SATK (Strekningsvis Automatisk Trafikkontroll) vs mc

Om motorsykler generelt, MC-nyheter, kjøreopplæring, MC i media osv. osv.
Tormod_W
Innlegg: 4
Registrert: 22 mar 2011, 12:14
Motorsykkelen din: Yamaha FJR1300 2008

Re: SATK (Strekningsvis Automatisk Trafikkontroll) vs mc

Legg inn av Tormod_W »

mekkern skrev:
Dette skulle vel sannsyneliggjøre at hastigheten på mororsykler blir registrert?
men høye hastigheter forbi kontrollpunktene kan tvinge frem forandringer hvis mange nok gjør dette----sannsynelig??

Pr. i dag får vi ikke bøter nei.
Målingen blir gjennomført via to elektriske kabler i asfalten (der den hvite stripen på asfalten før fotoboksen er). Hastigheten beregnes ved å måle tiden mellom signal fra kablene. Motorsykler har for liten masse til å bli registrert. Systemet ser altså ikke forskjell på bil og MC, men ser ikke MC i det hele tatt. Som Snikkern skriver, bilen ble fotografert, men ikke MCen.

For å bli bøtelagt må fører være identifisert og den hvite stripen på asfalten være synlige for å dokumentere at bildet er av riktig bil. Mange har sluppet bøter på grunn av for dårlig bildekvalitet / ikke mulig å identifisere fører eller fordi den vite stripen ikke synes på bildet.

De fleste andre land som bl.a Sverige og Tyskland har radar i fotoboksene. Da blir alle som kjører for fort fotografert, også MC.

Brukeravatar
Crinos
Innlegg: 2293
Registrert: 19 feb 2011, 01:24
Motorsykkelen din: HD Softail Custom 1984/94
Bosted: Vennesla - Vest Agder
Kontakt:

Re: SATK (Strekningsvis Automatisk Trafikkontroll) vs mc

Legg inn av Crinos »

Så i fks Sverige er det viktig med sort visir på hjelmen om en har litt rusk i håndleddet.. :) (eller hva det enn nå skal kalles... tung fot på pedalen).
We adore chaos because we love to produce order”.
1996 - 2000 - 1956 med '68 Early Shovel motor - Custom
2006 - 2010 - 1950 med '03 2 liters Delcron Pan-head motor - Custom
2010 - >>>> - 1984 med '94 EVO motor - Custom

Brukeravatar
Geir
Innlegg: 810
Registrert: 29 mar 2009, 01:24
Motorsykkelen din: -95 XJ 900 Diversion, -82 KZ650SR
Bosted: Sør for Bergen...

Re: SATK (Strekningsvis Automatisk Trafikkontroll) vs mc

Legg inn av Geir »

Dette (og mye annet...) er å lese hos NAF:
Ved overtredelse sender politiet brev til den som står registrert som eier av bilen i det sentrale motorvognregistret og ber om å bekrefte at vedkommende var sjåfør. Hvis eieren ikke selv kjørte bilen, ber politiet om å få opplyst navn på føreren. Bileier kan ikke straffes dersom det er en annen som har vært fører på det aktuelle tidspunktet.

Bileier har i utgangspunktet ingen plikt til å forklare seg for politiet, men politiet kan begjære rettslig avhør. Ved et rettslig avhør har du en forklaringsplikt, men med noen unntak blant annet for nærstående, dvs. ektefelle, og slektninger i rett opp- eller nedstigende linje, søsken og besvogrede. Påberopes dette, vil politiet kunne etterforske saken videre, for eksempel ved sammenligne familiemedlemmer med bildet av føreren. Vær klar over at selv om du ikke har vitneplikt, plikter du etter innkalling å møte hos politiet.
Synes å huske en notis i en eller annen avis for en tid tilbake der politiet hadde fulgt fremgangsmåten over og kjørt eieren av en gjengangerbil der føreren alltid sørget for å være uidentifiserbar for retten. Men dette var altså en sak som gjeldt en bil som til stadighet utløste kameraet... Fant saken her forresten: http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/roga ... /1.7681044" onclick="window.open(this.href);return false;

Alt er mulig når synderen skal tas. :mk
Geir

1995 Yamaha XJ900 Diversion
1982 Kawasaki KZ650SR D4
-------------------------------------------------------------------------
Hvis du finner feil hos meg kan du bare beholde dem; jeg har mange flere.

