Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

... om deler, tilbehør, utstyr, renhold, MC-forsikring, kjøreklær osv. til MC, fører og passasjer.
Welshen
Innlegg: 442
Registrert: 27 okt 2010, 11:43
Motorsykkelen din: ?? Uten mc, men plutselig
Sted: Vestsida

Re: Dekk igjen ..

Legg inn av Welshen »

Ja siden praten er i gang, henger jeg meg på. Har nytt fordekk på banditen, men bakdekken er 5 år gammelt og ganske slitent. Kan noen komme med anbefaling av type dekk til denne? Brukes hver dag i høst så allround egenskaper samt egenskaper på våt veg er ikke så dumt i høst. str 160 /60 zr 17. I tillegg hvor er det greiest å handle i Oslo/Drammens området? Både med tanke på pris og skifte mens hjulet står på sykkelen, altså at jeg kan kjøre til og fra...... Erfaringer motta med takk:) :mk
I don`t care about little things.....

Tidligere tohjulte:

Tempo Trygg modell 080 82 modell
Suzuki GSF 650SA ABS 06 modell

BMW F650GS 11 modell

Brukeravatar
Snikkeren
Innlegg: 4964
Registrert: 02 jul 2010, 14:03
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure 2015
Sted: Ørsta

Re: Dekk igjen ..

Legg inn av Snikkeren »

Jeg holder fremdeles på at det vil ta lenger tid å få varme i dekket hvis man øker trykket.
Det at Haynes manualen anbefaler høyere trykk ved høyhastighetskjøring støtter jo oppunder påstanden min. Hvis høyere trykk hadde ført til høyere temperatur i dekket ville jo arbeidstemperaturen til dekket blitt for høyt under høyhastighetskjøring. Høyere hastighet betyr jo høyere temperatur i dekket, derfor må man øke trykket for at arbeidstemperaturen ikke skal bli for høy.

@frissy: Michelin Pilot Road 3 er knallbra dekk dom du får i den dimensjonen. Hvor du får kjøpt det lokalt vet jeg ikke, men Michelin importøren har satt ned prisene for å konkurere med motorsykkeldekk.com.
http://www.snikkeren-mc.no" onclick="window.open(this.href);return false;

KTM 1290 Super Adventure 2015
Yamaha TDM 900 2011 (2008 overligger)
Suzuki GSX 650F 2008
Yamaha XT 600 1985

mekkern
Innlegg: 7656
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Dekk igjen ..

Legg inn av mekkern »

Dekkene blir fortere varme med mindre luft-varmere også,
dette kommer av mer deformasjon og større annleggsflate.
derfor er det opgitt et anbefalt trykk fra fabrikk, som en ofte må justere ut i fra dekktypen kjørestil vekt temp/underlag

Høyere lufttrykk gir mindre kontaktflate/høyere trykk(lettere å presse vekk vannet).
dette funker bedre jo mere vann-ikke lett fuktig veibane.

Test med 10-15 psi i et dekk på bilen og kjør en tur i 80kmh og se hvor varmt dekket er i forhold til de andre..

Tage han kjører ofte med last som er litt i grenseland og må ha litt høyere trykk for å kompansere for dette-ellers går levetiden drastisk ned.
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
Madman 1963
Innlegg: 16
Registrert: 09 apr 2011, 18:55
Motorsykkelen din: Kawasaki Vulcan 1500 1993
Sted: Sund i Lofoten

Re: Dekk igjen ..

Legg inn av Madman 1963 »

Skal kjøpe nytt bakdekk til Kawaen min, og har følgende spørsmål til forumets lyse hoder ;e
I vognkortet står det 130 * 90 *15 men det som står på e 150 *90 *15
Hvilken dim bør eg kjøpe, e det noen forskjell på kjøreegenskapen ?
Sykkeln e en Vulcan 1500.
Ingenting e enkelt hvis det e dobbelt ...

-------------------------------------
Km 2011 - vi får se når regnskapet skal gjøres opp til høsten :)


Mc historie
Suzuki 650GR 87mod kjøpt 2000 solgt 2004

mekkern
Innlegg: 7656
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Dekk igjen ..

