevirkninger av etanol i drivstoff, og det
varierer i hvilken grad etanol er skadelig for motoren, avhengig av konstruksjon.
Om Bike ikke har påvist negative konsekvenser kan man lure på hvordan eksperimentet
foregikk, og om det i det hele tatt var egnet for å påvise evt skader.

Jeg skulle likt å vite hvordan Bike angivelig har grepet saken an. Jeg tviler på
at deres eksperimenter er egnet til å si noe generelt om evt skadevirkninger av
etanol i drivstoff. Til det er det for mange argumenter "mot" etanol til at jeg
tar dine påstander for god fisk. Noen eksempler:
http://www.msnbc.msn.com/id/25936782/ns ... l-engines/" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.popularmechanics.com/cars/al ... age-engine" onclick="window.open(this.href);return false;

Men, bevares, man får tro hva man vil. Lenge mente man at røyking var ufarlig også..
mvh

-gsx750_80

mekkern
Innlegg: 7935
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Bosted: Tranby

Re: hvilken bensin bruker du.

Legg inn av mekkern »

De fleste sykler er ikke satt opp for slik bruk verken slanger eller tetninger.
dessuten må syklene dyses om/reprogrameres ecu.E-5 går nok men E-85 er uaktuellt
samtidig blir også rekkevidden mindre..
Alle kostnader ved dette er kjøretøyeiers.

dette gjelder også biler.

myndighetene skrur opp andelen med etanol sakte men sikkert slik at kjøretøyene ikke havarerer likt men at de fleste tar det som "naturlig slitasje"..
dette er ikke noe jeg har tatt ut av lufta men fra departement/vegvesen/regjerings dokumenter:
"Velger å innføre høyere innblanding over et visst tidsrom slik at de eldre kjøretøyene utfases"
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

FJZZR
Innlegg: 368
Registrert: 31 okt 2009, 22:06
Motorsykkelen din: FJ11 og ZZR1200
Bosted: Høvik

Re: hvilken bensin bruker du.

Legg inn av FJZZR »

Jeg må finne igjen testen! :) Sikkert ikke lett i alt rotet.

Nå gikk de veldig grundig til verks og kjørte land og strand rundt med denne FJR'n, og den ble fullestendig demontert etterpå for å finne spor etter uhumskheter (noe de ikke fant, tvert i mot)!

Brukeravatar
gsx750_80
Innlegg: 2212
Registrert: 24 apr 2010, 19:34
Motorsykkelen din: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
Bosted: Trøndelag
Kontakt:

Re: hvilken bensin bruker du.

Legg inn av gsx750_80 »

mekkern skrev:De fleste sykler er ikke satt opp for slik bruk verken slanger eller tetninger.
dessuten må syklene dyses om/reprogrameres ecu.E-5 går nok men E-85 er uaktuellt
samtidig blir også rekkevidden mindre..
Alle kostnader ved dette er kjøretøyeiers.

dette gjelder også biler.

myndighetene skrur opp andelen med etanol sakte men sikkert slik at kjøretøyene ikke havarerer likt men at de fleste tar det som "naturlig slitasje"..
dette er ikke noe jeg har tatt ut av lufta men fra departement/vegvesen/regjerings dokumenter:
"Velger å innføre høyere innblanding over et visst tidsrom slik at de eldre kjøretøyene utfases"
Dette er jo interessant. Kan du gi nøyaktig henvisning til hvilket dokument det dreier seg om?
Kjapp googling avslørte det ikke..
mvh

-gsx750_80

Brukeravatar
gsx750_80
Innlegg: 2212
Registrert: 24 apr 2010, 19:34
Motorsykkelen din: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
Bosted: Trøndelag
Kontakt:

Re: hvilken bensin bruker du.

Legg inn av gsx750_80 »

Kjellrf skrev:Kawa'n liker 98. Blir alltid tenningsbank med 95. Skjønner egentlig ikke hvorfor, må være feil med tenningsmerkene?
Jeg har fått bekreftet fra Statoil i dag, at de per tiden ikke har etanol i 98 oktan:
"Statoil Bensin BF95 tilfredsstiller den norske/europeiske standarden NS-EN228:2008,
som tillater innblanding av inntil 5% bioetanol (produktet kalles E5). På grunn av
begrensninger lagringsmessig på enkelte anlegg vil bensin BF95 som blir levert fra
disse anlegg være E0 (dvs. vil ikke inneholde etanol), dette gjelder vest- og
nord-Norge i dag.

Statoil Bensin BF98 inneholder ikke bioetanol."

Jeg pendler 7.5 mil daglig, i en Corolla 1.3. Den har brukt 0.61 l/mil, 0.55 l/mil og 0.545l/mil,
på de tre målingene (kjørt på 95 oktan) jeg har gjort siden kjøp av bilen. Sist gang jeg tanket benyttet jeg 98 oktan
fra Statoil, slik at tanken inneholdt noe mer 98 oktan enn 95 oktan (mix). Jeg skal fortsette å
måle, og se om jeg registrerer forskjeller i forbruk, på 98 vs 95.

Jeg er skeptisk til etanol i drivstoff, og bruker for tida kun 98 oktan på mc, båtmotor og gressklipper.
mvh

-gsx750_80

Lego
Innlegg: 68
Registrert: 12 apr 2011, 12:07
Motorsykkelen din: Triumph Street Triple RS

Re: hvilken bensin bruker du.

Legg inn av Lego »

Jeg bruker konsekvent 98 på sykkelen.

Vet ikke om det er forskjell siden min sykkel kun får det beste. ;e

Svar