Tormod_W
Innlegg: 4
Registrert: 22 mar 2011, 12:14
Motorsykkelen din: Yamaha FJR1300 2008

Re: SATK (Strekningsvis Automatisk Trafikkontroll) vs mc

Legg inn av Tormod_W »

Crinos skrev:Så i fks Sverige er det viktig med sort visir på hjelmen om en har litt rusk i håndleddet.. :) (eller hva det enn nå skal kalles... tung fot på pedalen).
Man blir fotografert forfra, så lenge de ikke har reg.nr. vet de jo ikke hvor de skal sende regninga 8)

Brukeravatar
RuneMC
Innlegg: 4327
Registrert: 22 okt 2009, 22:29
Motorsykkelen din: '08 DL650A
Bosted: Røyken

Re: SATK (Strekningsvis Automatisk Trafikkontroll) vs mc

Legg inn av RuneMC »

Må nok regne med at myndighetene fortløpende ser på antallet og graden av overtredelser fra MC'er (dvs der disse fanges opp av boksene) - så derfor tror jeg det kan være lurt å være moderat.

Teknisk og lovmessig er det bare små endringer som kreves.
Kan være disse endringene kommer likevel siden endel "luringer" av bilister har begynt å praktisere å ha regnr liggende innenfor frontruta (for lett å kunne ta det vekk idet de kjører forbi boksene). Ved evt innstramming kan vi fort få regler der det holder med bilde som viser regnr forfra eller bakfra - og eieren av kjøretøyet er ansvarlig for boten uansett...
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#

Brukeravatar
Baron von Waffel
Innlegg: 1883
Registrert: 05 nov 2008, 11:11
Motorsykkelen din: §usuki DL1000 Vstrom, Honda Varadero 125
Bosted: Oslo, Dal/Brenna

Re: SATK (Strekningsvis Automatisk Trafikkontroll) vs mc

Legg inn av Baron von Waffel »

Jeg husker at i Sør-Afrika hadde de bokser som tok bildet bakfra, og identifiserte ved hjelp av reg.nr. Sykkelutleieren sa vi skulle gi blaffen, for når de kom til ham sa han bare at vi var i Norge, og da fulgte de ikke opp fartsbøtene. Jeg regner med at det kan ha blinket, men fulgte ikke så godt med i speilene.

Her er tur-rapporten.
http://www.mcsiden.no/viewtopic.php?f=1 ... B8r+afrika" onclick="window.open(this.href);return false;
Min Stolte Gnager - §uzuki DL 1000 V-strom
Smågnageren -Honda Varadero 125

Brukeravatar
Crinos
Innlegg: 2293
Registrert: 19 feb 2011, 01:24
Motorsykkelen din: HD Softail Custom 1984/94
Bosted: Vennesla - Vest Agder
Kontakt:

Re: SATK (Strekningsvis Automatisk Trafikkontroll) vs mc

Legg inn av Crinos »

Er vell ikke lenge til man finner skiltflippere alla James Bond på gjenganger bilene... :roll
We adore chaos because we love to produce order”.
1996 - 2000 - 1956 med '68 Early Shovel motor - Custom
2006 - 2010 - 1950 med '03 2 liters Delcron Pan-head motor - Custom
2010 - >>>> - 1984 med '94 EVO motor - Custom

Brukeravatar
Snikkeren
Innlegg: 4964
Registrert: 02 jul 2010, 14:03
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure 2015
Bosted: Ørsta

Re: SATK (Strekningsvis Automatisk Trafikkontroll) vs mc

Legg inn av Snikkeren »

http://www.snikkeren-mc.no" onclick="window.open(this.href);return false;

KTM 1290 Super Adventure 2015
Yamaha TDM 900 2011 (2008 overligger)
Suzuki GSX 650F 2008
Yamaha XT 600 1985

Banditmannen
Innlegg: 2419
Registrert: 02 mar 2010, 18:40
Motorsykkelen din: 1995 Honda CB500
Bosted: Skien

Re: SATK (Strekningsvis Automatisk Trafikkontroll) vs mc

Legg inn av Banditmannen »

[video]http://www.youtube.com/watch?v=udUKUIZg ... re=related[/video]

Men man ligger vel litt tynt an hvis man f.eks blir stoppa i rutinekontroll, og skiltopphenget blir oppdaga... :8-[

Svar