Legg inn av mekkern »

Hvis du får tak i 150/80-15 så er nok rulleomkretsen nogenlunde som orginalt.. :-k
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
evike
Innlegg: 1825
Registrert: 26 des 2009, 15:43
Motorsykkelen din: 2008 Honda CBF 600 SA
Sted: Grytefeltet, nær Fossnes, Stokke, Vestfold
Kontakt:

Re: Dekk igjen ..

Legg inn av evike »

Min gamle Virago hadde for bredt bakdekk da jeg kjøpte den. Konsekvensen var at når det ble varmt og kjøring med passasjer, så ble det for bredt og subbet borti ................ (skal ikke begi meg ut på ting jeg ikke kan), slik at kanten på dekket ble slipt bort og jeg fikk voldsom ubalanse, kjentes ut som den logret med halen hele tiden. (Ifølge de som kjørte bak, så var ikke dette så langt fra sannheten heller).
Byttet tilbake til original bredde og fikk da tilbake normale Virago-egenskaper.
Ferieblogg: http://www.evikes.blogspot.com[/size][/color]

Brukeravatar
fikse
Innlegg: 953
Registrert: 28 apr 2011, 19:48
Motorsykkelen din: ´93Honda NX250, ´86 FZX700, ´87 Honda PX
Sted: Sund, Sotra, vest for Bergen

Re: Dekk igjen ..

Legg inn av fikse »

Istemmer det å holde seg noenlunde til originaldim, til de aller fleste sykler. Bredere dekk trenger ikke gi bedre grep, heller tvert om. Dog har tidene endret seg endel, sammen med utviklingen av dekk. Det jeg prøver å si, er at på litt eldre sykler kan det være vanskelig å få tak i originaldim, om en vil ha et godt dekk, så i noen tilfeller "må" man velge et med litt annen dim, uten at det spiller så stor rolle i praksis.
Livet er en lek: OBS: KTM Sting 125 (1997) kommer snart for salg!

Bent Are Fikse ´93 Honda NX 250 ´86 FZX 700 (US)

Brukeravatar
Madman 1963
Innlegg: 16
Registrert: 09 apr 2011, 18:55
Motorsykkelen din: Kawasaki Vulcan 1500 1993
Sted: Sund i Lofoten

Re: Dekk igjen ..

Legg inn av Madman 1963 »

Da blir det nok originaldim på det neste dekket. Takk for svar.
Ingenting e enkelt hvis det e dobbelt ...

-------------------------------------
Km 2011 - vi får se når regnskapet skal gjøres opp til høsten :)


Mc historie
Suzuki 650GR 87mod kjøpt 2000 solgt 2004

Brukeravatar
Mysterion
Innlegg: 417
Registrert: 07 jan 2012, 21:19
Motorsykkelen din: Ninja ZX7R

Dekk

Legg inn av Mysterion »

det store spm hvert år, hvilke dekk skal man kjøpe?
kjørte flere år på Metzler, og veldig fornøyde med dem, forutenom den forrige settet med Z6, di var jævlig glatte syns jeg. men fornøyd med både M3 og Z8... men lurer på å gå for ett sett med di nye M5 dekka i år da jeg lurer på banekjøring osv.
Hva bør man kjøre på en R sykkel?
Håper på like mange meninger som det er smc'ister her :D
Sist redigert av AJ den 17 jan 2012, 20:41, redigert 1 gang totalt.
Begrunnelse: Legger posten din her siden vi allerede har en ganske lang dekktråd...
one wheel up??

Kawasaki Ninja ZX7R Fahrer!!

http://www.7is7.com/otto/countdown.html ... tdown%20To" onclick="window.open(this.href);return false;

Brukeravatar
Snikkeren
Innlegg: 4964
Registrert: 02 jul 2010, 14:03
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure 2015
Sted: Ørsta

Re: Dekktråden

Legg inn av Snikkeren »

Du skriver at Z6 var j**lig glatte. Er det på vått føre du tenker på da? Kjørte med Z6 interact på GSX 650F'en jeg hadde, og de funket meget bra på tørt føre. Hadde et par småslipp på vått, men det var nok jeg som var litt for "ivrig".

No kjører jeg PR3 på TDM'en, og det må være noe av det beste jeg har kjørt med. Ihvertfall på vått føre. Har en helt annen trygghetsfølelse med de. Har bare hatt en pitteliten slipp på de, men det var når bakdekket var utslitt og vel så det.

Men det blir kanskje litt feil dekk hvis du skal kjøre en del på bane?
http://www.snikkeren-mc.no" onclick="window.open(this.href);return false;

KTM 1290 Super Adventure 2015
Yamaha TDM 900 2011 (2008 overligger)
Suzuki GSX 650F 2008
Yamaha XT 600 1985

LordShaft
Innlegg: 6860
Registrert: 31 aug 2010, 00:17
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Sted: Bergen
Kontakt:

Re: Dekktråden

Legg inn av LordShaft »

Jeg tror nok ikke at pilote road 3 dekkene er feil velg om du skal kjøre litt på bane! Skal du kjøre mye på bane, ville jeg kanskje gått for sportsligere dekk!

Det er første gang en testfører har hatt kneskrap på veldig våt bane... å det var nettopp med pilot road 3 dekkene. Jeg blir nok å prøve disse ved neste skift. Kjører selv med Metzeler sine M5 dekk nå, å de er fantastisk god. Men for å være helt ærlig. Så er det råflott å kjøre med så myke, så lite sportslig som vi egentlig kjører :redface

Brukeravatar
Mysterion
Innlegg: 417
Registrert: 07 jan 2012, 21:19
Motorsykkelen din: Ninja ZX7R

Re: Dekktråden

Legg inn av Mysterion »

derfor jeg har kjørt Z8. bruker mest på langtur etc, men skal ha noen sportslige til bane dager og roadtec hjula til lengre turer. er inne på tanken å skaffe ett felgsett til ... Carbonhjul på ninjan? :D
one wheel up??

Kawasaki Ninja ZX7R Fahrer!!

http://www.7is7.com/otto/countdown.html ... tdown%20To" onclick="window.open(this.href);return false;

Brukeravatar
Northman
Innlegg: 449
Registrert: 28 des 2011, 13:47
Motorsykkelen din: 99 mod R1

Re: Dekktråden

Legg inn av Northman »

Har jo samme "problem" selv. Tipper det blir M5 eller Z8, evt. begge.

Ligger ca likt i pris, men M5 slites vel raskere, spørsmålet er hvor mye raskere...

Z8 hold suverent lenge, mektig imponert over de dekka. Også fornøyd med grepet på vått og tørt.
Eneste tilbudet jeg kan huske var på glattpolert Marokkansk asfalt og full lås på forhjulet inn i et kryss, men det ble korrigert med gass :)
It is better to exist unknown to the law.

LordShaft
Innlegg: 6860
Registrert: 31 aug 2010, 00:17
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Sted: Bergen
Kontakt:

Re: Dekktråden

Legg inn av LordShaft »

Northam, jeg ville serriøst gått for pilot road 3.. disse har fått sinnsykt mye skryt av forskjellige testpanel, for ikke å snakke om alle de bikerne som kjører på dekkene :-)

Brukeravatar
tagesk
Innlegg: 2273
Registrert: 05 nov 2008, 12:08
Motorsykkelen din: 2011 BMW R1200GS-A
Sted: Toscana, Italia
Kontakt:

Re: Dekktråden

Legg inn av tagesk »

Jeg har brukt Meztler Tourance de siste 170.000 km.
Har ingenting å utsette på dem; det siste paret har gått 23.000 km.

Men, noen som har forslag til noe spennende?
95% asfalt på denne mannen her.

[TaSK]
Oslo øst
2011 BMW R1200GS-A. 2020: 1k - 2019: 2k - 2018: 3k - 2017: 12K - 2016: 9k - 2015: 18k - 2014: 28k - 2013: 8k - 2012: 19k - 2011: 33k - 2010: 24k - 2009: 23k - 2008: 26k
Info om å kjøre MC i Toscana. Kjøp boken her.
IBA: 33616 (2008)

Svar